Provkörning av Citroen C4 Cactus - den uppdaterade versionen

265 inlägg 0 nya
Provkörning av Citroen C4 Cactus - den uppdaterade versionen

Provkörde en C4 Cactus idag hos vår lokala Citroenhandlare. Det var en 110 hk EAT6 i Shine-utförande.
Eftersom jag till vardags mest åker omkring i en Golf SV -15 med 1,2/110 TSI och manuell låda så är det ofrånkomligt att jämförelser till stor del sker med den bilen. Golfen har inga speciella tillval frånsett infällbart drag och backkamera och 2-zons klimatanläggning.
Till Cittran...
Jag gjorde inga speciella inställningar av alla system utan körde den som den var inställd. F ö var det inte kristallklart var och hur dessa skulle göras. Kom in i en meny med lite inställningar av bl a säkerhetssystem, ljus m m men mera borde finnas.
Körde på blandade vägar - från mindre med 30--40 km/t begränsning till en del 100-väg men mest 70-väg.
Det var min vanliga "korta" provkörnings-sträcka på ca: 2 mil. Snitthastigheten blev 50 km/t och förbrukningen enligt färddatorn 0,59 l/mil - att jämföra med den snålaste bil jag kört denna sträcka vilket är en Auris kombi HSD som loggade in på 0,42 l/mil. Dock passar nog denna sträcka Toyotas hybridsystem som hand i handske skall tilläggas. Generellt ligger bensinare i Golfklassen med manuell låda runt 0,55 l/mil för denna runda - med skillnader från 0,50 till drygt 0,60 (Toyota Auris 5D 1,2T).
Bilen gick helt OK med relativt låg ljudnivå och med bra komfort. Automaten växlade mjukt men till min förvåning växlade den inte upp till 6:an ens i 100 km/t - i alla fall indikerades inte detta i displayen. Nån varvräknare finns som sagt inte så det är väldigt svårt att bedöma utväxlingen. Oavsett att andra tycker att varvräknare inte behövs och speciellt inte i automatväxlade bilar så håller jag inte med. Nåja - pillade man med den manuell delen av lådan så fick man i alla fall i 6:an. Och jag körde inte på nåt "sport-läge". Bilhandlaren skulle f ö kolla detta för även han var förvånad.
Komforten var som sagt helt OK även om mina öron inte kunde avgöra om den var lite tystare eller lite ljudligare än min egen bil. De mindre ojämnheter jag körde över svaldes bra och utan slammer ifrån hjulupphängningen.
Personligen satt jag bra i framstolarna och en provsittning bak gav också ett OK resultat - dock var benutrymmet avsevärt sämre än i Golfen. De nya "tempur-stolarna" hade tydligen inte kommit i de bilar som levererats till återförsäljarna ännu - enligt bilförsäljaren så var premiären för denna uppdaterade Cactus tidigarelagd p g a kommande bonus/malus-system och det kan man ju förstå speciellt när det gäller den automatväxlade varianten som kommer att bli relativt dyr i årlig skatt.
Skyltavläsningen fungerade också bra kan tilläggas.
Inte heller några problem med stolsinställningen (jft t ex nya C3) och det fanns faktisk också justerbart svankstöd.
Det var de positiva sidorna och jag hoppas att det är OK att också lämna kritik.
Eftersom jag normalt kör en Golf med både adaptiv farthållare och elhandbroms med autohold så måste jag säga att frånvaron av båda dessa funktioner uppenbarade sig rätt omedelbart. Den som tycker annorlunda har nog helt enkelt inte kört med dessa funktioner aktiva under speciellt lång tid. Dessutom kan man inte låsa farten på farthållaren vid lägre hastighet än 40 km/t vilket enligt mina krav är 10 km/t för högt - 30 vill jag alltså ha. Kom givetvis ikapp bilar som höll nån km/t lägre fart än jag och då uppenbarade sig bristen på adaptiv farthållare direkt... Och vid stopp - inför rondell liksom ljussignaler - så saknade jag autohold. Dock är det enklare att vara utan den finessen än den adaptiva farthållaren.
Personligen tyckte jag att "vingelvarnaren" var alltför känslig - den ville t ex inte att man låg nära högra väglinjerna utan då började den plinga.
Saknade också backkameran men sån finns tydligen som tillval även om man önskat att den var standard i den högsta utrustningsnivån.
Den digitala hastighetsmätaren tyckte jag också var lite seg i uppdateringen vilken märks vid accelerationer. Motsvarande i min Golf har helt klart kortare uppdateringsintervall utan att för den delen bli nervös.
Sen kan man undra hur frånvaron av luftutsläpp på högra delen av panelen kommer att fungera främst vintertid - liksom bristen på strålkastarrengöring och att man inte ens kan få annat än halogen-belysning även om man är villig att betala för det.
Det fanns säkert annat också men just nu brister minnet.
Sammanfattningsvis - om det i alla fall funnits adaptiv farthållare och den fungerat ner till 30 km/t så vore det nog ändå en bil som skulle kunna finnas bland de tänkbara alternativen vid nästa bilbyte - främst för att den var relativt tystgående och hyggligt komfortabel. Storleken i sig räcker för nuvarande behov när barnen är utflugna även om jag gärna hade haft lägre lasttröskel i bagaget.

Tack Pi. Det var uppfriskande att läsa ditt ambitiösa test av ett märke som sällan omnämns på ViB. (Så trött på Skoda och Toyota).

BBQ freedom finally.

Ja Pi, tack för att du sparat tid åt mig. Det här är en bil som intresserat mig, men jag har samma krav som du, adaptiv farthållare, strålkastarspolare och led alt xenon är ett måste!
Synd för komfortbiten verkar vara precis det jag efterlyser, det saknar jag hos många nya bilar.
Märkligt egentligen, jag kör normalt betydligt större bilar och efter att ha tillbringat många mil i S90 med dess utmärkta komfort kan jag inte låta bli att jämföra med Citroën DS som är femtio år gammal.
Den är bekvämare!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En sak som jag glömde kolla var vilken typ av TPMS som Citroen använder. Hoppas på indirekt (ABS-baserat) så att inte nån kostnad för kalibrering tillkommer vid varje hjulbyte. Sen är ju den infällbara dragkroken i nuvarande bil väldigt smidig men det är nog också en sak man får försaka om man skulle köpa en C4 Cactus.

Tack för en bra "test", Pi. Trött på PSA:s reklamavdelning här på forumet.

Backkamera är mycket riktigt tillval, och den är för Shine.
Advanced Comfort-sätena a'la Tempur-madrass kostar 2 500 kr extra.
Defroster för sidorna finns vid A-stolparna ovanpå panelen. Det räcker faktiskt för sidofönstret på högersidan på vintern. I min egen Picasso har jag ventilationsutblåsen på sidorna stängda året runt. Det räcker med utblåsen över och under på panelen. Viktigast på vintern är avfuktning av luften och det tar klimatorn hand om.

När jag testade aircrossen i vintras i minus 7 med samma motor och automat kändes den lite seg och inte snål på färd datorn
Skärmen pillades på under körning och Plötsligt var det fransk text i menyn.
Ingen aning hur det gick till men inte helt logiskt i menyerna utan tillvänjning.
Och nog kan man inbilla sig att avsaknad luft utblås borde vara negativt när det är riktig kyla.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Audi, och jag är trött på Audis reklamavdelning här på forumet. Och Skodas. Och alla andra som får betalt för att skriva inlägg här.

För tio år sedan hade det varit en sensation, men nu räcker det inte även om den skulle ha en överlägsen komfort i sin klass.
De brister jag skrivit om tidigare är allt för allvarliga för att motivera ett köp.
Synd!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mso, du kan möjligen inbilla dig det men utblåsen över och räcker gott till även på vintern. Och utblåsen i mitten om man vill. När det gäller automatlådan så har den en momentomvandlare, och det är helt normalt för en sådan låda att upplevas som långsam på vintern när oljan i momentomvandlaren inte har hunnit värmas upp än. Det är så för andra automatlådor med momentomvandlare med. Fullt normalt. Den växlar snabbare när oljan är varm.
Sen är en Cactus och C3 Aircross olika körupplevelser. Framförallt är Cactus en lättare bil med lägre luftmotstånd, det gör att drivlinan upplevs på ett annat sätt. Cactus är kvickare. I högre farter än den snålare genom det lägre luftmotståndet.

Att Cactus har en konventionell momentomvandlarlåda tycker jag är ett stort plus. Även om den medför någon cl högre förbrukning är den värd det!
Jag skulle önska hydraulisk styrservo också istället för elektrisk, men då går jag naturligtvis för långt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Pi
Kul att du provkörde. Jo, lasttröskel är 82 cm hög. Är det utrustning FEEL du provkörde?
Ja, automatlåda drog mer 0,59 efter dekl 0,52. Om du kanske om igen provkörde Cactus och ta manuell och gissning 0,50 - 0,51 efter dekl 0,45.
Första nya motor drar lite mer än rulla några flera hundra mil därefter sjönk förbrukning lite.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Däckövervakningen använder förmodligen ABS eftersom det är så på Crossland och gissningsvis något PSA kör med.

Det är ju ett plus!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis saabnisse - det gäller att hitta de små glädjeämnena...:) Och det är nog helt riktigt att Peugeot använder indirekt TPMS - vill minnas det sen mina undersökningar vid förra bilbytet.

Saabnisse, traditionell hydraulisk-mekanisk styrservo är inte riktigt Citroën. :) Det helhydrauliska Dirawi däremot med automatisk återgång och utan mekanisk kontakt mellan ratt och hjul, men det är för dyrt. Elektrisk servo har iaf en typisk Citroën-känsla med minimal känning av vägen så det ligger närmare Dirawin i känsla än hydraulisk-mekanisk styrservo. Hydraulisk-mekaniskt ger för mycket vägkänsla för en Citroën.

Kom på en annan sak som irriterade en aning och det var bakåtsikten genom den inre backspegeln. Den var väldigt minimal - 2 nackstöd i baksätet skymde sikten rejält på båda sidor så man hade en liten bit i mitten där man såg bakåt. Skall dock påpeka att jag glömde att kolla om nackstöden var enkelt nerfällbara eller borttagbara. Skillnaden jfr min egen bil var enorm i detta avseende. Men sen är den ju inte ensam om dålig sikt bakåt via den inre backspegeln - t ex Toyota C-HR vill jag också minnas hade bakåtsikt a'la brevinkast...:) Och flera exempel finns tyvärr.

(Jag skulle vilja passa på att lägga in en notering i kanten här där samtalet är mer avslappnat än på andra håll, att det visst finns positiva saker med dessa tre bilmärken, P. C. och DS, det är bara det att det är ju inte det som är bra som är ett problem utan det som är mindre bra och det är ju det man önskar en förbättring av och därför dominerar problemen hela tiden.

Det man blundar för blir aldrig förbättrat.

Men det ger också intryck av att det bara är skräp med allting och inget bra finns, det är inte riktigt.
Såg en 3008 i dag i snygg färg och noterade att bakre blinkersen var oerhört vacker och en C3 med inte så illa intryck alls och ett attraktivt motorljud, tidigare har jag upplevt den med ett negativt intryck, en bättre färg hjälper.
Dock ingen färg hjälper mot att den drar år sig smutts som en magnet, speciellt på dörrhandtagen, och det skulle man ju ha åtgärdat.)

@Pi det finns mer att provköra Citroën C3 Aircross, Peugeot 308 eller bättre insteg som Peugeot 3008.
Vet att franska är spännande bil och är skön konst :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - men nu var det just den nya C4 Cactus som intresserade mig eftersom den enligt vår vän av franska bilar skulle ha en sån överlägsen komfort jfr sina klasskompisar. Visst - den gick helt OK med fullt OK ljud- och fjädringskomfort men det har ju också många konkurrenter. Sen kanske man bör köra längre än vad jag gjorde och på ännu sämre vägar än där jag körde för att känna nån signifikant skillnad men p g a andra tillkortakommanden hos denna modell så är den ändå ointressant att köpa för mitt vidkommande så nån ytterligare provtur blir det nog inte. Och C3 Aircross är inte heller intressant av samma orsaker som denna bilmodell. Peugeot 308 har jag provkört rätt många gånger och den är trevlig. Peugeot 3008 är något för stor - 2008 skulle räcka men den befintliga modellen saknar liksom dessa Cittror funktioner som jag anser måste finnas.

Pi wrote:
GF - men nu var det just den nya C4 Cactus som intresserade mig eftersom den enligt vår vän av franska bilar skulle ha en sån överlägsen komfort jfr sina klasskompisar. Visst - den gick helt OK med fullt OK ljud- och fjädringskomfort men det har ju också många konkurrenter. Sen kanske man bör köra längre än vad jag gjorde och på ännu sämre vägar än där jag körde för att känna nån signifikant skillnad men p g a andra tillkortakommanden hos denna modell så är den ändå ointressant att köpa för mitt vidkommande så nån ytterligare provtur blir det nog inte. Och C3 Aircross är inte heller intressant av samma orsaker som denna bilmodell. Peugeot 308 har jag provkört rätt många gånger och den är trevlig. Peugeot 3008 är något för stor - 2008 skulle räcka men den befintliga modellen saknar liksom dessa Cittror funktioner som jag anser måste finnas.

Ja, det är bra resonera och resolvera. Det tar tid och fundera :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.