Tesla 3 - Förbokning möjligt från idag.

134 inlägg 0 nya
Tesla 3 - Förbokning möjligt från idag.

Någon som står och köar utanför någon av Teslabutikerna och kommer reservera en Tesla 3 idag?

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Visserligen är 10 000 kr inte så mycket pengar, men vi lär inte få bilar här förrän 2019.

Vad är det för svenskt pris?

Vad kostar batteribyte?

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Antifeministen ett batteribyte lär kosta en Dacia Sandero.

Troliga är väl att batterierna håller minst 5 år.

Så 5 års utveckling i pris innan det är dags att byta.

Men frågan är bra och det blir också nånting fler och fler vill ha svar på i takt med att dessa når begmarknaden.

Annars kan dom bli rätt kalla, lite som en 5 år gammal mobiltelefon.

Tesla har liksom bl a VW hittills lämnat 8 års garanti på batterierna.

Håller dem som till en mobil så är det ca 25000 mil.
För övrigt är det fredag 05:30 som gäller här tror jag.

På de större Tesla-batterierna vill jag minnas att man lämnar 8 år och obegränsad körsträcka. Om jag kommer ihåg rätt så lämnar VW 8 år och 15.000 mil. Men givetvis finns det en klausul om att man garanterar typ 70 % av ursprunglig kapacitet.

Mkt handlar nog om kvalitet på batteri också, det finns ju datorer och telefoner som inte klarar ett år innan kapaciteten dyker.
E-golfen har en smart lösning där man kan byta individuella celler, såg intressant ut när VW visade hur detta gjordes när den premiärvisades.
Finns säkert youtube-klipp på detta.
Säger inte att VW är unika med detta, men känns som en bra och servicevänlig lösning.

Var iväg till Täby Centrum nyss och fick förbokat mig en Modell 3 precis. Det ska bli riktigt spännande och se vad Tesla kommer lansera imorgon.
Det har varit dåligt med spionbilder så en fråga är om dom fegat ur på designen och gjort något tråkigt slätstruket eller hur den kommer se ut.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Vidstige wrote:
Troliga är väl att batterierna håller minst 5 år.

Alla som ägt en laptop eller elverktyg vet att detta inte stämmer.
Man får nog snarare räkna med halverad prestanda inom 2-3 år och stendöd om 5 ...

Andrahandsvärdet lär bli minst sagt.. dåligt... om köpare nummer två vet med sig att han måste byta batterier till en kostnad av en ny bil (om än av annat märke).

Total cost of ownership blir ju därmed osedvanligt högt.

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Ett mobilbatteri håller mellan 500-1000 cyklingar. Detta lyckas du med på bara 1-2,5 år.
Om en Tesla går 25 mil på en cykling och håller 1000 cyklingar så blir det 25000 mil.
De laddas dessutom aldrig ur helt och inte till 100% vilket ökar livslängden ordentligt.

Säg att man laddar hälften gratis och hälften hemma så har man kört 25000 mil för ca 30000:- motsvarande soppakostnad för en dieselbil är ca 210000:- do the math...

Ska nog boka en imorgon jag med, levereras väl 2019...

Citat från Audichefen: "Jag hatar att erkänna det men Tesla har gjort allting rätt"
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160330/audichef-hyllar-tesla-de-har-gjort-allt-ratt

Är bokningen bindande?

Vad jag förstått så kan man hoppa av och man konfigurerar inte bilen förrän lång senare, därav vet man inte priset.
Men det finns säkert någon som läst på bättre än mig.

Förstod det som att man måste betala 10,000 kr i förskott, kan ju vara dom pengarna man förlorar om man hoppar av.

Nej inte som jag uppfattat det men hoppas någon vet mer.

Från Amerikanskt forum:
Deposits are refundable, until car gets into actual production

Jepp, det kostar 10 000 att reservera model 3, men du kan välja att hoppa av och få pengarna tillbaka. Tydligen ska de första bilarna vara fullutrustade till ett vettigt pris, men det är ingen som kunnat verifiera detta rykte som sägs komma från Tesla.
Jag är imponerad att dom lyckats hålla tyst om detta, liknar nästan Apple förr i tiden.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Ska bli intressant och se om Tesla erbjuder några nya innovativa idéer rörande ägande/leasing av bilen.
Hade också varit intressant om dom körde lite miljötänk vad det gäller återvinning på eventet, hur mkt av de uttjänta batterierna går att återvinna osv.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

På min e-up är det 8 år eller 16000 mil som garanterat ska klara 70% av batterikapaciteten. Än så länge har jag bara kört strax över 6000 mil och har inte märkt någon försämring. Om någon cell ger upp finns möjligheten att byta delar av batteripacket.

Tesla säger att de redan har produktionen igång i sin "gigafactory" för batterier. Det ger dem en stor fördel jämfört med andra bilfabrikanter som måste köpa batterier. BMW har redan problem att få tag i celler till sina hybrider.

Aahhh, visste inte att dom fått igång fabriken än, spännande info.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.