Passat GTE

263 inlägg 0 nya
Passat GTE

Hoppas på att få igång en tråd kring Passat GTE. Jag har en beställning lagd den 1 September där jag nu fått besked att den tillverkas vecka 4!
Spec:
GTE - 2016
Vit
St Tropez Läder
3CX Lastförskjutningsnät
4I6 Keyless Go
77G Navigationsdata Europa
7F4 Växelspaksknopp Sport
7X5 Park Assist 3.0, inklusive parkeringssensorer fram och bak
9S8 Active Info Display, digitalt centralinstrument (endast i kombination med Discover Pro)
KA2 Backkamera, Rear Assist 0
PER Elbaklucka, insynsskydd
PJ7 Dartford 18"
PL7 Läder Nappa
PS6 Panoramasoltak, skjut- och tiltbart
PW9 Parkeringsvärmare fjärrstyrd med timer
W51 Dragpaket
WD4 Stöldskyddslarm
VW0 Mörka rutor bak, akustiksidorutor
YOE Car Net e-Remote
ZNC Navigation Discover Pro

Jag har ca 25 km till jobbet, och har möjlighet att ladda i garaget. Ska bli intressant att se hur lite man behöver tanka då jag mestadels kommer klara mig på eldrift.
Har någon hårdtestat Car Play mot Android Auto? Lutar åt att IOS är bättre då Siri förstår svenska mkt bättre än Androids motsvarighet.

/GTE

Håll oss uppdaterade, alltid kul att läsa om hur ny teknik upplevs och fungerar i praktiken.
Denna drivlina verkar ju sitta i några av koncernens bilar just nu och verkar få bra kritik.

När det gäller CarPlay och ANdroid Auto så har jag bara testat det förstnänmnda snabbt.
Jag gissar att CarPlay initialt kommer fungera lite bättre då det funnits ute ett bra tag och att Apple i vanlig ordning klurat lite extra på hur det ska fungera bra.
Nackdelar jag hört med CarPlay är just att det saknas appar i CarPlay mode, men tror att det främst beror på att folk missat hela grejjen med CarPlay, det är inte tänkt att vara en Ipad i bilen utan en genomtänkt och säker infotainment lösning.
För att en App ska fungera i CarPlay måste den ha godkänts av Apple för just CarPlay.

Siri fungerar ruskigt bra på Svenska faktiskt, har dock inte testat det i bil men det känns som att där är verkligen ett av de ställen röststyrning verkligen borde fungera.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Det här blir intressant!
Har du möjlighet att ladda på jobbet också?
Hade funderingar på en sån här bil men den drog iväg lite väl långt i pris för min del.
Men rent bilmässigt hade den varit klockren för mina behov.
Håll oss uppdaterade...inte långt kvar till v.4. Fast den dyker nog inte upp förrän några veckor senare.

Kul bilval ellahills, ska bli spännande och följa hur Passat plugin-hybriden fungerar.

Uppdatera oss gärna när du fått vantarna på bilen, kika gärna in i den redan existerande Passat B8 tråden
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/den-nya-passat-traden

Peter E, vi har möjlighet att ladda i garaget på jobbet. Innebär att jag har "full" tank när jag åker hemåt.
Är det någon som äger en Passat/Golf GTE med Navigation Discovery Pro som listat ut hur man får in laddstationer i kartan? Alt i POI?
Kommer fortlöpande lägga upp bilder och information kring just laddhybidsägande. Förbrukning, Appens tillförlitlighet och användbarhet, förbrukning vid bensindrift mm.

Det som fick mig att titta närmare på nya Passat GTE var all teknik som finns. Kommer senast från en 2014, Audi A6 Allroad utan navigation.
Ser speciellt fram emot den adaptiva farthållaren som fungerar ner till 0 km/h, perfekt i kökörning.
Aktiva displayen som anpassas utefter infon man föredrar.
CarPlay/Android Auto, slippa läsa meddelanden etc på telefonen. Använda Spotify, lyssna på ljudböcker, etc.
Navigatorn har också de mest besökta resmålen i minnet, och visar trafiksituation etc automatiskt
Möjligheten att via Appen kunna sätta på kyla på sommaren, samt värme på vintern utan att vara inkopplad på el

Tillverkning vecka 4 innebär nog leverans tidigast vecka 8.

Har oxå beställt en GTE 2016 med spec enligt nedan och leverans preliminärt v11.

Färg Pure white
Klädsel Titansvart
3CX Lastförskjutningsnät
4F2 Keyless Access i kombination med larm
6NW Innertak i titansvart
6XW Ytterbackspeglar, elektrisk infällbara
79D Lane Assist, Side Assist Plus, Emergency Assist & Traffic Jam Assist
9VW Soundsystem "DYNAUDIO Confidence" 700W
KA2 Backkamera, Rear Assist
PJ5 Lättmetalfälgar 17 tum Soho Antracite
W51 Dragpaket
WD4 Stöldskyddslarm
VL3 Utökat fotgängarskydd via City Emergency Brake
WLH LED-strålkastare High, med dynamisk kurvljus och LED-varselljus
VW0 Mörktonade rutor från B-stoplen och bakåt med akustiksidorutor
WY5 Safe Tech paket i kombination med LED High strålkastare

Jag kommer från en Peugeot 508 GT SW 2011 som var i stort sett fullutrustad redan i grundutförande, och motsvarande utrustning (Panoramatak, 18", Head-Up, Navi, TPM, Parkeringsvärmare Elstolar etc) i Passaten hade kostat ytterligare ca 50.000 vilket fick mig att välja utrustning lite annorlunda. Ingen Navi t ex eftersom CarPlay bör fungera som ersättning. Demobilen jag körde hade den aktiva displayen men jag var inte imponerad så inget jag eftersträvade att ha. Satsade hellre på bra ljud och ljus, och då kostade det inte mycket extra att lägga på alla säkerhetspaket även om jag egentligen inte suktade efter dem. Så nu blir det en mix av ned-köp jfrt med Peugeoten och något nytt med nya finesser :)

Hoppas ni som beställt GTE skriver mycket om den här och gärna då så exakt som möjligt så alla för- och nackdelar avslöjas.

Nu gick jag leveransbesked. Levereras mellan v.7 och v.9..
Man får se det positivt och hoppas de hinner fixa buggar osv som upptäcks på allra första bilarna.
Ni som fått lev av nya Passat, kommer 4g router med alla bilar nu som reklamen säger?

Ellahills det är VW:s modeller med 4-Motion som man får med en 4g router från Tele2.

Tror nog inte det är så mkt buggar, iallafall inte på drivlinan då det är samma som i golfen samt att många komponenter delas med den.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160111/volkswagen-forbattrar-batteriet-i-e-golf-32-procent-battre-rackvidd

"Kanske kan vi förvänta oss samma förbättring på VW Golf GTE och tjänstebilsfavoriten Passat GTE?"

Ja - det vore väl märkligt om inte också batterierna förbättras när förbränningsmotorerna blir starkare och kanske också snålare. Normal utveckling skulle jag kalla det. Man kan ju bara kolla hur energitätheten ökat på t ex 18650-cellerna under de senaste åren - alltså sådana som används både i datorer och i elbilar.

Pi, lite sånt som jag tycker tillverkarna är dåliga med och som blir ett hinder för köp. Men det ligger väl i teknikens natur men kanske kunde lösas med nån form av uppgraderingsmöjligheter även på redan sålda fordon.

Ellahills wrote:
Ser speciellt fram emot den adaptiva farthållaren som fungerar ner till 0 km/h, perfekt i kökörning.

Vill bara påpeka att även Allroad har adaptiv farthållare som fungerar ner till 0 km/h. Testade det senaste i dag :-)

Vidstige - förstår inte riktigt vad du menar att tillverkarna är dåliga med... Att teknik utvecklas, i detta fall energitätheten på batterier, sker ju kontinuerligt men nånstans måste tillverkarna sätta ner foten och bestämma att just detta batteri, som dom då testat minutiöst, är det som skall använda t v. Att det sen kommer varianter av battericellerna med högre energitäthet innebär inte med automatik att det "bara" är att byta till dessa istället utan de måste åter testas minutiöst beträffande många olika parametrar som måste vara uppfyllda. Så det kan ta rätt lång tid att byta innehållet i bilarnas batteripaket även om det förefaller att vara en enkel procedur.

Pi, jämför med konventionella bilar, åldras inte så fort.
Även slutna hybridsystem som Toyota/Lexus, håller sig riktigt hyggligt.
Du ser det på andrahandsvärdet.

Men dom elbilar och plugin-hybrider som nu kommer, jag dom kommer åldras enormt fort och det kommer inte gå att uppgradera dom i efterhand. Det är oflexibelt och ett stort moment 22. Att bilarna ändå säljer beror på stora skattesubventioner, annars skulle dom inte sälja knappt alls.

Tesla Model S har dock klarat sig hyggligt och det är ju tack vare att batteriet är så grymt tilltaget (stora batteri-versionen) att det är bra även med lite längre perspektiv.

Minns också diskussionen här om Prius plugin, många dissar den nu beroende på kort räckvidd. Om några år kanske vi tycker dessa GTE från VW är hyfsat föråldrade och begpriserna riskerar att accelerera neråt. Återstår väl att se dock, 4-5 mil kanske kommer anses hyggligt längre tid. Risken är ju också alltid att en ny version från tillverkaren i viss mån dödar intresset för den gamla versionen som man sålt tidigare, alltså då mer än på konventionella bilar. Och nu pratar vi några års sikt, tänk dig dessa bilar när dom är 10-15 år gamla.

Normal modell-cykel är 7 år men med den teknikutveckling det är på batterier, elektriska drivsystem och elektroniska styrsystem kanske det kommer vara betydligt kortare i praktiken på sån här teknik. Det blir lite som en ny modell av en smartphone eller surfplatta, den är modern och het i max 3 år.

Kollade nyss igenom en recension av Passat GTE. Det som slår mig är hur silkeslent bensinmotorn kickar igång när man behöver den.

http://m.youtube.com/watch?v=NUOwrucywKg

Vidstige - att saker "åldras" snabbt är nog rätt vanligt när produktutvecklingen befinner sig i den fas den f n gör för batteridrivna bilar. Förbränningsmotordrivna fordon har ju funnits under mängder av år så där händer det ju av naturliga orsaker inte lika mycket. Så den enkla sanningen är nog att "early adopters" kommer att få betala priset för utvecklingen, tyvärr. Sen är det var och ens övervägande om det ändå är värt priset att välja dessa produkter - trots sina brister. Och för oss övriga att applådera dessa köpare som trots allt för utvecklingen framåt.

Tror man måste skilja på rena el-bilars räckvidd och plug-in hybrider.
Då de flesta resor är under 3 mil så tycker jag plug-in varianter som klarar 5 mil möter kraven. Tror inte det finns ett så stort behov av längre räckvidd där. Däremot kan ju batteripacken bli mindre och lättare.

Sen tycker jag inte 370 000 för en Audi A3 SB e-tron är så dyrt om man jämför vad man får pynta för en "vanlig". Samma gäller ju om man jämför Golf GTI och Golf GTE, det är inte så stor prisdiff utan subventioner som man kan tro.

När det gäller livslängd på bilar så hoppas jag att det blir som med mobiltelefoner, att man behåller dom betydligt längre än vad man gjorde för några år sedan.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, i fallet Audi A3 etron är det väl så att den inte får har dragkrok, vilket väl då gör Golf GTE mer intressant för en del. Du kan ha en bra poäng vad gäller 5 mil och att det är en räckvidd som kan kännas ok även om 10-15 år, den som lever får se.

Jodå, A3 E-tron finns med dragpaket/dragkrok. Vet att det pratades en del på forum om det i början (2014) men nu går det att beställa med dragkrok.
Samma gäller även G-tron och TGI numera (Lite OT men vet att även dom inte erbjöds med det initialt).

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!