Volvo V90 D3 awd våldsam bränsletörst

51 inlägg 0 nya
Volvo V90 D3 awd våldsam bränsletörst

Läser om Volvo V90 D3 awd's våldsamma bränsletörst. Vi bilägare noterar en förbrukning på 0,75l/mil. Uppgiven förbrukning är 0,49, otroliga 53% över uppgiven förbrukning. Även Teknikens Värld visar på liknande siffror, om än något bättre, 0,67l/mil. Men det är ändå 37% över den av Volvo uppgivna.
Det visar väl på att V90 D3 awd även den klassar in bland bilarna som idag drar mer än 30% över den uppgivna förbrukningen, dvs. den är lika törstig som merparten av bilarna som säljs idag.

Finns det någon som verkligen trott på att den skulle gå på en förbrukning av 0.49. det finns gott om andra sagor att läsa.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Trycker man tillräckligt hårt på gasen så drar alla bilar bränsle. Jag förstår ännu inte varför det är så förvånande.

MVH AL

Och det är precis det de flesta gör, trycker hårt på gasen.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Även spritmonitor visar på högt snitt, 0,7l/mil.

Det går nog att pressa upp den i 1,0 liter/mil.
Allt beror ju på hur man kör, var man kör, med/utan last, vädret, landskap, långt/kort, osv.

Personligen tycker jag det är lite tokigt när "miljöbilarna" blåser förbi i god överhastighet. Vad hjälper allehanda system och knep för låg förbrukning, när föraren kör som en galning?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja det är väl inget konstigt.
Vinter och nu har vi riktig vinter.
Enskilda resor går bra att visa låg förbrukning eller om man kör Eco vilket nästan ingen kan mer än en kort resa.
Bränslevärmare som dessa dieslar har spetsar upp snitt förbrukningen väldigt mycket vid kort körning i stan eller mellan täta starter på några timmar.
Pendlar du däremot några mil dagligen gör det knappt av sig alls på snitt förbrukningen.
Likadant ständig motorväg kontra 90 vägar drar minst 10% extra.
Dagens dieslar eller kanske man skall säga bränsle effektiva motorer går kall utan högre belastning på vintern och då går oftast bränslevärmaren på halvfart hela tiden tills man kommer ut på landsvägen eller går den kall utan bränslevärmare spottar motorstyrningen in extra soppa oavsett snål diesel eller bensin.
Så är det utan att man vet eller ser det.
Vad man skall beakta är ju att man får dra bort 3-6kW motorvärmare pengar i detta.
Jag kör min lilla tre pip på drygt 0,5 i det idealiska och i vissa resor i stan på 0,9 nu i vinterkylan och det kostar men jag småler varje gång jag ser folk med björnmurra på huvudet och skid handskar på ratten efter dom skrapat rutorna.
Diesel är inte gudabenådande i alla lägen.
Jag har kompisar som sitter i en diesel ix35 och fryser häcken av sig första två milen till jobbet och har ett års snitt på 0,86 vid pump och hur många fler som helst som vittnar om det.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Nä jag finner inget konstigt heller med att V90 drar +30% mer än uppgiven förbrukning. Det gör ju så gott som alla nya bilar idag visar tester.

Det roliga i sammanhanget är att vissa här på forumen lyckas köra sin V90 otroligt snålt? Ägare jag pratat om kör på runt 0,7 liter/mil (diesel D3).

mso, på spritmonitor så ligger en IX35 på 0,75 per mil för diesel och 0,9 liter per mil för bensin. En liten skitbil som väger 1700 kg och klumpig, inte speciellt aerodynamisk heller. Fattar inte hur folk kan köpa en SUV, de inser inte hur mycket mer bränsle de drar för att de väger mer och är dåliga rent aerodynamiskt. Bara att inse att jag har rätt i mina "fantasier", utsläppen beror väldigt mycket på två faktorer som SUV inte är bra alls (hög vikt i kombination högt luftmotstånd).

Styggavargen wrote:
mso, på spritmonitor så ligger en IX35 på 0,75 per mil för diesel och 0,9 liter per mil för bensin. En liten skitbil som väger 1700 kg och klumpig, inte speciellt aerodynamisk heller. Fattar inte hur folk kan köpa en SUV, de inser inte hur mycket mer bränsle de drar för att de väger mer och är dåliga rent aerodynamiskt. Bara att inse att jag har rätt i mina "fantasier", utsläppen beror väldigt mycket på två faktorer som SUV inte är bra alls (hög vikt i kombination högt luftmotstånd).

Nu upplever jag ett visst förakt här! Menar du att du ogillar Suv? Det här kom som en total överaskning.

Nu införs ju nya bonus malus i sommar, så även om man försökt trolla med alla dessa nya bilar genom att köra certifieringen genom körcykler som inte stämmer med verkligheten, så kommer dom ändå inte undan. Skatten för tex. denna V90 blir 3000kr högre per år, över 5000kr/år. Seaten känns ganska okej med 360kr/år ändå:) Dom 5000 kronorna upp till D3'an täcker min bensin-nota på året. Men som Mona Sahlin sa, "det är häftigt att betala skatt".

FXX wrote:
Men som Mona Sahlin sa, "det är häftigt att betala skatt".

Ja, fast Mona glömde att det där med att betala skatt även gällde henne själv...

Ja, det ska bli intressant att se reaktionen när det visar sig att det plötsligt blev så mycket mer (och rättvisare) i skatt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag småler när jag pyntar in mina 340:-

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fick just skattefakturan på min Porsche. 50 kr
Vi har väl konstaterat tidigare på forumet att körstilen påverkar förbrukningen. Det finns ingen "verklig förbrukning" som gäller för alla utan bara olika körcykler.

Jag ljög! Ser nu att dom har höjt skatten för mig, eller rättare sagt den är inte skattebefriad längre. 404kr vill dom suga ut av mig nästa gång.

L. Mäkinen wrote:
Fick just skattefakturan på min Porsche. 50 kr
Vi har väl konstaterat tidigare på forumet att körstilen påverkar förbrukningen. Det finns ingen "verklig förbrukning" som gäller för alla utan bara olika körcykler.

Jo men när det större snittet hamnar på +30% över uppgiven förbrukning så säger väl det en hel del av vad man kan förvänta sig vid val av bilmodell.

Har inte sett så många D3 i tysk press, men däremot D4 och det är samma sak där. I flerbilstester med S90, V90 och V90CC så är det Volvorna där det skiljer mest mellan deklarerad förbrukning och test.

Å Volvo har ju de senaste åren påståtts vara renast och snålas av alla.
Nu har det dykt upp många rapporter om motsatsen.
Audi, Insignia, Passat i senaste testet drar mindre och Insignia förbrukar betydligt mindre än uppgiven siffra WLTP 8.0, men enligt vi bilägare 6.7 på en ej inkörd bil och 210 hk mot 150 i D3.

D3, D4 och D5 med awd är samtliga specade till 0,49l/mil.

När kommer nya normen att vara ett absolut krav?
Det kommer ändå bli kul att se då det bör vara mer relevant även om jag tycker ett fristående moment borde vara ett statiskt test vid 110 och kanske 90 på en sträcka.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.