Volvo V90 D3 AWD

388 inlägg 0 nya
Volvo V90 D3 AWD

Har avverkat de första 30 milen

Tog en liten tur på 5,5 mil och det blev 0,53 i förbrukning, det är lovande för en 1915kg tung fyrhjulsdriven bil vid -8 grader och is/snö-före.

Ingen raket men 150 hk räcker.

Så blev den



Säkerhetssystemet har förresten elvärme i rutan på samma sätt som bakrutan (Toyota learn).
Vad gäller säkerhetssystem så känns Toyotas Safety Sense som Kinesiskt lågprisskräp i jämförelse med det här.
Autopilot fungerar också bra.

Skyltigenkänningen är av en helt annan dimension, det fungerar och betydligt fler skyltar känns igen, fartkameraskyltar visas tillsammans med hastighet och nedräkning i avstånd tills den passeras.

Det automatiska helljuset är helt fantastiskt, det styr undan, bländar ned och funkarv otroligt bra.

Problem, ja förardörren ska justeras.

Din medelhastighet var 67.5 kilometer i timmen. Ingen imponerande siffra direkt.

Då säger vi så.

Kan tillägga att Auris hybriden på samma sträcka drog ngt mer.

När jag låter bli att nolla genomsnittshastighetsmätaren har det genom alla år hamnat runt ett snitt mellan 50 och 55 km/h så 67 är inte att förakta om det inte är utan variation hela sträckan.

2 mil 100-väg resten 30, 50, 70, 80 och 90-väg.

Härligt Junkers, kommer att följa din tråd med stort intresse! Grattis till en fin bil

*Robban

Ja, grattis till en fin bil! Antar att det är stor skillnad i komfort jämfört med Aurisen. Blev själv förtjust i komforten i V90 vid provkörningen. Hur upplever du storleksskillnaden? Känns den stor, om du hunnit/vågat dig in på några trängre parkeringar? Jag kommer också att följa din tråd med stort intresse!

Den är stor utvändigt och i baksätet, i framsätet kanske ngt trängre än Auris faktiskt. Bagaget är ju ganska lågt men hyfsat stort.
Insynsskyddet är tyvärr uselt.

Komforten är mycket bättre och den 8-växlade autometen märker man knappt av vid växlingarna.

Infotainment är inget annat än fantastiskt i jämförelse.

Märkligt! Enligt "Styggavargen" ska ju den här bilen dra runt litern milen ... minst!

Ja, kan tänka mig att den känns lång om man ska backa ur nån trång P-ficka vid snabbköpet... Redan V70n är lite stor på P-platser gjorda på Amazonens tid. ;) Insynsskyddet brukar tyvärr vara sladdrigt på Volvo... Tråkigt att dom inte förbättrat det. Men komforten är bättre även än V70, kände jag under den korta provturen, och den 8-växlade automaten är skön! :) Men lite förvånande att du upplever framsätet ngt trängre än Auris!!! Är det den breda mittkonsolen som är orsaken?

Jag är den tunga typen och insteg och dörrar är betydligt bredare på V90.

En momentum business advanced du plockat ut? Hur har du mer specat den?
Jag hämtar ut min om en månad, blir intressant att följa om vi upplever samma fördelar respektive nackdelar.
Jag valde däremot enbart fwd men inscription istället. Prioriterade lite mer lull-lull istället för awd. Går från en XC70 awd nu men bor i södraste Sverige o känner inte jättebehovet.

Momentum business advanced med teknikpaket och subwoofer samt carplay.
Valde AWD för att få den 8-stegade lådan och den lite bättre motorn.
Klimatpaket med Volvo on call.
Värmda spolarmunstycken och bärkassehållare.

Ja 1l per mil blir nog svårt att komma upp i.
Körde i busväder idag men nysnö på vägen, hamnade bakom plogbil första två milen som snittade ca 30km/h, kökörningsassistenten fick jobba. Totalt 87km och snitt 0,52.


Sedan körde jag lite 120-väg, för kort för att dra slutsatser men betydligt snålare än hybriden! 0,56.


Så här ser navigation ut (bilden ljuger med moaremönster, det är knivskarpt):

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!