Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

127 inlägg 0 nya

mso 1000 wrote:
Hihi Henrik. Jag förstår av erat resonemang att ni inte testat och kört så många olika bilar med (ratt) knapp.
På otroligt många fabrikat så är knappen så dåligt utformad och så dåligt placerad så tummen går ur led om farthållaren används frekvent.
Jag förstår att många aldrig använder farthållaren pga detta faktum.
Och det omvända förekommer också med exemplarisk utformning.
Jag tillhör dom som till 75% kör med höger handen vilande utan på armstödet utan rattgrepp.
Hur ställer ni er till knapen på höger sida ratten?
Värdelöst enligt mig.
Och en vettig spak på vänster sida är lika exemplarisk som en optimal knapp på vänster sida enligt mig.

Hur kan en knapp på ratten vara dåligt utformad?? Snarare är det väl fel form på tummen om man inte klarar att manövrera en liten knapp som sitter inom ett par cm. avstånd.
Och MSO du har väl fått lärt dig att hålla båda händerna på ratten :)
För min egen del kan den där manövreringen sitt vart fasen som helst, har haft på höger sida ratten, vänster sida ratten med knappar och ”hjul” och nu en spak. Över huvud taget ingen skillnad i användning. Spaken var väl det som tog längst tid att vänja sig vid, blev nån blinkning i stället för att manövrera spaken innan ”kroppsminnet” i händerna fann vart den är placerad.
Men oavsett så är det en funktion jag inte allt för ofta använder.

Mso: Jo, alla bilar jag ägt förutom Vag och Mercedes tidigare har haft med rattknapp för farthållaren och jo, jag anser det vara sjukt mycket bättre utformat. Sen håller jag med om att rattknapparna för farthållare givet ska vara på vänster sida av ratten. De som har på höger känns avigt men fortfarande 100 ggr bättre än spak enligt mig. Hade du vetat hur många bilar jag ägt och hur många mil jag kör så hade du inte ifrågasatt om jag inte testat eller kört tillräckligt mycket med rattknappar för detta.......sen om du får tummen ur led av det så bör du kanske gå till en doktor och kolla upp din rörlighet.
Att folk låter bra att använda farthållaren för att knapparna sitter fel tror jag inte är ett stort antal.....jag som sagt tycker spaken är mycket sämre lösning, men använder den ändå näst intill hela tiden. Och som jag skrev, när den väl är aktiverad har jag inte vart med om någon bil med bättre funktion än denna.

Nu kom vi lite bredvid tråden, men jag kan tllföra att jag bilar med båda varianterna. Knappar på ratten och knappar på en konsoll bakom ratten (vänster sida). Jag föredrar definitivt den senare. Då kan jag sköta farthållaren med ena handen, behöver inte lyfta tummen, bara sträcka ut långfingret medan jag fortfarande behåller ett bra grepp om rattkransen.
Att behöva trycka på båda sidor av ratten är bara byngligt. Men, det är min syn på saken.
Dessutom är det 2-km/h-steg på farthållaren på Megane, också fånigt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Idag dök det upp ytterligare en negativ sak, som varit återkommande ett par ggr under denna månad med bilen, dock ej med Teslan i sig utan folks nonchalans! Hur fasiken tänker de fossilbilsförare som parkerar på laddplatserna? Det är ju inte så att de är direkt diskreta....ofta både ordentligt skyltade, med symboler i asfalten och en rejäl stor makapär framför! Nu hade jag ström så jag klarade mig men de som kör elbilar med lite mindre batteri måste ju bli sjukt irriterade på dessa om det kanske handlar om att komma hem eller inte......

Det är väl typ samma som parkerar på handikapplatser...

Förstår detta. Hade själv blivit vansinnig. Nästan så ma. Parkerar bakom och ställer bilen på laddning och sedan står en bit bort och kollar när ägaren kommer *ler*

På mina bilar sköter jag hastighetsökning och minskning med pedalerna på golvet. Jag har båda händerna på ratten när jag styr och när jag aktiverar den adaptiva farthållaren så sitter den naturligtvis på ratten så jag aldig behöver släppa denna. Några problem med tummar som går ur led har jag aldrig upplevt.

Trevligt med ambulerande servicebil, sånt skapar bra PR för märket.

På Willys-butiken närmast bostaden har man löst problemet med laddplatserna på så sätt att dessa är de som ligger längst ifrån entrén - då är det inte den minsta risk att nån utan laddbehov parkerar där. Har aldrig sett det. Men på ICA Maxi är det ständigt fossilbilar som ställer sig på laddplatserna, tyvärr. Där ligger dom relativt nära entrén.

Jag fick höra av en fossilbilist som parkerat på laddplats att det inte finns elbilar i trafiken så det kunde inte spela någon roll.
Visserligen några år sen och nu är de fler. Körde sex-sju mil igår och försökte räkna elbilar lite halvhjärtat. Drygt 20 stycken och då var det fyra TM3.

Mäkinen fick mig att googla hur det ser ut med Tesla där jag bor. 2,3% av dom privatägda bilarna är Teslor på mitt postnummer. Samtidigt så finns det ungefär hälften så många företag reggade som det finns människor över 16 år och det finns väl ett gäng leasade Teslor där. Dom verkar populära iaf.

Som jämförelse med mitt egna bilägande så är det bara 1,3% privatägda V40 CC och 1% Golf Alltrack. 2% Ferrari:)

Provkörde precis en Model 3 Performance. Det var en fin upplevelse. Ett minus bara, tappade andan när jag tryckte gasen i botten! Det hade jag kunnat leva med dock.

Apex wrote:
Provkörde precis en Model 3 Performance. Det var en fin upplevelse. Ett minus bara, tappade andan när jag tryckte gasen i botten! Det hade jag kunnat leva med dock.

Kul att du gav dig ut på en provtur! Vad tyckte du i övrigt? Ja visst är det en rätt sjuk känsla när man drar iväg fullt...jag älskar känslan av kraft när man ska om en långtradare och kan göra det helt utan att bilen känns det minsta ansträngd ens och det går fort och säkert.

FXX wrote:
Mäkinen fick mig att googla hur det ser ut med Tesla där jag bor. 2,3% av dom privatägda bilarna är Teslor på mitt postnummer. Samtidigt så finns det ungefär hälften så många företag reggade som det finns människor över 16 år och det finns väl ett gäng leasade Teslor där. Dom verkar populära iaf.
Som jämförelse med mitt egna bilägande så är det bara 1,3% privatägda V40 CC och 1% Golf Alltrack. 2% Ferrari:)

Denna länken kan man använda för att se hur många och utbredningen av Tesla, men du kan även byta och se andra märken med av olika generationer och modeller.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map

Ja Henrik, det var den jag kikade på:)

Henrik M wrote:
Apex wrote:Provkörde precis en Model 3 Performance. Det var en fin upplevelse. Ett minus bara, tappade andan när jag tryckte gasen i botten! Det hade jag kunnat leva med dock.
Kul att du gav dig ut på en provtur! Vad tyckte du i övrigt? Ja visst är det en rätt sjuk känsla när man drar iväg fullt...jag älskar känslan av kraft när man ska om en långtradare och kan göra det helt utan att bilen känns det minsta ansträngd ens och det går fort och säkert.

Förutom lite högt däckljud och lågt baksätet så har jag inget att klaga på. Kvalitetskänslan i inredningen var inte i klass med dom bästa men skärmen är den bästa jag sett i en bil. Otroligt härlig att köra. Brorsans XC60 diesel kändes som en traktor efteråt, det är han som är intresserad och han är rejält köpsugen nu

Nu när leveranstiden är normal även för en Model 3 så känns det som ett riktigt bra köp i den prisklassen.

Power to the people

Apex wrote:
Förutom lite högt däckljud och lågt baksätet så har jag inget att klaga på. Kvalitetskänslan i inredningen var inte i klass med dom bästa men skärmen är den bästa jag sett i en bil. Otroligt härlig att köra. Brorsans XC60 diesel kändes som en traktor efteråt, det är han som är intresserad och han är rejält köpsugen nu

Ja det blir ju lätt lite mer däcksljud när man kör 20" och ingen motorljud som tar upp det andra lite. Lite synd de inte maskerat det lite bättre, hört en del andra med påpeka detta med Model 3. Model S och X har de ju lyckats bättre med ur det hänseendet. Vet inte om din bror kikar efter P eller LR alt. SR+, men vad man läst sig till iaf så är det betydligt lägre ljudnivå med de mindre hjulen.
Låga baksätet kommer ju tyvärr till en följd av det dubbla golvet och den svepande taklinjen, samma problem i min Model S. Sen kör jag knappt aldrig vuxna bak så för min del inget problem, men för de med långa tonårsbarn kan jag förstå det blir problem. Och kommer han från den gamla XC60:n så var ju den exemplarisk vad gällde baksätets höjd då de placerat det lite högre än framsätena med för en upprätt sittställning och bra sikt ut även för kortare. Hade en sådan för en bunte år sen. Men kul att din bror fick köpsug :) Vill han prata med några som äger så be honom kolla Teslaklubbens forum, det anordnas Tesla ´n Coffee lite runt om med jämna mellanrum där både Teslaägare och andra nyfikna kan dyka upp, ta en kopp och prata bilar och annat.
Ja skärmen är sjuk skärpa i, det ser otroligt snyggt ut. Och jag vet det pratades backkameror här för ett tag sen, nog inte många som slår skärpan i Teslas......

Grosser wrote:
Nu när leveranstiden är normal även för en Model 3 så känns det som ett riktigt bra köp i den prisklassen.

Verkar som de som beställer en P eller LR nu får dem med bara nån månads leveranstid, medan de som beställt den nya SR+ får vänta till efter semestern. Och Model S och X finns även en del lagerbilar för snabb leverans.

Henrik M wrote:
Smidig service har de iaf på Tesla! Min självstängande laddlucka har inte velat stänga sig helt ibland, troligtvis en liten brytare som är precis på gränsen till felställd eller nå´t.....
Ringde Tesla om detta i torsdags, i fredags ringde en tjej och sa att de hade en servicetekniker som kunde komma förbi mitt jobb och fixa problemet där så jag slapp åka in. Kunde det passa redan på måndag? Japp sa jag, blir kanon då jag har en ren kontorsdag. Så idag efter lunch rullade det in en Tesla Model X med full vertygsutrustning och lite annat, teknikern fixade laddluckan, kom in igen med nyckeln och undrade om det var nåt jag kanske undrade över när han ändå var där. Tackade för sig och åkte vidare. Så smidigt :) Och denna tjänst ingår ju även med Model 3. Tror det är nå´t folk med kan uppskatta idagens mer inrutade samhälle. Vet ju själv hur lång tid det tagit av en dag ibland när man även för en liten sak behövt lämna in bilen.

När jag jobbade på Alfa Romeo på 90 talet hittade vi själva på Hämta/lämna service efter att en kund efterfrågat en sån tjänst. 5000:- per år för att få bilen hämtad till service el reparation, och lånebil lämnad om det skulle ta mer än en dag.
Vi trodde att en o annan kanske ville ha det, men det blev mycket populärt, och tecknades till var enda bil som köptes av företag.

Det mesta pekar ju åt att man idag inte ska behöva ta sig fysiskt någonstans för att få saker utförda. E-handel, matkasse på nätet, in-car-delivery, har inte även Bilia hämta/lämna-service? Eller det kanske var nån annan firma. Jobba hemifrån, läkarna kör operation på distans, snart behövs inte vi människor längre:)

Edit: Mechanum var det, inte Bilia.
https://www.mechanum.com/tillaggstjanster/hamtalamna-service/

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.