Vi Bilägares forum

Peugeot e208

Peugeot e208

Jag läste om Peugeot e208 på "Inside EV's" och utsidan på bilen faller mig i smaken. Rätt rejält batteri även om koreanerna har större. Återstår att se om den kommer att finnas att köpa mer än i små antal.
https://insideevs.com/2019-peugeot-e208-revealed-211-mile-range/

https://youtu.be/8rybMZnV_Wk

Jag har fortfarande lite svårt för den trippade förarmiljön.

Uppdaterat: 2019-02-25 07:57

Kommentarer

Håller med dig kring denna Mäkinen, jag tycker utsidan är riktigt tuff och snygg, troligtvis en av de snyggaste småbilarna nu! Men deras instrumentering fungerar inte alls för mig, tyvärr!
Men riktigt kul det kommer fler och fler elbilar i lägre prisklasser nu som både ser ut som bilar och faktiskt har lite användbar räckvidd med.
Peugeot brukar ju vara duktiga på att få till prisvärda/lockande privatleasingkampanjer med så denna kanske kan komma ut lite vettigt i antal även till folk som inte tyckt de haft råd med elbil innan.

Uppdaterat: 2019-02-25 10:22

Någon på peugot är onekligen duktig med design pennan.
Riktigt snygg.

Uppdaterat: 2019-02-25 16:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, den ser onekligen lovande ut, både som e208 och möjligen Opel eCorsa. Hoppas förbrukningen hålls i schack, jag är lite bortskämd med Ioniqens snålhet.
Dessutom bra med 11 kW trefasladdning som möjlighet.

Uppdaterat: 2019-02-25 19:46
Power to the people

Peugeot e-208 specs:
- 50 kWh battery (battery is guaranteed for 8 years or 160 000 km for 70% of its charge capacity)
- about 340 km (211 miles) of WLTP range or 450 km (280 miles) NEDC
- 100 kW and 260 Nm electric motor
- 0-50 km/h (31 mph) in 2.8 seconds
- 0-100 km/h (62 mph) in 8.1 seconds
- on-board charger 7.4 kW single-phase or 11 kW three-phase (5 hours recharge)
- 80% fast charge in 30 minutes using CCS DC up to 100 kW

Källa: https://insideevs.com/electric-peugeot-e208-detail-specs-images-videos/

Uppdaterat: 2019-02-26 20:11
Power to the people

Kommer säkert Shogun som nya e2008...:)

Uppdaterat: 2019-02-26 21:30

Kommer? den är nästan här som 2008 och Mokka.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-26 21:36

N-iklas - "nästan" stämmer väl rätt bra med "kommer säkert"....

Uppdaterat: 2019-02-26 21:39

Jag trodde för något år sen att Opel Ampera skulle komma på marknaden, men inte sjutton går den att köpa. Det börjar bli ganska många elbilar som finns teoretiskt, men som verkar omöjliga att lägga vantarna på.

Uppdaterat: 2019-02-26 21:59

Det är bara Norge och Tyskland som har fri tillgång på Ampera, försäljningen är återupptagen från och med nu, GM har svårt att sälja Bolt så man styr över tillverkningen till Ampera.

Uppdaterat: 2019-02-27 00:02

Den har redan presenterats som crossover: DS 3 Crossback e-Tense. Leveranserna kommer igång efter sommaren. Till hösten börjar e-208 att levereras och sen e-Corsa. Sen kommer e-2008.

Alla har samma drivlina och batteri. Motorn är konstruerad av Continental och byggs av PSA i Frankrike. Batteriet är kinesiskt och har aktiv kylning. Om kineserna klarar av att leverera batteriet så kan PSA leverera i stort antal. Det hänger på kineserna.

Anledningen till att Opel Ampera inte är lanserad på fler marknader beror på att den byggs av GM i USA och de har inte kunnat leverera den, plus att de höjde priset vilket fick PSA att tappa intresset för modellen.

PSA satsar hellre på sina egna elbilar som är utvecklade tillsammans med kinesiska Dongfeng.

Jag tycker 50 kWh är en bra och lagom storlek, mitt emellan Kia-Hyundais 39 och 64 kWh batterier. Batteriet tar upp mindre plats än 64 och är lättare så det behövs inte lika kraftfull motor, fast 136 hk är ju ändå mycket i en småbil. Och räckvidden är längre än med 39. Lagom för de flesta. Och billigare än med 64 batteri.

Uppdaterat: 2019-02-28 19:45

Raphael, en sån turatt PSA lyckats träffa så perfekt lagomt i specifikationen på e208 :)
Men oavsett batteristorlekens förträfflighet så tycker jag bilen är riktigt snygg.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Guran, det handlar inte om tur utan om en avvägning mellan pris, vikt, utrymmen och körsträcka. Och produktionskostnader. Det är dyrare att göra som Hyundai-Kia med att erbjuda olika batteristorlekar. Dyrare i produktionen och dyrare för kunden. Så man har istället sökt ”den perfekta kompromissen”.

Jag håller med dig om utseendet. Och jag tror det är bra att PSA inte startar ett eget märke med eget utseende för batteribilar. Jag tror kunderna uppskattar batteribilar som ser ut som vanliga bilar. Tror att Toyotas trend med utstuderad design på batteribilar är över, men vi får se hur VWs nya ID märke tas emot. PSA följer här samma strategi som Hyundai-Kia, med en bottenplatta och design som är anpassad efter olika drivlinor.

Jag hoppas även att Peugeot får högre körbarhet och bättre vägegenskaper än Hyundai-Kia som har gjort dåligt ifrån sig i undanmanöverprov. PSA tycks satsa på körbarhet framför maximal energieffektivitet, att bilarna ska kännas som en vanlig bil.

Tekniknivån är hög:
- Autobroms upp till 140 km/h., det var inte så länge sen som autobroms var city break i upp till 30 km/h. Och som klarar fotgängare, cyklister osv.
- Adaptiv farthållare. I en småbil!
- Självparkering, där bilen även gasar och växlar själv inte bara styr själv.
- Avläsning av fler vägskyltar än hastigheten. Som t ex Stopp-skylt och förbjuden infart.

Osv...
Men för den som söker mer utrymmen så kommer ju e-2008 snart. Och DS3 Crossback e-Tense för den som söker en lyxigare crossover, men den har inte fokus på utrymmen - en C3 Aircross är rymligare och mer praktisk. Men e-2008 lär bli lite större än dagens.

PSA satsar på nya tjänster av hyrbil/lånebil, det verkar vara framtiden. Att man inte äger sin egen bil. En form av delning, men organiserad av bilföretaget istället för av ens boendeförening.

Uppdaterat: 2019-03-01 09:27

Raphael - så fantastiskt är det inte att PSA erbjuder högre säkerhetsnivåer och adaptiv farthållare i en helt ny småbil-modell. Det sistnämnda finns ju bl a att få i Skoda Fabia och VW Polo och är standard i t ex Ford Fiesta och Suzuki Swift. Men det är absolut bra och ett klart framsteg för just PSA som legat efter i det avseendet.

Uppdaterat: 2019-03-01 09:56

"Anledningen till att Opel Ampera inte är lanserad på fler marknader beror på att den byggs av GM i USA och de har inte kunnat leverera den, plus att de höjde priset vilket fick PSA att tappa intresset för modellen."

Nu återupptas leveranserna utan begränsning eller längre väntetider, på befintliga marknader, främst i Norge, GM ökar tillverkningen av Ampera därför att försäljningen av Bolt minskar.
PSA har inte sagt nej tack.

(Förövrigt är det tveksamt om PSA och Opel har någon framtid i Sverige med tanke på att allt färre har råd att sälja märkena, villkoren för återförsäljarna är så hårda att säljer man PSA och Opel går man i konkurs, så i framtiden får man nog sälja på postorder och internet handel om man ska få ut några bilar ser det ut som.)

Uppdaterat: 2019-03-01 20:24

Nej då N-iklas, men marginalerna är gansk så låga så det gäller att hålla koll på inbytespriset och rabatter på nybilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Tjaa... de som gått i konkurs kanske är av en smula annorlunda åsikt?

Uppdaterat: 2019-03-01 22:32

Blir mycket ledsen om Peugeot inte går att köpa i Sverige i framtiden. Kan så klart tänka mig många andra bilar också, men med Peugot så får man väldigt mycket för en liten peng.

Funderade också på Renault innan jag beställde min Peugot, även dom har rätt låga priser, men jag provkörde en kombimodell och tyckte inte alls det kändes lika bra som med Peugeot.

Uppdaterat: 2019-03-02 08:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Personligen tycker jag att både Peugeot och Renault tycks ha pressat upp priserna under senare år så min åsikt är att dom inte är speciellt prisvärda längre. Jämför man "äpplen mot äpplen", i den mån det går, så är de franska bilmärkena inte speciellt billiga längre.

Uppdaterat: 2019-03-02 10:56

Ja, det är mycket osäker framtid på alla Franska bilar. Klarar sig bra på Tyska och Tjeck. Ganska Spanska. Opel är Tysk men gick så dåligt och tänk annan märken.

Uppdaterat: 2019-03-02 11:04
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.

Uppdaterat: 2019-03-02 13:26
junkers skrev:

Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.

Man kanske ska fokusera mera på vart bilen är utvecklad. Jag har bara kikat lite smått under huven på min Volvo men där fanns ”made in Italy, Spain, Poland, Germany..”.osv. på dom olika delarna. Den är väl ihopmonterad i Belgien eller där nånstans. I begynnelsen är den utvecklad av Ford och delar bottenplatta med Focus och Aztma 3 tror jag. Fan vet om den har nått med Torslanda att göra? Nån som vet om motorn (D3) byggs i Skövde?

Jag håller med Junkers. Hur benämner man vart bilen kommer ifrån egentligen? VW är väl österrikiskt?

Uppdaterat: 2019-03-02 14:02
FXX skrev:

junkers wrote:Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.
Man kanske ska fokusera mera på vart bilen är utvecklad. Jag har bara kikat lite smått under huven på min Volvo men där fanns ”made in Italy, Spain, Poland, Germany..”.osv. på dom olika delarna. Den är väl ihopmonterad i Belgien eller där nånstans. I begynnelsen är den utvecklad av Ford och delar bottenplatta med Focus och Aztma 3 tror jag. Fan vet om den har nått med Torslanda att göra? Nån som vet om motorn (D3) byggs i Skövde?
Jag håller med Junkers. Hur benämner man vart bilen kommer ifrån egentligen? VW är väl österrikiskt?

Ja det var väldigt intressanta program på SVT2 i veckan om att "byggabil" ifrån BMWs fabrik i Oxford där man bygger Mini av olika sorter. 1 bil var 68 sekund rullade ut ifrån fabriken, dygnet runt. Väldigt imponerande logistik att allt levererades just in time och ut just in time. Del 1 och 2 visades i veckan och del 3 kommande vecka. Går att se på SVT-play om man är intresserad.

Uppdaterat: 2019-03-02 15:00
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

För den som vill se programmet som christer relaterar till - https://www.svtplay.se/video/21227875/bygga-bil-med-james-may/bygga-bil-med-james-may-sasong-1-avsnitt-1?start=auto

Uppdaterat: 2019-03-02 17:52
FXX skrev:

junkers wrote:Det där med land på bilar kan ni ju lägga ned, de tillverkas precis överallt oavsett vad bolagets ägare kommer från.
Man kanske ska fokusera mera på vart bilen är utvecklad. Jag har bara kikat lite smått under huven på min Volvo men där fanns ”made in Italy, Spain, Poland, Germany..”.osv. på dom olika delarna. Den är väl ihopmonterad i Belgien eller där nånstans. I begynnelsen är den utvecklad av Ford och delar bottenplatta med Focus och Aztma 3 tror jag. Fan vet om den har nått med Torslanda att göra? Nån som vet om motorn (D3) byggs i Skövde?
Jag håller med Junkers. Hur benämner man vart bilen kommer ifrån egentligen? VW är väl österrikiskt?

Håller med om att det inte är någon idé att försöka sätta en landsstämpel på bilar idag när företagen är multinationella.

Men om man ändå vill så tänker jag såhär: Alla märken har ju fabriker runt hela världen så tillverkningsland känns meningslöst att använda. Vissa tillverkare har en majoritetsägare som går att koppla till ett visst land, de kan ju ge direktiv till bolaget vad de skall fokusera på. Andra är börsnoterade och ägs nog av en rätt brokig skara. Men som FXX är inne på så är var bilen är utvecklad, dvs var ingenjörer och utvecklingsledning sitter, ändå det som borde göra mest för vad som prioriteras i bilen. Men det kompliceras ju ytterligare av att det lånas konstruktionslösningar hit och dit inom branschen.

V40n som exempel delar ju bottenplatta med Focus och Mazda 3. Men det som skiljer från de bilarna är utvecklat i Torslanda. Rätt säker på att motorn är tillverkad i Skövde, men motoringenjörerna sitter i Torslanda. Är då bilen svensk, tysk eller japansk? Eller kanske belgisk eller kinesisk då just FXXs exemplar är tillverkat efter att Geely köpte Volvo? Eller amerikansk eftersom den är utvecklad när Ford ägde?

Min slutsats blir ändå att det blir meningslöst att försöka landsbestämma bilar idag.

Uppdaterat: 2019-03-03 07:48

Pi, nu när Peugeot skiftar över till en ny bottenplatta så har de givetvis möjlighet att införa ny teknik eftersom den nya bottenplattan är modulär och mer flexibel än den gamla. Det betyder att det är billigare att införa ny teknik på den, det krävs inte ombyggnader som den förra. Ändå så var 208 tidigt ute med autobroms i segmentet. Nu har de en ny bottenplatta som kan använda tekniken utvecklad för de större bilarna för den nya bottenplattan är en mindre version av den större EMP2.

Och utvecklingen har skett ihop med Dongfeng i Kina, versionen e-CMP har Dongfeng ansvarat för och batterierna är kinesiska men elmotorn är gjord i samarbete med Continental dock produceras av PSA

CMP har varit på gång i flera år och PSA har helt enkelt valt att satsa på att göra den färdig istället för att bygga om den gamla PF1 för ny teknik som man sedan skulle vara tvungen att skrota för CMP på grund av skillnader i uppbyggnad. Med nya CMP kan PSA uppdatera tekniken snabbare, den är framtidsförberedd och inte låst som den gamla var.

Uppdaterat: 2019-03-14 21:04

Peugeot går bra i Sverige, de ökade försäljningen under förra året och de nya modellerna kommer säkert bli populära. Finns ingen sanning i påståendet att Peugeot skulle lämna den svenska marknaden, man lämnar inte en marknad som man tjänar pengar på.

Generalagenten KW Bruun satsar. De har tagit över Opel Sverige och nu har de tagit över DS i Sverige. De tänker långsiktigt. Det är ett danskt familjeföretag som har sålt Peugeot i Danmark och Sverige under många mänga år. De tog över Peugeot-agenturen i slutet av 90-talet och det har gått mycket bra för dem.

Och PSA går med vinst, de tjänar pengar och nu släpper en bredsida med flera batteribilar. Och så påstår folk att de kommer lägga ner verksamheten inom kort det är ju bara trams. Finns absolut inget som tyder på att de är på väg att göra konkurs, tvärtom! De har ju lyckats vända utvecklingen, de går med vinst!

Det finns givetvis ingen anöedning för en Peugeot att vara billigare än en VW. Peugeot gör mycket bra bilar idag och det är inte billigare att göra bilar i Frankrike än det är i Tyskland. Så finns inget skäl till att Peugeot skulle hålla lägre priser.

Uppdaterat: 2019-03-14 21:14

Jodå Raphael - det finns ett skäl och det är att få kunderna i Sverige att köpa franska bilar. Pris, bättre kvalitet och bättre garantier. Det sistnämnda har man tvingats (?!) till i Norge.

Uppdaterat: 2019-03-14 21:17

Där håller jag med dig Raphael.
Peugeot säljer bra, däremot är handlarnas marginaler mindre på Peugeot, men helt klart satsar KW Bruun. 3008/5008 är storsäljarna och många 208 säljs med privatleasing.
Åkte förövrigt i en 208 i dag, tyst och komfortabel för sin storleksklass och en pigg liten trepip.
Tydligen en riktigt bra motor enligt min Peugeotsäljande son.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Där håller jag med dig Raphael.
Peugeot säljer bra, däremot är handlarnas marginaler mindre på Peugeot, men helt klart satsar KW Bruun. 3008/5008 är storsäljarna och många 208 säljs med privatleasing.
Åkte förövrigt i en 208 i dag, tyst och komfortabel för sin storleksklass och en pigg liten trepip.
Tydligen en riktigt bra motor enligt min Peugeotsäljande son.

3008 är lyckad i designen och riktigt komfortabel.
Men en suv när man kan köra en kombi eller hartzback???
Jämfört med många andra ”små”suvar så är det nog den enda jag skulle tänka mig att äga.
Ja ett alternativ när kroppen säger ifrån. ;)

Uppdaterat: 2019-03-14 22:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast 3008 tillhör väl kanske inte riktigt gruppen "små-suvar". Är inte den i storlek typ Tiguan ? 2008 är däremot en små-suv i mina ögon...:)

Uppdaterat: 2019-03-14 22:28

Visst är det så Pi
3008 är tillräckligt stor så att jag får plats och sitter bra. Det gjör jag absolut inte i en liten SUV som CX3, Kona, 2008 mfl i den lilla klassen. Sedan är det en markant skillnad i totala komforten när man går upp till mellanklassen som jag skulle vilja kalla 3008.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Pi, nu säljer Peugeot bra i Sverige. Och de nya modellerna som är på ingång kommer säkert att leda till ett uppsving. 208, 2008 och 3008 är oerhört prisvärda idag. Du får en 3008 för 200 000 kr idag. Ny, 2019 års modell i Qashqai-storlek. Det är bra.

De nya modellerna kommer innebära prishöjningar. Och jag tror e-versionerna blir populära i Norge.

Uppdaterat: 2019-03-15 00:10

Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)

Uppdaterat: 2019-03-15 00:11

Peugeot e-208 verkar klart lovande! Men är det pianolackad plast över hjulen och på stötfångaren bak, går bilen tyvärr bort för min del för detta kan se snyggt ut i bilhallen, men blir fort hemskt repigt och fult. Hur tänkte man här? Att använda denna typ av plast på insidan av en bil är illa nog.

Uppdaterat: 2019-03-15 00:13
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det kan vara intressant att veta att DS 3 E-Tense, med samma drivlina, kostar från 312 000 NOK i Norge. Hyundai Kona EV kostar 335 000
NOK. Peugeot e-208 blir billigare än DS 3. Jag kan inte översätta norska priser till svenska, men vi kan räkna med att e-208 blir en hel del billigare än Kona. Och jag tror att det kan komma en hel del hit för norrmännen är som galna i DS E-Tense så om den tar de norska kunderna borde vi kunna få en del 208 hit om inte norrmännen köper upp allt som fabriken kan producera där med. Norge är en prioriterad marknad för DS, jag vet inte hur det är med 208 bokningen har nog inte öppnat än.

Uppdaterat: 2019-03-15 00:48
Raphael skrev:

Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)

193 och 95kg
Körställningen är allt annat än bra i 2008 för min del. 3008/5008 däremot är riktigt bra, skulle bara behövas lite mer justermån utåt på ratten. Samma på 508.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Raphael wrote:Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)
193 och 95kg
Körställningen är allt annat än bra i 2008 för min del. 3008/5008 däremot är riktigt bra, skulle bara behövas lite mer justermån utåt på ratten. Samma på 508.

Måste fråga dig hur det är möjligt att du skulle behöva mer justermån utåt på ratten.
Själv har jag samma mått och vikt som du och oavsett om jag har stolen längst bak, lägsta el. högsta läge kan jag inte ha ratten dragen längst ut utan att sitta med väldigt krökta armar och nästan ratten i bröstet, så skulle jag inte kunna sitta och köra. Dessutom finns det nog ingen anledning att ha stolen i bakersta läge eftersom där finns gott om plats att sträcka ut långa ben som vi har ändå och jag gillar att kunna sträcka ut mig så jag har den långt bak, även om inte längst bak.

Har ju haft nya 508 ett tag nu, samt kört en del med både 3008 och 5008, som förresten min dotter har en.
Skulle dock reagerat kraftigt på om justermånen var för kort i ratten, men kanske vi är så olika, eller så har du av nån anledning inte fått rätt på inställningarna..

Förövrigt är 508 en fantastisk bil på de mesta, som iaf. jag önskar av en bil, är min känsla nu när man börjat bli hemmastadd i den.

Uppdaterat: 2019-03-15 09:41

Tramsinlägg!
Borttaget /Saabnisse

Uppdaterat: 2019-03-16 17:32

Raphael - vill du ha kvar nån form av respekt för dina åsikter så bör du omgående sluta med så uppenbart snarstuckna inlägg som inlägg #41 ovan.
Shoguns inlägg #39 tyckte jag var i allra högsta grad befogat.

Uppdaterat: 2019-03-15 12:06
Pi skrev:

Raphael - vill du ha kvar nån form av respekt för dina åsikter så bör du omgående sluta med så uppenbart snarstuckna inlägg som inlägg #41 ovan.
Shoguns inlägg #39 tyckte jag var i allra högsta grad befogat.

Enligt min syn på det är båda dessa inlägg lika snarstuckna och provocerande, alltså helt beroende på betraktarens tycke där åtminstone jag inte vill, eller ens kan välja sida..
Ja, jag har även läst alla övriga inlägg t.ex. om DS, där många är lika dana kålsupare till att provocera varandra och ta ställning för olika bilmärken. Men det är väl bara så det är, precis som inom politiken.

Uppdaterat: 2019-03-15 12:42

Pi, jag gör bara Shogun en tjänst genom att säga att jag inte tycker att han ska köpa en PSA produkt. Det var bara vänligt från min sida. Och jag tycker att du ska blockera mig eftersom du bara klagar på mig hela tiden. Blockera mig så slipper du se mina inlägg och du kommer att må så mycket bättre. Jag kommer aldrig att skriva inlägg för att tillfredsställa dig.

Uppdaterat: 2019-03-15 13:10

Ja jag blir bara aldeles matt.

Uppdaterat: 2019-03-15 13:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
ffodil skrev:

Guran wrote:Raphael wrote:Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)
193 och 95kg
Körställningen är allt annat än bra i 2008 för min del. 3008/5008 däremot är riktigt bra, skulle bara behövas lite mer justermån utåt på ratten. Samma på 508.
Måste fråga dig hur det är möjligt att du skulle behöva mer justermån utåt på ratten.
Själv har jag samma mått och vikt som du och oavsett om jag har stolen längst bak, lägsta el. högsta läge kan jag inte ha ratten dragen längst ut utan att sitta med väldigt krökta armar och nästan ratten i bröstet, så skulle jag inte kunna sitta och köra. Dessutom finns det nog ingen anledning att ha stolen i bakersta läge eftersom där finns gott om plats att sträcka ut långa ben som vi har ändå och jag gillar att kunna sträcka ut mig så jag har den långt bak, även om inte längst bak.
Har ju haft nya 508 ett tag nu, samt kört en del med både 3008 och 5008, som förresten min dotter har en.
Skulle dock reagerat kraftigt på om justermånen var för kort i ratten, men kanske vi är så olika, eller så har du av nån anledning inte fått rätt på inställningarna..
Förövrigt är 508 en fantastisk bil på de mesta, som iaf. jag önskar av en bil, är min känsla nu när man börjat bli hemmastadd i den.

Det handlar om totala kroppskonfigurationen, längd på armar, ben och rygg, och hur mycket man har ryggstödet lutat. Och jag skulle absolut vilja kunna dra ut ratten några cm till på 508, har detta problem med dom flesta bilar. Har alltid ratten max ute, på vissa fattas det några cm för att det skall vara bra, men det funkar. Andra är helt obrukbara och ett fåtal har tillräcklig justering.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Shogun, det är bra att du inte kommer att köpa en PSA produkt. Jag tycker inte att någon ska köpa något som de ägnar timmar varje dag att såga.

Uppdaterat: 2019-03-15 13:55

Shogun, när det gäller garantin så är den 3-åriga en bättre garanti än den 5-åriga. Den 5-åriga var en 2+3 garanti. En tvåårig fabriksgaranti utan restriktioner och sedan en treårig som hade restriktioner. Det var inget bra upplägg och Peugeot i Frankrike drog KW Bruun i örat och sa att ni får inte fortsätta så. Så det var inte KW Bruun, det var Peugeot. Peugeot sa åt KW Bruun att de ska följa samma garantier som Peugeot i hela Europa istället för specialkonstruktioner. 2+3 garantin var ett misstag, de gjorde fel och det var länge sen. Alla kan göra misstag. Nu har de 3 år utan restriktioner istället för 2 år utan restriktioner och 3 år med.

Du och jag har diskuterat detta tidigare, och jag har svarat dig förr om precis samma sak. Detta var ju länge sen, jag förstår inte varför du hakar på en flera år gammal diskussion mellan oss. Jag trodde vi hade rett ut denna fråga för flera år sedan, men tydligen är inte frågan färdig inuti dig eftersom du återkommer till en flera år gammal diskussion mellsn oss.

Uppdaterat: 2019-03-15 14:02

Shogun, KW Bruun tänker absolut långsiktigt. De har sålt Peugeot i Sverge sedan andra halvan av 90-talet och under denna tid satsat på återförsäljare och verkstäder. Under denna period har marknaden svängt hit och dit men KW Bruun har funnits kvar och de har överlevt marknadens svåra nedgång under 2010-2013. De har stannat kvar just för att de satsar långsiktigt, om det var frågan om en tillfällig satsning så hade de lämnat marknaden 2012.

Uppdaterat: 2019-03-15 14:05
Guran skrev:

ffodil wrote:Guran wrote:Raphael wrote:Guran, ursäkta att jag frågar men hur stor är du? Jag är 1,85 lång och 75 kg, sitter bra i en 2008. :)
193 och 95kg
Körställningen är allt annat än bra i 2008 för min del. 3008/5008 däremot är riktigt bra, skulle bara behövas lite mer justermån utåt på ratten. Samma på 508.
Måste fråga dig hur det är möjligt att du skulle behöva mer justermån utåt på ratten.
Själv har jag samma mått och vikt som du och oavsett om jag har stolen längst bak, lägsta el. högsta läge kan jag inte ha ratten dragen längst ut utan att sitta med väldigt krökta armar och nästan ratten i bröstet, så skulle jag inte kunna sitta och köra. Dessutom finns det nog ingen anledning att ha stolen i bakersta läge eftersom där finns gott om plats att sträcka ut långa ben som vi har ändå och jag gillar att kunna sträcka ut mig så jag har den långt bak, även om inte längst bak.
Har ju haft nya 508 ett tag nu, samt kört en del med både 3008 och 5008, som förresten min dotter har en.
Skulle dock reagerat kraftigt på om justermånen var för kort i ratten, men kanske vi är så olika, eller så har du av nån anledning inte fått rätt på inställningarna..
Förövrigt är 508 en fantastisk bil på de mesta, som iaf. jag önskar av en bil, är min känsla nu när man börjat bli hemmastadd i den.
Det handlar om totala kroppskonfigurationen, längd på armar, ben och rygg, och hur mycket man har ryggstödet lutat. Och jag skulle absolut vilja kunna dra ut ratten några cm till på 508, har detta problem med dom flesta bilar. Har alltid ratten max ute, på vissa fattas det några cm för att det skall vara bra, men det funkar. Andra är helt obrukbara och ett fåtal har tillräcklig justering.

Tack för svar. Ja, det är väl så att vi är väldigt olika, men lite svårt för mig att förstå med just detta eftersom vi har samma storlek på kroppen och inställningsmöjligheten upplever jag som mer än tillräckliga.

Uppdaterat: 2019-03-15 14:12

Shogun, det var 2012 som du och jag diskuterade KW Bruuns garantier. Peugeot hade en 2-årig fabriksgaranti, KW Bruun lade till en 3-årig extra som de stod för, inte Peugeot. Så det var en 2+3 garanti. Peugeot förlängde då från 2 till 3 år i hela Europa, och KW Bruun ville då fortsätta med sin garanti så de ville ge 2 år extra. Dvs en 3+2
= 5 år. Peugeot ansåg det förvirrande för kunderna med olika garantier i olika länder och tillåt inte KW Bruun att göra en ny garanti. Peugeot ville 2012 ha samma garanti, 3 år, i hela Europa. En förlängning från 2 till 3 år.
När KW Bruun lanserade sin 2+3 så visste de inte att Peugeot tänkte ändra om sin garanti ett år senare till 3 år.

Uppdaterat: 2019-03-15 14:14

Shogun, du är alltså fortfarande sur sedan 2012. Jag besvarade alla dina frågeställningar den gången, jag förstår inte varför du tar upp 7 år gamla disnussioner. Jag ser fram emot att du 2026 här på ViB kommer fråga mig igen varför KW Bruun tog bort sin extra garanti 2012. ;)

Uppdaterat: 2019-03-15 14:19

Shogun, jag tycker inte att vi ska förstöra den här tråden om e-208 genom att ta upp en 7 år gammal diskussion här igen. Så jag föreslår att vi går till den här gamla diskussionen igen och fortsätter vårt samtal där.
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/peugeot-tror-inte-langre-pa-sin-egen-produkt-39870

Uppdaterat: 2019-03-15 14:43