Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Rikard skrev:

Gick förbi en Modell 3 som stod på tomgång, eller vad man ska kalla det för, vid en trottoar.
Jäklar vad bilen väsnades, fläkten som gissningsvis är till AC kondesorn flåsade högt, sen var det ett mekaniskt ljud oxå, kanske pumpen ??
Jag kom gående och såg först bara att det var en svart coupe, kanske en Jagga, det var för övrigt tyst i området, så jag hörde ljudet på avstånd, och tänkte att bilen stod med motorn igång, blev förvånad när jag såg att det var en Tesla.

Gissningsvis utan att veta så hade den en stund innan körts lite mer "inspirerat" :) Då låter min med rejält från batterikylning och ev annat.....men det gjorde mina fossilbilar med efter sån körning. Inte tänkt på om Teslan låter längre.....
Även när de laddar med riktigt hög effekt kan de stå och låta en del.

Uppdaterat: 2019-06-30 13:15
Pi skrev:

Henrik - jo, är det faktiskt högre än en del europeiska konkurrenter så har dom lyckats med nån form av optisk illusion...:) Såg liten och smäcker ut bland de övriga bilarna på vägen. Kanske färgen också hjälpte till i illusions-numret...:)
Gillar den hursomhelst även om jag också kan hålla med om detta med fronten och dess utformning.

Jo efter ditt inlägg gick jag in på https://se.automobiledimension.com och kollade lite, den är 1-3 cm högre än de flesta av sina konkurrenter. Även längden är större än man tror, så ja, de har lyckats ganska bra med sen illusionen, även om jag kan tycka vissa saker såsom nämnda front kunde gjorts snyggare, och så tycker jag det är synd de inte har kromlisten bak som löper mellan lyktorna som på S och X.
Har du förresten vart och provat den än? Trevlig bil att köra som där istället känns betydligt mindre på vägen en den är...sjukt lättplacerad och riktigt kul och rapp i reaktionerna.

Uppdaterat: 2019-06-30 13:19

Henrik - skulle gärna provköra men då får jag nog förpassa mig till Kungliga Huvudstaden för här finns ingen Tesla-nasare.
Håller helt med dig när det gäller detaljerna i formgivningen som skulle kunna gjorts bättre men som helhet ser den trevligare ut i verkligheten än på bild tycker jag. Utseendet skulle i vart fall inte göra att jag avstod köp.

Uppdaterat: 2019-06-30 16:14

Pi: Vart i landet finns du? De finns ju även i Malmö och Göteborg samt på gång i både Umeå och Linköping till att börja med.
Annars vid seriöst intresse inför ett ev. köp hade jag rekommenderat Teslas forum och ställt frågan där, många som gärna ställer upp med provkörning lokalt, använder man sen deras Teslakod när man köper så får de en bonus.

Uppdaterat: 2019-06-30 16:43

Ja, det finns många som gärna ger en provtur och även hyr ut sin elbil via delningstjänster, ex GoMore.

Uppdaterat: 2019-06-30 16:54
Power to the people

Henrik - bor i Västerås men just nu är väl ändå inte en Tesla 3 så jätteaktuell för köp så jag får väl se om det slumpar sig så att jag vid nåt tillfälle är i närheten av nån Tesla försäljningsanläggning. Model S har jag åkt i hos en kompis men det var nog en pre-facelift så antagligen är den trevligare idag. Blev alltså inte så imponerad frånsett accelerationen...:)

Uppdaterat: 2019-06-30 18:03

Elbilar är ju verkligen snålare i stadstrafik än långfärd till skillnad från fossildrift. En bild från morgonens färd till jobbet, sista milen genom Karlshamn. Under 1 kWh per mil är jag ganska nöjd med :) Undrar vad motsvarande fullstora bensinsedan med 425 hk hade dragit....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-01 08:12

Rätt ok förbrukning över fem mil med......1,44 kWh/mil med så pass stor kraftfull bil. Detta då landsvägskörning med farthållare på hastighetsgräns +10 km/h och några omkörningar samt då sista milen stadskörning.
För er som känner till så är detta då från strax innan Tingsryd ned till Karlshamn. 90-väg så 100 km/h på farthållaren större delen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-01 08:17

Lite märkligt att de inte finns i Västerås, som väl måste klassas som landets El-huvudstad.

Uppdaterat: 2019-07-01 15:16

Kanske kommer...:) Fick nyss höra av en kompis att en gemensam f d arbetskamrat beställt en Tesla 3 med dragkrok - om jag fattade allt rätt. Så snart kanske man kan få titta närmare på Model 3 också...:)

Uppdaterat: 2019-07-01 15:51

Pi: Model 3 har redan börjat levereras med dragkrok, gått att beställa ett litet tag nu. Vad man kan se på bilder på forumet så är det en helt dold lösning vid ej användning, snyggt och prydligt. Dock inte för husvagnsåkare då den får dra 910 kg, men för alla som mest kör EU-släp för hemmabruk så fungerar det ju kanon.

Uppdaterat: 2019-07-01 15:56
Henrik M skrev:

Elbilar är ju verkligen snålare i stadstrafik än långfärd till skillnad från fossildrift. En bild från morgonens färd till jobbet, sista milen genom Karlshamn. Under 1 kWh per mil är jag ganska nöjd med :) Undrar vad motsvarande fullstora bensinsedan med 425 hk hade dragit....

Min har 450hk och den drar cirka 1,5 i stan, liter per mil då... ;-)

Uppdaterat: 2019-07-01 16:46

Grattis till en förmodligen alldeles makalös kärra!

Hoppas bara att du inte råkar ut för samma problem som dessa på amerikanska intressanta bilsajten TFL-car som köpte en Model 3 i våras. En lättare parkeringsskada som borde tagit ett par veckor och kanske kostat 2000 $ att fixa är nu snart uppe i 3 månader och 10 000$..Man har ju hört om vissa problem med Teslas reservdelsförsörjning och dåliga kundbemötande och i detta fallet verkar det ju det stämma. Hade jag varit ägaren hade jag sålt den omgående och bytt märke. Totalt oacceptabelt!

https://youtu.be/Rfyrl4xls7k

(Fler avsnitt finns också, sök på Thrifty 3).

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Har också sett den följetongen, makalöst dåligt av Tesla!
Dyrt, krångligt och oacceptabel lång tid för en smärre skada.

Uppdaterat: 2019-07-03 15:04

Ja, det är illa, men det händer tyvärr även andra märken, var det inte nån Skoda som tog 3 månader att få reparerad? Minns inte detaljerna.

Uppdaterat: 2019-07-03 16:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja det är utan tvekan otroligt tråkigt. Men som hultarn med skriver, enstaka dåligt skötta fall hittar man nog hos de flesta märken. Jag tänker inte spekulera i huruvida detta är ett fall som kan ses som typiskt för märket.

Jag kan bara ge min syn på hur jag upplevt servicen.

När min bil var nån vecka gammal bara så började den självstängande laddluckan stanna i halvöppet läge efter laddning. Jag ringde och meddelade detta, och inte alls långt efter ringer de och frågar om jag kanske är på min arbetsplats nån dag efter, då deras "ranger" som åker runt med servicebil kan komma och fixa felet. Kanon svarade jag! På utsatt tid kommer en servicetekniker i en Tesla Model X inredd med verkstadsutrustning och fixar felet på gårdsplanen utanför kontoret i Karlshamn. Han passar på ställa frågan om det är nåt mer när han är där jag kanske undrar över med bilen eller så.
Smidigt och bra!

Sen när jag tvättade bilen rejält och noga första gången märkte jag hur bakluckan ligger lite snett och inte har perfekta springor. Ingen stor grej men tycker ändå det ska va bra på en sån bil. Samt så fick jag lite kondens i ena baklyset vid tvätt.

Återigen, ringde in och meddelade detta, de undrade om jag kunde ta bilder och skicka in, självklart, tog ett par bilder och skickade. Blev uppringd dagen efter och de beklagade att det blivit så och självklart skulle det fixas. Kunde fått en tid veckan efter men då jag hade fullt upp med flytt och allt så bad jag få det lite längre fram då det inte var akut. Men när jag lämnade in blev jag lika välkomnad som vid intresset av bil och köp, trevlig bra service, fick en annan Model S som lånebil i 3 dagar, som jag fick ladda gratis på supercharger med. Hämtade ut bilen efteråt nytvättad, nystädad och fulladdad.

Jag är som jag skrivit innan med väldigt nöjd med bemötandet hela vägen från tidigt intresse till nu i ägandefasen med.

Uppdaterat: 2019-07-03 17:07

Än så länge är väl inte biltätheten särskilt hög i Sverige
I Norge däremot är det stor frustration över lååååånga väntetider på service och reparationer.
https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/naf-bekymret-for-teslas-service-oppfolging/

Uppdaterat: 2019-07-03 17:31
Guran skrev:

Än så länge är väl inte biltätheten särskilt hög i Sverige
I Norge däremot är det stor frustration över lååååånga väntetider på service och reparationer.
https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/naf-bekymret-for-teslas-service-oppfolging/

Nej, 8495 Teslor reggade i Sverige nu. Spridda över 4 stycken servicecenter. Dock håller de på att öppna 3 stycken anläggningar till, en tredje i Sthlm, en i Linköping och en i Umeå. Samt vad jag läste placera ut "rangers" på flera orter i landet med som kan fixa småsaker som inte måste in till verkstad.
Men självklart blir det jobbigt om inte serviceorganisationen hänger med försäljningsflödet. Synd det blivit så i Norge, det tar väl en stund till innan de är ifatt.

Uppdaterat: 2019-07-03 17:38

Det är risk för liknande förseningar vid skador på andra elbilar än Tesla. Så fort något ska göras i närheten av högspänning krävs det att mekanikern har utbildning för det. Alla verkstäder har inte tillräckligt med utbildad personal.

Uppdaterat: 2019-07-03 21:23

Henrik: det är ju precis så man vill att service ska funka, tyvärr är det alldeles för många som inte inser det, t.ex. VAG och Volvo.
Det är med gott bemötande man behåller/skaffar nya kunder.

Då jag är på ständigt resande fot var det omöjligt att själv lämna in min bil till märkesverkstaden, men det löstes galant. Jag bara lämnade bilnyckeln i informationen på flygplatsen, så hämtade verkstaden bilen där och ställde tillbaka den när de var klara. Jag plockade upp min nyckel när jag landat, allt klart.
Jag gjorde likadant när det var dags för rutbyte, glasfirman hämtade, fixade, och ställde tillbaka bilen.

Uppdaterat: 2019-07-04 07:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn: Vilket märke var det? Men ja, precis så ska det vara, ska finnas en service runt det hela. Särskilt för folk/företag som är väldigt beroende av bilen och där tid är pengar lite mer bokstavligt talat med, då är ju sånt här minst lika viktigt som de där sista kronorna på prislappen.
Volvo känns tyvärr som det är väldigt beroende av vilken av deras ÅF man hamnar hos hur servicen är. När jag bodde nere vid Lund så var det superbra service där med bra bemötande och hjälpsamt och de gjorde lite extra ofta med. Däremot av tidsbrist servade jag i Malmö ett par mil bort vid ett tillfälle och där var mycket sämre. Och handlaren i Sthlm där vi var pekade till att utföra själva affären av bilen var sämst, där var man verkligen bara en säck med pengar för dem och när det var påskrivet så var det ingen service alls längre.....

Uppdaterat: 2019-07-04 08:49
Henrik M skrev:

hultarn: Vilket märke var det? Men ja, precis så ska det vara, ska finnas en service runt det hela. Särskilt för folk/företag som är väldigt beroende av bilen och där tid är pengar lite mer bokstavligt talat med, då är ju sånt här minst lika viktigt som de där sista kronorna på prislappen.
Volvo känns tyvärr som det är väldigt beroende av vilken av deras ÅF man hamnar hos hur servicen är. När jag bodde nere vid Lund så var det superbra service där med bra bemötande och hjälpsamt och de gjorde lite extra ofta med. Däremot av tidsbrist servade jag i Malmö ett par mil bort vid ett tillfälle och där var mycket sämre. Och handlaren i Sthlm där vi var pekade till att utföra själva affären av bilen var sämst, där var man verkligen bara en säck med pengar för dem och när det var påskrivet så var det ingen service alls längre.....

Det var Citroen i Kalmar. VAG i Kalmar var så hopplösa så folk köpte bilen av någon annan återförsäljare istället. Körde hellre några mil. Jag hoppas det blivit bättre nu, efter att firman bytte ägare.

Uppdaterat: 2019-07-04 12:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Citroen verkar ha bra service på många håll. Min bror har egen elfirma med några anställda och de kör bara Citroen och gjort sen de startade. Han handlar allt från Citroen i Ljungby.
VAG i Kalmar köpte jag en Passat hos 2013, ägde den 3 månader och sålde. Inte så mycket för firmans skull utan bilen i sig.

Uppdaterat: 2019-07-04 12:56

Finns på Marstrand.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-04 13:41

Rikard: Vad kul att de kör sånt utflyttat visningsställe med! Fanns där möjlighet till provkörning med eller bara tittande och klämmande?
Så är absolut 3:an snyggast, i Pärlemovitt med de fälgarna....verkar vara en likadan S som min med, vit med de grå fälgarna.

Uppdaterat: 2019-07-04 13:44

Bilförbud på Marstrand, så det är nog bara klämma, sambo ville dock inte kolla på bilar just nu.

Uppdaterat: 2019-07-04 14:18

Ah, då förstår jag det är dåligt med provkörningar ;)

Uppdaterat: 2019-07-04 16:47
Rikard skrev:

Bilförbud på Marstrand, så det är nog bara klämma, sambo ville dock inte kolla på bilar just nu.

Samma här, frugan vill inte kolla bilar förrän dagen det ska bytas...

Uppdaterat: 2019-07-04 18:34
40-talisten skrev:

Rikard wrote:Bilförbud på Marstrand, så det är nog bara klämma, sambo ville dock inte kolla på bilar just nu.
Samma här, frugan vill inte kolla bilar förrän dagen det ska bytas...

Och min är fullkomligt ointresserad och vägrar i stort sett gå in hos en bilhandlare, förutom den där sonen jobbar. Men, klädaffärer av alla de slag, där finns inte några spärrar :)

Uppdaterat: 2019-07-04 19:03

Löses enkelt genom att åka själv till bilaffärerna - då kan hustrun göra nåt som uppskattas mera av henne...:)

Uppdaterat: 2019-07-04 19:35

Så länge de inte bryr sig sen heller vad man kommer hem med får de gärna vara ointresserade. Värst är om de är ointresserade hela bilbytarperioden, och sen när man väl valt och kommer hem börjar va negativa.....

Uppdaterat: 2019-07-04 20:01
Pi skrev:

Löses enkelt genom att åka själv till bilaffärerna - då kan hustrun göra nåt som uppskattas mera av henne...:)

Absolut, hon är nöjd med att få åka med i GLC:n. Hon har vägrat köra automat. Bästa bilen vi haft enligt henne, då hon sitter bra och mycket komfortabelt.
Själv är hon väldigt nöjd med sin I20, kör till och med om nu på motorväg i lagvidrig fart.

Uppdaterat: 2019-07-04 20:56

När vi kollar bilar (mycket sällsynt...), så går frugan direkt till bakluckan. Kravet är ett plant lastgolv med låg lyfthöjd. Har hon sedan lätt att kliva in och ut på förarsidan, så är det en bra bil.

Uppdaterat: 2019-07-07 19:10
40-talisten skrev:

När vi kollar bilar (mycket sällsynt...), så går frugan direkt till bakluckan. Kravet är ett plant lastgolv med låg lyfthöjd. Har hon sedan lätt att kliva in och ut på förarsidan, så är det en bra bil.

Vad mer behöver man?

Uppdaterat: 2019-07-07 21:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

40-talisten wrote:När vi kollar bilar (mycket sällsynt...), så går frugan direkt till bakluckan. Kravet är ett plant lastgolv med låg lyfthöjd. Har hon sedan lätt att kliva in och ut på förarsidan, så är det en bra bil.
Vad mer behöver man?

Laddbar ficklampa :)

Uppdaterat: 2019-07-07 21:41
40-talisten skrev:

När vi kollar bilar (mycket sällsynt...), så går frugan direkt till bakluckan. Kravet är ett plant lastgolv med låg lyfthöjd. Har hon sedan lätt att kliva in och ut på förarsidan, så är det en bra bil.

Låg lasthöjd är det på Teslan, dock en liten tröskel vid fällt baksäte, blir en kant på 5 cm ungefär. i övrigt plant, brett och rymligt. Körde nyss hem paket från Ikea som var 2,10 m långa med luckan stängd.
Lätt att kliva ur är det på både förar och passagerarsida. Tycker man det är lågt ställer man in luftfjädringen på högre läge vid i och urstigning. Bilen kommer själv ihåg detta efter man gjort det en gång på de ställen man kliver i och ur ofta.

Uppdaterat: 2019-07-07 22:27
Henrik M skrev:

40-talisten wrote:När vi kollar bilar (mycket sällsynt...), så går frugan direkt till bakluckan. Kravet är ett plant lastgolv med låg lyfthöjd. Har hon sedan lätt att kliva in och ut på förarsidan, så är det en bra bil.
Låg lasthöjd är det på Teslan, dock en liten tröskel vid fällt baksäte, blir en kant på 5 cm ungefär. i övrigt plant, brett och rymligt. Körde nyss hem paket från Ikea som var 2,10 m långa med luckan stängd.
Lätt att kliva ur är det på både förar och passagerarsida. Tycker man det är lågt ställer man in luftfjädringen på högre läge vid i och urstigning. Bilen kommer själv ihåg detta efter man gjort det en gång på de ställen man kliver i och ur ofta.

Problemet med Teslan är ju bara finansieringen om man inte har den som tjänstebil, med elbilens reducerade förmånsvärde och en arbetsgivare som är klok och baserar förmånen på TCO. För de flesta andra som inte kan göra den löneväxlingen är det däremot en ganska betungande kostnad.
Men helt klart har Tesla lett till/snabbat på ett paradigmskifte i bilarnas framdrivning.

Uppdaterat: 2019-07-07 22:46

Guran: Beror ju på hur du ser det. Tesla erbjuder väldigt förmånlig finansiering. Och ser du till Model 3 så kostar den mindre per månad sett till totalen än många lägre prissatta bilar, även om du räknar med samma procentsats på andrahandsvärdet. Vilket jag tror är väl snällt mot fossilbilen de närmsta åren.
Såg en kalkyl häromdagen med alla kostnader för en privatperson som kör 1200 mil om året och då landade en Tesla Model 3 SR+ på 1150 kronor lägre månadskost än en Volvo V60 för 345.000 kr.
Så skulle killgissa att på en bensinare för 300.000 ungefär ligger du på samma månadskost inkl. allt. Och kör du mer kan du räkna hem den mot ännu lägre prissatt bil.

Uppdaterat: 2019-07-07 23:02

Ingen exakt vetenskap men ger ändå en fingervisning......räknar jag med 1500 mil om året och jämför Teslan med en bensinare för 300.000 kr skiljer det inte ens 150 kr i månaden.
Med mer mil per år blir det lägre pris att ha Teslan......
Sen självklart kan variabler ändras, jag tog 4% ränta på bensinare, det är väl där runt de flesta ligger. Men man kan såklart hitta räntekampanjer. Teslan har inget servicekrav men jag räknade ändå med en peng för däck o lite annat. Bensinare beroende på märke kan ju bli billigare eller dyrare på den posten med.....
Men se det som sagt som en fingervisning....elbilen ÄR inte så mycket dyrare som många tror....
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-07 23:13
Henrik M skrev:

Guran: Beror ju på hur du ser det. Tesla erbjuder väldigt förmånlig finansiering. Och ser du till Model 3 så kostar den mindre per månad sett till totalen än många lägre prissatta bilar, även om du räknar med samma procentsats på andrahandsvärdet. Vilket jag tror är väl snällt mot fossilbilen de närmsta åren.
Såg en kalkyl häromdagen med alla kostnader för en privatperson som kör 1200 mil om året och då landade en Tesla Model 3 SR+ på 1150 kronor lägre månadskost än en Volvo V60 för 345.000 kr.
Så skulle killgissa att på en bensinare för 300.000 ungefär ligger du på samma månadskost inkl. allt. Och kör du mer kan du räkna hem den mot ännu lägre prissatt bil.

Nu var det väl modell S 100D du har och relaterar till, eller har jag missförstått det helt?
Den har väl ett pris som startar 946.000kr?

Uppdaterat: 2019-07-07 23:21
Henrik M skrev:

Ingen exakt vetenskap men ger ändå en fingervisning......räknar jag med 1500 mil om året och jämför Teslan med en bensinare för 300.000 kr skiljer det inte ens 150 kr i månaden.
Med mer mil per år blir det lägre pris att ha Teslan......
Sen självklart kan variabler ändras, jag tog 4% ränta på bensinare, det är väl där runt de flesta ligger. Men man kan såklart hitta räntekampanjer. Teslan har inget servicekrav men jag räknade ändå med en peng för däck o lite annat. Bensinare beroende på märke kan ju bli billigare eller dyrare på den posten med.....
Men se det som sagt som en fingervisning....elbilen ÄR inte så mycket dyrare som många tror....

Intressant att du använder olika räntesatser på finansieringen i kalkylen :)
Även bränslekostnaden verkar väldigt ”Teslavänlig”

Uppdaterat: 2019-07-07 23:29

Jag har en S100D, korrekt. Min avsikt med den kalkylen var dock att visa att köra elbil inte kostar så mycket som många tror, fortfarande stirrar sig många blinda på prislappen. Sen tror jag att många inte har en aning om vad deras bil egentligen kostar totalt per månad och skulle bli förvånade när de ser totalen.
Har aldrig påstått att den jag har är "folk-elbilen". Model S börjar nu på 830.000 kr. Vore intressant köra en kalkyl på den mot en likvärdigt rustad S90 och se skillnaden.

Uppdaterat: 2019-07-07 23:34

Jag använder Teslas ränta för Teslan såklart. Vad övriga erbjuder vet jag inte, men tänkte 4 är ett hyfsat snitt. 4,95 hade Volvo innan vet jag....
Bränslekosten, tycker du 11 kronor milen är högt räknat på en bensinare? Tycker jag nästan är lite lågt med dagens pris. Men visst, räkna om du, som jag skrev är detta en fingervisning.

Uppdaterat: 2019-07-07 23:36

Vad har du själv för månadskost Guran totalt inkl. Beräknat restvärde 50 %. Och hur många mil kör du?

Uppdaterat: 2019-07-07 23:38

Så, då gjorde jag samma beräkning för en Model S och jämförde med en Volvo S90 T6 AWD då det är närmast motsvarande bensinbil hos Volvo. Med samma utrustning, eller ja så lika det gick att hamna och en årlig körsträcka på 2000 mil hos båda bilarna,(Jag tänker att de som köper såna här bilar kör oftast mera), och räknat med Volvos ränta på 4,95%,(fast det står 6 nu i deras finansiering i konfigen). Så blir Model S 700 kr lägre kost på totalen i månaden......då fortfarande räknat samma procent på restvärde m.m....
Så nej, jag vidhåller fortfarande att det stora flertalet som säger att det kostar för mycket att gå till elbil ser inte helheten.

Uppdaterat: 2019-07-07 23:56
Henrik M skrev:

Jag använder Teslas ränta för Teslan såklart. Vad övriga erbjuder vet jag inte, men tänkte 4 är ett hyfsat snitt. 4,95 hade Volvo innan vet jag....
Bränslekosten, tycker du 11 kronor milen är högt räknat på en bensinare? Tycker jag nästan är lite lågt med dagens pris. Men visst, räkna om du, som jag skrev är detta en fingervisning.

2,95 får du utan att fråga hos många handlare. 1,95 och så lågt som 0,99 vid kampanjer.
Mercedesen kostar 6993kr/månad 2500 mil/år inklusive kapitalkostnad, amortering, service, försäkring och skatt. Tillkommer däck och övriga slitdelar som vanligen kostar ett par kr/mil om man håller sig med nyare bilar. Men det har du ju inte med i kalkylexemplen.

Opeln kostar 300kr/månad i skatt och försäkring. Service gör jag själv så 50kr/månad, soppa 1300kr/månad
Körs ca. 1500 mil/år

Uppdaterat: 2019-07-08 00:02
Henrik M skrev:

Så, då gjorde jag samma beräkning för en Model S och jämförde med en Volvo S90 T6 AWD då det är närmast motsvarande bensinbil hos Volvo. Med samma utrustning, eller ja så lika det gick att hamna och en årlig körsträcka på 2000 mil hos båda bilarna,(Jag tänker att de som köper såna här bilar kör oftast mera), och räknat med Volvos ränta på 4,95%,(fast det står 6 nu i deras finansiering i konfigen). Så blir Model S 700 kr lägre kost på totalen i månaden......då fortfarande räknat samma procent på restvärde m.m....
Så nej, jag vidhåller fortfarande att det stora flertalet som säger att det kostar för mycket att gå till elbil ser inte helheten.

Men varför jämför du med en törstig bensinare?? Blir mäkta konfunderad, är ju bara befängt att bara överväga en V90 med bensinmotor om man kör 2000 mil/år. Jämför istället med en snål Octavia 1,0tsi eller 1,5tsi som nästan är lika snål med Tesla 3.
Verkar som om du anpassar kalkylen efter ändamålet :)
6 % ränta kan väl nästan likställas med ocker. Du får väl använda samma ränta som Tesla erbjuder, 1,95% det kan du få av många handlare.

Uppdaterat: 2019-07-08 00:08
Guran skrev:

Henrik M wrote:Jag använder Teslas ränta för Teslan såklart. Vad övriga erbjuder vet jag inte, men tänkte 4 är ett hyfsat snitt. 4,95 hade Volvo innan vet jag....
Bränslekosten, tycker du 11 kronor milen är högt räknat på en bensinare? Tycker jag nästan är lite lågt med dagens pris. Men visst, räkna om du, som jag skrev är detta en fingervisning.
2,95 får du utan att fråga hos många handlare. 1,95 och så lågt som 0,99 vid kampanjer.
Mercedesen kostar 6993kr/månad 2500 mil/år inklusive kapitalkostnad, amortering, service, försäkring och skatt. Tillkommer däck och övriga slitdelar som vanligen kostar ett par kr/mil om man håller sig med nyare bilar. Men det har du ju inte med i kalkylexemplen.
Opeln kostar 300kr/månad i skatt och försäkring. Service gör jag själv så 50kr/månad, soppa 1300kr/månad
Körs ca. 1500 mil/år

6993 kr. inkl. bränslet? Och visst hade jag med däck m.m i min exempelkalkyl. Som jag skrev, 2000 kr räknat per år på Model 3, Kanske lite lågt för däck och slitage.

Uppdaterat: 2019-07-08 00:29
Guran skrev:

Henrik M wrote:Så, då gjorde jag samma beräkning för en Model S och jämförde med en Volvo S90 T6 AWD då det är närmast motsvarande bensinbil hos Volvo. Med samma utrustning, eller ja så lika det gick att hamna och en årlig körsträcka på 2000 mil hos båda bilarna,(Jag tänker att de som köper såna här bilar kör oftast mera), och räknat med Volvos ränta på 4,95%,(fast det står 6 nu i deras finansiering i konfigen). Så blir Model S 700 kr lägre kost på totalen i månaden......då fortfarande räknat samma procent på restvärde m.m....
Så nej, jag vidhåller fortfarande att det stora flertalet som säger att det kostar för mycket att gå till elbil ser inte helheten.
Men varför jämför du med en törstig bensinare?? Blir mäkta konfunderad, är ju bara befängt att bara överväga en V90 med bensinmotor om man kör 2000 mil/år. Jämför istället med en snål Octavia 1,0tsi eller 1,5tsi som nästan är lika snål med Tesla 3.
Verkar som om du anpassar kalkylen efter ändamålet :)
6 % ränta kan väl nästan likställas med ocker. Du får väl använda samma ränta som Tesla erbjuder, 1,95% det kan du få av många handlare.

Varför ska jag jämföra Octavia med Model S som jag hade i exemplet med S90, och jag skrev S och inte V90.....
Jag räknade inte med 6%, jag skrev att Volvo hade 6% i sin konfigurator. Själv räknade jag med 4,95 som jag vet de haft innan.
Men visst, som jag skrev, det går att ändra flera variabler, och jag skrev klart och tydligt, se detta som en fingervisning att det inte skiljer så mycket som många tror.
Att jag jämförde S90 T6 just var för den är nog den som kommer närmast i hur gången är i Model S. Kan tycka en V90 diesel inte riktigt lirar på samma nivå. Men som sagt, fritt för alla att göra kalkyler, återigen, jag ville visa en poäng att det inte är så mycket högre pris som många verkar tro.
Kan du förstå min poäng eller tog det dig så otroligt illa att det kanske inte kostar mer köra elbil redan än motsvarande fossilbil?

Uppdaterat: 2019-07-08 00:35

Vi gör såhär för skojs skull då. Kan någon här som kör nyköpt Skoda Octavia skriva vad den har för årsskatt, vad den drar blandat och vad försäkringskosten är samt årlig kost för service, finansieringsräntan Skoda erbjöd och vilken modell det rör sig om. Så gör jag en kalkyl utefter det och en ny kalkyl med Model 3 så kan vi se vid vilket miltal per år brytgränsen går för att det blir lägre/samma pris att köpa en ny Model 3 SR+ som en Octavia Style eller vad det nu blir vi får siffror på.
Se vad vi får för siffror i morgon så sätter jag ihop det i morgon kväll.

Uppdaterat: 2019-07-08 00:39