Skoda Fabia 2019

518 inlägg 0 nya
Skoda Fabia 2019

Lite förändring front design bättre än tidigare.
Jag har provkört och noga att den är näst bästa allround egenskaper som känner trygg, mer nöjda, tyst, fjädring komfort, vridstark kraftigt uppförbacke på 1 an växel och nedförsbacke på R an växel, utan rör på gas bilen gick fram, vibrationsfri tomgång/kökörning, mjuk tryck ned tryck koppling, mjukare kökörning, ganska kul att köra, kul att titta på design exteriör och ganska kul interiör.
Det blir kul att jag hämta ny bil på dec 2018 eller jan 2019 efter återförsäljare landa till Sverige.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Trevligt GF.
Blir det kombi eller en vanlig?.

Kombin är nog den vettigaste småbilen som säljs i sverge.
Tillockmed hundburar ryms i bagaget och fyra sitter riktigt bra i bilen.
Den är ju dessutom riktigt tyst jämfört med koreanska och andra liknande europeiska bilar.
Och om jag fattar rätt snålast i klassen.

Bara ett fel och det är att den inte kan fås med bränslevärmare men en bil som många skulle klara sig med.

Lycka till och det blir roligt att se din spritmonitor framöver då du verkar köra exemplariskt bra . :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Trevligt GF.
Blir det kombi eller en vanlig?.
Kombin är nog den vettigaste småbilen som säljs i sverge.
Tillockmed hundburar ryms i bagaget och fyra sitter riktigt bra i bilen.
Den är ju dessutom riktigt tyst jämfört med koreanska och andra liknande europeiska bilar.
Och om jag fattar rätt snålast i klassen.
Bara ett fel och det är att den inte kan fås med bränslevärmare men en bil som många skulle klara sig med.
Lycka till och det blir roligt att se din spritmonitor framöver då du verkar köra exemplariskt bra . :)

Det är stor Combi, Style 1.0 TSI 95, Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 år garanti, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak och Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg. VAG motor med 1.0 TSI är snabb varmt motor i vintertid än någonsin som Opel, Renault och PSA motor gick inte upp normal arbetstemp vid extremt kallt ute. Ja, det ska bli Spritmonitor :-).

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kör du väldigt mycket?
Opeln var väl bara två år?

junkers wrote:
Kör du väldigt mycket?
Opeln var väl bara två år?

Jag kör 1900 mil/år i snitt.
Garanti upphör den 25 januari 2019.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Den som köper den lätt begagnade Astran gör nog ett bra köp.

GF wrote:
junkers wrote:Kör du väldigt mycket?
Opeln var väl bara två år?
Jag kör 1900 mil/år i snitt.
Garanti upphör den 25 januari 2019.

Opeln går nog inte sönder efter 4000 mil, men det är oavsett det kul med ny bil. Bara att milkostnaden blir lite väl hög när man byter allt för ofta. Det vet jag av egen erfarenhet.
Då spelar förbrukning, skatt och försäkring ganska liten roll i totala kostnaden.
Så du har något kul att se fram mot GF. Den statistiskt bästa bilen, som även kan få upp farten utan att vidröra gaspedalen :)

Skoda fabia tycker jag är en förnuftig bil och prisvärd med utrustning, saknar bara att få till rattvärme.

Jag har tänkt en sådan fast halvkombin som andrabil i framtiden, då med DSG och 1.0 motorn. Testade en Skoda octavia med 1.0 motorn och DSG, funkade okej men lite seg och mycket vibrationer på halvgas och lägre varvtal. Annars en tyst motor som morrade till om man tryckte på gasen. Snål? Inte direkt, efter 3 dagar(hyrbil) så snittade vi 0,7 där vår Allspace ligger på 0,65 på likvärdig körning. Men en Fabia borde kunna bli lite snålare samt att motorn orkar med bilen bättre.

Vintern kommer, GF.

Winter's coming.

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Joel Pennerborn wrote:
Skoda fabia tycker jag är en förnuftig bil och prisvärd med utrustning, saknar bara att få till rattvärme.
Jag har tänkt en sådan fast halvkombin som andrabil i framtiden, då med DSG och 1.0 motorn. Testade en Skoda octavia med 1.0 motorn och DSG, funkade okej men lite seg och mycket vibrationer på halvgas och lägre varvtal. Annars en tyst motor som morrade till om man tryckte på gasen. Snål? Inte direkt, efter 3 dagar(hyrbil) så snittade vi 0,7 där vår Allspace ligger på 0,65 på likvärdig körning. Men en Fabia borde kunna bli lite snålare samt att motorn orkar med bilen bättre.

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 går som lent och nästan helt vibrationsfri på tomgång och släpp upp koppling och rör ej gaspedal gick toppen efter jag testat. Ingen rattvärme och kan köpa såna https://www.dx.com/sv/p/neoprene-touch-screen-windproof-outdoor-sport-full-finger-gloves-453935#.W-IENpP0ldh

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, ditt närmast maniska testande av bilars egenskaper på tomgång (!) verkar besynnerligt. Jag har aldrig hört talas om någon annan bilköpare som har detta som prioritet.

Alltså, du skulle väntat två år till med Astra och köpt dig en elbil istället.

Power to the people

Joel Pennerborn wrote:
Testade en Skoda octavia med 1.0 motorn och DSG, funkade okej men lite seg och mycket vibrationer på halvgas och lägre varvtal. Annars en tyst motor som morrade till om man tryckte på gasen. Snål? Inte direkt, efter 3 dagar(hyrbil) så snittade vi 0,7 där vår Allspace ligger på 0,65 på likvärdig körning.

Plockar fram popcornen och väntar med spänning på ett svar från mr Octavia himself:)

FXX wrote:
Joel Pennerborn wrote:Testade en Skoda octavia med 1.0 motorn och DSG, funkade okej men lite seg och mycket vibrationer på halvgas och lägre varvtal. Annars en tyst motor som morrade till om man tryckte på gasen. Snål? Inte direkt, efter 3 dagar(hyrbil) så snittade vi 0,7 där vår Allspace ligger på 0,65 på likvärdig körning.

.
Plockar fram popcornen och väntar med spänning på ett svar från mr Octavia himself:)

Ja jag har sagt det förr om min octavia att det blir ett svagt durr när dsg i stadsmiljöfarter vill växla och dra från 1200-1300 varv på växlar upp till 5.
Gaspedalen 3 mm lägre så läggs en lägre växel i och märks inte då.
Men jämfört med dieseldurret under huven på en tdi så är det bara en inte mycket stt orda om och en vanesak och med radion på märks det inte.

Ja slö såklart mot en alltrac och större tdier, allt är relativt.

Törstig. Ja som med allt annat så är diesel oftast något snålare med samma vikt och körning.

Jag ligger dock nästan alltid under 0,6 vid tankningarna och ibland under 0,5 och årsnittet på 0,57.

Vad det gäller Fabian som tråden handlar om så blir det kul att höra GFs reaktioner på den bilen mot hans Astra framöver.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Bilen som vi lånade hade vid tillfället rullat ca 230mil så nog borde förbrukningen gå ner en del. Väldigt olika biltyper som förbrukningen jämförs med. En stor SUV med 4wd och DSG mot en mellanklass kombi och bensin med 2wd. Hade räknat med strax under 0.6 för octavian. Kanske kan vara möjligt när den är inkörd.

Att jag upplevde den lite seg på halvgas har nog också att göra med den egenskap på motor och drivlina jämfört med vår diesel. Där den skjuter på fint i lägre varv, men det händer inte så mycket mer än så. En 1.0 bensinare behöver köras på ett annat sätt med lite aggressivare gas för att få fartökning.

Kan mycket väl tänka mig en 1.0 bensinare med DSG och som jag kan tänka mig så passar den bättre i en fabia.

Joel. Visst var det en bil med dsg låda du hyrde.
Tänkte du på om du hade Eco läge eller normal läge eller sport i kör mode.
Stor skillnad mellan dessa lägen.
Jag håller inte riktigt med om att den känns trött i dessa lägen som du säger men jag kommer iofs från en 115hk tdi tidigare :).

Det går ju aldrig att jämföra bilar rakt av så att säga men på mina 70 mils resor på e4norr så brukar jag tangera 0,6 lite grann men då pratar vi snitthastighet kring 100 över 70 mil med motorväg och 2+1 väg för dom som förstår vad det innebär.

Annars tycker jag att trampar man nee gasen lite mer så växlar ju lådan ner en eller två växlar och det tar undan lite mer.

Men visst, jag skulle nog vilja justera upp lägsta varvet kring 1200rpm lite.

Men jag måste säga att dsg växlar 30% bättre än många bilars automater.

C4 eller var det c3, man kunde köra i 5 mil och hastigheter mellan 90-99 med den la aldrig in sexan trots högt motor varv men direkt när 99km/h överskreds då la den in sexan.
Knepigt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Joel Pennerborn wrote:
Bilen som vi lånade hade vid tillfället rullat ca 230mil så nog borde förbrukningen gå ner en del. Väldigt olika biltyper som förbrukningen jämförs med. En stor SUV med 4wd och DSG mot en mellanklass kombi och bensin med 2wd. Hade räknat med strax under 0.6 för octavian. Kanske kan vara möjligt när den är inkörd.
Att jag upplevde den lite seg på halvgas har nog också att göra med den egenskap på motor och drivlina jämfört med vår diesel. Där den skjuter på fint i lägre varv, men det händer inte så mycket mer än så. En 1.0 bensinare behöver köras på ett annat sätt med lite aggressivare gas för att få fartökning.
Kan mycket väl tänka mig en 1.0 bensinare med DSG och som jag kan tänka mig så passar den bättre i en fabia.

Ja, det är bra att du känna hur drivlina DSG7 och bränsleförbrukning om skillnad Fabia och Octavia efter du provkört.
Gärna att du provköra båda 5 vxl manuell och DSG7 på Fabia.
Lycka till :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

mso 1000 wrote:
Joel. Visst var det en bil med dsg låda du hyrde.
Tänkte du på om du hade Eco läge eller normal läge eller sport i kör mode.
Stor skillnad mellan dessa lägen.
Jag håller inte riktigt med om att den känns trött i dessa lägen som du säger men jag kommer iofs från en 115hk tdi tidigare :).
Det går ju aldrig att jämföra bilar rakt av så att säga men på mina 70 mils resor på e4norr så brukar jag tangera 0,6 lite grann men då pratar vi snitthastighet kring 100 över 70 mil med motorväg och 2+1 väg för dom som förstår vad det innebär.
Annars tycker jag att trampar man nee gasen lite mer så växlar ju lådan ner en eller två växlar och det tar undan lite mer.
Men visst, jag skulle nog vilja justera upp lägsta varvet kring 1200rpm lite.
Men jag måste säga att dsg växlar 30% bättre än många bilars automater.
C4 eller var det c3, man kunde köra i 5 mil och hastigheter mellan 90-99 med den la aldrig in sexan trots högt motor varv men direkt när 99km/h överskreds då la den in sexan.
Knepigt.

0,6 låter mycket för 100km/h konstant fart på motorväg. Golfen ligger lätt under 0,5 med sån körning, fast diesel går ju betydligt snålare, och då är det ändå 70hk mer effekt. Tom. min gamla V40 med +300hk gick på E6 i 100+ på 0,59. Men det är väl nackdelen med downsizing. Så fort det blir lite motstånd i form av luft eller uppförsbacke så tappar dom snabbt i effektivitet och turbon börjar elda bränsle för kråkorna.

Det var det jag förstog FXX om att fatta snitt hastighet.
Om du åker 70 mil norrut från Stockholm söderort efter E4 och får snitthastigheter kring och över 100 km/h så innebär det att du får ligga på 120++ på motorvägen upp mot Gävle och ta en del omkörningar på 2+1 vägarna efter Gävle och hålla bra ++ tempo där också.

Dom som kör denna väg vet vad jag pratar om och jag är 100% säker att din golf alltrac tdi inte är nämnvärt snålare om den ens är snålare på denna typ resa.

Om vi sedan pratar om 100% full last eller vagn efter så vinner du nog men en del men är inte heller helt säker där heller att det är något nämnvärt.
Men jämföra när den egna gasfoten och körning avgör fungerar ju inte i praktiken.

Såg just på macken att bensinen kostar 15,12 och dieseln 16,26.
Det käns som bra just nu.
Fan nu var detta GF fabia tråd.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

103gr för kombi? Den vanliga lilla Fabian med 95hk och manuell ligger på 126gr blandad körning.
Eller 0,56L/mil.

Jag kollade säkerheten på Fabia, rätta mig gärna om jag har fel.
Vuxenskydd : 81%
Som jämförelse.
VW Polo : 96%
Golf mk7 : 94%
Seat Ibiza : 95%
Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel men varför har Fabia rent ut sagt usla siffror jämfört med sina syskon? Tom. min gamla Ibiza har bättre, 82%.

FXX wrote:
103gr för kombi? Den vanliga lilla Fabian med 95hk och manuell ligger på 126gr blandad körning.
Eller 0,56L/mil.
Jag kollade säkerheten på Fabia, rätta mig gärna om jag har fel.
Vuxenskydd : 81%
Som jämförelse.
VW Polo : 96%
Golf mk7 : 94%
Seat Ibiza : 95%
Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel men varför har Fabia rent ut sagt usla siffror jämfört med sina syskon? Tom. min gamla Ibiza har bättre, 82%.

Årsmodell 2018 är 99 gram kombi och årsmodell 2019 höjs 103 gram för nya systemet NEDC från 1 Sept 2018 med tillbehör "Super-rullmotståndsoptimerat däck" från (Bygg din bil)
I lager årsmodell 2019 utan tillbehör som standard däck är det 105 gram kombi. Jag har beställt med Super-rullmotståndsoptimerat däck från fabriken är det 103 gram. Super-rullmotståndsoptimerat däck är 0 kr från (Bygg din bil).
WLTP står 125 gram och 0,55 l/mil kombi är standard däck. WLTP med Super-rullmotståndsoptimerat däck och uppgifter vet jag inte utan att det är i lager bara standard däck från Transportstyrelsen.

Ja, det stämmer 81% vuxenskydd som testat gen 3 utan säkerhetssystem som testat 2014.
Nya modellår med säkerhetssystem bättre men finns inte med test.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.