Vi Bilägares forum

Peugeot 308 SW 2015

Peugeot 308 SW 2015

Hej!

Jag har idag en Kia Sportage och måste tyvärr byta bil då barnvagnen sväljer hela bagaget. Är riktigt nöjd med bilen och gillar den skarpt men man får köpa bil efter bagageutrymme några år framåt nu =)

Jag har en budget på ca 230.000:- och har testat dom flesta kombibilarna som finns såsom Skodas två varianter, V70, Audi A6, BMW etc etc. Men valet har landat på en Peugeot 308 SW Allure.

Väldigt mycket bil för pengarna och ett stort bagageutrymme.

Men jag tänkte höra mig för lite och se om vi har några ägare av 308 SW -15? Är ni nöjda?

Uppdaterat: 2015-09-16 17:02

Kommentarer

jenwib skrev:

Hur får jag igång ECO ?

Ecoläget är Always on så att säga, trampa ner bromsen vi ett rödljus, och lägg i neutralen samt släpp upp kopplingen så ska du se att motorn stannar och ecolampan i varvräknaren tänds. Motorn startar igen om du försöker lämna fordonet eller rör kopplingen igen. :)

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47

GF och Elrathias.
Jo, det där har jag förstått men det känns verkligen tokigt att man ska behöva 'frikoppla och släppa upp kopplingen' vid varje trafikljus ? Det gör man ju inte utan man är förberedd att åka genom att hålla ner kopplingen och ettan i läge. Jag tycker dock det är märkligt för jag kan inte påminna mig själv att jag gjorde detta vid varje trafikljus när jag provkörde en bil och då stannade bilen vid varje trafikljus.

Ännu inget regn. Jag har dock använt torkarna på tidiga morgon men det var helt okej men reagerade på att som passagerare så var det stor yta uppe till höger som inte blev ren men det är ganska så vanligt men dock väldigt störande för passageraren. Får göra rent rutan oftare m a o.

Var ute och åkte en sväng och sammanlagt i 8 timmar och tog ett par bilder på bilen. En bild med ett fantastisk träd i höstfärger och den andra vid en gammal bensinmack.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-16 08:11
jenwib

Kan det vara så att bilen du provkörde var en automat? Isåfall så brukar start och stop aktiveras så fort man har foten på bromsen.
Just att lägga ut växel och släppa uppkopplingen är något jag tror jag alltid gjort vid rödljus, eller iallafall när jag kan ana att jag kommer bli stående en stund. Att hålla hopplingspedalen nertryckt i en halvminut känns lite onödigt.
Men det kanske beror mkt på vana såklart.

Snygga bilder :-)

Appropå stereo, hur är standardljudet i 308;an?

Uppdaterat: 2016-10-16 08:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Kan det vara så att bilen du provkörde var en automat? Isåfall så brukar start och stop aktiveras så fort man har foten på bromsen.
Just att lägga ut växel och släppa uppkopplingen är något jag tror jag alltid gjort vid rödljus, eller iallafall när jag kan ana att jag kommer bli stående en stund. Att hålla hopplingspedalen nertryckt i en halvminut känns lite onödigt.
Men det kanske beror mkt på vana såklart.
Snygga bilder :-)
Appropå stereo, hur är standardljudet i 308;an?

Du har så rätt i att det var en automat . Att jag inte tänkte på det. Får lära mig att frikoppla och släppa på kopplingen framöver ;) Radion är okej men jag har hört bättre så att säga. Nu är jag inte den som lyssnar på musik så mycket utan mest prat så då är det okej men hade jag lyssnat väldigt mycket på musik så skulle jag nog önskat bättre ljud. Det finns dock att man kan välja olika ljud rock, jazz m.m. men att fiffla med det under körning har man inte lust med.

Ja, jag tyckte bilderna blev bra. :)

Uppdaterat: 2016-10-16 09:18
jenwib

Precis som Benny så lägger jag också alltid ur växeln och släpper kopplingen när det är rödljus - det var nåt man fick lära sig att göra långt tillbaka för att inte onödigt slita på urtrampningslagret i kopplingen...:) Och då fungerar start/stopp som det skall. Sen finns det ju en massa parametrar som styr och är inte alla uppfyllda så kan motorn ändå fortsätta gå. Avseende automatlåda så behöver man inte hålla in bromsen på de bilar som har elhandbroms med autostop - t ex nyare Golf. Det är bara att bromsa till stopp och släppa bromsen...:)

Uppdaterat: 2016-10-16 11:12

Får börja lära mig att ta ur växeln och släppa kopplingen =)

Uppdaterat: 2016-10-16 11:48
jenwib
jenwib skrev:

Får börja lära mig att ta ur växeln och släppa kopplingen =)

Ja, att börja med tryck ned koppling och lägg N = neutralläge på manuellådan sedan släppa upp koppling.

Uppdaterat: 2016-10-16 12:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Reverend Benny skrev:

Kan det vara så att bilen du provkörde var en automat? Isåfall så brukar start och stop aktiveras så fort man har foten på bromsen.
Just att lägga ut växel och släppa uppkopplingen är något jag tror jag alltid gjort vid rödljus, eller iallafall när jag kan ana att jag kommer bli stående en stund. Att hålla hopplingspedalen nertryckt i en halvminut känns lite onödigt.
Men det kanske beror mkt på vana såklart.
Snygga bilder :-)
Appropå stereo, hur är standardljudet i 308;an?

Den är utmärkt, nästan jämförbar med min DLS kithögtalarinstallation jag byggde i förra bilen för ca 11000kr. inte helt hundra på att basen har rätt responskurva men för att vara standardstereo så är jag helt paff. ljud som detta brukar vara ett dyrt tillval imo!

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47
jenwib skrev:

Får börja lära mig att ta ur växeln och släppa kopplingen =)

Beror ju helt på vilket rödljus man står vid, om det är en vanlig 40 sekunders 4vägskorsning så är det kanske inte någon stor grejj men står man vid tex svängfilen på en huvudled brukar det ju vara en 2-3 minuter mellan varje grönperiod...

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47

Fler än jag som börjar få problem med gnisslande bromsar? Sker främst när bilen är kall och bromsas i början. Hade inte detta fenomen tidigare.

Dessutom har rattstången börjat gnissla vid manövrering. Båda dessa problem som jag hade med förra bilen, en Audi A1:a.

Får åtgärdas vid nästa service.

Uppdaterat: 2016-10-18 18:08
Elrathias skrev:

Reverend Benny wrote:Kan det vara så att bilen du provkörde var en automat? Isåfall så brukar start och stop aktiveras så fort man har foten på bromsen.
Just att lägga ut växel och släppa uppkopplingen är något jag tror jag alltid gjort vid rödljus, eller iallafall när jag kan ana att jag kommer bli stående en stund. Att hålla hopplingspedalen nertryckt i en halvminut känns lite onödigt.
Men det kanske beror mkt på vana såklart.
Snygga bilder :-)
Appropå stereo, hur är standardljudet i 308;an?
Den är utmärkt, nästan jämförbar med min DLS kithögtalarinstallation jag byggde i förra bilen för ca 11000kr. inte helt hundra på att basen har rätt responskurva men för att vara standardstereo så är jag helt paff. ljud som detta brukar vara ett dyrt tillval imo!

Borde kanske hantera radion bättre om den är så bra som du säger. Nu har jag bara haft den i några dagar så jag får återkomma om det.

Uppdaterat: 2016-10-18 18:23
jenwib

Puggento: hade precis som du lite bromsgnissel ibland i våras men det upphörde av sig själv och jag har inte hört något på flera månader nu.
Inget missljud från ratten.
Hoppas att det löser sig för dig.

Uppdaterat: 2016-10-19 06:25

Friktionsdäck är alltid tystare än sommardäck i dessa temperaturer.
Jag tror du kommer bli missnöjd oavsett vilka nya sommardäck du skulle köpa. Sommardäck låter mer helt enkelt.

Uppdaterat: 2016-10-22 08:43
GF skrev:

Bilder från youtube den har ingen problem när man rullar då vatten takt uppåt som vind. Det handlar om att stillastående bil utan vind då ser ni vit spår med mycket vatten som stoppa in kvar sen kom gul spår rinner vatten takt neråt.

Nu har det regnat väldigt mycket och jag har då provat vindrutetorkarna. Det är inga bekymmer alls med det som förare tycker jag. Ingenting jag stör mig på men när jag sitter som passagerare fram så stör jag mig på att den inte kan torka bort en del uppe i högra hörnet. Det är en stor yta som inte tas bort. Jag får huka mig lite för att kunna se bra ut vilket inte är så bra.

Det finns en sak till som stör mig och det är sommardäcken. Troligtvis har jag inte några bra däck utan det hörs från däcken mer än man önskar. Jag bytte till friktionsdäck igår och det blev stor skillnad direkt. Nu är bilen så tyst som jag önskar. Däcken på sommar är Good Year 205/44R16 och Friktionsdäck är Kumho I´Zen 195/55R16. Får fundera på om jag har lust att köpa nya sommardäck till nästa sommar och sälja av dessa som jag har på nu. Vilka märken har ni på era sommardäck?

Uppdaterat: 2016-10-22 09:07
jenwib
junkers skrev:

Friktionsdäck är alltid tystare än sommardäck i dessa temperaturer.
Jag tror du kommer bli missnöjd oavsett vilka nya sommardäck du skulle köpa. Sommardäck låter mer helt enkelt.

Okej, det är inte så att jag stör mig väldigt mycket men det märks en skillnad på sommardäck och friktionsdäck. Tycker dock att däcken som sitter på min renault är tystare än dessa som jag har på nya peugeot.

Uppdaterat: 2016-10-22 09:09
jenwib
jenwib skrev:

GF wrote:Bilder från youtube den har ingen problem när man rullar då vatten takt uppåt som vind. Det handlar om att stillastående bil utan vind då ser ni vit spår med mycket vatten som stoppa in kvar sen kom gul spår rinner vatten takt neråt.
Nu har det regnat väldigt mycket och jag har då provat vindrutetorkarna. Det är inga bekymmer alls med det som förare tycker jag. Ingenting jag stör mig på men när jag sitter som passagerare fram så stör jag mig på att den inte kan torka bort en del uppe i högra hörnet. Det är en stor yta som inte tas bort. Jag får huka mig lite för att kunna se bra ut vilket inte är så bra.
Det finns en sak till som stör mig och det är sommardäcken. Troligtvis har jag inte några bra däck utan det hörs från däcken mer än man önskar. Jag bytte till friktionsdäck igår och det blev stor skillnad direkt. Nu är bilen så tyst som jag önskar. Däcken på sommar är Good Year 205/44R16 och Friktionsdäck är Kumho I´Zen 195/55R16. Får fundera på om jag har lust att köpa nya sommardäck till nästa sommar och sälja av dessa som jag har på nu. Vilka märken har ni på era sommardäck?

Goodyear tillhör bland de tystaste däcken på marknaden så du kommer få svårt att hitta tystare sommardäck. Jag har bytt till Goodyear på övriga bilar för att få ner bullret. På min 308 sitter det Michelin Energy Saver som sommardäck. Bullrar mer än Goodyear Efficient Grip Performance jag tänker köpa sen.

Har du 17"? Det bullrar mer än 16".

Uppdaterat: 2016-10-22 09:12
Puggento skrev:

Goodyear tillhör bland de tystaste däcken på marknaden så du kommer få svårt att hitta tystare sommardäck. Jag har bytt till Goodyear på övriga bilar för att få ner bullret. På min 308 sitter det Michelin Energy Saver som sommardäck. Bullrar mer än Goodyear Efficient Grip Performance jag tänker köpa sen.
Har du 17"? Det bullrar mer än 16".

Nej, jag har 16" Good Year 205/55R16 (såg att jag skrev 44 i ovanstående inlägg men det ska vara 55 =)).

Uppdaterat: 2016-10-23 08:01
jenwib
jenwib skrev:

Puggento wrote:
Goodyear tillhör bland de tystaste däcken på marknaden så du kommer få svårt att hitta tystare sommardäck. Jag har bytt till Goodyear på övriga bilar för att få ner bullret. På min 308 sitter det Michelin Energy Saver som sommardäck. Bullrar mer än Goodyear Efficient Grip Performance jag tänker köpa sen.
Har du 17"? Det bullrar mer än 16".
Nej, jag har 16" Good Year 205/55R16 (såg att jag skrev 44 i ovanstående inlägg men det ska vara 55 =)).

https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/tires/results.html?w=205&h=55&r=16&l=88&s=H&sc=529008&type=vehicle&sn=SUMMER
Du har Good Year men är det modell: EfficientGrip eller EfficientGrip Performance?
Vad har du för din fd Renault Megane för däckmärken och modell?

Uppdaterat: 2016-10-23 10:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hmm, har fått samma missljud som du Puggento, verkar det som: ett svagt gnissel från ratten vid stora snabba utslag (tyst vid normalt rattande). Har 4500 mil på mätarn. Hur långt har din gått?

Uppdaterat: 2016-10-27 18:42
T68 skrev:

Hmm, har fått samma missljud som du Puggento, verkar det som: ett svagt gnissel från ratten vid stora snabba utslag (tyst vid normalt rattande). Har 4500 mil på mätarn. Hur långt har din gått?

Ja precis. Vid normal körning är det tyst. Vid fickparkering med fulla rattutslag så hörs ett missljud. Dock har den minskat något under senaste veckan.

Jag hade som sagt samma typ av oljud på förra bilen med, en Audi A1:a. Där var det någon damask vid rattstången som vid kyligare väderlek förde oljud med sig. Audiverkstaden försökte smörja upp rattstången och justera damasken men utan resultat. Oljudet förblev kvar men försvann till våren. Audin hade rullat ungefär 1000 mil den med när oljudet började dyka upp.

Min 308 har rullat 2450 mil nu.

Däremot är oljudet från bromsarna påtagligt och direkt irriterande. Försvinner vid hårdare inbromsning och när bromsarna använts ett tag. Fick tips om att byta till bättre belägg från EBC. Borde minska oljudet.

Uppdaterat: 2016-10-28 22:40
GF skrev:

jenwib wrote:Puggento wrote:
Goodyear tillhör bland de tystaste däcken på marknaden så du kommer få svårt att hitta tystare sommardäck. Jag har bytt till Goodyear på övriga bilar för att få ner bullret. På min 308 sitter det Michelin Energy Saver som sommardäck. Bullrar mer än Goodyear Efficient Grip Performance jag tänker köpa sen.
Har du 17"? Det bullrar mer än 16".
Nej, jag har 16" Good Year 205/55R16 (såg att jag skrev 44 i ovanstående inlägg men det ska vara 55 =)).
https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/tires/results.html?w=205&h=55&r=16&l=88&s=H&sc=529008&type=vehicle&sn=SUMMER
Du har Good Year men är det modell: EfficientGrip eller EfficientGrip Performance?
Vad har du för din fd Renault Megane för däckmärken och modell?

Good Year är av typen EfficientGrip och inte Performance. På Renault sitter det Gislaved Ultra SP 205/50/17.

Uppdaterat: 2016-10-29 09:21
jenwib
Reverend Benny skrev:

Kan det vara så att bilen du provkörde var en automat? Isåfall så brukar start och stop aktiveras så fort man har foten på bromsen.
Just att lägga ut växel och släppa uppkopplingen är något jag tror jag alltid gjort vid rödljus, eller iallafall när jag kan ana att jag kommer bli stående en stund. Att hålla hopplingspedalen nertryckt i en halvminut känns lite onödigt.
Men det kanske beror mkt på vana såklart.
Snygga bilder :-)
Appropå stereo, hur är standardljudet i 308;an?

Nu har jag testat radion ännu mer och använt musik och prat m.m. och det är riktigt bra tycker jag för att vara standard. Det finns förinställda programval när det gäller ljudet som t ex Jazz, Rock, Pop m.fl. och sedan finns det EQ där man kan ställa in själv.

Uppdaterat: 2016-10-29 09:26
jenwib

En sak som stör mig är att jag inte kan använda Siri på min mobiltelefon när Iphone är kopplad till bilen via bluetooth. Siri hör inte vad jag säger. Att knappa in ett telefonnummer eller leta upp ett i adressboken på panelen är inget att tänka på under körning. Jag kan visserligen stänga av bluetooth men man glömmer lätt av det innan man kliver in i bilen och åker iväg men man vill ju ha den kopplad till bluetooth när någon ringer för då funkar det kanon och ljudet är väldigt bra.

Uppdaterat: 2016-10-29 09:34
jenwib
jenwib skrev:

GF wrote:jenwib wrote:Puggento wrote:
Goodyear tillhör bland de tystaste däcken på marknaden så du kommer få svårt att hitta tystare sommardäck. Jag har bytt till Goodyear på övriga bilar för att få ner bullret. På min 308 sitter det Michelin Energy Saver som sommardäck. Bullrar mer än Goodyear Efficient Grip Performance jag tänker köpa sen.
Har du 17"? Det bullrar mer än 16".
Nej, jag har 16" Good Year 205/55R16 (såg att jag skrev 44 i ovanstående inlägg men det ska vara 55 =)).
https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/tires/results.html?w=205&h=55&r=16&l=88&s=H&sc=529008&type=vehicle&sn=SUMMER
Du har Good Year men är det modell: EfficientGrip eller EfficientGrip Performance?
Vad har du för din fd Renault Megane för däckmärken och modell?
Good Year är av typen EfficientGrip och inte Performance. På Renault sitter det Gislaved Ultra SP 205/50/17.

Angående för ljudnivå. Med EU-däckmärkning. Good Year EfficientGrip är 68 dB och Gislaved Ultra SP är 71 dB.
Gäller endast 205/55 R16.

Uppdaterat: 2016-10-29 13:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Uppdatering gällande oljudet från ratten och gnisslande bromsar.

Oljudet från ratten verkar ha minskat under senaste veckan. Oklart varför.

Bytte till vinterdäck under helgen. Nu tycks oljudet från gnisslande bromsar i princip ha upphört. Konstigt. Jag gjorde inget speciellt mer än att byta hjulen. Vinterdäcken är betydligt tystare än sommardäcken så eventuellt gnisslande borde jag ha hört direkt vid inbromsning.

Uppdaterat: 2016-11-01 11:17

Nu har jag snart kört 300 mil med min 308 och det har väl funkat bra. gnisslet från bromsarna stör en del, bara när man backar ut från carporten dock. Är det någon som har erfarenhet angående 16" mot 17" hjul. Jag skulle vilja ha 17, men är lite osäker på ljudkomforten. JAg har även problem med störningar på P4 kanalerna. Bara de och detta har jag intte haft på någon annan bil

Uppdaterat: 2016-11-01 20:40

Kanske något litet skräp som låg an någonstans och orsakade bromsgnissel ramlade bort när du bytte däck?

Uppdaterat: 2016-11-02 12:56
T68 skrev:

Kanske något litet skräp som låg an någonstans och orsakade bromsgnissel ramlade bort när du bytte däck?

Fast nu är gnisslandet tillbaka. Såg att beläggen fram har tecken på lite "varmgång" alltså att de bromsats hårt ett antal gånger på kort tid. Kanske har bildats en hinna på beläggen?

Uppdaterat: 2016-11-02 16:48

Så kan det nog vara. Var som sagt flera månader sedan jag hörde nåt pip från mina bromsar.

Uppdaterat: 2016-11-02 22:36

Samma här nu, bilen gnisslar som en galning efter snökaoset i Stockholm. Vad kan man göra åt det? Bromsa hårt verkar inte riktigt funka..

Uppdaterat: 2016-11-14 09:34

Jag ska lämna in min 308 på Onsdag för åtgärd av gnisslande ratt och bromsar. Hoppas Jbil får bukt med problemen. Återkommer med rapport.

Uppdaterat: 2016-11-14 11:52

Ja återkom med vad dom sa, min ratt gnisslar inte men bromsarna låter så in i helvetet nu faktiskt.

Uppdaterat: 2016-11-14 16:49
maccswe skrev:

Ja återkom med vad dom sa, min ratt gnisslar inte men bromsarna låter så in i helvetet nu faktiskt.

Bromsklossar sitter i bromsskivor samlar in våt, vägsalt. Bromsklossar kanten tjuter som kan man slipa en fil, har jobbat med Volvo 240 serien som har besvärlig tjuter sedan 80 talet. Slutar tjuter för nya utveckling bromsklossar kanten ned slipad från fabriken.

Uppdaterat: 2016-11-14 17:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ett tag sedan jag hörde nåt från ratten, men ett och annat pip från bromsarna har dykt upp igen. Månne Kylan, snön och saltet som spökar?
Sen verkar däckstryckssystemet spöka lite. Varnat ett par gånger nu utan att det varit ngt problem med ojämnt eller dålig tryck i vinterdäcken.

Har enkla stålfälgar som funkade utan problem förra vintern. För inte måste man ha några specialfälgar och sensorer mm för att det ska funka på 308an? Står inget om det i manualen vad jag kan se.

Uppdaterat: 2016-11-14 23:15

308:an skall såvitt jag vet ha ett ABS-baserat däckstrycksövervaknings-system - alltså inga extra sensorer.

Uppdaterat: 2016-11-15 10:49
Pi skrev:

308:an skall såvitt jag vet ha ett ABS-baserat däckstrycksövervaknings-system - alltså inga extra sensorer.

Tack för det svaret, Pi !

Uppdaterat: 2016-11-15 18:36

Hämtat ut 308:an nu. Typiskt nog upphörde alla oljud på väg till verkstaden i morse (varför blir det alltid så?) men lämnade in den. Jbil kunde inte framkalla de oljud jag upplevt, vare sig från ratten eller bromsarna. De smorde upp rattstången vid genomgången vid torpedväggen, detta bör förmodligen hjälpa har jag fått höra från annat håll. Håller tummarna för detta.

Bromsarna gnisslar fortfarande. Beläggen är av hårdare material nu för tiden. Mer benägna att föra oljud helt enkelt. Jag ska införskaffa mig belägg från andra tillverkare, EBC är ett märke jag har fått tips om. Ska byta till våren.

Bemötandet hos Jbil är iallafall på topp och hyrbilen bjöd de på.

Uppdaterat: 2016-11-16 14:16

Ratten fortsätter att gnissla. Provade med att smörja in själv med extra silikonspray vid rattgenomföringen mot torpedväggen men gnisslet består. Borde funka men nej... Får ta och lämna in bilen igen vid tillfälle för en grundligare felsökning. Suck...

Uppdaterat: 2016-11-18 13:28
Puggento skrev:

Ratten fortsätter att gnissla. Provade med att smörja in själv med extra silikonspray vid rattgenomföringen mot torpedväggen men gnisslet består. Borde funka men nej... Får ta och lämna in bilen igen vid tillfälle för en grundligare felsökning. Suck...

Va igen men är det ingen fel när du köpte ny bil? Hur många mil när det första gång gnissel?

Uppdaterat: 2016-11-18 14:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har kört snart 300 mil och allt är kanon med bilen. Jag är mest imponerad av att bilen är så tyst. Toppenbil !

Uppdaterat: 2016-12-04 08:58
jenwib

Nu har rattgnisslet försvunnit. Smorde ju in genomföringen vid torpedväggen lite extra med silikonspray. Till en början blev det värre men nu flera veckor senare är det tyst. Kan ju ha varit något litet sandkorn eller liknande som smygit sig in på fel ställe.

De gnisslande bromsarna kvarstår dock. Tänker byta belägg till annat fabrikat till våren efter tips.

I övrigt är jag mycket nöjd med bilen som bara går och går. Dock tycker jag att spolarvätsketanken är något liten. I slasktider märks det att tanken är liten, spolarvätskan tar slut snabbt.

Uppdaterat: 2016-12-12 09:59

Intressand med Rattgnissel som kommer och går samt gnisslande bromsar; själv har jag inte upplevt något av det. Däremot så tog jag och bytte ut glödlamporna i halogenstrålkastaren mot Osram Nightbreaker, och sån jävla skillnad det blev. från ca 40m kastlängd till 80-90 nu. gjorde ett litet galleri på imgur för att inte forumet skulle gnälla över bildstorleken. Båda bilderna är tagna med stativ monterat på vänster bakdörrs överkant, med iso100, 1/30 i slutartid och f4.56 i bländaröppning.

http://imgur.com/a/wYV2Y

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47

Kan bara instämma när det gäller Nightbreaker, är helnöjd med mina!
Intressant tråd, jag gillar 308:an också!

Uppdaterat: 2016-12-16 10:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tänkte dela med mig mina tankar efter en tur & returresa till Stockholm på 120 mil. Vi bytte från en Saab 9-5, det märktes verkligen. Man sitter inte lika bra i 308:an. Sonen klagade också på baksätet, fick sitta bakom frun som inte behöver ha stolen så långt bak. Med tanke på att den spolar snålt på vindrutan tar det snabbt slut.
Frun reagerar på den den lilla delen av rutan som blir ren framför henne, men det märkte jag även på brorsans Toyota, så det tillhör väl de moderna bilarna.
Inför jul fick jag erbjudande om service avtal, men har inte fått nått bra svar på vad servicen kostar. jag fick 289kr/månad för 3 år. Är det någon som har gjort de första servicarna och vad kostar de. Jag har inte heller fått nått bra svar från försäljaren om Peugeoterna är förberedda för motorvärmare. Någon som vet? Och sen får man väl önska en God Jul och Gott Nytt År

Uppdaterat: 2016-12-21 11:18
Fredrik Gester skrev:

Tänkte dela med mig mina tankar efter en tur & returresa till Stockholm på 120 mil. Vi bytte från en Saab 9-5, det märktes verkligen. Man sitter inte lika bra i 308:an. Sonen klagade också på baksätet, fick sitta bakom frun som inte behöver ha stolen så långt bak. Med tanke på att den spolar snålt på vindrutan tar det snabbt slut.
Frun reagerar på den den lilla delen av rutan som blir ren framför henne, men det märkte jag även på brorsans Toyota, så det tillhör väl de moderna bilarna.
Inför jul fick jag erbjudande om service avtal, men har inte fått nått bra svar på vad servicen kostar. jag fick 289kr/månad för 3 år. Är det någon som har gjort de första servicarna och vad kostar de. Jag har inte heller fått nått bra svar från försäljaren om Peugeoterna är förberedda för motorvärmare. Någon som vet? Och sen får man väl önska en God Jul och Gott Nytt År

Du kan prova nästa gång med Opel Astra är bättre omdöme än Peugeot 308! Önskar en God Jul och Gott Nytt År!

Uppdaterat: 2016-12-21 11:43
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Att man som passagerare har begränsad sikt märkte jag i kollegans Passat nyligen. Jag kom på mig själv med att sitta med huvudet på sned för att se omvärlden.

Uppdaterat: 2016-12-21 11:44

Nja GF, Jag provkörde Opeln samtidigt som 308:an. Jag var ute efter komforten, inte en hårdfjädrad sportbil. Sen ingav försäljaren inget förtroende.

Uppdaterat: 2016-12-21 17:29
Fredrik Gester skrev:

Nja GF, Jag provkörde Opeln samtidigt som 308:an. Jag var ute efter komforten, inte en hårdfjädrad sportbil. Sen ingav försäljaren inget förtroende.

Opel Astra är lite hård fjädring utan att bli irriterar men det är lagom bestämd god komfort utan att bli gupp körning på låga hastighet och är mer rolig att köra än Peugeot 308 är normal fjädring och bekväm men inte lika kul att köra och har testat båda bilar det flesta tester biljournalist hela i Europa.

Uppdaterat: 2016-12-21 18:04
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Fredrik Gester skrev:

Tänkte dela med mig mina tankar efter en tur & returresa till Stockholm på 120 mil. Vi bytte från en Saab 9-5, det märktes verkligen. Man sitter inte lika bra i 308:an. Sonen klagade också på baksätet, fick sitta bakom frun som inte behöver ha stolen så långt bak.

Nu ska man väl inte jämföra bilar från helt olika storleksklasser, det vore ju konstigt om inte 9-5 som är en betydligt större och dyrare bil vore bekvämare. (Fast, 9.5:ans bagage är väl inte så mycket större när jag tänker på saken)
En 9-5 väger väl in på 1600-1700 kg, medan 308 ligger under 1400, och längden skiljer väl typ 40 cm.

Jämför med Astra, Focus, Auris, Golf, mm istället.

Uppdaterat: 2016-12-22 11:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det jag menar var att jag inte trodde det skulle bli så stor skillnad från Saaben (som verkligen inte var ett monster i storlek). Framförallt tycker jag den är smidig med de korta överhängen, där saknar jag verkligen inte Saabens "enorma" huv och sen är det roligare att tanka, görs väldigt sällan nu.

Uppdaterat: 2016-12-27 13:04