Peugeot 308 SW 2015

623 inlägg 0 nya
Peugeot 308 SW 2015

Hej!

Jag har idag en Kia Sportage och måste tyvärr byta bil då barnvagnen sväljer hela bagaget. Är riktigt nöjd med bilen och gillar den skarpt men man får köpa bil efter bagageutrymme några år framåt nu =)

Jag har en budget på ca 230.000:- och har testat dom flesta kombibilarna som finns såsom Skodas två varianter, V70, Audi A6, BMW etc etc. Men valet har landat på en Peugeot 308 SW Allure.

Väldigt mycket bil för pengarna och ett stort bagageutrymme.

Men jag tänkte höra mig för lite och se om vi har några ägare av 308 SW -15? Är ni nöjda?

Om du bara testat Octavia och 308 i Golfklassen så finns det ju åtskilliga andra att testa - med ungefär samma bagageutrymme som Octavia och 308.
Och eftersom du varit nöjd med din Sportage så kanske en Ceed kombi skulle fungera... Har säkert större bagageutrymme än din nuvarande bil...

Nu var ju inte frågan vad han ska välja istället, utan vad ägarna till 308 SW tycker om sina bilar....
Jaghar bara provat 308 SW, men inte använt den i dagligt bruk. Men, jag gillade den.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

RCS-51 wrote:
macswe skrev "Jag har en budget på ca 230.000:- och har testat dom flesta kombibilarna som finns såsom Skodas två varianter, V70, Audi A6, BMW etc etc. "
Då tycker jag hultarn att han glömt prova den största kombin i klassen som motsvarar "Skodas två varianter, V70, Audi A6, BMW".
Eller hur?

Även nya Mondeon har jag spanat in och provkört men har nu bestämt mig för en 308 SW då jag anser att jag får mest för pengarna i den klassen. Nya Mondeon är fin som tusan med den nya faceliften men blir på tok för dyrt med dom kraven jag har på utrustning.

Så min fråga är egentligen bara riktad till dom som har någon information om 308án, jag har redan bestämt mig för en sådan =)

Pi wrote:
Om du bara testat Octavia och 308 i Golfklassen så finns det ju åtskilliga andra att testa - med ungefär samma bagageutrymme som Octavia och 308.
Och eftersom du varit nöjd med din Sportage så kanske en Ceed kombi skulle fungera... Har säkert större bagageutrymme än din nuvarande bil...

Jag har tittat på Ceed med men det är ungefär samma size som Sportage, möjligtvis lite större. Nackdelen med Ceed och Sportage är att mycket utrumme på bredden försvinner då hjulhusen buktar ut på sidorna i bagaget.

Men som sagt har letat i några veckor nu och provkört dom flesta bilarna i klassen och har nu fastnat för 308án =)

Eftersom 308SW i sin senaste inkarnation var en helt ny modell förra året så är det säkert inte så många som har erfarenhet av den modellen - i alla fall inte bland oss som skriver här. Så du får nog handla och hålla alla tummar du har..:)

Den vanliga 308:an blev ju årets besvikelse i långtestet, mest på grund av allt krångel, antar att det inte är så stor skillnad på den och SW när det gäller kvalité, så jag säger som Pi, du får hålla tummarna :)

http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtestrapport-peugeot-308

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

PSA har haft näst bästa verkliga kvalitet efter japanerna så det är nog bara att slå till!? Vi Bilägare tycker om att hacka på franska men hoppas dom snart går i pension och får ynglingar till stallet som inte har blivit hjärntvättade av sina farssor. :)

Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en peugeot. Det är på tok för mycket strul med dom. Andrahandsvärdet är dåligt också.
Köp en Mazda 6 kombi eller en avensis. Båda håller ihop och båda har bra andrahandsvärde. Ett annat alternativ är octavia. Mycket bil för pengarna och mindre bekymmer än med peugeot. Hoppas du hittar rätt bil till slut!

Pego är det i Hänt i Veckans undersökning eller ;) Jag har aldrig sett Peugeot i toppen av en enda kvalitet undersökning

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Bilnerd wrote:
Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en peugeot. Det är på tok för mycket strul med dom. Andrahandsvärdet är dåligt också.
Köp en Mazda 6 kombi eller en avensis. Båda håller ihop och båda har bra andrahandsvärde. Ett annat alternativ är octavia. Mycket bil för pengarna och mindre bekymmer än med peugeot. Hoppas du hittar rätt bil till slut!

Jag har ägt Mazda tidigare och har lovat mig själv att aldrig köpa en Mazda igen. Hade den mer på verkstaden än ute på gatan :-) Sen har väl dom ett rykte om att rosta som fan än idag? Tycker aldrig man ser något annat än rostiga Mazdor.

Jag är ute efter en bil med mycket teknik och som är snygg för den budget jag har. Peugeon har verkligen fallit mig i smaken med tanke på vad man får för pengarna.

Har fått en offert på en SW 1.2 T bensin på 130HK, med panoramatak, automat, keyless, navigator, backkamera, skinnstolar, döda-vinkeln-kamera, autobroms etc samt vinterdäck på fälg för 223.000. För den prislappen är det ett givet köp för mig, och jag gillar verkligen designen på bilen så jag tror nog att det blir bra!

Bra pris för en välutrustad bil. Men kom ihåg att tänka på andrahandsvärdet också. Vet inte hur just Peugeot ligger till, men har man otur kan ju en billig bil i slutändan bli dyrare att äga än en dyr, beroende på andrahandsvärdet.

Regel nr1. Köp aldrig en ny bil om du oroar dig för andrahandsvärdet. Tro mig, det är oftast sämre än man vill tro ändå ;-)

Regel nr2. Köp alltid den bil DU vill ha.

Regel nr3. Lyssna ej för mycket på de som skriver här.

Regel nr4. Speciellt på mig :-)

Regel nr5. Njut av varje mil i DIN nya bil.

Peter E, jag håller med! Menade inte att TS ska oroa sig för andrahandsvärdet, bara att det kan vara en variabel som är viktigare (men förstås också mer svårbedömd) än inköpspriset.

När du nu gillar den här bilen är det bara att slå till. Att man trivs med bilen är viktigare än om den förmodas ramla mer i värde än en annan bil som man kanske inte alls trivs med, det är ändå något som man inte vet förrän det är dags att byta.
Återkom gärna här med dina erfarenheter och lycka till!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det där med att Peugeot har dåligt andrahandsvärde håller jag inte med om, ägde en Peugeot 508 SW i nästan 3 år som jag hade sen den var ny, fick ganska så bra i inbyte när jag bytte till Octavian jag kör idag.

Pär

http://www.reliabilityindex.com/news/52/States%20of%20Repair%20–%20Japanese%20and%20French%20brands%20top%20international%20league%20table%20of%20car%20reliability
"Japanese and French brands produce Europe’s most reliable cars, according to new research by Warranty Direct’s Reliability Index."

För mycket bias i de flesta "statistikerna", det ligger djupt och går från generation till generation vilka bilar som är skit och vilka bra fastän verkligheten ser helt annorlunda ut idag (tex. Opel bästa tysk på kvalitet och PSA gör verkliga kvalitetsbilar och försöker inte hela tiden göra allt så billigt som möjligt och sätta pengarna på marknadsföring). Man får tro på vad man vill men skulle råda att sluta tro på allt skit som sprids ut i dagens läge.

PS. Skulle undvika 1.6 THP (a'la BMW) fastän den nya varianten har hundratals utbytta delar.

Andrahandsvärdet är nog mer skrämmande på andra bilmärken än på en 308 SW. Jag kan ge som referens Jaguar XF Diesel nypris drygt 500000 pris efter knappt fyra år 260000. Hyffsat andrahandsvärde, men mellanskillnaden upp till motsvarande nypris är betydligt större än för en billigare bil. Sen ska du tänka in skatt, försäkring, reservdelar osv så blir nog Peugeoten ganska billig i längden.

Jag tror att bilen är bra. Vad annat är fälgarna skapade problem för testlaget under testet i vib? Invändigt är denna bil större än testbilen och motorn är ju ny... Men har ju head-up display idag och det blir ju samma sak som i denna kan jag tycka så intrumenteringen kan ju inte vara så mycket att klaga på heller i jämförelse?

Man ska bara köpa bilar man gillar! Allt annat är hål i huvudet!

Har provkört 308Sw med 110Hk motorn och den imponerade stort på mig trots att jag till vardags kör Hdi versionen ( äldre 308:an )
Den rullade fint och bränsleförbrukningen var låg. Kommer själv att överväga en bensinare vid nästa byte.
Det är möjligt att Peugeot har lite sämre andrahandsvärde räknat i procent om man jämför med Volvo mfl men oavsett hur mycket folk tjatar om dåligt andrahandsvärde för vissa fabrikat så är det fortfarande så att en billigare bil också förlorar mindre i värde,...ja räknat i kronor alltså. Vet inte hur det är med er andra men själv tjänar jag mina pengar i valören kronor och inte procent.
Mina och familjens bilar utav fabrikatet Peugeot har fungerat väl utan större överraskningar. Det som jag anmärker på är de dyra servicekostnader som råder för vissa årsmodeller. Dock skall detta ha blivit bättre på de helt nya modellerna!?
Jämfört med den äldre modellen så är 308:an ett jättelyft om man inte är i behov utav ett lika stort bagage. Även baksätet upplever jag som trängre på alla vis och taket är lägre och lutar inåt. Är man över medellängd blir det trångt på de yttre platserna och den femteplatsen som återstår i mitten lämpar sig inte för någon vuxen. ( likt de flesta andra bilar oavsett storlek )

Tycker att du skall följa ditt eget hjärta och köpa det som känns rätt för dig och inte lyssna så mycket på vad alla andra tycker. Hur tusan kan t.e.x någon som äger en nyare Volvo,Bmw,Audi,MB o.s.v anse att de har ett bra andrahandsvärde?
Du har testat flera bilar och kommit fram till att du hellre vill ha en helt ny och fräsch bil istället och jag tror inte att du kommer att bli besviken. Dock kan du idag fynda något äldre bilar till mycket bra priser och Peugeot säljer sin 308:a till ett väldigt lågt frånpris vilket i alla fall är lockande för mig. Med priset som du har fått som är lågt så har du nog ändå fått betala ca 60.000kr för utrustning och lite starkare motor. Pengar som gör bilen trevligare men som du aldrig får tillbaka. Bara du kan avgöra om du anser det vara värt det.

Hoppas att du vill fortsätta rapportera om bilvalet här sen också.

Lycka till

Så kom det gamla Reliability Index upp igen. Detta index ger dock ingen information om skillnader i bilarnas tillförlitlighet. Det har Peugo helt fått om bakfoten. Snarare åskådliggör det skillnader i bilarnas komplexitet (de tillverkare som tillverkar små billiga bilar får per automatik ett övertag), populationens fordonsfördelning (de tillverkare som tillverkar små billiga bilar får per automatik ett övertag), reparationskostnader (dyra komponenter kostar mer än billiga) samt att stora komplex bilar ofta tar längre tid att reparera än små. Kostnaderna, tidsvariabeln och indextalet drar därigenom iväg. Sedan förekommer det alltid bias, eftersom inrapporteringen varierar rätt ordentligt mellan olika verkstäder. Samma sak med biltillverkarnas garantibenägenhet. De tillverkare som är generösa med good-will och annat får därigenom ett lägre index än dem som inte är lika duktiga på att ta på sig kostnader för fel utan istället skjuter över reparationerna på kundernas försäkringsbolag. Det kan vidare diskuteras hur jämförbar den engelska bilpopulationen är med den svenska. Jag vågar t.o.m lova att det finns rätt stora skillnader som redan där ger en missvisande bild.

Sist men inte minst: Vi har inga som helst kunskaper om hur stora de uppmätta skillnaderna verkligen är, d.v.s vi får ingen information om spridningen runt det angivna värdet eller dess varians. Index är vanligtvis en mycket oprecis mätmetod med stora osäkerheter inbyggda. Peugo:s slutsatser saknar alltså statistisk och vetenskaplig grund och är troligtvis kopplade till hans egen fanatism, snarare än vad som går att utläsa via historiska data.

Vill man studera skillnader i kvalitets- och driftsäkerhetsnivå återstår därför fortfarande enbart Bilprovningen. Där hamnar Peugeot bland de sämsta. Samma sak i utskrotningsstatistiken - som dessutom är 100% - d.v.s utan felmarginal (tvärtemot detta index). En genomsnittlig Peugeot åker tidigare till skroten än en genomsnittlig Toyota, Volkswagen, Mazda eller Volvo. De sistnämnda har en betydligt längre livslängd (mer än 10% i genomsnitt). Det rimmar rätt illa med den påstådda överlägsna kvalitetsnivån. Men kanske att folk tröttnar på sina Peugeot och frivilligt skrotar fullt fungerande bilar istället för att sälja dem vidare:-)....Jag tror dock inte att så är fallet.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.