Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Sen kan jag väl kanske tycka Skodan borde mer jämföras med Kia e-niro men det är en annan sak.......och då är brytpunken nog nådd rätt tidigt.....men vi får se :)

Uppdaterat: 2019-07-08 00:41

Jag känner ingen som betalar 4,95% ränta idag. Sist jag var hos bmw så erbjöd de 1.45%. En kompis till mig betalar 0.99% på sin Audi.

Uppdaterat: 2019-07-08 01:36

Oj, den var känslig. Som jag skrev vet jag ej, och se det som en fingervisning. Bara att ändra parametern att matcha det som gäller specifik offert från respektive fabrikant. Min Model S togs på kampanj med på 0,99%. Däremot valde jag att lägga i kalkylen den ränta vem som helst kan få i grunden. Tyckte det var det mest rättvisande.
Men återigen, ingen vetenskaplig jämförelse. Då kan vi helt plötsligt grotta ner oss i vilken rabatt man har på sitt tankkort med.....återigen, avsikten var att visa att elbilen redan idag är lägre skillnad i kost mot fossilbilen än vad de flesta tror. Och som många skriker sig hesa att en elbil måste kosta samma som motsvarande fossilbil annars vägrar de byta för det kostar dem mer är hyfsat mycket bullshit...
Men ja, flera faktorer spelar in.

Uppdaterat: 2019-07-08 01:48
Henrik M skrev:

Men ja, flera faktorer spelar in.

Förmånsvärdet på knappt 5000kr/mån för Teslan kontra dryga 6000kr/mån för en V90 T6 kan naturligtvis också spela in i kalkylen.

Men om du nu skall göra en lite mer korrekt, vilket du brukar vara viktigt för dig, jämförelse så skall 300.000kr bilens kapitalkostnad sänkas med 325kr/månad.

Uppdaterat: 2019-07-08 08:56

Förmånsvärdet spelar väl absolut ingen roll ur privatköpar-synpunkt som detta avsåg?
Att elbilen redan är betydligt billigare för tjänstebilisten tror jag ingen ifrågasätter.

Uppdaterat: 2019-07-08 09:02
Henrik M skrev:

6993 kr. inkl. bränslet? Och visst hade jag med däck m.m i min exempelkalkyl. Som jag skrev, 2000 kr räknat per år på Model 3, Kanske lite lågt för däck och slitage.

Ja inklusive bränsle och servicekostnad, (som jag antog att dom 2000kr i kalkylen avsåg) teslan kostar väl mer än 2000kr/år att serva
Modell S sägs ju kosta ca 5000kr i årlig service och 3 blir väl ungefär 2500kr då nör den bara skall servas vart annat år.

Uppdaterat: 2019-07-08 09:12
Henrik M skrev:

Förmånsvärdet spelar väl absolut ingen roll ur privatköpar-synpunkt som detta avsåg?
Att elbilen redan är betydligt billigare för tjänstebilisten tror jag ingen ifrågasätter.

Jag tror nog att många faktiskt inte har koll på detta.
Hade du själv köpt och räknat hem en modell S som privatbilist?

Uppdaterat: 2019-07-08 09:16

Skoda scout då det också är automat och 4wd ligger på 2354:- i skatt.
Aktuell räntesats dagsläget 3.42%
Försäkring 327:- i månaden
Service vet jag inte eftersom serviceavtal på 3 år är tecknat men räkna med dom två på 4500:- och en där automaten är med blir säkert 7500:-
Inköpspris 320.000 så har du en kalkyl att räkna ut på.

Hittade denna
https://teslanomics.co/tesla-model-3-cost-calculator/

Uppdaterat: 2019-07-08 09:26

Skall vi förenkla resonemanget så är det väl främst "drivmedelskostnaden" som skiljer positivt mellan fossilbränsledrivet och eldrivet. Sen sparar man kanske nån tusenlapp per år i lägre skatt och eventuellt lägre servicekostnad - om vi ser till eldrivna märken i största allmänhet och inte bara Tesla. Mot detta skall vägas den högre kapitalkostnaden och värdeminskningen - tar vi ett exempel inom Golfklassen så är det väl inte orimligt att elbilen f n är nästan dubbelt så dyr som den fossilbränsledrivna. Men i det fallet beror det ju helt på vilka jämförelseobjekt man väljer. Men en fossilbränsledriven bil i den klassen - typ Skoda Octavia kombi - kan du ofta få för max 250.000 kr i ett rätt välutrustat utförande. Vill du ha en lika välutrustad Kia e-Niro,som nog är den billigaste konkurrenten men ändå inte riktigt lika rymlig som Skodan, så blir prisskillnaden vid inköpet säkert minst 200.000 kr efter statliga subventioner och om man utrustar bilen med dragkrok, metalliclack m m. Så frågan är om dessa runt 200.000 kr i högre investeringskostnad betalat sig när man nästa gång skall byta bil. Ingen har nog nåt exakt svar och det beror helt klart också på bl a bilbytesintervall och årliga körsträckor samt möjlighet att ladda elbilen hemma med relativt billig el. Själv skulle jag antagligen spara runt 60.000 kr i bränslekostnad med elbilen under 4 år och 8000 mil. Resten av kalkylen är nog trots allt ganska svåröverskådlig för en privatköpare men med tidigare nämnd värdeminskning så skulle den bli ca: 125.000 kr för "Skodan" mot kanske 200--225.000 kr för "Kia'n". Visst - kostnaden jämnar helt klart ut sig över tiden men fortfarande skulle det nog vara dyrare för mig som privatperson att köra eldrivet med fordon inom samma storleksklass. Men osäkerheten är stor och kan slå åt båda hållen.

Uppdaterat: 2019-07-08 09:35

Det skiljer inte 200000:- i inköpspris på e-niro och scout.
Välutrustad niro kostar 445000-60000=385000 oprutat. Eller 415000 maxutrustad.

Uppdaterat: 2019-07-08 10:01

Som sagt - jag får det till ca: 495.000 kr + dragkrok för en välutrustad e-Niro och ändå "saknas" bränslevärmaren som man ofta får till den välutrustade Octavian. Sen avgår 60.000 kr ifrån typ 505.000 kr och då landar vi på 445.000 kr - i runda slängar 200.000 kr dyrare jämfört med motsvarande välutrustade Octavia. Problemet med e-Niro är ju att vi aldrig ser några priserbjudanden på den bilen för oss privatköpare i motsats till väldigt många "fossilbränsle-bilar".

Uppdaterat: 2019-07-08 10:31

Fast e-Niro har väl förvärmning av kupén på elektrisk väg som standard? Apropå bränslevärmare

Uppdaterat: 2019-07-08 16:00

e-Niro kan väl, åtminstone inte ännu, få dragkrok?
Sedan att det inte är några kampanjer... Varför skulle KIA kampanja ut e-Niro innan de ens klarar av att leverera de bilar som kunder uppenbarligen köper mot ett års leveranstid... Sitt lugnt i båten gubbar, så länge tillgången är mångt lägre än tillgången kommer inga kampanjer

Uppdaterat: 2019-07-08 17:37
*Robban

Då återstår ju frågan varför ALLTID Skodas bilar säljs till diverse olika kampanjpriser?
Är målgruppen så fixerad vid rabatter snarare än totalkostnad för bilägandet?

Uppdaterat: 2019-07-08 18:56
Patrik Österberg skrev:

Skoda scout då det också är automat och 4wd ligger på 2354:- i skatt.
Aktuell räntesats dagsläget 3.42%
Försäkring 327:- i månaden
Service vet jag inte eftersom serviceavtal på 3 år är tecknat men räkna med dom två på 4500:- och en där automaten är med blir säkert 7500:-
Inköpspris 320.000 så har du en kalkyl att räkna ut på.
Hittade denna
https://teslanomics.co/tesla-model-3-cost-calculator/

Hej Patrik! Se nedan, nu vet jag inte hur mycket du kör om året men med 1500 mil blir det enligt denna kalkylen, mer eller mindre samma kost utslaget per månad.
Detta då med uppgifter på Skodan som jag fått av en som kör den, inte mina påhittade siffror för att frisera det.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-08 20:33
Pi skrev:

Som sagt - jag får det till ca: 495.000 kr + dragkrok för en välutrustad e-Niro och ändå "saknas" bränslevärmaren som man ofta får till den välutrustade Octavian. Sen avgår 60.000 kr ifrån typ 505.000 kr och då landar vi på 445.000 kr - i runda slängar 200.000 kr dyrare jämfört med motsvarande välutrustade Octavia. Problemet med e-Niro är ju att vi aldrig ser några priserbjudanden på den bilen för oss privatköpare i motsats till väldigt många "fossilbränsle-bilar".

Får jag bara vara lite nyfiken, varför måste du höja Kians pris med dragkrokens kost som är tillval även på Skodan, men du höjer inte Skodans pris för att kompensera för all utrustning som är standard i Kian men saknas i Skodan? Antingen får man väl räkna listpriserna rakt av på båda modellerna eller utrusta ikapp dem och göra en jämförelse om det är viktigt med rätt utrustning på båda.
Sen som nån mer skrev, vad ska du med bränslevärmare till på Kian som du kan värma eller kyla elektriskt?
Vad gäller erbjudande så har inte Kia kört nån kampanj nej, men du får rabatt som på de flesta bilar om du går in och ber om offert och kör det vanliga bilköpartugget. Många föreningar m.m, t.ex. LRF kör avtalad rabatt hos Kia.
Och några 200.000 mellan en lika välutrustad e-niro som Octavia? Glöm det......ska för skojs skull gå in och kolla.....

Uppdaterat: 2019-07-08 20:41
Guran skrev:

Då återstår ju frågan varför ALLTID Skodas bilar säljs till diverse olika kampanjpriser?
Är målgruppen så fixerad vid rabatter snarare än totalkostnad för bilägandet?

Tror helt klart du är nåt på spåret där.....de riktar sig i stort mot en målgrupp som tror de är väldigt prismedvetna men som inte ser helheten......och troligtvis agerar liknande på andra aspekter än bilköpandet.

Uppdaterat: 2019-07-08 20:43
Guran skrev:

Henrik M wrote:
6993 kr. inkl. bränslet? Och visst hade jag med däck m.m i min exempelkalkyl. Som jag skrev, 2000 kr räknat per år på Model 3, Kanske lite lågt för däck och slitage.
Ja inklusive bränsle och servicekostnad, (som jag antog att dom 2000kr i kalkylen avsåg) teslan kostar väl mer än 2000kr/år att serva
Modell S sägs ju kosta ca 5000kr i årlig service och 3 blir väl ungefär 2500kr då nör den bara skall servas vart annat år.

Vet inte vart du fått det ifrån att Tesla Model S sägs kosta 5000 om året i service.
Tesla har inget serviceprogram mer än att man ska byta bromsvätska var 4:e år typ. Inget övrigt servicekrav för att garantier och restvärden ska gälla.

Uppdaterat: 2019-07-08 20:54

Jag tror att tesla rekommenderar att man kommer in med bilen en gång/år för en inspektion, men garantin gäller även om man inte gör det precis som du säger.

Den frivilliga årliga ”servicen” kostar ca 5000kr.

Uppdaterat: 2019-07-08 21:00

Jag hade beställt en Tesla M3 SR+ nu om jag hade hade kunnat ladda hemma. Jag klarar mig med en sedan men många vill ha en kombi och många kan fortfarande inte ladda en elbil hemma. Då spelar kostnaden mindre roll.

Uppdaterat: 2019-07-08 21:04

Apex: Visst är det så att laddning hemma är viktigt om msn kör mycket. Det underlättar elbilslevandet enormt.
Dock känner jag flera som inte har det, som kör runt 35-40 mil i veckan i snitt och då en gång i veckan, nån vecka tätare åker och laddar på publik snabbladdare.
Men utan tvekan är det med smidig hemmaladdning det blir bekvämast och man aldrig behöver tänka på det.

Uppdaterat: 2019-07-08 21:25

Henrik M: Går säkert att leva med en elbil utan att kunna ladda hemma, men jag är inte beredd på att göra det. Min nästa flytt blir förhoppningsvis till ett hus, då blir det en elbil.

Uppdaterat: 2019-07-08 22:44

Nej jag hade inte heller skaffat om jag inte kunde ladda hemma. Jag bodde i hyreshus först och fick ladda 3-fas från källaren för hyresvärden. Sen nu flyttat till hus.

Uppdaterat: 2019-07-08 23:01

Trevlig kalkyl och jag är inte förvånad över den heller. Ägande kostnaden är inte hög, inköpspriset däremot ja på det.
Den dagen dom kommer med en kombi modell så kommer dom vinna ännu mera marknad.

Att Skoda ligger på kampanj priser ofta men inte Volkswagen och Audi gör det fick jag till svar från en VAG försäljare vid sidan av..... Skoda har dom större marginal på att göra kampanjer på, både Skoda själva och bilförsäljningsfirmorna. Stämmer eller inte vet ej.

Uppdaterat: 2019-07-08 23:05

Patrik: Model Y kommer nästa år, 7-sitsig på samma bas som Model 3. Ska tydligen bli riktigt rymlig i bagaget med 5 platser uppe. Kan den hålla ett pris strax över Model 3 som de sagt kan den blir riktigt storsäljande.....går ställa sig redan i kö på den tror jag. Däremot kommer den som 3:an gjorde först i Long Range och Performance och sen först ett år efter i Standard Range med lägre prislapp.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-08 23:27

[quote=Henrik M]Pi wrote:Som sagt - jag får det till ca: 495.000 kr + dragkrok för en välutrustad e-Niro och ändå "saknas" bränslevärmaren som man ofta får till den välutrustade Octavian. Sen avgår 60.000 kr ifrån typ 505.000 kr och då landar vi på 445.000 kr - i runda slängar 200.000 kr dyrare jämfört med motsvarande välutrustade Octavia. Problemet med e-Niro är ju att vi aldrig ser några priserbjudanden på den bilen för oss privatköpare i motsats till väldigt många "fossilbränsle-bilar".

.
Får jag bara vara lite nyfiken, varför måste du höja Kians pris med dragkrokens kost som är tillval även på Skodan, men du höjer inte Skodans pris för att kompensera för all utrustning som är standard i Kian men saknas i Skodan? Antingen får man väl räkna listpriserna rakt av på båda modellerna eller utrusta ikapp dem och göra en jämförelse om det är viktigt med rätt utrustning på båda.
Sen som nån mer skrev, vad ska du med bränslevärmare till på Kian som du kan värma eller kyla elektriskt?
Vad gäller erbjudande så har inte Kia kört nån kampanj nej, men du får rabatt som på de flesta bilar om du går in och ber om offert och kör det vanliga bilköpartugget. Många föreningar m.m, t.ex. LRF kör avtalad rabatt hos Kia.
Och några 200.000 mellan en lika välutrustad e-niro som Octavia? Glöm det......ska för skojs skull gå in och kolla.....[/

.
Jag tycker det är fel att jämföra en 4wd octavia scout mot en E-Niro.

Om du tar en 2wd octavia så blir det mer relevant och då blir skillnaden mycket större i pengar.
Och jag ser ingen nämnvärd skillnad i utrustning på dom två bilarna

Och i alla tider har Skoda haft ”kampanjpris” i synnerhet octavian likaväl som nästan alla fabrikat i den klassen har någon typ kampanjpris utom vw då.

Uppdaterat: 2019-07-09 01:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Varför ens jämföra e-Niro med något annat än någon av de andra varianterna av Niro?

Uppdaterat: 2019-07-09 07:13
*Robban

mso: Anledningen att det blev en Scout att jämföra mot var för att Patrik vänligt nog delade med sig av sina siffror från verkligheten. Vill du får du gärna ge mig motsvarande siffror till en kalkyl på din 1,0. Sen jämförde jag inte mot en e-Niro utan Model 3.
Kan du hålla med om att det är inte så stor skillnad som många tror?
Sen som jag skrev väldigt tidigt i detta spåret, min avsikt var inte nåt vetenskapligt utan en fingervisnong mot alla de som påstår det kostar dubbelt med elbil......nej, det gör det långt ifrån om man jämför korrekt.

Uppdaterat: 2019-07-09 09:50

mso: Tack, och hur mycket kör du per år?
Självfallet kommer din bil vara lägre kost på just nu än de elmodeller som är på marknaden, men kanske inte så mycket lägre än du tror.

Uppdaterat: 2019-07-09 10:15

Ja Henrik du får räkna med mina siffror med den i mitt tycke den väl fungerande starka ” mopedmotorn” hihi.
Och hittills ligger jag på en års snitt förbrukning på ca 0,58 med tidvis mycket kort körning i stadsmiljö och värmare.

229000:-
460:- skatt.
2040:-försäkring. (3000mil)
7600:- i service utslaget på 6000 mil.

Uppdaterat: 2019-07-09 10:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nä Henrik jag tror ingenting om kostnaden utan mitt ägande är att jag kör 8-10 st halvstressade 100 mils körningar per år och då känns inte el som ett alternativ för mig.
Och min limit är egentligen en bil för max 200t.
Bara lite kul om du räknade både för mig och andra.
Jag kör ca3000 mil per år numera.

Uppdaterat: 2019-07-09 10:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bara ett par nyfikna frågor mso: Om bilen kostade betydligt mindre i drift, skulle då inte inköpspriset kunna gå upp?
Och dina halvstressade resor, stannar du inget på dem idag och går på toa, äter eller köper en mugg kaffe? Om du gör det redan idag, hur ofta och hur långa brukar de stoppen vara? Skulle ditt tidsschema bli helt förstört om du skulle starta resan en timme tidigare istället än du gör idag?
Jag återkommer med en kalkyl i samma standard som de andra. Ska bara äta frukost med mina sommarlovande barn först :)

Uppdaterat: 2019-07-09 10:25

Henrik - givetvis räknade jag in dragkroks-kostnaden även i Octavian - varför skulle jag nämnt bränslevärmaren annars tror du eftersom dessa säljs i paket ? Men läs hela mitt inlägg - där finns inte minst lite resonemang om osäkerheter i sådana här kalkyler i dagsläget.

Uppdaterat: 2019-07-09 10:44

Pi: Alltså nu tror jag inte du läste eller förstod....varför räknar du med just det tillvalet? Och om du är noga med korrekt jämfört samma utrustning, la du då även in skinnklädsel i Octavians pris, navigator? eltaklucka i glas? minne i stolarna med ventilerade stolar? Det som är standard i den versionen på Kian du nämnde? Är det lika förmånligt med prisskillnaden då?
Jämför listpriser rakt av på jämförbara bilar eller jämför korrekt utrustade bilar, annars blir det verkligen bara löjligt....
Och som jag själv skrivit nu tusen gånger, detta är ingen vetenskap, utan en fingervisning att det inte är så mycket dyrare...

Uppdaterat: 2019-07-09 10:53

Mso: Kalkylen kommer här, ser det ut som en TCO du hyfsat känner igen? Nu räknade jag på samma ränta som Patrik gav mig igår, vet inte om det var hans bank eller Skodas ränta.

La även en Model 3 med samma miltal. Skiljer nog mindre än du och en del trodde? Då har jag även med servicekost på Teslan som inte behövs men kanske lite däck m.m.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-09 11:00

Det är rätt sjukt vad liten skillnaden blir med tanke på bilarnas pris. Blir ju såklart mindre ju mer man kör

Uppdaterat: 2019-07-09 11:11

Apex: Precis min poäng med det hela, att det går inte stirra sig blind så mycket på inköpspriset som många gjort i debatten kring elbilar. Att de inte får kosta mer än motsvarande fossil för att de ska köpa....
Och i dessa kalkyler har vi räknat med samma andrahandsvärdes-procent. Vid nåt tillfälle tror jag fossilbilarna blir kalla väldigt fort och elbilarna som finns på begagnatmarknaden väldigt eftertraktade. Men det är ren spekulation från min sida....

Uppdaterat: 2019-07-09 11:26

Ska man tro Tesla taxiåkaren i TVs reportage för några nummer sen, så får man nog mer än 50% för en 3 år gammal bil som gått 9000 mil.
Hittar inte tidningen nu, men han hade fått skapligt betalt för bilarna som gått som taxi.

Uppdaterat: 2019-07-09 11:45

Henrik - det finns bl a navigator och klädsel i delskinn även i Octavian eftersom det är högsta utrustningsnivån med tillval med bl a deras s k Premiumpaket och Drag/Värmar-paket. Jag valde Octavia för att den går att få med vettiga tillval till hyfsat pris - dessutom är den om vi skall vara ärliga lite rymligare än e-Niro. Man kan aldrig hitta exakt jämförbara bilar - det jag koncentrerade mig på var vad jag själv skulle välja mellan dessa två och ungefär vad det skulle kosta. Och mina krav innefattade bl a LED-strålkastare vilket inte finns på den billigare modellen en e-Niro - lite märkligt kan man tycka på en elbil. Är det så jobbigt att få lite mothugg ?
Men jag nämnde också att främst körsträckan innan byte är viktig - ju längre man kör desto större är "förtjänst-potentialen" för elbilen kontra den konventionellt drivna bilen. Men kör man som jag upp till 2000 privata mil per år och byter ungefär vart 4:e år så tror jag det är svårt att få den ekonomiska kalkylen att ännu gå ihop för elbilen idag. Men det kan dock förändra sig snabbt med billigare elbilar och antagligen dyrare förbränningsmotorbilar. Så - man måste nog nyansera debatten lite och bl a se till hur vi privatköpare använder bilen relativt körsträckor och ägarperioder. Och ingen av oss vet hur inbytespriserna blir om säg 4 år.

Uppdaterat: 2019-07-09 12:00
Rikard skrev:

Ska man tro Tesla taxiåkaren i TVs reportage för några nummer sen, så får man nog mer än 50% för en 3 år gammal bil som gått 9000 mil.
Hittar inte tidningen nu, men han hade fått skapligt betalt för bilarna som gått som taxi.

Det är nu, om man är med tidigt på tåget, som jag tror du kan få bra betalt för en beg. Elbil.
Kanske kommer hålla i sig i tio år. Dvs du kan nog åka än billigare än vad kalkylerna ger vid lag.

Uppdaterat: 2019-07-09 12:00
Pi skrev:

Henrik - det finns bl a navigator och klädsel i delskinn även i Octavian eftersom det är högsta utrustningsnivån med tillval med bl a deras s k Premiumpaket och Drag/Värmar-paket. Jag valde Octavia för att den går att få med vettiga tillval till hyfsat pris - dessutom är den om vi skall vara ärliga lite rymligare än e-Niro. Man kan aldrig hitta exakt jämförbara bilar - det jag koncentrerade mig på var vad jag själv skulle välja mellan dessa två och ungefär vad det skulle kosta. Och mina krav innefattade bl a LED-strålkastare vilket inte finns på den billigare modellen en e-Niro - lite märkligt kan man tycka på en elbil. Är det så jobbigt att få lite mothugg ?
Men jag nämnde också att främst körsträckan innan byte är viktig - ju längre man kör desto större är "förtjänst-potentialen" för elbilen kontra den konventionellt drivna bilen. Men kör man som jag upp till 2000 privata mil per år och byter ungefär vart 4:e år så tror jag det är svårt att få den ekonomiska kalkylen att ännu gå ihop för elbilen idag. Men det kan dock förändra sig snabbt med billigare elbilar och antagligen dyrare förbränningsmotorbilar. Så - man måste nog nyansera debatten lite och bl a se till hur vi privatköpare använder bilen relativt körsträckor och ägarperioder. Och ingen av oss vet hur inbytespriserna blir om säg 4 år.

Men Pi, vore inte en Karoq en mer rättvisande jämförelse med E-Niro än en Octavia????

Uppdaterat: 2019-07-09 12:06

Sen vill nog Tesla gärna ha taxi som kund eftersom det ger en väldig exponering av deras bilar - gissar jag...

Uppdaterat: 2019-07-09 12:06

Guran - nä, e-Niro är ingen SUV och jag personligen behöver ingen SUV så för mig skulle valet mycket väl kunna stå mellan de två modeller jag redovisat.

Uppdaterat: 2019-07-09 12:07

Pi: Jag har inget emot mothugg så länge de är vettiga och sakligt underbyggda, vilket tyvärr ofta saknas här från vissa skribenter.
Men varför har du så otroligt svårt att bara erkänna att ja, det är mindre extrakost än många tror att redan idag byta till elbil.
Jag har inte en endaste gång påstått att det är lägre pris redan idag för alla......
Sen är ju nästa fråga, varför måste det vara lägre pris att köra elbil? Ska man bara se till prislappen kunde ju alla välja något med lägre prislapp. Man kanske kan tycka det är värt nån krona extra för att man är med i framkant av tekniken? för miljön? för att man vill?
Jag vet Octavian har det som tillval, vad jag menade var att ska du lägga på prisposter på Kian för det som finns som tillval på Skodan ska du ju även lägga på Skodan det som finns som standard på Kian om det ska vara rättvist? eller hur?
Men återigen! Detta är en fingervisning för att jag ville visa att det är inte så dyrt som många påstår och tror.....
Är det ok att göra en poäng av det och kanske upplysa folk?

Uppdaterat: 2019-07-09 12:11

Guran: Förväntar du dig en saklig rätt jämföresle från VAG-fanatikerna? Jag skulle vilja ha en dejt med Heidi Klum......undrar vilket som är mest sannolikt kommer att ske? ;)

Uppdaterat: 2019-07-09 12:13
Pi skrev:

Sen vill nog Tesla gärna ha taxi som kund eftersom det ger en väldig exponering av deras bilar - gissar jag...

Jag frågade en Taxichaufför i Norge om varför han körde Tesla.
Jo det blev billigare än hans kollega som hade en mindre än hälften så dyr Skoda diesel
Gratis ström, laddade på raster vid MC Donalds bla.
Enormt mycket lägre servicekostnad, en ”vanlig” bil behövde servas varje månad, både en kostnad och stillestånd. Teslan servade han en gång per år.
Så totalt sett var han väldigt nöjd med att Köra Tesla S som taxibil.

Uppdaterat: 2019-07-09 12:14
Henrik M skrev:

Guran: Förväntar du dig en saklig rätt jämföresle från VAG-fanatikerna? Jag skulle vilja ha en dejt med Heidi Klum......undrar vilket som är mest sannolikt kommer att ske? ;)

Jag tror nog att du kommer å få en dejt med ett väldigt vackert fruntimmer :)

Uppdaterat: 2019-07-09 12:16
Pi skrev:

Guran - nä, e-Niro är ingen SUV och jag personligen behöver ingen SUV så för mig skulle valet mycket väl kunna stå mellan de två modeller jag redovisat.

Nej och det är ingen Kombibil.

Uppdaterat: 2019-07-09 12:19

Nä Guran - det är en bil som måttmässigt nästan är helt identisk med min Golf SV men det är det närmaste mitt behov som man kan komma när det gäller elbilar idag och till hyggligt överkomliga priser. Är det tillåtet att välja själv vilka bilar man kan tänka sig köpa eller är det du som skall göra detta ?

Uppdaterat: 2019-07-09 12:27