Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Pi skrev:

Nä Guran - det är en bil som måttmässigt nästan är helt identisk med min Golf SV men det är det närmaste mitt behov som man kan komma när det gäller elbilar idag och till hyggligt överkomliga priser. Är det tillåtet att välja själv vilka bilar man kan tänka sig köpa eller är det du som skall göra detta ?

Ja det är en Crossower, alltså inte en Octavia Kombi.
Jämför då med en Sportsvan. Eller skit samma man får jämföra precis med vad man vill. Det är oavsett hur man än vänder och vrider på det ganska dyrt med bilar, så jag jämför med vad jag vill ha för bil och ser om det ser ut att bli en rimlig kostnad och köper den bilen.
Tankar kör och är nöjd några år och konstaterar vid nästa byte vad totala milkostnaden blev.

Uppdaterat: 2019-07-09 13:23
Guran skrev:

Henrik M wrote:Guran: Förväntar du dig en saklig rätt jämföresle från VAG-fanatikerna? Jag skulle vilja ha en dejt med Heidi Klum......undrar vilket som är mest sannolikt kommer att ske? ;)
Jag tror nog att du kommer å få en dejt med ett väldigt vackert fruntimmer :)

Haha! ;)

Uppdaterat: 2019-07-09 14:38

Hittade tidningen. En S som kostat 850.000 ny 2014, såldes för 500.000 efter 3 år och 17" mil.
En -14 S med 47.000 mil på mätaren såldes för 210.000.
Snittförbrukningen över 40" mil var 2,23 kw/mil.
Batteriet hade förlorat 12% på 34" mil, merparten av laddningen har varit snabbladdning.
Bromsar byts vid 16" mil, 4" mil på Volvo som jämförelse)

Uppdaterat: 2019-07-09 16:16

Det är intressant att se dina uträkningar Henrik.
Dock är det så att delvis talar du för döva öron.
Elbilar är inte för alla, inte tidigare, inte nu och kanske inte sedan.

Jag har konstaterat utifrån det jag lärt mig här är följande:
Vi har lärt oss att det spelar ingen roll om du åker elbil miljömässigt eftersom batterierna tar evigheter att köra in deras påverkan och om det ändå inte är så så kör du all din körning på kol från Polen och om det ändå inte skulle vara så, så kommer någon annan med en F-150 köra upp din soppa i alla fall så det spelar ingen roll.
Dessutom är ju Sverige så litet att vad vi gör spelar ingen roll eftersom vi står för 0,2% av alla utsläpp... Tar vi länder som står för lite utsläpp och som då inte behöver bry sig så blir det inte många som måste bry sig alls.
Dessutom kostar en elbil allt för mycket, bra mycket mer än jag har råd med, oavsett vad dina TCO-kalkyler visar eftersom den kostar med än 200000kr att köpa. Och även om TCO-kalkylen är lika så har jag inte till kontantinsatsen och eftersom elbilar fortfarande är svåra att bedöma andrahandspriset på så är det en osäker investering medan en bensinbil alltid håller samma värdeminskning.
Men även om allt ovan skulle stämma så går det inte att ha dragkrok, i och för sig finns det, men då är det inte rätt elbil, dessutom finns ingen kombi och jag kan inte åka till landet för dit är det 40 mil och jag åker ju dessutom på vintern och då kommer jag ju inte fram. Och även om det finns en snabbladdare där jag brukar äta så vill jag ju inte bli tvingad att äta där varje gång, även om jag alltid gör det, men om... Kanske bara vill ha en Donken, eller... visst, Donken har ju också laddare... Ica...Lidl...
Sedan har jag ingen laddplats hemma, i och för sig, bensinbilen har jag ingen pump till på min parkering heller, men det är skillnad...

Ja, jag raljerar lite, men så här är min summering av varför Elbilar inte är för alla, det får ni som kör en bara acceptera.

Jag har inget uttag där jag parkerar, även om man nu jobbar på det. Jag har uttag på jobbet och skulle med nuvarande resmönster klara mig bra med en elbil som går 35-40 mil på fullt ladd, men då har vi istället en bilpolicy som omöjliggör det. Jag vet, mossigt teknikföretag som uppenbarligen inte kan räkna, men så är det. Jag jobbar på det och mitt mål är att kunna åka laddat nästa gång. Pendlar för långt för att en laddhybrid skall bli en bra lösning, även om det skulle ge en del.
Hade jag inte haft ett jobb med 15 mil daglig pendling och skulle köpa bil för egna pengar så hade det stått en elbil i garaget. Trots att den inte räcker hela vägen till stugan, inte har dragkrok eller är en kombi...

Uppdaterat: 2019-07-10 08:45
*Robban

Jag sitter och bollar med tanken att köpa en TM3 privat istället för att ha tjänstebil. Hur jag än räknar blir det dyrare för mig. De flesta mil jag kör är mellan hem och kontor och det blir 4000 mil/år totalt. Tjänstebilen kostar 2500 kr/mån före skatt, drar 0,3 plus el. Kompensationen för att inte ha tjänstebil är 4 kkr, men de läggs inte på tjänstepensionsavtalet så de är värda mindre än "riktig" lön.

Uppdaterat: 2019-07-10 09:02

Mäkinen: 4000 kr på bruttolönen? Beror ju lite på hur hög lön du har med vad de är värda i plånboken sen, om du skattar högt eller lågt så att säga.
Men ja, jämför du med den bilen du har idag och det upplägget kan det kanske bli svårt räkna hem det. Sen är det ju bara upp till dig att avgöra om det kan vara värt nån krona extra "bara för att". Det kan ju aldrig nån annan lägga sig i.
Kan de göra så att de inte låter all lön gå in som pensionsgrundande? Eller de kallar det nåt annat?
Sen de mil du kör i jobbet, vad får du för ersättning där om du kör egen bil? Bör ju med räknas in om det är en högre ersättning vid egen bil än vid tjänstebil.
Gör inte misstaget åk och provkör bara, då kommer du vilja ha troligtvis....

Uppdaterat: 2019-07-10 11:40

Det gamla talesättet "Det går inte att förklara för en som inte vill förstå" dyker upp i mina tankar.

Uppdaterat: 2019-07-10 11:50

Henrik,
Jag har provat en TM3 Performance, men den budgeten har jag inte.
Det heter något annat än lön om jag avstår tjänstebilen. Vi har ganska bra avsättning på toppen av lönen.
Kör jag i tjänsten får jag 18,50 kr/mil oavsett vilken bil jag har.

Uppdaterat: 2019-07-10 12:42

Nej det förstår jag, skiljer ju en hel del i pris mellan Performance och SR+ om man klarar sig med den.
Får du bara 18,50 för att köra med egen bil? det var lågt......dock bra när du kör med den du har nu.
Jag får 9,50 per mil jag kör i jobbet. Helt ok med tanke på att elen kostar mig mellan 0 och 5 kr milen beroende på vart jag laddar.
Men förstår ditt dilemma där hur du ska göra. Nog bara att gå på vad du vill, se hur kosten sammanfaller med det, blir det du vill mest dyrare, reflektera hur mycket dyrare och om den välkänslan är värt det.

Uppdaterat: 2019-07-10 18:08

Hade lite kul i förrgår kväll.......var inte optimala förutsättningar vad gällde batteritemp och väder men ger en fingervisning att där finns go kraft :)
Sen kan ju säkert diskuteras hur exakt min mätmetod var.....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-18 10:51

Fungerar verkligen fint som bruksbil med, men nu tredje vändan på tippen på ett par veckor och folk verkar ha fördomar att såna här bilar inte går att använda....idag väldigt uttittad när jag öppnade upp och tömde 8 säckar trädgårdsavfall jag hade i bilen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-18 18:08

Jaså trodde det bara var människor som var fria från ALLA vardags sysslor som hade sådana bilar. Betalde för allt. Gjorde inget själva mer än jobb och cocktail party *ler*

Uppdaterat: 2019-07-19 08:52

Haha, Patrik, jag kan ju helt klart erkänna jag hellre sitter med en drink än åker till tippen! Men nejdå, även vi moderna människor måste göra vardagssysslor ;) Självklart däremot är alla trädgårdsredskap eldrivna!

Uppdaterat: 2019-07-19 08:59

Hittade ingen tråd om bara 3an, så jag skriver här.
Senaste TV kom i lådan med årets Bankalas och givetvis hade man Tesla 3 med i årets upplaga.
Tyvärr började listan med 3an, den kom sist av 21 kombattanter "Den här bilen passar inte på bana trots sina starka elmotorer. Modell 3 är snabb men gör sig bäst i fullgasaccelerationer rakt fram"
Bla nämns att styrningen är onaturlig, fjädringen för mjuk och att bromsarna inte pallar trycket, och går i botten efter några varv, bilen är dock snabb runt banan, tex en tiondel snabbare än Porsche Boxter 718 T som släpar på 1 kilo extra per hästkraft.

Uppdaterat: 2019-07-21 00:53

Å andra sidan är det väl få tänkbara köpare av en Model 3 som köper den för att köra banracing så om den bilen fanns på "kartan" för mig vid ett framtida bilköp så skulle nog denna sistaplats inte betyda något alls.

Uppdaterat: 2019-07-21 09:15

Ja, som jag skrev vid annat tillfälle, det är ingen bil byggd för bana, utan en rejält kvick och kompetent vardagsbil som definitivt piskar många dyrare bilar. Sen att sätta den sist av 21 bilar när den trots det är snabbare än en Porsche Boxster runt banan tycker jag är lite löjligt, t.o.m efter en suv. Men att journalisterna på både TV och ViB är lite lagom anti elbil vet vi ju redan så inte jätteförvånad, men trist. Har sett otals videos där de rastar M3P runt olika banor och den fått riktigt mycket beröm även från riktiga racerförare.
Men självklart får de på TV tycka vad de vill, jag har inte full koll på vilka de andra 20 bilarna var, de kanske utan tvekan var kompetentare och snabbare.
Visst är den mjukt satt för bankörning, men den ska ju vara komfortabel på gatan.

Uppdaterat: 2019-07-21 10:20

Och som Pi skriver, tror den sistaplatsen påverkar ev. försäljning väldigt lite :) Vill man ha en 2-sitsig sportbil med stenhård fjädring köper man det. Däremot tror jag få andra bilar kombinerar prestanda och vardagsanvändande lika mycket som Teslas 3P för ett sånt pris.

Uppdaterat: 2019-07-21 10:22
Henrik M skrev:

Hade lite kul i förrgår kväll.......var inte optimala förutsättningar vad gällde batteritemp och väder men ger en fingervisning att där finns go kraft :)
Sen kan ju säkert diskuteras hur exakt min mätmetod var.....

Om jag bara fick lite mer fäste i starten (endast bakhjulsdriven)...... Men visst är det kul när det går undan;-) Nu är ju min inte så där värst miljövänlig, men likafullt så är det kul;-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-21 10:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nä, få kommer nog åka bana med sina 3or.
Bankalaset handlar bara om hur kul/bra bilen är att ta sig runt Knutstorp, en väldigt knixig bana med ständiga höjdskillnader, lite som en berg o dalbana, en bil kommer inte först bara för att den är snabbast, småbilar som Ford Fiesta ST och Honda Civic R har kommit långt före potentare kärror, för att de helt enkelt gör det bättre.
Troligtvis funkar en 3a betydligt bättre på en snabbare bana, förutom bromsarna då. 2 stora MB hade också problem med bromsarna, gick bara ett el 2 varv innan pedalen gick i botten, trots att det stod AMG på bakluckorna.
Jag gissar att bromskraft/värmeutveckling ökar i kvadrat med vikten, och det hjälper inte med dubbelt så stora bromsar, på en dubbelt så tung bil.
Till vardags behöver väl en elbil inte så stora vanliga bromsar, man bromsar väl med elmotorn.

Uppdaterat: 2019-07-21 11:01
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Hade lite kul i förrgår kväll.......var inte optimala förutsättningar vad gällde batteritemp och väder men ger en fingervisning att där finns go kraft :)
Sen kan ju säkert diskuteras hur exakt min mätmetod var.....
Om jag bara fick lite mer fäste i starten (endast bakhjulsdriven)...... Men visst är det kul när det går undan;-) Nu är ju min inte så där värst miljövänlig, men likafullt så är det kul;-)

Det är barnsligt kul :) Bra prestanda på den med. Även om den är lite lättare och mer opraktisk, men samtidigt i en mindre bil känns farten mer! :) Vad ska prestandan vara enligt fabriksuppgifterna? Min ska klara det på 4.3 enligt Tesla, men sett klipp där folk klarat med ännu lägre med bra mätutrustning. Mitt snabbaste är 4.38 än så länge.

Uppdaterat: 2019-07-21 11:27
Rikard skrev:

Nä, få kommer nog åka bana med sina 3or.
Bankalaset handlar bara om hur kul/bra bilen är att ta sig runt Knutstorp, en väldigt knixig bana med ständiga höjdskillnader, lite som en berg o dalbana, en bil kommer inte först bara för att den är snabbast, småbilar som Ford Fiesta ST och Honda Civic R har kommit långt före potentare kärror, för att de helt enkelt gör det bättre.
Troligtvis funkar en 3a betydligt bättre på en snabbare bana, förutom bromsarna då. 2 stora MB hade också problem med bromsarna, gick bara ett el 2 varv innan pedalen gick i botten, trots att det stod AMG på bakluckorna.
Jag gissar att bromskraft/värmeutveckling ökar i kvadrat med vikten, och det hjälper inte med dubbelt så stora bromsar, på en dubbelt så tung bil.
Till vardags behöver väl en elbil inte så stora vanliga bromsar, man bromsar väl med elmotorn.

Ja, Knutstorp är inte en rättvis bana egentligen för jämförelser där såna bilar är med som väger bortåt 2 ton och över. Har själv kört mycket på Knutstorp med olika bilar. Men de väljer ju ut både bilar och bana så de har väl säkert nån tanke bakom det. Sen kan jag hålla med om att på en sån bana är en motorsvagare bil roligare där man kan åka "flat out" lite mera. Så handlar det inte om bästa bil utan mer roligaste/mest passande bil för den banan så förstår jag om de lite lättare mindre bilarna passar bättre.
Sen har du rätt Rikard att i praktiken till vardags åker man med "motorbroms" i elbilen. Jag kan åka en hel dag utan att röra bromspedalen annat än när jag står still vid rödljus.

Uppdaterat: 2019-07-21 11:34

Roliga siffror Henrik. Den accelerationen på en familjebil/vardagsbil är ju inte dålig. Får byta motor på Scouten. Skala av den och trimma med box och omprogramering så kanske kanske jag syns i backspegeln iaf
*ler*

Uppdaterat: 2019-07-21 12:28
Patrik Österberg skrev:

Roliga siffror Henrik. Den accelerationen på en familjebil/vardagsbil är ju inte dålig. Får byta motor på Scouten. Skala av den och trimma med box och omprogramering så kanske kanske jag syns i backspegeln iaf
*ler*

Det sjuka är hur den suger iväg från noll....hur det känns i kroppen.
Sen finns det ju flera bilar som har sånhär prestanda till 100, men frågan är ju hår snålt man sen till vardags åker en M5 eller AMG 63....jag kan ju till vardags snålköra på nån krona milen och sen när jag vill ha detta tillgängligt.....det är lite kul :)

Uppdaterat: 2019-07-21 12:36
Henrik M skrev:

Patrik Österberg wrote:Roliga siffror Henrik. Den accelerationen på en familjebil/vardagsbil är ju inte dålig. Får byta motor på Scouten. Skala av den och trimma med box och omprogramering så kanske kanske jag syns i backspegeln iaf
*ler*
Det sjuka är hur den suger iväg från noll....hur det känns i kroppen.
Sen finns det ju flera bilar som har sånhär prestanda till 100, men frågan är ju hår snålt man sen till vardags åker en M5 eller AMG 63....jag kan ju till vardags snålköra på nån krona milen och sen när jag vill ha detta tillgängligt.....det är lite kul :)

Du kan ju köpa en Cupra för en tredjedel av priset med likvärdig prestanda, räcker till väldigt mycket bensin :)

Uppdaterat: 2019-07-21 12:41

Guran: Precis, vi gör dåliga affärer! Du måste ångra att du inte köpte en Duster som med är 4WD och femdörrars Suv, gör samma jobb som din GLC ;) Tänk vad pengar du haft över till hörselproppar....

Uppdaterat: 2019-07-21 12:49
Henrik M skrev:

Guran: Precis, vi gör dåliga affärer! Du måste ångra att du inte köpte en Duster som med är 4WD och femdörrars Suv, gör samma jobb som din GLC ;) Tänk vad pengar du haft över till hörselproppar....

Det var ju det där med prestandan som det föll på, fanns ingen svagare GLC. Annars hade jag köpt en Duster, ett par Bose hörlurar med oväsen reduktion och en Recarostol.

Uppdaterat: 2019-07-21 13:05
Henrik M skrev:

Det är barnsligt kul :) Bra prestanda på den med. Även om den är lite lättare och mer opraktisk, men samtidigt i en mindre bil känns farten mer! :) Vad ska prestandan vara enligt fabriksuppgifterna? Min ska klara det på 4.3 enligt Tesla, men sett klipp där folk klarat med ännu lägre med bra mätutrustning. Mitt snabbaste är 4.38 än så länge.

Tja, med klibbdäck så har jag sett tider på mycket nära 4 sekunder. Cup-däck ger runt 4,5 sekunder. F.ö. är den redigt snabb i alla farter över 50 km/h (det är då det slutar spinna). Det fick f.ö. en Tesla S P85 erfara (#49 i denna tråd: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/mb-slk-55-amg?page=2 )

Uppdaterat: 2019-07-21 20:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Var det en Tesla Model S av P-modell så hade han nog inte rätt läge då, för den klipper du inte förrän i rätt höga hastigheter :) Men såklart vid spontanrace när man stöter på folk kanske man inte alltid har rätt förutsättningar.
Har för mig den klarade 0-100 bland annat på 3.3....
Ja däck och fäste är väldigt avgörande helt klart, och asfaltens beskaffenhet har jag med märkt....
Mäktigast känsla är nästan omkörningsprestandan 70-120 typ.....

Uppdaterat: 2019-07-21 20:40

Det hela är rätt beroendeframkallande och jag har ett rätt beroendeframkallande ljud i min bil. Det har inte du;-)

Uppdaterat: 2019-07-21 21:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Det hela är rätt beroendeframkallande och jag har ett rätt beroendeframkallande ljud i min bil. Det har inte du;-)

Det tänker jag inte ett dugg säga emot....har ägt 5 bilar med V8.....

Uppdaterat: 2019-07-21 21:30

Hört av en Porscheägare "Teslor är inget problem, det är bara hålla stumt ett tag, så försvinner dom i backspegeln"

Uppdaterat: 2019-07-21 23:13
Rikard skrev:

Hört av en Porscheägare "Teslor är inget problem, det är bara hålla stumt ett tag, så försvinner dom i backspegeln"

Såklart, Teslorna saktar av vid 250, då är toppfarten strypt. Sen beror det såklart på vilken Porsche, min Boxster S jag hade skulle jag nog säga får svårt hålla undan från Teslan ända till toppfart, men en nyare 911 såklart hänger från Teslan runt 160-170 och ökar försprånget sen, men upp till 250 inte mer än att Teslan fortfarande syns i backspegeln.....sen såklart, men som sagt, strypt toppfart mot icke strypt.....
Om Porscheägaren som raljerade menade att den inte klarar hög fart länge så kan du kolla Nylands högfartstester på Autobahn.....bland annat klarade Model S100D, den jag har, att ligga i över 200 i över 10 mil i sträck......vet i fasiken om det är att hålla stumt ett tag och bli av med Teslan ;)

Ja, en Porsche av vassare modell är såklart snabbare än en Tesla i hög fart, men inte såååå otroligt.....tror den Porscheägaren raljerade lite :)

Uppdaterat: 2019-07-21 23:21

Jag har kört 21 mil på Autobahn med ett snitt på 194 km/h en tidig morgon med en diesel-DKW. Det kräver att man håller rätt stumt mest hela tiden;-)

Uppdaterat: 2019-07-22 09:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja man får stampa på rätt bra för att hålla de snitten.....2012 var jag nere i södra Tyskland och köpte en Jaguar XK8 cab -07, och på vägen hem gick det i riktigt högt tempo långa sträckor. Vid ett tillfälle blev jag omkörd av en maskerad Mercedes som kom i bra fart, fick för mig jag skulle köra ikapp och ta nån bild, sett att t.ex. TV tar in såna läsarbilder.....i 250 km/h(!) kom jag ifatt den, men konstaterade ganska fort att det inte var direkt lämpligt att fippla med att ta bild i den farten! :) Men hängde på en liten stund innan jag var tvungen vika in på en mack......vinkel-8:a med 300 hk surplar i sig i fart.....
Men det var en riktigt bekväm snabb GT-vagn. Porschen jag hämtade 2 år efter var kvickare i acc och på kurvigare partier men inte alls likabekväm. Dock 2 olika målgrupper på bilarna...

Uppdaterat: 2019-07-22 09:58
40-talisten skrev:

När vi kollar bilar (mycket sällsynt...), så går frugan direkt till bakluckan. Kravet är ett plant lastgolv med låg lyfthöjd. Har hon sedan lätt att kliva in och ut på förarsidan, så är det en bra bil.

Låter bekant. Frugan ska alltid bedöma om den är bra att ha hund i. Fast, det kan ju ha i sin bil... :-)

Uppdaterat: 2019-07-23 13:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det var ju lite frågor kring förbrukning i lite högre tempo med. Körde i fredags Växjö-Helsingborg enligt bild nedan.......rätt ok förbrukning med en snittfart på 121 km/h.

A.L: Om du ser detta, du som undrade om man kan få räckvidd även i förhöjt "tjänstebilstempo"......svar ja! Jag kommer teoretiskt 47 mil på den tillgängliga kapaciteten i min bils batteri på den förbrukningen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-29 21:17

Du menar väl "i normalt tjänstebils-tempo" kan jag gissa...:) Men helt OK för en så stor och tung bil. Gissar att t ex en bil som XC90 skulle dra avsevärt mycket mera även med samma drivlina som Teslan.

Uppdaterat: 2019-07-29 21:21
Pi skrev:

Du menar väl "i normalt tjänstebils-tempo" kan jag gissa...:) Men helt OK för en så stor och tung bil. Gissar att t ex en bil som XC90 skulle dra avsevärt mycket mera även med samma drivlina som Teslan.

Nej Pi, jag menade det jag skrev....tror du med är medveten om att man bitvis ligger på rätt bra om man snittar 121 över den sträckan med stadstrafik i början o slut med.....
Det är lite bullshit att alla som kör tjänstebil åker på som tokar....

Uppdaterat: 2019-07-29 21:28
Henrik M skrev:

Pi wrote:Du menar väl "i normalt tjänstebils-tempo" kan jag gissa...:) Men helt OK för en så stor och tung bil. Gissar att t ex en bil som XC90 skulle dra avsevärt mycket mera även med samma drivlina som Teslan.
Nej Pi, jag menade det jag skrev....tror du med är medveten om att man bitvis ligger på rätt bra om man snittar 121 över den sträckan med stadstrafik i början o slut med.....
Det är lite bullshit att alla som kör tjänstebil åker på som tokar....

Många av dom är ju onekligen ganska beroende av sitt körkort. Dom där tjänstebils förarna som kör så där fort har ju även ganska så stor körvana och avverkar normalbilistens årliga körsträcka fyrfaldigt.
Så jag tror faktiskt att många är duktiga vana bilförare som kan köra fort och effektivt.

Uppdaterat: 2019-07-29 21:48
Guran skrev:

Många av dom är ju onekligen ganska beroende av sitt körkort. Dom där tjänstebils förarna som kör så där fort har ju även ganska så stor körvana och avverkar normalbilistens årliga körsträcka fyrfaldigt.
Så jag tror faktiskt att många är duktiga vana bilförare som kan köra fort och effektivt.

Själv har jag legat på 5-7 000 mil om året de sista 18 åren om man ser till jobb och privat. Kör nog ungefär lika snabbt fortfarande, men med mer marginal och en annan säkerhet....när man var yngre hade man inte riktigt samma tänk framåt och kring.....
Ska inte tuta i mitt eget horn men visst fasiken ger mycket mil på allsköns olika sorters vägar mycket rutin.....

Sen nej, så fort som enligt exemplet ovan här kör jag inte till vardags, det var av en annan anledning det blev ett lite uppstressat tempo.........

Uppdaterat: 2019-07-29 21:55

Jag kör "aldrig" för fort i tjänsten. Så hög lön har jag inte. Visst kan det vara irriterande att inte hinna i tid till en kund, men skulle man bli av med körkortet missar man fler.
Jag satsar på att göra bra kundbesök istället för många.

Uppdaterat: 2019-07-29 21:58
L. Mäkinen skrev:

Jag kör "aldrig" för fort i tjänsten. Så hög lön har jag inte. Visst kan det vara irriterande att inte hinna i tid till en kund, men skulle man bli av med körkortet missar man fler.
Jag satsar på att göra bra kundbesök istället för många.

Jag kör heller aldrig så fort att lappen sitter löst.....det är jag noga med, sker det vid nåt tillfälle är det ev. vid nån rejäl omkörning eller så.....
Jag har som tur är inte massa kundbesök inbokade :) Mest av andra anledningar jag är ute och far i jobbet....även om vissa möten med beställare händer med.

Uppdaterat: 2019-07-29 22:04
Henrik M skrev:

Det var ju lite frågor kring förbrukning i lite högre tempo med. Körde i fredags Växjö-Helsingborg enligt bild nedan.......rätt ok förbrukning med en snittfart på 121 km/h.8
A.L: Om du ser detta, du som undrade om man kan få räckvidd även i förhöjt "tjänstebilstempo"......svar ja! Jag kommer teoretiskt 47 mil på den tillgängliga kapaciteten i min bils batteri på den förbrukningen.

Ok. Så 47 mil med 121 km/h i medelfart. Det är ju helt ok.

Stort tack för att du tog dig tid att testa och förevisa detta för mig.

Problemet för mig är mest att flera av mina resor går från Hovås och upp till Karlavägen i Stockholm. Och den sträckan är någon mil längre;-).

Men det bygger ju på att jag inte har ont om tid. Och jag försöker hålla mig inom lagens gränser i så hög utsträckning som möjligt. Vid en sådan situation klarar jag hela resan. Ladda bilen kan man sedan göra i garaget i Sthlm (eller på hotellet) innan man skall hem igen..

MVH AL

Uppdaterat: 2019-07-31 17:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Henrik M wrote:Det var ju lite frågor kring förbrukning i lite högre tempo med. Körde i fredags Växjö-Helsingborg enligt bild nedan.......rätt ok förbrukning med en snittfart på 121 km/h.8
A.L: Om du ser detta, du som undrade om man kan få räckvidd även i förhöjt "tjänstebilstempo"......svar ja! Jag kommer teoretiskt 47 mil på den tillgängliga kapaciteten i min bils batteri på den förbrukningen.
Ok. Så 47 mil med 121 km/h i medelfart. Det är ju helt ok.
Stort tack för att du tog dig tid att testa och förevisa detta för mig.
Problemet för mig är mest att flera av mina resor går från Hovås och upp till Karlavägen i Stockholm. Och den sträckan är någon mil längre;-).
Men det bygger ju på att jag inte har ont om tid. Och jag försöker hålla mig inom lagens gränser i så hög utsträckning som möjligt. Vid en sådan situation klarar jag hela resan. Ladda bilen kan man sedan göra i garaget i Sthlm (eller på hotellet) innan man skall hem igen..
MVH AL

Betänk då med A.L att den nya man köper nu har fått ny frontmotor som gör bilen ännu snålare så nu är det gissningsvis strax över 50 med samma förutsättningar.....
Sen anar jag, eller hoppas iaf, att du stannar till o sträcker benen iaf på vägen om så en snabbis. Och mellan Gbg och Sthlm har du ju 4 SuC så stannar du 15 minuter och köper en mugg så har du ju fyllt på 15 mil till....

Uppdaterat: 2019-07-31 17:25

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190801/tesla-model-3-satter-nytt-rekord-kust-till-kust-i-usa/

Var någon som skrev här på ViB att Teslas snabbladdarnät inte var nåt direkt att ha.....eller att långfärd i elbil inte fungerar :)
Nu kan man tycka de hade onödigt många laddstopp, men de körde ju för att slå ett rekord och då har de valt att bara ladda mellan de % i batteriet där laddkurvan tar emot snabbast laddning. Därav 19 stopp istället för betydligt färre som hade behövts om man kört för att även se och stanna lite mer på vägen.

Uppdaterat: 2019-08-02 19:24

Har ännu inte fått tummen ur att provköra en Tesla.
Någon ägare som testat/lekt med deras Sentry-mode än?

Uppdaterat: 2019-08-03 10:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Har ännu inte fått tummen ur att provköra en Tesla.
Någon ägare som testat/lekt med deras Sentry-mode än?

Till att börja med, ut och provkör! :) Du kommer troligtvis gilla det!
Jag har inte börjat använda Sentry än, bor i väldigt lugnt område. Men ska ha det igång nattetid nu när jag kör söderut några dagar i öst, beroende på vart och hur jag parkerar.
Läst om många som använder det dock, som är supernöjda över funktionen. Och väl redan någon som jag läste om på Aftonbladet där det spelade in ett rejält dörruppslag och kunde ta en smitare.
Däremot drar det ju lite extra energi.

Uppdaterat: 2019-08-03 11:23

@Henrik M
Jo, tiden är inne för en provkörning.
Nyfiken fråga, hur upplevde du tekniken och implementationen i bilen första gången du satte dig i den och den första tiden?

Är det genomtänkt som en iPad så att farmor kan använda den och snabbt kommer igång eller är det en tekniktröskel att ta sig över?

Uppdaterat: 2019-08-03 22:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny: Jag kom från en V90 så jag hade ju lite vanan inne med den större skärmen där det mesta hanterades och Volvo har ju efter Tesla den bäst fungerade semiautonoma körningen med. Så en del hade jag ju redan med mig. MEN, Teslan är så sjukt lätthanterlig, allt är logiskt, lätt att hitta, tydligt och inte massa undermenyer m.m, och ALLT mer eller mindre styr man även från rattknapparna, inkl. panoramatak m.m...
Jag har varit väldigt generös med provkörningar till nyfikna vänner och släktingar och det är nåt av det första alla säger, hur otroligt lättkört det är....de tror att det här fixar de aldrig, sen sätter man sig bredvid och visar dem, det är verkligen bara hoppa in och köra, ingen startknapp ens.....
Så som svar på din fråga Benny, nej, absolut ingen tekniktröskel för att börja köra och använda. Sen om man vill så kan man ju grotta ner sig i alla extrafunktioner som finns vad gäller övervakning, Dog mode, olika dataspel att spela medans man laddar, självparkering från fjärr, Navigate on Autopilote där den kör om själv och byter väg via avfarter själv m.m....

Uppdaterat: 2019-08-03 22:56
Henrik M skrev:

Betänk då med A.L att den nya man köper nu har fått ny frontmotor som gör bilen ännu snålare så nu är det gissningsvis strax över 50 med samma förutsättningar.....
Sen anar jag, eller hoppas iaf, att du stannar till o sträcker benen iaf på vägen om så en snabbis. Och mellan Gbg och Sthlm har du ju 4 SuC så stannar du 15 minuter och köper en mugg så har du ju fyllt på 15 mil till....

Ja under förutsättning att det inte är kallt, eller snöoväder då;-). Och det förekommer ju rätt frekvent...Men visst skall jag stanna och ladda bilen på en sådan sträcka. Men du vet, ibland har man inte tiden utan måste köra i ett. Och då är det bra att den orkar hela vägen.

Bild borttagen.

En annan fråga som jag kom på. Min bror berättade att han åkt taxi i en modell S för ett tag sedan. Han hade upplevt ett vinande ljud inne i bilen (exempelvis efter elmotorer) som han tyckte var störande - eller i alla fall onödigt. Han beskrev det som ett generatorvin om du har hört något sådan vid tillfälle. Är detta något du känner igen, eller kan det vara en egenskap relaterad till just den specifika taxibilen?

MVH AL

Uppdaterat: 2019-08-06 08:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”