Peugeot e208

100 inlägg 0 nya

Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.

junkers wrote:
Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.

Man kanske ska fokusera mera på vart bilen är utvecklad. Jag har bara kikat lite smått under huven på min Volvo men där fanns ”made in Italy, Spain, Poland, Germany..”.osv. på dom olika delarna. Den är väl ihopmonterad i Belgien eller där nånstans. I begynnelsen är den utvecklad av Ford och delar bottenplatta med Focus och Aztma 3 tror jag. Fan vet om den har nått med Torslanda att göra? Nån som vet om motorn (D3) byggs i Skövde?

Jag håller med Junkers. Hur benämner man vart bilen kommer ifrån egentligen? VW är väl österrikiskt?

FXX wrote:
junkers wrote:Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.
Man kanske ska fokusera mera på vart bilen är utvecklad. Jag har bara kikat lite smått under huven på min Volvo men där fanns ”made in Italy, Spain, Poland, Germany..”.osv. på dom olika delarna. Den är väl ihopmonterad i Belgien eller där nånstans. I begynnelsen är den utvecklad av Ford och delar bottenplatta med Focus och Aztma 3 tror jag. Fan vet om den har nått med Torslanda att göra? Nån som vet om motorn (D3) byggs i Skövde?
Jag håller med Junkers. Hur benämner man vart bilen kommer ifrån egentligen? VW är väl österrikiskt?

Ja det var väldigt intressanta program på SVT2 i veckan om att "byggabil" ifrån BMWs fabrik i Oxford där man bygger Mini av olika sorter. 1 bil var 68 sekund rullade ut ifrån fabriken, dygnet runt. Väldigt imponerande logistik att allt levererades just in time och ut just in time. Del 1 och 2 visades i veckan och del 3 kommande vecka. Går att se på SVT-play om man är intresserad.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrote:
junkers wrote:Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.

Håller med om att det inte är någon idé att försöka sätta en landsstämpel på bilar idag när företagen är multinationella.

Men om man ändå vill så tänker jag såhär: Alla märken har ju fabriker runt hela världen så tillverkningsland känns meningslöst att använda. Vissa tillverkare har en majoritetsägare som går att koppla till ett visst land, de kan ju ge direktiv till bolaget vad de skall fokusera på. Andra är börsnoterade och ägs nog av en rätt brokig skara. Men som FXX är inne på så är var bilen är utvecklad, dvs var ingenjörer och utvecklingsledning sitter, ändå det som borde göra mest för vad som prioriteras i bilen. Men det kompliceras ju ytterligare av att det lånas konstruktionslösningar hit och dit inom branschen.

V40n som exempel delar ju bottenplatta med Focus och Mazda 3. Men det som skiljer från de bilarna är utvecklat i Torslanda. Rätt säker på att motorn är tillverkad i Skövde, men motoringenjörerna sitter i Torslanda. Är då bilen svensk, tysk eller japansk? Eller kanske belgisk eller kinesisk då just FXXs exemplar är tillverkat efter att Geely köpte Volvo? Eller amerikansk eftersom den är utvecklad när Ford ägde?

Min slutsats blir ändå att det blir meningslöst att försöka landsbestämma bilar idag.

Pi, nu när Peugeot skiftar över till en ny bottenplatta så har de givetvis möjlighet att införa ny teknik eftersom den nya bottenplattan är modulär och mer flexibel än den gamla. Det betyder att det är billigare att införa ny teknik på den, det krävs inte ombyggnader som den förra. Ändå så var 208 tidigt ute med autobroms i segmentet. Nu har de en ny bottenplatta som kan använda tekniken utvecklad för de större bilarna för den nya bottenplattan är en mindre version av den större EMP2.

Och utvecklingen har skett ihop med Dongfeng i Kina, versionen e-CMP har Dongfeng ansvarat för och batterierna är kinesiska men elmotorn är gjord i samarbete med Continental dock produceras av PSA

CMP har varit på gång i flera år och PSA har helt enkelt valt att satsa på att göra den färdig istället för att bygga om den gamla PF1 för ny teknik som man sedan skulle vara tvungen att skrota för CMP på grund av skillnader i uppbyggnad. Med nya CMP kan PSA uppdatera tekniken snabbare, den är framtidsförberedd och inte låst som den gamla var.

Peugeot går bra i Sverige, de ökade försäljningen under förra året och de nya modellerna kommer säkert bli populära. Finns ingen sanning i påståendet att Peugeot skulle lämna den svenska marknaden, man lämnar inte en marknad som man tjänar pengar på.

Generalagenten KW Bruun satsar. De har tagit över Opel Sverige och nu har de tagit över DS i Sverige. De tänker långsiktigt. Det är ett danskt familjeföretag som har sålt Peugeot i Danmark och Sverige under många mänga år. De tog över Peugeot-agenturen i slutet av 90-talet och det har gått mycket bra för dem.

Och PSA går med vinst, de tjänar pengar och nu släpper en bredsida med flera batteribilar. Och så påstår folk att de kommer lägga ner verksamheten inom kort det är ju bara trams. Finns absolut inget som tyder på att de är på väg att göra konkurs, tvärtom! De har ju lyckats vända utvecklingen, de går med vinst!

Det finns givetvis ingen anöedning för en Peugeot att vara billigare än en VW. Peugeot gör mycket bra bilar idag och det är inte billigare att göra bilar i Frankrike än det är i Tyskland. Så finns inget skäl till att Peugeot skulle hålla lägre priser.

Jodå Raphael - det finns ett skäl och det är att få kunderna i Sverige att köpa franska bilar. Pris, bättre kvalitet och bättre garantier. Det sistnämnda har man tvingats (?!) till i Norge.

Där håller jag med dig Raphael.
Peugeot säljer bra, däremot är handlarnas marginaler mindre på Peugeot, men helt klart satsar KW Bruun. 3008/5008 är storsäljarna och många 208 säljs med privatleasing.
Åkte förövrigt i en 208 i dag, tyst och komfortabel för sin storleksklass och en pigg liten trepip.
Tydligen en riktigt bra motor enligt min Peugeotsäljande son.

Guran wrote:
Där håller jag med dig Raphael.
Peugeot säljer bra, däremot är handlarnas marginaler mindre på Peugeot, men helt klart satsar KW Bruun. 3008/5008 är storsäljarna och många 208 säljs med privatleasing.
Åkte förövrigt i en 208 i dag, tyst och komfortabel för sin storleksklass och en pigg liten trepip.
Tydligen en riktigt bra motor enligt min Peugeotsäljande son.

3008 är lyckad i designen och riktigt komfortabel.
Men en suv när man kan köra en kombi eller hartzback???
Jämfört med många andra ”små”suvar så är det nog den enda jag skulle tänka mig att äga.
Ja ett alternativ när kroppen säger ifrån. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fast 3008 tillhör väl kanske inte riktigt gruppen "små-suvar". Är inte den i storlek typ Tiguan ? 2008 är däremot en små-suv i mina ögon...:)

Visst är det så Pi
3008 är tillräckligt stor så att jag får plats och sitter bra. Det gjör jag absolut inte i en liten SUV som CX3, Kona, 2008 mfl i den lilla klassen. Sedan är det en markant skillnad i totala komforten när man går upp till mellanklassen som jag skulle vilja kalla 3008.

Pi, nu säljer Peugeot bra i Sverige. Och de nya modellerna som är på ingång kommer säkert att leda till ett uppsving. 208, 2008 och 3008 är oerhört prisvärda idag. Du får en 3008 för 200 000 kr idag. Ny, 2019 års modell i Qashqai-storlek. Det är bra.

De nya modellerna kommer innebära prishöjningar. Och jag tror e-versionerna blir populära i Norge.

Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)

Peugeot e-208 verkar klart lovande! Men är det pianolackad plast över hjulen och på stötfångaren bak, går bilen tyvärr bort för min del för detta kan se snyggt ut i bilhallen, men blir fort hemskt repigt och fult. Hur tänkte man här? Att använda denna typ av plast på insidan av en bil är illa nog.

Det kan vara intressant att veta att DS 3 E-Tense, med samma drivlina, kostar från 312 000 NOK i Norge. Hyundai Kona EV kostar 335 000
NOK. Peugeot e-208 blir billigare än DS 3. Jag kan inte översätta norska priser till svenska, men vi kan räkna med att e-208 blir en hel del billigare än Kona. Och jag tror att det kan komma en hel del hit för norrmännen är som galna i DS E-Tense så om den tar de norska kunderna borde vi kunna få en del 208 hit om inte norrmännen köper upp allt som fabriken kan producera där med. Norge är en prioriterad marknad för DS, jag vet inte hur det är med 208 bokningen har nog inte öppnat än.

Raphael wrote:
Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)

193 och 95kg
Körställningen är allt annat än bra i 2008 för min del. 3008/5008 däremot är riktigt bra, skulle bara behövas lite mer justermån utåt på ratten. Samma på 508.

Raphael wrote:
Peugeot går bra i Sverige, de ökade försäljningen under förra året och de nya modellerna kommer säkert bli populära. Finns ingen sanning i påståendet att Peugeot skulle lämna den svenska marknaden, man lämnar inte en marknad som man tjänar pengar på.
Generalagenten KW Bruun satsar. De har tagit över Opel Sverige och nu har de tagit över DS i Sverige. De tänker långsiktigt. Det är ett danskt familjeföretag som har sålt Peugeot i Danmark och Sverige under många mänga år. De tog över Peugeot-agenturen i slutet av 90-talet och det har gått mycket bra för dem.
Och PSA går med vinst, de tjänar pengar och nu släpper en bredsida med flera batteribilar. Och så påstår folk att de kommer lägga ner verksamheten inom kort det är ju bara trams. Finns absolut inget som tyder på att de är på väg att göra konkurs, tvärtom! De har ju lyckats vända utvecklingen, de går med vinst!
Det finns givetvis ingen anöedning för en Peugeot att vara billigare än en VW. Peugeot gör mycket bra bilar idag och det är inte billigare att göra bilar i Frankrike än det är i Tyskland. Så finns inget skäl till att Peugeot skulle hålla lägre priser.

Tänker KW BRUUN långsiktigt?! Nja, det håller jag inte med om alls. Hur var det när man introducerade 5års garanti, hur länge varade det? Typ något år, är det långsiktigt....och/eller blev det för dyrt med alla garantiåtaganden när man tog bort den 5åriga garantin så snart. Trots att man lanserat Al Anon hos PSA/Peugeot. Detta kan man knappast kalla att man tänker långsiktigt från KW BRUUNs sida.

Hyundai har kvar sin 5åriga garanti, där kan man säga att man har lite långsiktighet och verkar veta vad man håller på med. Kia 7år, Mazda 3+7år. Toyota numera mediokra 3år men bra goodwill även efter de 3åren ska väl sägas om man skött servicen.

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Guran wrote:
Raphael wrote:Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)
193 och 95kg
Körställningen är allt annat än bra i 2008 för min del. 3008/5008 däremot är riktigt bra, skulle bara behövas lite mer justermån utåt på ratten. Samma på 508.

Måste fråga dig hur det är möjligt att du skulle behöva mer justermån utåt på ratten.
Själv har jag samma mått och vikt som du och oavsett om jag har stolen längst bak, lägsta el. högsta läge kan jag inte ha ratten dragen längst ut utan att sitta med väldigt krökta armar och nästan ratten i bröstet, så skulle jag inte kunna sitta och köra. Dessutom finns det nog ingen anledning att ha stolen i bakersta läge eftersom där finns gott om plats att sträcka ut långa ben som vi har ändå och jag gillar att kunna sträcka ut mig så jag har den långt bak, även om inte längst bak.

Har ju haft nya 508 ett tag nu, samt kört en del med både 3008 och 5008, som förresten min dotter har en.
Skulle dock reagerat kraftigt på om justermånen var för kort i ratten, men kanske vi är så olika, eller så har du av nån anledning inte fått rätt på inställningarna..

Förövrigt är 508 en fantastisk bil på de mesta, som iaf. jag önskar av en bil, är min känsla nu när man börjat bli hemmastadd i den.

Tramsinlägg!
Borttaget /Saabnisse

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.