Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

73 inlägg 0 nya
Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

När barnen flyttat ut och det står en plats tom i garaget...den måste ju fyllas med något!

En bil jag haft i tankarna länge, mycket länge.

En bil med en ganska ovanlig historia, med ett utseende som lämnar få oberörda, och ett inre som väl matchar den utmanande attityden.

Det var den vassaste bil man kunde köpa i USA när det begav sig, snabbare än Corvette, Porsche och Ferrari, allt enligt samstämmiga tester i tidningarna Car & Driver och Hot Rod Magazine.

Bilen är nu hemma, tänkte fylla på med bilder vartefter om någon är intresserad.

Någon som kan gissa?

Viper

Nix, den är äldre än Viper, litet mer nyttofordon till sin natur.

Byggd i cirka 7.000 ex. under sin tvååriga levnad.

GMC Cyklon ??

Rikard hann före mig...

Gissar på den men annars skulle det kanske också kunna vara Dodge Ram SRT -10?

Tänk själv!

Ingen GMC Cyklone, men något åt det hållet, den är ännu äldre, fyller 40 om drygt ett år.

Fanns bara i en färg, bara med en motor, dock en mycket välkomponerad drivlina.

Dodge är definitivt på rätt spår, men vilken?

Aspen Wagon?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okey då..:

Dodge Li'l Red Express. Den var svår men grattis till en extremt ovanlig kärra! Kan inte finnas många här i Svedala...

Tänk själv!

Bra jobbat Rålle, hur spikade du den så självsäkert?

I alla fall så såg jag den i Hot Rod Magazine någon gång runt 1978, och tänkte att en sån ska jag ha nån gång...

Sedan kom ett helt liv emellan, men när barnen vuxit upp och flugit ut osv. - Nu var det min tur.

Funderade om det kunde finnas några kvar, och det gjorde det, rätt många faktiskt, runt 2.000 ska enligt uppgift finnas kvar, det var liksom ingen bil som slet ut sig på frakt av betong, jord, skrot, tvättmaskiner, kärnstridsspetsar och annat som pickuper är till för.

Hittade en annons på eBay, ett fint ex i Florida, 6000 mil på 38 år(?), ej renoverad, inte omlackad.

Var det möjligt, skulle den kunna bli min?

Precis allt utom takluckan var och är original från 1979:

Nä, kom inte ihåg vad den hette men mindes att det fanns nån udda Dodge pick-up som jag bara minns som röd och då borde jag ju kommit ihåg modellnamnet också. Google är dock en bra hjälp...

Härligt röd kärra hur som helst ;-)

Tänk själv!

Reportage om Dodge Li'l Red Express i senaste numret av tidningen Klassiker. Är det din?

Skrev du inte om den här för några månader sen?
Kul bil!

Tobo - Jo det är min i Klassiker
Mäkinen - Jag la in en video-länk som illustration av ett trevligt motorljud, som basgången i en rocklåt, det var en Lil Red, trots att Mercan också har en V8 så låter den inte alls lika mysigt, om den låter alls.

Nåväl, bilen i Florida såg bra ut på bild och uppfyllde vissa grundkrav jag hade:

1. Hastighetsmätare i km/h
2. Kunna köras på blyfri bensin
3. Rostfri
4. Originalskick
5. Lågmilare

Sedan fanns ju ett ganska stort osäkerhetsmoment i form av Bilprovningen och den veritabla djungel av regler som omger kraven i samband med själva registreringsbesiktningen.

Jag hade ingen lust att bli stående med Svarte Petter och en bil som på grund av någon liten paragraf skulle visa sig omöjlig att registrera i Sverige, risken var trots allt rätt betydande då den är extremt ovanlig och av relativt sen årsmodell jämfört med de bilar som brukar importeras.

Under en tid läste jag TSFS (Transportstyrelsens författningssamling) i olika årgångar tills ögonen gick i kors, för att få rätsida på vad som gällde.

Bilprovningen litar av någon anledningen inte till sin egen kompetens utan tyska Dekra måste utfärda intyg på olika detaljer som ska visas upp för Bilprovningen, mycket märkligt för en amatör.

Dekra kontaktades, och kunde mot en rejäl bunt pengar skriva ut tre papperslappar som garanterande att bilen uppfyllde gällande europeiska regelverk.

Det skulle vara tre intyg: broms, stöldskydd och tank, utan dessa lappar skulle det vara kört, pappren skrevs ut utan att man ens sett bilen i fråga.

Bromsintyget krävde att man kan se bromsvätskan utan att lyfta på locket till bromsvätskebehållaren, så den måste bytas ut.
Stöldskyddsintyget krävde att ett rattlås i original satt på plats, det gjorde det.
Tankintyget krävde att originaltanken satt på plats, och det gjorde den.

Nu kunde jag kontakta den svenska firman Door2door, som fick i uppdrag att åka till Florida för att inspektera och dokumentera bilen, äventyret hade börjat!

Anders Dahlgren på Door2door skickade 250 högupplösta bilder, provkörde, inspekterade dokument och historik, bilen gick bra och utan några allvarligare defekter, allt verkade stämma till punkt och pricka.

Det har gjorts en hel del hembyggda kopior av Lil Red, så det gällde att veta vad man skulle kontrollera för att säkerställa att den var äkta, men det var den verkligen.

Så det var bara att ge Anders order om att slutföra affären och ordna med hemtransporten i container, nu började väntans tider, som var evighetslångt och varade i ungefär tre månader innan Lil Red för första gången fick känna svensk mark under hjulen.

Bilen togs formellt in via Holland för att slippa den högre svenska momsen vid införseln till EU, mycket värdefull att känna till detta som jag inte hade en aning om, men Door2door hade koll.

Vad sitter det för spis i en sådan?

Grattis till en mycket fin bil!

Vore trevligt att se den på Klassikers träff på Wenngarns slott i september.

Trasten - Det sitter Mopar 360 EH1(Express High performance) eller en fabrikstrimmad 5,9 liters V8 på ren svenska, kombinerat med en High Stall turbin i automaten, dubbla kalluftsslangar, 3,55 utväxling i bakaxeln och en stor 850cfm förgasare ovanpå alltihop så är den förfärligt pigg, spinner loss bakhjulen i alla farter upp till 50 km/h ungefär.

I en trygg container ombord på Cosco Vietnam gick resan till det nya hemlandet

Och den 10/8 kom äntligen ett sms som meddelade att tullklarering och annan pappersexercis var färdig, nu var Lil Red redo för den sista etappen med biltransport till Stockholm.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.