Volvo V90 D4 AWD 2018

47 inlägg 0 nya
Volvo V90 D4 AWD 2018

Inspirerad av junkers inlägg där man förtjänstfullt får följa hans bil tänkte jag försöka mig på detsamma.
Nyligen beställt en V90 enligt rubrik.
Preliminär leverans V43 så finns gott om tid för att ha ångest över färgval och småsaker som kan ändras till efter sommaren.

Vilken färg skulle ni välja?
Electric silver
Mussel blue
Luminos sand

Före detta Mazda 6-ägare, Clearwater Blue metallic (salig i åminnelse, totalkvaddad för snart två veckor sedan)

Välj inte Mussel blue, jag ångrar det. Den är riktigt tråkig när inte solen skiner.

Luminos sand är roligare än silver. Electric silver är väl ett dyrt tillval också?
Maple Brown och Denim blue är mina favoriter på V90.

Min favorit finns bara till r-design tyvärr, den blåa där...
Här är det ngn som ville ha samma färg i matt.

Ojojoj - så länge skulle jag aldrig orka hålla ut med att vänta på en ny bil för under tiden hinner det ju hända massor av saker på bilmarknaden....

Bra tips. Electric är drygt 2,5 dyrare än de andra.
Ogillar mörka bilar. Orkar inte vara så petig med tvätt etc.

Självklart hinner det hända mycket men ursprungligen skulle vi byta i lugn takt och vi hade som tur är kikat runt massor och provat ännu mer. Kraschen gjorde att beslut fick tas snabbare. Nu ska vi lösa bil tills dess (något billigt) och sedan blir det nog bra timing med ny bil lagom efter semestern (mest troligt justeras leveransen till mitten av september ungefär).
Det händer Alltid nya saker. Likaså på telefon, TV etc. Någon gång måste man bestämma sig. Och planerar man ha bilen i åtta tio år så... Vad gör några månader då?

Tja - när man väl börjat köra bilen är det annorlunda tycker jag men innan är jag som sagt otålig och att vänta medan nya utrustningsnivåer, priser och t o m nya modeller kommer ut - nja, där går min gräns personligen. Har som mest väntat runt 8 w och det var fullt tillräckligt...:) Men nu är det ju du och inte jag som skall vänta.

Jag tvivlar på att något revolutionerande lär hända till hösten och vi kan ändra paket etc fram till sista augusti. Och någon ny kombi lär ju inte komma hos Volvo.
Just nu är det mest skönt att allt stök med försäkringsbolag, sjukbesök etc snart kan avslutas. Trött på det här. :-P

Specifikationer just nu (ändringsbart till åtminstone augusti):

Paket: Business Advanced, Klimatpaket VOC, Loungepaket, Teknikpaket Pro
Färg: Electric Silver Met. 477
Klädsel: Charcoal textil/läder R200
Modell: V90
Modellår: 2018
Motor: D4 190hk
Styrning: Vänsterstyrd
Utrustningsnivå: Momentum
Växellåda: 8-stegad Automat AWD

Extrautrustning
Akustik rutor
Aut avbländande inner och ytterbackspeglar
Bagagerumsmatta formgjuten.
Baksätesvärme
DAB RADIO (DIGITAL)
Digitalt kombiinstrument
Dimljus (LED) med kurvljus i främre spoiler
Dragkrok, halvautomatisk
Drive mode settings.
Elmanövrerad förarstol m.minne
Eluppvärmd ratt
Eluttag 230 volt i bakre tunnelkonsol
Fjärrkontroll
Head Up display
Intellisafe Surround
Klimatanläggning, 4:a zoner + kylt handskfack
Parkeringshj. fr.o bak med halvaut parkeringsass.
Parkeringskamera 360°
Programmerbar bränslevärmare
ROAD FRICTION INDICATION
Sensus Navigation
Solgardin bakre sidodörrar
Spolarmunstycken, eluppvärmda.
Strålkastare dynamisk LED
Stänkskydd, fram och bak
Vinterhjul continental dubbad aluminiumfälg
Volvo on Call

Domkraft samt hjulnyckel (ej reservhjul) - om det inte var med så skulle de slänga i det ändå.

Ja det verkar som att du fick bra betalt för Mazdan i alla fall, med tanke på att du köper en bil med betydligt högre kvalitet.

Men jag kan förstå prioriteringen. En trafikskada brukar innebära att man väljer det säkraste marknaden har att erbjuda. Och där är V90 svårslagen. Särskilt i jämförelse med en Mazda;-)

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Valet Volvo var taget för drygt en månad sedan, bland annat för komfort, säkerhet, ljus och förarstöd. Sitter för mycket på tråkiga jobbiga vägar och jobbar oregelbundet bl.a. så vill ha stöd och känna mig mer utvilad när jag är framme.
Dessutom är Mazda numera tämligen dyr så är inga hysteriska summor det skiljer, särskilt när man beaktar att jag får bättre funktioner på Volvo.

Denim Blue är min favorit - efter att Magic Blue har försvunnit ur sortimentet.

Jag har bara goda erfarenheter av V90:s köregenskaper (efter ca 225 mil i hyrbil). Den är klippstabil både på motorväg som oplogade vintervägar.

Det är aldrig för sent att ge upp

Magic Blue, är det den lite mer klarblå? Såg någon sådan färg på en volvonånting i bilhallen igår.

Vad blev prislappen? :)

487 på ovanstående. Hade kanske kunnat pressa mer men blev lite akut efter kraschen med förra bilen och så får jag hjälp med att ordna en billig tillsvidarebil. Ska kika på en V70 för 40 de hade grävt fram som ska vara nyservad och rekonditionerad nu till veckan. Drag och elvärme, 04, ca 21.000. Inte världens skönhet det jag sett innan de piffas till men verkar rimligt pris ändå. Trots allt får man ju förvänta sig visst slitage på 13 år. Bara nyservad och besiktning i januari nästa år är värt mycket just nu. Trött på allt stök som blivit.

Xanthopteryx wrote:
Magic Blue, är det den lite mer klarblå? Såg någon sådan färg på en volvonånting i bilhallen igår.

Nja, snarare åt det mörka hållet - kan både se svart och lite blå/lila ut beroende på ljuset.
http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2016/03/volvo-v90-t6-awd-2017-magic-blue-metallic.jpg

Den färgen lanserades till S80 V8 för (många) år sedan om jag inte missminner mig.

Det är aldrig för sent att ge upp

Ohh, riktigt frän färg!
Dock för mörk för mig som inte orkar tvätta bilen mer än nödvändigt, och knappt det. =)

Fin spec, men det var tur att du skrev vänsterstyrd för annars hade jag trott att du skulle välja en ratt på högra sidan :D

Pär

Haha. Kopierade bara rakt av. Tänkte inte ens på att det stod.

487 tkr för en Volvo! Gisses vilka astronomiska siffror för en bil som är värd hälften en efter 2-3 år, om ens hälften? Skulle aldrig ge sådana pengar för en bil.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tyvärr kostar säkra bilar med bra förarstöd pengar idag. Jag funderade även på nya Mazda 6 som är drygt 100 billigare men då får jag joks som jag inte vill ha (19"-hjul, lädersäten, tonade rutor etc), en mindre krocksäker bil med märkbart sämre förarstöd (hud, aeb, line keeping aid osv). Valet här blev bekvämt och säkert. Jag betalar gladeligen hundratusen mer för att minimera risken för att familjen eller utomstående blir skadad eller allvarligt skadad.
Likaså med bilbarnstol. Är det den säkraste så betalar jag, även om den skulle råka kosta tiotusen kronor.
Men valet har varit svårt. Mycket funderingar hit och dit. Mycket pengar, ja, men man kan även se det som extremt dyrt att köpa något billigt som är mindre bra eller som man inte kommer trivas med i längden. Planen är ju trots allt att leva med bilen i åtta tio år iallafall.
Jag skippar senaste plattv (kör med 32" 60-kilosklump fortfarande), lattemaskiner, nyaste mobilen varje år, lyxrestauranger varje vecka, köpelunch på jobbet, coolaste nya surfplattan och bärbara datorn, blänkande nytt hightechkök med ismaskinsfrys i specialdesignad limitedutgåva för 250.000,...
Reparerade själv min tio år gamla diskmaskin nyligen och sparade 5.000 på en ny, har bytt bromsar och gjort mestadelen av reparationer på mina bilar själv, hantverkare minns jag inte när jag anlitade sist och maten lagas nästan alltid från grunden.
Jag prioriterar helt enkelt. Lägger pengarna där jag anser att jag får mervärde och nytta av det.
Många lägger 10.000 på tvkanaler varje år, 10.000 på mobilabonemang, köper ny telefon för närmare 10.000 var och vartannat år, köper utelunch på jobbet för 15-20.000 per år, röker för 10.000 eller mer per år, köper en billig bil men lägger 25.000 på fälgar med (inbillad?) coolhetsfaktor och så vidare.
Men min familjs säkerhet, det får kosta. Och min bekvämlighet, som också gör det säkrare, får kosta. Att jobba skift och bli ännu tröttare av att ha kört hem eller till jobbet är långt ifrån bra.
Men jag förstår din reaktion i grunden. Mycket pengar ja, men vad får man för det?
Titta på specen så hittar du väldigt få kromade lister, mysbelysning, 21"-hjul och integrerade avgasrör i specialdesign.
Viss onödiga saker som 230V ingick i paket där det blev dyrare att ta bort en del eller två.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.