Vi Bilägares forum

Peugeot 308 SW 2015

Peugeot 308 SW 2015

Hej!

Jag har idag en Kia Sportage och måste tyvärr byta bil då barnvagnen sväljer hela bagaget. Är riktigt nöjd med bilen och gillar den skarpt men man får köpa bil efter bagageutrymme några år framåt nu =)

Jag har en budget på ca 230.000:- och har testat dom flesta kombibilarna som finns såsom Skodas två varianter, V70, Audi A6, BMW etc etc. Men valet har landat på en Peugeot 308 SW Allure.

Väldigt mycket bil för pengarna och ett stort bagageutrymme.

Men jag tänkte höra mig för lite och se om vi har några ägare av 308 SW -15? Är ni nöjda?

Uppdaterat: 2015-09-16 17:02

Kommentarer

maccswe]jenwib][quote=maccswe skrev:

jenwib wrote:En av de mest irriterande sakerna i 308 är att det är för lite förvaring i bilen. T ex bara en mugghållare . En annat problem är dörrfickorna som har plastig botten och är enda enda stort hål. Finns det någon här som har gjort någon smart lösning på problemet? Jag själv kan tänka mig köpa något gummiliknande material för att lägga i botten men att få till en extra mugghållare?<br />
Ska dock nämna att jag inte har fått hem nya bilen ännu men läser mycket om bilen innan ;).<br />
Jag har själv inte reflekterat över materialet i dörrsidan, det funkar bra för mig. Men att det bara är en läskhållare är lite störande. Har själv inte åtgärdat det med någon lösning men eBay har ju en drös av lösningar för inga pengar alls:<br /><a href="http://www.ebay.com/sch/Cup-Holders/63691/i.html?_from=R40&amp;selfil=2%2C3%2C1&amp;selvel=Peugeot~308~2014~-~-&amp;LH_BIN=1&amp;_nkw=cupholder%20car%20Peugeot%20308%202014&amp;rt=nc&amp;LH_FS=1&amp;_trksid=p2045573.m1684%5B/quote" rel="nofollow">http://www.ebay.com/sch/Cup-Holders/63691/i.html?_from=R40&amp;selfil=2%2C3%2C1&amp;selvel=Peugeot~308~2014~-~-&amp;LH_BIN=1&amp;_nkw=cupholder%20car%20Peugeot%20308%202014&amp;rt=nc&amp;LH_FS=1&amp;_trksid=p2045573.m1684[/quote</a> wrote:
Inte för att vara petig men ingen utav dem som du länkade till passar peugeot 308 årsmodell 2014 - 2016. Får se om jag hittar något själv men tack i alla fall att du försökte. :)
Vad har du för årsmodell då? Det är ju ingen facelift sedan den modellen ändå, så dom ska ju funka, det är ju mer eller mindre universalprylar.

Förlåt, tänkte mig inte för alls. hade skrivit i tidigare inlägg att jag väntar på att få min nya bil så det är modell 2016 Peugeot 308 SW. Nu är det nog bara 2 veckor kvar tills jag får hämta ut den tror jag. =)

Uppdaterat: 2016-08-31 20:17
jenwib
hultarn skrev:

Tycker de flesta nyare bilar har för få fack, och ofta idiotiskt utformade som t.ex. mittkonsollen i Volvo. Designers får härja fritt till nackdel för funktionen.
Och handsfacken är för långt ner/fram för att föraren ska räcka dem.

Ja, jag håller med dig. Tänkte mig något praktiskt och enkel lösning men det finns nog säkerligen inte ;)

Uppdaterat: 2016-08-31 20:18
jenwib

Har fått höra att det på 1.2T 130hk motorn kan uppstå ett högt oljud från fläkten i motorn. Hörs tydligt inifrån kupén. Då är det tydligen fläktmotorn som på något sätt inte fungerar som den ska. Går på garantin.

Fick höra detta av en kollega som har en 308 1.2T Active och som har en bror som jobbar på Jbil med en likadan bil. Båda har tydligen råkat ut för detta.

Jag har ännu inte råkat ut men vet nu om ifall det skulle inträffa. Lär väl komma någon kampanj på det där som Peugeot åtgärdar i samband med service eller liknande.

Passera förövrigt 2000 mil häromdagen. Funkar klockrent. Älskar verkligen bilen.

Uppdaterat: 2016-09-02 08:11

Sådär, då rullade vi förbi 4000-mil på trippen på 308an i helgen. Fortfarande nemas problemas och helnöjd Peugeotägare.
Huvudanledningen att det skedde just i helgen var en 85-milare med ett flyttlassfullproppat thulesläp.
Funkade helt ok, men det märktes att den lilla trepipen fick kämpa. Plötsligt låg förbrukningen nästan på 0,9 istället för på 0,5 :-).
Dragvikt och maxlast?
Nästa fråga tack ;-)

Uppdaterat: 2016-09-04 17:04

Då har den långa väntan blivit ännu längre. Pratade med bilförsäljaren i början av veckan och han hade aldrig påstått att jag skulle få hem bilen efter 1 månad. Vi är två st i familjen och vi båda vet att försäljaren sa detta men orkade inte bråka. Bilen tillverkas den 20 September så det blir att vänta ytterligare en månad. Surt men men....

Uppdaterat: 2016-09-10 12:57
jenwib

Tyvärr är alltför många bilnasare inte lika intresserade efter att kontraktet är underskrivet. Så i egenskap av kund är det tyvärr bara att som i ert fall vänta ytterligare en månad.

Uppdaterat: 2016-09-10 17:37

20 september... ingen måndagsbil alltså! :)

Uppdaterat: 2016-09-10 20:05
L West skrev:

20 september... ingen måndagsbil alltså! :)

Haha, ja så kan man ju se på det! Pjuuh..

Uppdaterat: 2016-09-10 21:36
jenwib
Pi skrev:

Tyvärr är alltför många bilnasare inte lika intresserade efter att kontraktet är underskrivet. Så i egenskap av kund är det tyvärr bara att som i ert fall vänta ytterligare en månad.

Mm, man kan ju inte göra annat än att bita ihop. Fast ser man bakåt ett år så har tiden gått fort men jobbigt ändå . Har nog läst stort sett alla biltester och den digitala instruktionsboken har jag läst 4 ggr redan ;)

Uppdaterat: 2016-09-10 21:39
jenwib

Ouch, I know the feeling @jenwib. Vi var tvungna att ändra våra tillval lite för att få bilen på en månad istället för typ tre när vi beställde vår 308sw med just den färgen vi ville ha (det här var förra året).
Vår säljare var riktigt hjälpsam och gjorde verkligen ett bra jobb för att försöka få loss en bil så snabbt som möjligt. Gick in i någon tillverkningskö och "snodde" (hans uttryck) en bil som redan var beställd av en annan bilhall.
Så det blev ett glastak, som vi inte tänkt oss från början. Men så här i efterhand är vi jättenöjda med det.

Uppdaterat: 2016-09-12 12:48

Tänkte lägga in en bild på min pärla. Lite funderingar: Någon som vet om man kan uppdatera GPSen själv? Jag fick den trots den inte var beställd. Någon annan som har haft problem med låset i bakluckan, både svår att öppna och stänga. Jag tänkte ta det med säljaren när han ska ringa och kolla hur det går, men vad jag förstått av kollegor som köpt bil ringer dom aldrig. Är det någon som fixat lack försegling på sin bil?
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-19 02:46

Grattis till bilen!

Jag har inga problem med låset på bagageluckan så som du skriver är det nog smart att kolla upp det där med säljaren! Härligt att du fick med en GPS!

Jag har slängt in både ny mjukvara till hela enheten, uppdaterade kartor samt varning för fartkameror.

Samtliga kan du hitta här och det finns även instruktioner:

Kartor:
http://www.gpspower.net/peugeot-citroen/344949-rt6-emyway-wip-nav-smeg-smeg-7-touchscreen-maps-europe-2016-2-a.html

Mjukvara till enheten:
http://www.gpspower.net/peugeot-citroen/336981-firmwares-smeg.html

Fartkameror:

http://www.gpspower.net/peugeot-citroen/337406-speedcams-eu-all-psa-units.html

Uppdaterat: 2016-09-19 10:30

Som man frågar får man svar... om man vill få bekräftat att man gjort rätt val så brukar man sällan vända sig till de som säger att man gjort fel val...

Kan vara nyttigt att var medveten om.

Uppdaterat: 2016-09-19 13:53

Vi har nu provkört en Peugeot under helgen och gillar den helt klart. Modellen vi provkörde hade panoramatak något vi inte kommer ha på den vi eventuellt köper. Ni som är långa och har en 308 utan panoramatak, slår ni i huvudet i taket? Jag är 186 och misstänker att det finns en liten risk för det.

Priset ligger på 174 000 för en active, puretech 110, inklusive dragkrok och vinterhjul för 7 750 respektive 4 500. Försökte få ner priset alternativt få vinterhjul/dragkrok på köpet men det verkade svårt. Förslag?

Skönt att läsa att alla är nöjda med bilen. Detta är vårt första stora bilköp så nerverna och ångesten ligger nära :D

Uppdaterat: 2016-09-19 18:09

Tack för infon maccswe. Jag kollade länkarna på mobilen, men man skulle tydligen vara registrerad för att ladda ner. Jag hoppas man kan använda USB minne vid uppdatering för det kom ingen cd spelare i bilen.
Plausiblepaul: Vi tog glastaket, jag är 1.,90 lång, har inga problem. Jag kör dock alltid och har ännu inte provat sitta bak. Både mina ungar och grannskapets ungar älskar det.
Angående extra till bilen, jag fick vinterdäck, matta till bagaget samt skyddsnät. Jag tog avtagbart drag. Jag fick dock bara 10 liter diesel och det stör mig, men det var Peugeots policy. Jag är ju inte den bästa att förhandla, så jag blev ganska nöjd. Jag tog Allure, diesel med automat. Dieseln är inte lika tyst som Vag:s, men är väldigt snål. Automaten tyckte jag var lite ryckig i början, men kör man lugnt är den perfekt. Det enda jag är lite missnöjd med är fälgarna, fanns inte fler val om jag ville ha miljöbil. Sen är det skydd för trösklar och bakluckan som står på tur.

Uppdaterat: 2016-09-19 21:06
Fredrik Gester skrev:

Tack för infon maccswe. Jag kollade länkarna på mobilen, men man skulle tydligen vara registrerad för att ladda ner. Jag hoppas man kan använda USB minne vid uppdatering för det kom ingen cd spelare i bilen.
Plausiblepaul: Vi tog glastaket, jag är 1.,90 lång, har inga problem. Jag kör dock alltid och har ännu inte provat sitta bak. Både mina ungar och grannskapets ungar älskar det.
Angående extra till bilen, jag fick vinterdäck, matta till bagaget samt skyddsnät. Jag tog avtagbart drag. Jag fick dock bara 10 liter diesel och det stör mig, men det var Peugeots policy. Jag är ju inte den bästa att förhandla, så jag blev ganska nöjd. Jag tog Allure, diesel med automat. Dieseln är inte lika tyst som Vag:s, men är väldigt snål. Automaten tyckte jag var lite ryckig i början, men kör man lugnt är den perfekt. Det enda jag är lite missnöjd med är fälgarna, fanns inte fler val om jag ville ha miljöbil. Sen är det skydd för trösklar och bakluckan som står på tur.

Yes man måste registrera sig men det tar någon sekund, japp funkar kalas med USB-minne, har ingen CD-läsare jag heller.

Uppdaterat: 2016-09-21 13:25

Maccswe. Vet du hur man ser vilken version man har i bilen? Angående mjukvaran, vilken ska man ladda ner, eller ska man ladda ner alla? Och Gps, för man bara över till en USB och pluggar in. Jag hittar dåligt med instruktioner i filerna

Uppdaterat: 2016-09-21 21:17

Jahapp, Då har man bytt in Seaten mot en 308 SW -16, PT110 Style. Sista exemplaret de hade i lager. Wish me luck!

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47
Elrathias skrev:

Jahapp, Då har man bytt in Seaten mot en 308 SW -16, PT110 Style. Sista exemplaret de hade i lager. Wish me luck!

Lycka till! Får se när jag får hem bilen, misstänker att det blir i mitten av oktober. Vi får se ....

Uppdaterat: 2016-09-24 12:10
jenwib

Grattis till nya bilen Elrathias, och välkommen till 308-gänget! Hoppas du blir lika nöjd som undertecknad som haft en 308 sw i snart 1.5 år som rullat 4300 problemfria mil.

Uppdaterat: 2016-09-24 15:30

Samma vindrutan både likadant mellan Renault Megane och Peugeot 308. 2016 Peugeot 308 SW 1.2 Puretech 130 (130 HP) Test Drive och se på: https://www.youtube.com/watch?v=--wrDjNUhJ4
tid är 8:55 se på vindrutan.

Bild borttagen.

Jag gjorde Paint för att rita spår färg.
Jag markera 2 st röd pil är för kort på vänster vindrutan ovanpå kant är så lågt och på höger vindrutan är högst upp på grön rund, skulle inte franska ordna att fixa mekanismen mått att göra mera vrida med mer moturs ända tills slutet kant från vänster torkare följ regn höjd mot slutet.
Vit spår är mycket vatten kvar efter vindrutan lämnar kvar.
Gul spår är vatten rinnande ned.
Jag har haft förut Renault Megane när vindrutan ska stänga av då rann vatten ned på gul spår gäller bilen står trafikljus irriterar.
Och övriga saknas är Svensk språk på Infotainment gäller alla fransk bil.
Ingen problem som exempel japanska, tyska som VW, Ford, Toyota med flera utom fransk bil.

Uppdaterat: 2016-09-24 17:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nu har mitt lejon flyttat in härhemma, sjukt nöjd såhär 24 timmar senare! :D

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47

Snyyyygg! Grattis till nya bilen Elrathias och hoppas att du blir nöjd!

Uppdaterat: 2016-09-29 18:43

Fick en ide, och började leta efter reservdelsnumret för LED-strålkastaren som ViB haussar totalt i sitt ljustest av 308an, men det verkar brutalt svårt att få tag i. Någon som sitter på kontakter och kan få fram priser på delar?

Det jag hittat är:
Bild borttagen.

Vilket säger att reservdelsnumret är 9677832380 samt 9677832480. en googling på dessa ger bla annat detta resultat: http://www.aniel.fr/shop/peugeot-308-sw/depuis-le-02-14.html

Någon som tror att de passar rakt av? sprängskisserna från ryss-sidan verkar indikera att det är precis samma fästen etc. det är väl nivåjusteringen som är manuell på halogenerna; frågan är om den sitter monterad i lyktan eller om den är separat på elstammen?

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47
GF skrev:

Samma vindrutan både likadant mellan Renault Megane och Peugeot 308. 2016 Peugeot 308 SW 1.2 Puretech 130 (130 HP) Test Drive och se på:
tid är 8:55 se på vindrutan.

Jag gjorde Paint för att rita spår färg.
Jag markera 2 st röd pil är för kort på vänster vindrutan ovanpå kant är så lågt och på höger vindrutan är högst upp på grön rund, skulle inte franska ordna att fixa mekanismen mått att göra mera vrida med mer moturs ända tills slutet kant från vänster torkare följ regn höjd mot slutet.
Vit spår är mycket vatten kvar efter vindrutan lämnar kvar.
Gul spår är vatten rinnande ned.
Jag har haft förut Renault Megane när vindrutan ska stänga av då rann vatten ned på gul spår gäller bilen står trafikljus irriterar.
Och övriga saknas är Svensk språk på Infotainment gäller alla fransk bil.
Ingen problem som exempel japanska, tyska som VW, Ford, Toyota med flera utom fransk bil.

Jösses, är det verkligen så tokigt ?!? Kan fler intyga att det verkligen är så illa med torkarna på 308an ??

Uppdaterat: 2016-10-08 09:35
jenwib

I veckan så fick jag reda på registreringsnumret på bilen som jag ska få hem. Bilförsäljaren skulle påskynda det hela så att jag får bilen vilket jag inte tror ett skit på men förhoppningsvis så får jag hem den nästa vecka. Återstår att se men blev chockad över vindrutetorkarna som GF tar upp! Är det verkligen så illa ?

Uppdaterat: 2016-10-08 09:40
jenwib

Har inte märkt av några problem med torkarna som på filmen @jenwib. Tycker det inte ser ut som originalblad på filmen och den vänstra är för kort. Kollar man tripmätaren ser det ut som om bilen gått ganska långt. Bladen kanske är bytta?

Uppdaterat: 2016-10-08 11:18
jenwib skrev:

GF wrote:Samma vindrutan både likadant mellan Renault Megane och Peugeot 308. 2016 Peugeot 308 SW 1.2 Puretech 130 (130 HP) Test Drive och se på:
tid är 8:55 se på vindrutan.
Jag gjorde Paint för att rita spår färg.
Jag markera 2 st röd pil är för kort på vänster vindrutan ovanpå kant är så lågt och på höger vindrutan är högst upp på grön rund, skulle inte franska ordna att fixa mekanismen mått att göra mera vrida med mer moturs ända tills slutet kant från vänster torkare följ regn höjd mot slutet.
Vit spår är mycket vatten kvar efter vindrutan lämnar kvar.
Gul spår är vatten rinnande ned.
Jag har haft förut Renault Megane när vindrutan ska stänga av då rann vatten ned på gul spår gäller bilen står trafikljus irriterar.
Och övriga saknas är Svensk språk på Infotainment gäller alla fransk bil.
Ingen problem som exempel japanska, tyska som VW, Ford, Toyota med flera utom fransk bil.
Jösses, är det verkligen så tokigt ?!? Kan fler intyga att det verkligen är så illa med torkarna på 308an ??

Jag ska visa bilder som jag gjort röd ring från Paint. Peugeot 308 se nedan.

Bild borttagen.

Övriga bilmärken exempel japanska, tyska se nedan.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-08 13:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
T68 skrev:

Har inte märkt av några problem med torkarna som på filmen @jenwib. Tycker det inte ser ut som originalblad på filmen och den vänstra är för kort. Kollar man tripmätaren ser det ut som om bilen gått ganska långt. Bladen kanske är bytta?

Pjuuh, det såg ju riktigt illa ut på videon fast å andra sidan så borde det har framkommit på alla biltester som många har gjort genom åren.

Uppdaterat: 2016-10-08 14:48
jenwib
jenwib skrev:

T68 wrote:Har inte märkt av några problem med torkarna som på filmen @jenwib. Tycker det inte ser ut som originalblad på filmen och den vänstra är för kort. Kollar man tripmätaren ser det ut som om bilen gått ganska långt. Bladen kanske är bytta?
Pjuuh, det såg ju riktigt illa ut på videon fast å andra sidan så borde det har framkommit på alla biltester som många har gjort genom åren.

Har kört lite i regn nu senaste dagarna och upplever inte att det är ett problem öht att torkararmen har vertikalt vändläge; regnvattnet drar rakt upp på taket fort ändå.

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47
Elrathias skrev:

jenwib wrote:T68 wrote:Har inte märkt av några problem med torkarna som på filmen @jenwib. Tycker det inte ser ut som originalblad på filmen och den vänstra är för kort. Kollar man tripmätaren ser det ut som om bilen gått ganska långt. Bladen kanske är bytta?
Pjuuh, det såg ju riktigt illa ut på videon fast å andra sidan så borde det har framkommit på alla biltester som många har gjort genom åren.
Har kört lite i regn nu senaste dagarna och upplever inte att det är ett problem öht att torkararmen har vertikalt vändläge; regnvattnet drar rakt upp på taket fort ändå.

Visst det har jag haft fd Renault Magane är likadant som Peugeot 308, regnvattnet drar rakt upp på taket fort ändå där bilen rullar men inte när bilen är stod stilla som trafikljus eller parkering kom tillbaka regnvatten drar rakt ner. Gäller endast stod bilen stilla, när det är fint väder då behöver göra vindrutetorkarspolare för rent torkare tills färdig då kom rinner vatten drar rakt ner upprepande fler ggr att trycka torkarspakar från instrument!

Uppdaterat: 2016-10-09 13:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

När man ser videon med dessa usla torkare så borde man ha tänkt till en extra gång att de är bytta. Att föraren har valt dessa är ju en katastrof i sig för personen ifråga borde se det som en säkerhetsrisk. Nu regnade inte så mycket i videon men tänk om det hade varit värre. Känns skönt dock att ni upplever det inte som ett problem med originalbladen. Jag får kommentera GFs inlägg när jag väl har bilen och efter en runda till Norge. Jag tänker åka med min familj en tur till Norge från fredag morgon till söndag eftermiddag

Uppdaterat: 2016-10-10 05:47
jenwib

Gällande torkarna har jag aldrig upplevt detta, det blir rent och fint på rutan.

Uppdaterat: 2016-10-10 08:32

Imorgon hämtar vi förhoppningsvis ut vår nya 308! Spännande!!!! :D

Uppdaterat: 2016-10-11 15:48
plausiblepaul skrev:

Imorgon hämtar vi förhoppningsvis ut vår nya 308! Spännande!!!! :D

Yay ! Så kul för dig !! En dag innan jag ska hämta min nya bil. Fick ett samtal idag att jag kan hämta den på torsdag. Ska bli så kul ! Ska dock göra mig av med min gamla Saab 9-5 som kommer att skrotas och sedan har vi en Renault från 2008 som vi behåller som andrabil.

Uppdaterat: 2016-10-11 18:22
jenwib
maccswe skrev:

Gällande torkarna har jag aldrig upplevt detta, det blir rent och fint på rutan.

Så bra angående torkarna för man blev riktigt orolig ett tag =)

Uppdaterat: 2016-10-11 18:23
jenwib
jenwib skrev:

maccswe wrote:Gällande torkarna har jag aldrig upplevt detta, det blir rent och fint på rutan.
Så bra angående torkarna för man blev riktigt orolig ett tag =)

Bilen rullar att få vatten rakt vind uppåt är ingen problem. Bilen stod stilla behöver spola och torka sen är klart då kommer vatten rinner rakt nedåt igen åter igen och trycka spolarspakar några ggr, man blir lite irriterad. Ingen fara med bilen. Lycka till din nya bil med underbart körglädje :-)
P.s. Finns ej på Svensk språk på Infotainment. D.s.

Uppdaterat: 2016-10-11 18:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Att njuta av att tala om för andra vilket dåligt köp dem gjort är ingen trevlig egenskap!
Lycka till med bilen.

Uppdaterat: 2016-10-11 19:25
GF skrev:

jenwib wrote:maccswe wrote:Gällande torkarna har jag aldrig upplevt detta, det blir rent och fint på rutan.
Så bra angående torkarna för man blev riktigt orolig ett tag =)
Bilen rullar att få vatten rakt vind uppåt är ingen problem. Bilen stod stilla behöver spola och torka sen är klart då kommer vatten rinner rakt nedåt igen åter igen och trycka spolarspakar några ggr, man blir lite irriterad. Ingen fara med bilen. Lycka till din nya bil med underbart körglädje :-)
P.s. Finns ej på Svensk språk på Infotainment. D.s.

Jag får återkomma om hur jag upplever detta med torkarna och vatten. Jag kan inte säga något om det nu men ett par här har redan sagt att de inte har några bekymmer alls. Jag får återkomma helt enkelt =) Jag har ju haft en hel del bilar i mitt liv, allt från svenskt bil till japanskt så visst kan jag säga om det är bra eller dåligt. Återkommer som sagt. =))

Uppdaterat: 2016-10-11 19:43
jenwib

Oj, glömde infotainment på engelska. Det är inga problem för mig. Jag ser det inte som ett problem då jag kan engelska väldigt bra. Det stör mig inte alls. Har fått tips om att stänga av vissa saker i infotainment så att den går snabbare här i forumet vilket jag kommer utnyttja. Det enda jag kan tänka mig som skulle störa mig men återstår att se och det är att det bara finns en mugghållare. Det får jag återkomma till också. =))

Jag valde att inte köpa navigatorn för det sägs ha varit bortkastade pengar och det fick jag tips om här i forumet också. Jag kan använda min navigator som jag köpte för ett par år sedan. Funkar kanon och sätta den i rutan är ju inte jobbigt precis. =)

Uppdaterat: 2016-10-11 19:51
jenwib

Bilder från youtube den har ingen problem när man rullar då vatten takt uppåt som vind. Det handlar om att stillastående bil utan vind då ser ni vit spår med mycket vatten som stoppa in kvar sen kom gul spår rinner vatten takt neråt.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-11 19:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Bilder från youtube den har ingen problem när man rullar då vatten takt uppåt som vind. Det handlar om att stillastående bil utan vind då ser ni vit spår med mycket vatten som stoppa in kvar sen kom gul spår rinner vatten takt neråt.

Men det här har du ju visat tidigare så varför visa det igen? Flera har sagt att de inte har problem med det. Du är den enda hittills som har problem och ser det som ett störningsmoment. Får se om det är fler än du som stör sig på dig och jag kommer säga vad jag tycker om det när jag har kört bilen i regn och även står stilla i regn. Återkommer =)

Det var en som påpekade att i denna bild (video) så var det inte originalblad på bilen och då ser det mer tokigt ut än vad det är. Som sagt så får jag återkomma med besked vad jag tycker men gärna andra också. Ju fler som berättar vad de tycker desto mer blir resultatet om det är bra eller dåligt.

Uppdaterat: 2016-10-11 20:20
jenwib

...och GF kör ju Toyota Auris HSD så jag förstår inte heller hans intressen för detta ev "problem" på en helt annan bilmodell.

Uppdaterat: 2016-10-11 20:22
Pi skrev:

...och GF kör ju Toyota Auris HSD så jag förstår inte heller hans intressen för detta ev "problem" på en helt annan bilmodell.

Det är ju varken Toyota Auris och Peugeot 308 som jag tyckte båda är bra för låga CO2, både CVT och Aisin är bra drivlina och snygga exteriör design. Det är ju att Toyota Auris är lite sämre stötdämpare och lite tråkig att köra och känner mig inte trött att köra och när det gäller körupplevelse körning för drivlina är utmärkt och komfort. 308 an är det bästa stötdämpare, komfort, underbart körglädje och roliga att köra och sämre när det gäller kvalitet, hög milkostnad, andrahandsvärde, 70 talet vindrutetorkare, ingen Svensk språk på Infotainment.

Uppdaterat: 2016-10-11 20:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

...och GF kör ju Toyota Auris HSD så jag förstår inte heller hans intressen för detta ev "problem" på en helt annan bilmodell.

Tänkte precis peka ut detta...

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47
plausiblepaul skrev:

Imorgon hämtar vi förhoppningsvis ut vår nya 308! Spännande!!!! :D

Grattis! Hur känns det såhär ett dygn senare? :) Själv har jag spenderat en vecka åt att köra ikring med den utmärkta stereon avstängd bara för att det är så tyst och skönt inuti kupén!

Uppdaterat: 2022-04-20 09:47
Elrathias skrev:

plausiblepaul wrote:Imorgon hämtar vi förhoppningsvis ut vår nya 308! Spännande!!!! :D
Grattis! Hur känns det såhär ett dygn senare? :) Själv har jag spenderat en vecka åt att köra ikring med den utmärkta stereon avstängd bara för att det är så tyst och skönt inuti kupén!

Det ska bli så kul för mig imorgon. Ska åka buss in till stan och hämta bilen och på vägen hem så ska jag inte ha radion på. Jag reagerade redan under provkörningen av bilen att den var tyst. Helt sanslöst tyst. Jag har tittat på alla nya modeller som kom ut år 2014 och det visade sig att Peugeot 308 SW var bland de 5 bästa när det gäller tysthet i bilen och det säger en hel del. Att jag valde katalog 2014 var ju att den första 308 SW kom ut då. Nu blir det årsmodell 2016 och då har de säkerligen justerat lite grejer för att förbättra bilen ännu lite mera sedan den första kom.

Uppdaterat: 2016-10-12 21:12
jenwib

Inget regn på två dagar så jag har inte använt vindrutortorkarna ännu och bilen är fantastisk! Jag undrar bara över en sak och det är stop & start-funktionen. Vilka minimumkrav har den för att det ska fungera. Får en känsla av att det kan vara så för jag bor utanför staden och har inte upplevt det en enda gång men däremot när jag provkörde bilar i stan så skedde detta hela tiden?

Uppdaterat: 2016-10-14 18:57
jenwib

Hur får jag igång ECO ?

Uppdaterat: 2016-10-15 11:25
jenwib
jenwib skrev:

Hur får jag igång ECO ?

Kolla sidan 170, 171 och 172.
http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/modeles/308n/308n_308/ed01-16/sv_se/contenu/AP-308_II_01_2016_SV.pdf

Uppdaterat: 2016-10-15 12:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html