Provkört C3 Aircross

652 inlägg 0 nya
Provkört C3 Aircross

Hej!

Så har jag varit iväg och provkört en C3 Aircross i Feel-utförande, det vart med den lilla motorn på 82 hästar då det inte fanns någon annan inne för provkörning. Några intryck, i jämförelse med C3 Piasso diesel som nu är på väg i rask takt mot 15 000 mil.

* Pigg och rask, fungerar bra både på stan och landsväg. Möjligen hade jag låga förväntningar på motorn och att det gjorde att jag blev förvånad över att bilen faktiskt rörde på sig, men jag tyckte faktiskt den t o m var rätt pigg. Iaf med ensam förare.
* Välisolerad kupé. Den lilla 3-cylindriga motorn hördes knappt, inte ens vid kraftigare acceleration, och jag märkte inte av några vibrationer alls. Dieseln i C3 Picasson hördes mer. Så här har det skett en utveckling. Upptäckte inget problem med vindljud eller vägbuller, provbilen var utrustad med dubbfria friktionsdäck, jag kollade inte vilket fabrikat eller modell men det lät mindre än de dubbfria Hankook W616 som jag har på min Picasso. Kändes också mer stabil, inte lika mjuka som mina Hankook.
* Perfekt avpassad fjädring tycker jag. Inte stötig och inte heller gungig. Kändes som stötdämparna agerade snabbare och mer distinkt än på min C3 Picasso, som har en rätt mjuk och bra fjädring.
* Inga som helst oljud, inget gnek, knak eller liknande, inget slammer från hjulupphängningar även vid körning på trasig väg med många hål i, eller körning över järnvägsövergång.
* Växellådan kändes som samma som i Picasson, men den större spaken kändes ovant.
* Jag gillar interiören! Probilen var utrustad med Urban Red-paketet och det var väldigt trevligt med accentuenter i röd-orange kontrastfärg lite här och där som piggar upp.
* Mediasystemet styrdes enkelt från rattens kontroller, lätt blädra mellan stationer på radion och de hade stora trevliga bilder för kanalerna.
* Att ställa in temperaturen på pekskärmen gick snabbt och enkelt, det var inga som helst problem att göra det medan jag körde. Siffror och knappar på skärmen är stora och tydliga, går inte att trycka fel. Skärmen satt bra till. Ventilationsreglage brukar ju annars hamna rätt långt ner, så att de var uppe på skärmen kändes helt perfekt. Och tänk på att även fysiska ventilationsreglage behöver man kolla på när man ställer in temperatur och luftfördelning, så de tar också en viss uppmärksamhet från vägen. Men ögat har mindre väg att röra sig från vägen till skärmen än från väg till fysiska ventilationsreglage under skärmen, om de hade funnits. Har man använt en iPad eller iPhone känner man sig hemma. Men med klimatorn så lär man sällan behöva ändra något, Bara ställa temperaturen och sen trycka på Auto. Defroster för fram och bak sitter på egna knappar under skärmen. Det var mildväder och plusgrader så gick inte bedöma kapaciteten på systemet, men jag har varit väldigt nöjd med systemet i min C3 Picasso.
* Körställningen var bra. Det var längre avstånd till vänster fotstöd än i Picasson, pedalerna lätttrampade och ja kändes rätt inga som helst problem. Bromspedalen tog snabbt, som det är och ska vara på Citroën. Fin koppling. Stolarna kändes bra, faktiskt fastare och mer välstoppade än i min Picasso. Jag satt bra. Ratten hade mer skjutmån än Picasson. Jag provade sitta ner i golvet och en pumpning upp, det kändes bra. I Picasson sitter jag två pumpningar upp. Jag är 1,85 lång. Inga problem med takhöjden, inte ens i den Shine-modell som var inne som hade öppningsbart panorama tak.
* Styrningen hade mer känsla och var mer distinkt och lite tyngre än i Picasson. Överlag var bilen väldigt lätthanterlig och kändes kvick i reaktionerna, kvickare än Picasson. Sidospeglarna var bra. God sikt bakåt. Snett fram var stolparna tyvärr tjocka, inte som i Picasson med dubbla A stolpar där den främre är tunn så det får plats en fin sidoruta som ger panorama sikt. Rutorna var mindre än i Picasson.
* Handbromsen gillar jag, lätt att greppa och lätt att dra och lossa. Satt perfekt till och med bra känsla.
* Baksätet kändes välstoppat och man satt högt och bra. Jag hade inga problem med att få plats "bakom mig själv" så att säga. Men om föraren är längre än jag så kan det bli trångt för benen för sådana som mig i baksätet. :)
* Tyvärr har ju bilen inte instrumenten i mitten nära framrutan, som jag är van vid och uppskattar. Men genom att det mellan instrumentrundlarna fanns ett stort fönster där hastigheten visades så gick det bra ändå. Jag föredrar en skärm med stora tydliga siffror än en visare som pekar på en siffra.

Härligt! Allmänt så brukar fransmännen lyckas. Bra, trevliga bilar till rätt pris och något så unikt som en välkomnande design och själ!

Smaken är som baken tydligen.
Och jag tycker det är dyrt för en sådan liten bil när man börjar överstiga 200 tusen och då med så mycket udda lösningar.

Den version jag provkörde låg på runt 180 000 kr i fullutrustat Feel-utförande och jag tycker inte att det är en liten bil, visst 4,15 i längd kanske inte är så mycket men det placerar den mellan småbilsklass och lilla mellanklass i storlek, dessutom har den en hög karossform och är rymlig. Så jag skulle absolut inte kalla det för en liten bil, den ser väldigt "biffig" och stor ut i verkligheten. Tycker inte den har några udda lösningar heller, inte ens en pekskärm är en udda lösning idag utan det kommer ju allt fler tillverkare med. Prismässigt matchar den Seat Arona, men är rymligare och mer komfortabel.

Raphael wrote:
Den version jag provkörde låg på runt 180 000 kr i fullutrustat Feel-utförande och jag tycker inte att det är en liten bil, visst 4,15 i längd kanske inte är så mycket men det placerar den mellan småbilsklass och lilla mellanklass i storlek, dessutom har den en hög karossform och är rymlig. Så jag skulle absolut inte kalla det för en liten bil, den ser väldigt "biffig" och stor ut i verkligheten. Tycker inte den har några udda lösningar heller, inte ens en pekskärm är en udda lösning idag utan det kommer ju allt fler tillverkare med. Prismässigt matchar den Seat Arona, men är rymligare och mer komfortabel.

Om det var den törstigare klena åttio hk motorn så tycker jag knappast att det är ett alternativ utan man hamnar på 200 t med 110 hk och flygplans handbromsen är väl en tokig lösning som eliminerar mugg hållare..
Att vika ner armstödet bak med mugg hållare då är det öppet dit bak typ mini skidlucka är väl en annan inte så genomtänkt lösning.

skodoo1238 - allt beror på vad man är van med för lösningar och utföranden tidigare. Jag har förvisso bara provsuttit C3 Aircross ett par gånger men är inte riktigt lika entydigt positivt inställd som Raphael. Och även jag tycker att den är lite överprissatt för som du säger så vill man nog ha 110 hk-motorn. Måste kolla Seat Arona en gång till - den har i alla fall en hyfsat logisk instrumentering för den som är van med den tyska "skolan" och inte den franska.

Har man tänkt sig släp till detta 8.e underverk så får man nöja sig med ett litet pluttenuttigt.
650 kg för 82 hästaren, 840 kg för de andra.

Skidoo, du har fel när du påstår att handbromsen eliminerar mugghållare. Det är versioner utrustade med trådlös mobilladdning som eliminerar mugghållarna och det har inget alls med handbromsen att göra. Versioner som inte har trådlös mobilladdning har två mugghållare framför växelspakenm, men versionerna med mobilladdning har en laddplatta där mugghållarna annars är. Att handbromsen skulle eliminera mugghållare är alltså både en myt och en direkt felaktighet. Ladd-plattan är standard på Shine-versionen, så mugghållarna framför växelspaken finns både på Live och Feel. Däremot har det kommit några specialutrustade Feel till Sverige som har laddplattan, men egentligen så har Feel inte det.

Oavsett laddplatta eller mugghållare framför växelspaken så har alla versioner särskilda mugg- och flaskhållare i dörrarna samt en mugg- och flaskhållare bakom handbromsen. Mugg- och flaskhållaren bakom handbromsen är nåbar även för baksätespassagerarna.

Flygplanshandbromsen tycker jag känns väldigt skön och behaglig i handen att använda, du kanske ska prova att använda den först innan du klagar på den. Jag tycker den fungerar väldigt bra. Känns väldigt rätt att använda.

Jag tyckte 82 hästarn fungerade väldigt bra och kändes pigg, kändes absolut inte undermotoriserad, bilen gick väldigt bra med den. De som påstår att den är klen har helt uppenbart inte kört den.

Och priset för 110 hk är 194 900 kr enligt prislistan. C3 Aircross 110 hk motor har högre vridmoment och dessutom från lägre varvtal än 115 hk motorn i Seat Arona. Utrustningsmässigt så behöver du gå upp till Arona Xcellence-paketet för att matcha C3 Aircross med Feel-paketet, fast fortfarande behöver du lägga till tonare rutor, Multimedia Plus-paketet och döda vinkeln varnare. Xcellence ligger på 190 000 kr, så lägg till 9 000 kr och du hamnar på 199 000 kr. Och då har jag räknat med att Climatronic-paketet (4800 kr) är standard, för det är det just nu även fast det egentligen annars kostar extra även för Xcellence. Så en Arona med motsvarande utrustningsnivå som C3 Aircross är alltså dyrare.

Aircross motsvarighet till Arona Style är Live-paketet, men den finns inte med 110 hk motorn utan det är Feel som är lägsta nivå för 110 motorn.

När vi jämför Arona och Aircross bör vi dessutom vara medvetna om att Aronan är mindre, Aircross är alltså större och rymligare med skönare stolar och bättre fjädringskomfort. Sen går det inte att få Aronan med grip control, och jag ser inget om öppningsbart panoramatak eller laddplatta för mobiltelefon i Seats prislista.

Efter att ha använt elektrisk handbroms nåt år så känner jag ett väldigt litet behov av att offra utrymme för en spak emellan stolarna. Och i den prisklassen borde Citroen kunna "bjuda" på elhandbroms med Autohold liksom adaptiv farthållare ? Finns det sistnämnda som nåt tillval eller ?

Ok Pi, det räcker alltså inte med fyra mugghållare fram för dig utan du kräver hela 6 st. Jag kan ärligt säga att jag inte föstår dig, för mig räcker det med två fram. Sedan så har alla Aircross hillholder, det innebär att bromsarna är på automatiskt i lbackar så man behöver inte använda handbromsen alls när man går från stillastående i backar, utan det är främst bara för parkering. Och jag tycker den har en skön känsla när man hanterar den.

Om Aircross är överprisad så är Aronan det också, då de ligger i samma prisklass men Aircross har mer utrustning som standard redan i Feel-versionen jämfört med Aronans Xcrllence. Sen har Aronan ingen motsvarighet till Aircross Shine som adderar öppningsbart panoramatak, Grip control med 17" fällgar och specialdäck samt en del annat.

Plus att Aircross fortfarande är det mest komfortabla och rymligare alternativet. Aronan finns t ex inte med skjutbart baksäte. Aronan är inte lika utaträckt bak utan lutar kraftigare, dessutom har den lägre kupé, så ingen bil för storlastaren som kräver höjd.

Det är helt enkelt två olika erbjudanden - Aronan för mer sportigt lagda förare, och Aircross mer för familjen som önskar en praktisk och komfortabel bil.

Jag är ju skeptisk till en biltyp med 4cm högre sitthöjd och 50 tusen upp mot liknande standard bilar.
Jag kan bli lite impad av top modellen med automat (som deklarerar +0,5dl) med solgardiner och bling mm men då är vi ju uppe i priser som överstiger min betydligt större bil med tiotusentals kronor X3 och ändå saknas många säkerhets delar.
Och trots allt är det udda lösningar på mycket och främre mittre armstödet som flexar betänkligt redan som nytt och armstöd där bak som öppnar upp till skuffen utan lucka ??
Grip/antislir eller vika bokstäver det är har ju alla sedan 10 år.
Och när man betänker i vibils tester där octavian drog 1,2dl mindre soppa än den mindre men högre c3aircross.
Men visst sticker den ut men jag får som mekaniker lite magsår att öppna huven och det kompakta utrymmet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Raphael - har aldrig påstått att inte mugghållarna räcker till - bara att en krycka för handbromsen idag känns lite "gammalt" och att elhandbroms med Autohold fungerar bättre och t ex även i utförsbackar - och med automatisk handbroms när man stannat. Hur var det med den adaptiva farthållaren - finns den som standard eller i vart fall som tillval i C3 Aircross ? Och öppningsbart panoramatak har aldrig intresserat mig så det är ingen fördel.

Min poäng var att det redan finns mugg eller kopphållare fram så handbromsen tar ingen plats från dem. Eftersom bilen har hill-holder som standard behövs inte handbromsen när man stannar tillfälligt på en väg som lutar, det är bara för parkering. Jag tycker inte att den är en issue över huvudraget, faktiskt skön och smidig att hantera. Väldigt mjuk i sin funktion och ligger bra till för handen.

Grip control har inte alla, det är inget vanligt antisladd-system utan motsvarar en elektronisk diff med olika körlägen för olika situationer och underlag. Självfallet har bilen ett automatiskt antisladd/antispinn-system också som andra bilar, men grip control förbättrar hjulens dragkraft genom att den kan ställas in för olika underlag. Detta har visat sig fungera bra i andra PSA-produkter med detta system. Det ger en extra framkomlighet på snö, sand, lera och vått gräs jämfört med ett vanligt antispinn-system.

När det gäller förbrukning så hade ViB i sitt test inget anmärka på, inte ens för Aircross med automatlåda. Dessutom tyckte de att lådan växlade mjukt och smidigt. Och för den som önskar mer sportighet så har den ett sportläge, men det känns rätt onödigt för Aircross som framförallt är en mjukis.

Visst, en hög bil drar mer bränsle pga högre luftmotstånd än en låg bil, det är fysikens lagar. Men en bil med högre kaross innebär bättre utrymmen än en bil med lägre kaross, och från tröskellådan till taket så är Aircross högre än sina konkurrenter. Det gör att den kan packa mer prylar.

ViBs största invändning var att de inte gillade designen, och design är personligt. Det finns säkert de som avstår en Aircross pga designen men också de som väljer den just därför. Jag gillar designen och färgsättningen, min favorit är sand eller grå metallic med orange pack alltså takbågar, sidospeglar och sidorutsstripes i orange. Men även orange med silver pack är snygg.

Den jag provkörde var en orange utan ngt designpaket, se bild. Den var rätt snygg den med.

Jag har som sagt en C3 Picasso idag, och Aircross erbjuder mycket av det jag valde Picasson för - som mesta möjliga utrymmen i liten storlek - plus högre markfrigång, högre säkerhet, högre komfort och faktiskt även lägre bränsleförbrukning. 110 hästarn 1,2 turbo automat i Aircross är snålare än 1,4l 95 hästarn manuell var i Picasson, och 1,6 dieseln i Aircross är även snålare än 1,6 dieseln var i Picasson.

C3 Aircross är faktiskt en Aircross Mk II för den första C3 Aircross var en Picasso med höjd markfrigång och sidoupphängd bakdörr med utanpåliggande terrängdäck. Den såldes bara i Sydamerika.

Eftersom jag bor på landsbygden med grusvägar som blir leriga och sönderkörda av traktorer och skogsmaskiner varje tjällossning så uppskattar jag högre markfrigång och grip control. Jag har slagit i underredet på min Picasso flera gånger så ett par extra cm vore välkommet. Aircross skulle helt enkelt fylla mina behov. Plus jag gillar inte lågbyggda bilar, de känns så tråmga och instängda och man får krypa in i dem. Det gillar inte jag. Skönt slippa akrobatiska övningar för att ta sig in i bilen. :)

Adaptiv farthållare finns inte i Sverige. Generalagenten har satsat på tre versioner som är laddade med olika paket från fabrik, utöver det så kan mam bara välja färg och olika design-relaterade tillval. Generalagenten har gjort samma för hela Citroën-programmet. Utomlands är flexibiliteten mycket större, där har man full frihet plocka ihop som man önskar, både välja till och välja bort fär att få sin unikt utrustade bil. Men svenske generalagenten har valt en annan väg, det har varit så här sedan de tog över agenturen från Citroën. Det är alltså inte längre Citroën som äger och styr den svenska agenten, utan det är samma ägare som även har Mitsubishi-importören - de heter SC Motors AB och ägs av japanska Sumitomo.

@Raphael. Om du inte är rädd för lite udda bilar kanske en ny Suzuki Vitara kunde vara något för dig? Den borde klara dina dåliga grusvägar mycket bra och har god hållbarhet. Kostar inte heller särskilt mycket att köpa. Den går även att få i gasutförande om man är intresserad av det.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Raphael wrote:
Adaptiv farthållare finns inte i Sverige. Generalagenten har satsat på tre versioner som är laddade med olika paket från fabrik, utöver det så kan mam bara välja färg och olika design-relaterade tillval. Generalagenten har gjort samma för hela Citroën-programmet. Utomlands är flexibiliteten mycket större, där har man full frihet plocka ihop som man önskar, både välja till och välja bort fär att få sin unikt utrustade bil. Men svenske generalagenten har valt en annan väg, det har varit så här sedan de tog över agenturen från Citroën. Det är alltså inte längre Citroën som äger och styr den svenska agenten, utan det är samma ägare som även har Mitsubishi-importören - de heter SC Motors AB och ägs av japanska Sumitomo.

Elektronisk diff har nog dom flesta sedan länge och på min bil fungerar den bra.
Adaptiv farthållare är nog också ett krav för dom som provat det en resa och i min värd borde det vara ett lag krav 2017 då det verkligen kan stressa ner folks körbeteende.

Det hade väl varit mer intressant om någon annan provkört där man inte i förväg vet exakt och precis vad intrycket, åsikten och betyget kommer att bli, idel beröm och lovord från början till slut.

Dubbla luftmunstycken i sidorna av panelen är väl det jag finner mest bra, påminner om gamla Opel Rekord och Omega, mycket saknat på ny modeller, synd att designen dock är oaptitligt klunsig.

N-iklas: det vore intressant om du provkörde den, jag kan ana mig till att det inte finns något bra med Aircross (förutom luftutblåsen)...

Elektronisk diff är väl inte särskilt vanligt i de lägre prisklasserna?

Jag har inga problem med mekanisk handbroms, tvärtom har jag ju sett vad som kan hända med elektriska när de inte funkar som de ska.
På cabben har jag ett sånt där stort handtag, visst är det bekvämt, men nog tycker jag det tar onödig plats jämfört med en vanlig spak.
Mugghållare - vad är det att bråka om? Jag har två på min, men använder dem aldrig. Jag har kylt handsfack, där finns ibland en flaska vatten. Jag sitter inte och fikar i bilen (än mindre äter, vägrar drive-in's), sånt gör jag i samband med pauser.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Frånsett det faktum att jag definitivt föredrar elektrisk handbroms med autohold så är ju detta "handtag" helt fel ur ergonomisk synpunkt - man måste ju i praktiken vrida handen 90 grader istället för att som med en normal handbromsspak bara låta handen "falla ner" till spaken. Nä - en helt onödig "innovation" som inte tillför nåt alls vilket väl genom åren inte varit helt ovanligt för just Citroen.
Sen avsaknaden av adaptiv farthållare diskvalificerar bilen ytterligare för det är för mig både en bekvämlighetsfunktion och en säkerhetsfunktion som jag absolut inte vill vara utan - vilket jag tror gäller de flesta som testat en sån under lite längre tid. Annars skulle jag säkert kunna överväga denna modell för den är i "lagom" storlek för våra behov och något högre än standardbilarna vilket gör den bekvämare att ta sig i och ur för en gammal kropp...:)
Beträffande mugghållare mellan framstolarna så använder jag regelbundet 1 av dessa när jag åker själv (vattenflaska), när vi är 2 i bilen så används av samma orsaker 2 mugghållare och vid långturer skulle det inte vara i vägen med 3 för att få plats med en liten kaffetermos - som förvisso kan placeras på andra ställen i bilen men att ha "flaskorna" samlade på ett ställe är aldrig fel. Dock givetvis inget "utslags-villkor" - bara "bra att ha".

Skidoo128 - Elektronisk diff inställningsbar för olika underlag är inte så vanligt, varken i lägre eller högre prisklasser. Du kanske menar den vanliga antispinn-lösningen när du tänker elektronisk diff? Men det jag talar om är funktonen Grip Control, där man genom ett vred ställer in för flera olika underlag för att optimera dragkraften. T ex snö, lera och sand, asfalt och så vidare. Funktionen kommer med specialdäck. Både Renault och Fiat har liknande, men de är mycket enklare. Fiat har bara en tryckknapp du slår på för sit ELD system (Electronic Lock Distribution) och Renaults kan bara ställas in i tre lägen. (vanlig, off-road och off). Grip Control kombineras med Hill Descent Control, som innebär att bilen sköter bromsningen när man kör nerför en kraftig lutning, det kan vara bra på en skogsväg eller en oplogad snöväg.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.