Nya Citroen C4 Cactus halvkombi 2018

146 inlägg 0 nya
Nya Citroen C4 Cactus halvkombi 2018

Det var fantastisk upplevelse med Progressive Hydraulic Cushions fjädring, Advanced comfort-säten och låg bränsleförbrukning 4,5L/100 km, 104 CO2-utsläpp och priset 159,900 kr för FEEL eller 169,900 för SHINE.

Vinter framkomma.

Det blir nog dyrt att byta dämpare om 10000 mil får jag en känsla av.
Och nu kan man ha en kaffemugg på resan.
Frågan är väl om det bara är text och bilder eller om det ger något märkbart i verkligheten.

Jag tycker det är trevligt att det fortfarande finns biltillverkare som värdesätter komfort!
Alltför många ska ha "sport" med i namnet och tror att det innebär betongsäten och slopad fjädring!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill gärna gilla denna bil men liksom fallet är med C3 Aircross så saknar den en del "komforthöjande" teknisk utrustning så tyvärr...

Pi, vad tänker du på då, som exempel?

Jag har inte sett nya Cactus hos min ÅF än, officiell Sverige-premiär blir troligen först senare i april eftersom det är då den börjar levereras. Men den går att förbeställa redan nu.

Några saker bör man uppmärksamma:
* De nya sätena - Advanced Comfort Seats - är extra, inte standard. Kostar 2 900 kr som tillval för både Feel och Shine.
* Autobroms endast standard i Shine, inte Feel. Det verkar märkligt eftersom C3 Aircross har autobroms i både Feel och Shine.
* Cactus Shine har inte Style pack och Tech pack (nyckellöst, backkamera m m) som standard utan det är tillval. C3 Aircross Shine har dem som standard.
* Trådlös mobilladdning går inte att få i Cactus men det är standard i C3 Aircross. Varken Grip control eller öppningsbart panoramatak är möjligt för nya Cactus. Grip control kan komma i framtiden (finns till "gamla" Cactus), men karossen är inte gjord för öppningsbart panoramatak.

Skillnaderna utrustningsmässigt mellan C3 Aircross och Cactus beror troligen på att Aircross helt enkelt är en ny modell, medan Cactus är en uppdaterad / ansiktslyfts version. Inredningen i nya Cactus är i stort oförändrad, lite nya färger och texturer, men förutom stolarna har inte mycket hänt interiört, förändringarna ligger på annat plan.

Lite synd att Citroën Sverige - precis som i fallet med C3 Aircross - väljer att inte ta hem alla inredningsval... De ljusare färgerna kommer inte. Det är grått och mörkt som gäller. Trist, jag hade tyckt om en Cactus i ljus klädsel med vinröda detaljer och vinröd instrumentpanel.... Finns utomlands.

Skidoos spekulation att dämparna måste bytas efter 10 000 mil och att det blir dyrt, ja det får vi väl se. Jag är inte alls övertygad om det. Visst kommer dessa dämpare att vara lite dyrare än vanliga initialt, men de kommer komma i fler produkter från Citroën och då sjunker priserna. Jag har svårt att tänka mig att de skulle behöva bytas redan vid 10 000 mil. Tror inte att livslängden är kortare än konventionella dämpare. Det speciella med de här, är att de har särskilda "progressiva hydrauliska kuddar" i ändlägena på dämparna, det är tricket som gör den speciella fjädringen.

Det som störde mig mest med den senaste Cittran jag hade var att en farbror kraschade in i sidan på den så illa att den skrotades. Min Citroën ersattes med en Golf som var så usel att jag höll på att deppa ihop. Jag var in hos en Citroënhandlare samma dag som jag beslutat mig för att avsluta Golf-äventyret. Just den dagen var jag så laddad av anti-känslor att Citroënhandlaren kunde ha övertalat mig att köpa vilken bil som helst. På grund av bristande intresse i butiken gick jag därifrån utan att ha pratat med någon alls. Jag vill jättegärna läsa mer om C4 Cactus och C3 för nästa gång jag byter bil vill jag absolut ha en bil som är så långt ifrån sportfjädring som möjligt.

Pi, tänker säkert på adaptiv farthållare. Cactus var aldrig förberedd för det när den designades från början och det blir för dyrt att lägga till det i efterhand - detta är ju en ansiktslyftning inte en ny modell. Däremot har den avläsning av hastighetsskyltar och farthållaren kan låsas till det värdet.

Världens, då är det Cactus du ska ha. Varken C3 eller C3 Aircross får PHC-fjädringen, det är Cactus som premiäras med den och sen kommer C5 Aircross efter sommaren den får också den nya PHC fjädringen. Bäst resultat är fjädringen i kombination med de nya stolarna, som är inspirerade av Tempur-madrasser. Stolarna är dock extra tillval 2 900 kr, men fjädringen är standard på alla nya Cactus II.

Det är märkligt att inte uppdatera till adaptiv farthållare när man uppdaterat till ett nyttfjädringssystem.
Så besvärligt är det inte att installera en sökradar och göra bilen modern!
Om det är det Pi menar håller jag helt med.

skidoo1238 wrote:
Det blir nog dyrt att byta dämpare om 10000 mil får jag en känsla av.
Och nu kan man ha en kaffemugg på resan.
Frågan är väl om det bara är text och bilder eller om det ger något märkbart i verkligheten.

Det är inte så dyrt för den är mekanisk PHC-fjädringen är enkel konstruktion än exempel andra elektrisk 3 valbara program som har Alfa-Romeo Qiulietta och VW Golf med tillval DCC är mer dyrare att byta stötdämpare.

Vinter framkomma.

saabnisse - man vänjer sig snabbt och mycket riktigt avser jag bl a adaptiv farthållare men även den elektriska handbromsen med autohold. Samt inte minst backkamera men den kanske finns som tillval. Samt den enkelt infällbara dragkroken som finns i nuvarande bil. Kanske inte nåt som absolut måste finnas men definitivt en bra och praktisk lösning.

Saabnisse, stötdämpningen är enkel att införa eftersom stötdämparna är en mekanisk-hydraulisk enhet och kan placeras istället för de gamla. Det enda som behövs är att de ska intrimmas för den särskilda bilmodellen. Men i princip kan de monteras i vilken bil som helst. De innehåller ingen elektronik. Det är hydrauliska kuddar i ändlägena, en smart konstruktion.

När det gäller nya elektriska funktioner så handlar det ju om vad som går att göra med bilens datorsystem och elektronik. Cactus var från början designad som en enkel bil med få finesser. Det var först senare man kom på att ändra inriktningen för modellen och det begränsar givetvis vad som är möjligt att göra på ett kostnadseffektivt sätt. Teoretiskt är allt möjligt, men om det kräver för mycket ombyggnad så blir det för dyrt. Tänk även på att Cactus är en låg-marginal produkt, den ska fortfarande ha ett lågt pris.

DS 3 Crossback får givetvis adaptiv farthållare och den bygger på den nya CMP/EMP1 plattformen. Nästa C4 får också adaptiv farthållare, den kommer också byggas på CMP/EMP1. Och har premiär hösten 2020, årsmodell 2021. Så uppdaterade Cactus lever bara tre år till sen ersätts den av en ny C4.

Pi, backkamera finns i Tech pack, det har jag redan skrivit. :)
Cactus har hill holder, precis som C3 Aircross. Så värdet av elektrisk handbroms anser jag inte riktigt finns.

Det är lite tråkigt när det gäller Citroen, man kommer med en del riktigt bra innovationer, men man lyckas sällan kombinera dem i tid.
När man presenterade DS 1955 var det ju något som var överlägset allt annat i bilvärlden när det gäller nytänkande, allt utom den ålderdomliga motorn, visserligen bra, men inte i klass med bilen i övrigt.
Nu visade det sig snart att det var en riktig skitbil, men den modifierades och moderniserades och blev riktigt bra.
Och det är vad jag menar, förr förbättrade man sig för att ligga i topp, men nu verkar man kapitulera och skjuta på säkerhetssystem som kan erhållas på betydligt billigare bilar.
Raphael, det är länge sedan bilelektronik var dyr i produktionsledet, mekanik däremot kan fördyra.
Nej, jag tror PSA har missbedömt det här och inte insett hur värdefullt det är med modern säkerhetsutrustning.

Raphael: Mjuk fjädring och tempurmadrasser låter som en dröm. Jag ska helt klart ge Citroën en chans att förföra mig nästa gång det blir dags för bilbyte. Något av det skönaste jag åkt i var en urgammal Renault 12. Troligen en allmänt värdelös bil men jösses vad mjuk och skön bilen var. En sådan bil med modernt rostskydd och gärna automatlåda vore drömmen. Även designen får gärna vara helt annorlunda.

Saabnisse, det stämmer inte att Cactus saknar moderna säkerhetssystem. Den har autobroms, filavåkningsvarnare, döda-vinkel-varnare, paus-varnare, avläsning hastighetsskyltar och minneslåsning av dessa till farthållare/fartbegränsare. Allt detta räknas som modern säkerhetsutrustning idag.

Jag kallar inte adaptiv farthållare för en säkerhetsfunktion, det är en komfortfunktion. Mekanik som nya stötdämpare är enkelt att implementera. Det finns ju redan plats för dem i konstruktionen. Byt ut de gamla sätt in de nya.

Men att installera adaptiv farthållare kräver mer - förutom installation av radar behövs en annan dator i bilen och annan säkringsbox samt omkonstruktion av frontpartiet för att fungera med radarn. Detta är dyrare och krångligare än att byta stötdämpare. För en lågmarginal-produkt som Cactus ansågs det för dyrt för det skulle krävas en större ombyggnad och förändring av plattformen. På en modell som har typ 2,5 års produktion kvar innan den ersätts av en ny modell så ansågs det för dyrt.

Raphael - vad du anser om elektrisk handbroms struntar jag helt i för nu var det vad jag saknade och jag har haft bilar med både hill holder och elektrisk handbroms med autohold och insett att skillnaderna är stora till elhandbromsens fördel. Sen har ju inte den svenska prissättningen avspeglat att det är en s k lågmarginalprodukt men det kanske är som med C3 Aircross att man tar ut relativt sett mera för dessa modeller i Sverige än i t ex U.K. Vilket antagligen är orsaken till att jag sett rätt många C3 Aircross på bilhandlarens nybilsparkering...

Världens, nya Cactus finns med automatlåda ihop med den lilla bensinturbon på 110 hk.

Stolarna har ett flerlagers system med ”minnesstoppning” för extra följsamhet, plus justerbart svankstöd. Inspirationen kommer från stolarna i GS och CX, man vilke göra breda sköna fåtöljer, men uppdaterade med det senaste inom ergonomi-området. Stolarna är mjuka men spänstiga, ska hålla bättre och ge mer komfort i längden än förr.

Renault har blivit hårda. Senaste sköna Renault jag kört var min Laguna Ph2 från -00. Senare Renault är fastare i fjädringen. Inte obekväma, men inte lika sköna som förr.

Vinter framkomma.

Pi, jag har självfallet rätt att uttrycka min åsikt och säga vad jag tycker. Även om du inte anser att jag har yttrandefrihet så har jag faktiskt det och jag kommer självfallet fortsätta att uttrycka mina åsikter om handbromsar även fast du inte gillar mina åsikter. Jag har inte brutit mot några forumregler genom att vara kritisk mot elektrisk handbroms. Så du får helt enkelt tåla min kritik och acceptera att jag inte gillar elektrisk handbroms.

Gällande prissättningen så följer Sverige de franska priserna rätt väl, bara man kollar på samma specc:ar. I Sverige så är flera paket standard som är extra tillbehör i Frankrike. Lägger man till dem i Frankrike så matchar priserna.

Bilarna för Storbritannien har andra utrustningsnivåer och möjliga paket, det ger annan prisbild. Deras Flair saknar motsvarighet i Frankrike och Sverige. Den är ett mellanting mellan Feel och Shine. Alltså enklare utrustad än Shine.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.