Oseriös artikel i Vi Bilägare - Hyundai Ioniq

30 inlägg 0 nya
Oseriös artikel i Vi Bilägare - Hyundai Ioniq

I artikel i tidningen från slutet av november står det vi upprepade tillfällen en räckvidd på 280 km. Detta är att lura konsumenterna. Redan i sidospalten skriver man en en genomsnittsförbrukning på 11,5 kWh/100 km som ger mindre än 280 km. I verkligheten får man vara glad om man når 14 kWh/100 km och når 200 km.

Det är väl inte artikeln som är oseriös när det är körning enligt gällande normer som ger det resultatet? Varför den skulle förbruka så mycket som 14kWh/100km vet jag inte.

Tidningen måste ju rimligen utgå ifrån den normerade förbrukningen vid denna typ av artiklar. I en regelrätt Nybilstest kör man ju längre och mäter upp en snittförbrukning och då har ju tidningen mera på fötterna. Samma sak gäller ju även bilar med andra drivmedel - verklighetens förbrukning är för det mesta minst 30 % över deklarationens.

Amerikanska bränslemyndigheten anser att bilen går 20 mil på en laddning , och som vi vet så går Tesla med 80 kWh batteri 23 mil på vintern med sin 40 % kortare räckvidd än på sommaren så kan var och en räkna ut hur långt Loniq går på vintern med sitt mycket mindre batteri än Tesla.

Fast att jämföra förbrukningen mellan Tesla och Ioniq känns väl också rätt oseriöst. Det intressanta är ju dels verklig räckvidd under aktuella förhållanden, dels hur mycket räckvidd Ioniq förlorar vintertid - vilket i sig innebär olika saker om bilen går t ex i Skåne eller i Norrbotten. Sen har jag kört Kia Soul EV och den var ovanligt sparsam med "dropparna" så jag skulle inte vara förvånad över att Ioniq är ännu sparsammare m a p karossformen. Givetvis är inte räckvidden den som deklareras enligt vår europa-norm, Batteriet har tydligen 28 kWh användbar kapacitet vilket sommartid förmodligen utan större problem skulle kunna räcka typ 20--21 mil om man inte kör över 90 km/t under nån längre period. Lägre fart ger säkert ännu längre räckvidd. Denna test kan ju vara intressant att läsa - även om man kanske inte skall dra alltför omfattande slutsatser av den - http://pushevs.com/2016/10/30/hyundai-ioniq-electric-range-test/

Ioniq har i de första verkliga testerna visat sig dra väldigt lite el så man ska inte överdriva åt något håll.

Ioniq har en elförbrukning på 1,4 kWh per mil vilket är lågt. Med 55 % statstrafik kommer Ioniq 20 mil per laddning och vid bara landsväg kommer man 17,7 mil per laddning enligt bränsleekonomimyndigheten i USA.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431tab1
Går man in och tittar på bränsleekonomimyndighetens sida ser man att Nissan Leaf har en högre elförbrukning än Ioniq i testerna som görs av myndigheten. Tyvär ser man inte vinterräckvidden hos bilarna som testas.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Norska priset på Ioniq el startar på 240.000 NOK medan priset för hybriden startar på 265.000 NOK. Det är väl främst skattebefrielsen på elbilen som gör skillnaden skulle jag tro.
Jämförelsevis så börjar priset på en e-Golf på ca: 281.000 NOK och en e-Up på 208.000 NOK.
Kia Niro hybrid har samma "startpris" som Ioniq hybrid - alltså 265.000 NOK, medan Kia Soul EV börjar på ca: 217.000 NOK.
Intressant är att Kia Soul-EV i Norge går att få för i stort sett samma peng som en e-Up medan den i Sverige prissatts att mera matcha e-Golf - om än aningen billigare. Nu kan det ju skilja i utrustningsnivåer men hade Kia prissatt Soul EV annorlunda i Sverige så finns ju möjligheten att den blivit klart populärare.

Pi wrote:
Norska priset på Ioniq el startar på 240.000 NOK medan priset för hybriden startar på 265.000 NOK. Det är väl främst skattebefrielsen på elbilen som gör skillnaden skulle jag tro.
Jämförelsevis så börjar priset på en e-Golf på ca: 281.000 NOK och en e-Up på 208.000 NOK.
Kia Niro hybrid har samma "startpris" som Ioniq hybrid - alltså 265.000 NOK, medan Kia Soul EV börjar på ca: 217.000 NOK.
Intressant är att Kia Soul-EV i Norge går att få för i stort sett samma peng som en e-Up medan den i Sverige prissatts att mera matcha e-Golf - om än aningen billigare. Nu kan det ju skilja i utrustningsnivåer men hade Kia prissatt Soul EV annorlunda i Sverige så finns ju möjligheten att den blivit klart populärare.

Det var nära för Kia Soul EV är 2000 kr billigare än Hyundai Ioniq El för bilpriser gäller endast i Sverige. Elförbrukning 14,7 kWh/100 km och räckvidd 212 km för Kia Soul EV.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag provkörde Ioniq hybrid för nån vecka sen, alltså den enklaste varianten som "mildhybrid". Många plus måste jag säga även om priset kanske är lite väl högt. DCT lösningen med 7 växlar var intressant att testa. Nu i höst lanseras den som laddhybrid, då tror jag den kan börja sälja bra, även då som privatleasing. Tror mer på laddhybriden än på elbilsversionen eller mildhybriden för denna modell och med dom priser dom har. Gillar konceptet med att den går ca 5 mil på el och sen är riktigt snål på bensin om man kör längre. Som laddhybrid tycker jag den känns mest aggressivt prissatt, bara "299,900" kr (med miljöbilspremien dragen).

http://www.hyundai.se/bilar/ioniq-plug-in

Mildhybrid ? Är inte det ännu "mindre" hybrid är Toyotas normala hybridlösning ? Och Hyundai Ionic Hybrid är väl mera liknande Toyotas lösning i så fall. "Mildhybrid" har jag fått för mig är typiskt de s k 48V-systemen som bl a Volvo tydligen satsar hårt på.

Den är definitivt ingen mildhybrid.

Ok kanske fel ordval, tänker på en hybrid som inte går att ladda för att vara tydlig i inlägget.
Hybrid/mildhybrid ser jag som en bil som har bromskraftsåtervinning och en elmotor som skjuter för att ge extra push från den energin.
Så tänker jag mig att dom Volvo som kommer framöver får men det kanske inte blir lika bra med 48V som Ioniq och Prius, som väl både har klart högre volt. Återstår kanske att se.

Mildhybridervtillåter avstängd motor vid broms, rullning och stopp. Är inte tänkt att driva bilen ensam alls.

ok, då blir frågan hur mycket nytta det gör med mildhybrid för Volvo och Audi, kanske blir lite av en besvikelse.

Misstänker att du har rätt i det antagandet, Vidstige. Känns mera som att nyttja hybridbeteckningen för att framstå som mera miljövänliga än att faktiskt leverera nåt som tillför nåt för dels miljön men även för köparens egen plånbok.

Det blev lite många kopior där Pi, men det är fixat :-).
Jo jag tror ni har rätt, mildhybrid är nog mest ett spel för galleriet, i praktiken har det liten betydelse.
Däremot tror jag det är en fördel med att gå upp till 48V systemspänning.
Med dagens elektronik är det ju billigt och enkelt att anpassa spänningen till enheter som är avsedda för 12V.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige,
Har du svängt angående laddhybrider? Jag vill minnas att du sågat tanken att stoppa i sladden när man kommer hem.

Jag fick nyligen veta att Ioniq elbil har offererats för 335 kkr före premieavdrag. Det är inte så illa.

saabnisse - många kopior ? Nåt jag missat att se i så fall. Om det var av mitt inlägg så måste det vara ViBs mystiska forumprogramvara som spelat oss spratt igen...:) F ö är det nog bra att höja systemspänningen i elsystemet - om inte annat så för att minska strömstyrkan med dagens energislukande komponenter. För externa uttag som "cigg-uttaget" kan ju fortfarande vara 12 V-uttag.

L.Mäkinen, för dom som har laddmöjlighet hemma tror jag laddhybrid många gånger kan vara bästa lösningen. Särskilt nu när dom börjar bli vettiga i pris och räckvidd som ioniq plugin. elbilen var hyggligt prissatt men den tror jag mindre på, är för mycket en "halv" bil för min smak.

pi och saabnisse, en tanke slog mig nu, kanske blir då hybriderna från volvo och audi snålare som laddhybrid än mildhybrid, alltså när laddhybriden är urladdad.

Lägg till ny kommentar