Vi Bilägares forum

Nya Citroen C4 Cactus halvkombi 2018

Nya Citroen C4 Cactus halvkombi 2018

Det var fantastisk upplevelse med Progressive Hydraulic Cushions fjädring, Advanced comfort-säten och låg bränsleförbrukning 4,5L/100 km, 104 CO2-utsläpp och priset 159,900 kr för FEEL eller 169,900 för SHINE.

http://media.citroen.se/file/74/7/.pdf

https://youtu.be/4ARDVYoEnCM

https://youtu.be/0E2FtScaODg

https://youtu.be/nSuKcA9RxoE

Uppdaterat: 2018-02-09 20:17
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Jag tycker det är trevligt att det fortfarande finns biltillverkare som värdesätter komfort!
Alltför många ska ha "sport" med i namnet och tror att det innebär betongsäten och slopad fjädring!

Uppdaterat: 2018-02-09 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill gärna gilla denna bil men liksom fallet är med C3 Aircross så saknar den en del "komforthöjande" teknisk utrustning så tyvärr...

Uppdaterat: 2018-02-09 21:20

Pi, vad tänker du på då, som exempel?

Uppdaterat: 2018-02-09 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir nog dyrt att byta dämpare om 10000 mil får jag en känsla av.
Och nu kan man ha en kaffemugg på resan.
Frågan är väl om det bara är text och bilder eller om det ger något märkbart i verkligheten.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:28

Jag har inte sett nya Cactus hos min ÅF än, officiell Sverige-premiär blir troligen först senare i april eftersom det är då den börjar levereras. Men den går att förbeställa redan nu.

Några saker bör man uppmärksamma:
* De nya sätena - Advanced Comfort Seats - är extra, inte standard. Kostar 2 900 kr som tillval för både Feel och Shine.
* Autobroms endast standard i Shine, inte Feel. Det verkar märkligt eftersom C3 Aircross har autobroms i både Feel och Shine.
* Cactus Shine har inte Style pack och Tech pack (nyckellöst, backkamera m m) som standard utan det är tillval. C3 Aircross Shine har dem som standard.
* Trådlös mobilladdning går inte att få i Cactus men det är standard i C3 Aircross. Varken Grip control eller öppningsbart panoramatak är möjligt för nya Cactus. Grip control kan komma i framtiden (finns till "gamla" Cactus), men karossen är inte gjord för öppningsbart panoramatak.

Skillnaderna utrustningsmässigt mellan C3 Aircross och Cactus beror troligen på att Aircross helt enkelt är en ny modell, medan Cactus är en uppdaterad / ansiktslyfts version. Inredningen i nya Cactus är i stort oförändrad, lite nya färger och texturer, men förutom stolarna har inte mycket hänt interiört, förändringarna ligger på annat plan.

Lite synd att Citroën Sverige - precis som i fallet med C3 Aircross - väljer att inte ta hem alla inredningsval... De ljusare färgerna kommer inte. Det är grått och mörkt som gäller. Trist, jag hade tyckt om en Cactus i ljus klädsel med vinröda detaljer och vinröd instrumentpanel.... Finns utomlands.

Skidoos spekulation att dämparna måste bytas efter 10 000 mil och att det blir dyrt, ja det får vi väl se. Jag är inte alls övertygad om det. Visst kommer dessa dämpare att vara lite dyrare än vanliga initialt, men de kommer komma i fler produkter från Citroën och då sjunker priserna. Jag har svårt att tänka mig att de skulle behöva bytas redan vid 10 000 mil. Tror inte att livslängden är kortare än konventionella dämpare. Det speciella med de här, är att de har särskilda "progressiva hydrauliska kuddar" i ändlägena på dämparna, det är tricket som gör den speciella fjädringen.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:29

Det som störde mig mest med den senaste Cittran jag hade var att en farbror kraschade in i sidan på den så illa att den skrotades. Min Citroën ersattes med en Golf som var så usel att jag höll på att deppa ihop. Jag var in hos en Citroënhandlare samma dag som jag beslutat mig för att avsluta Golf-äventyret. Just den dagen var jag så laddad av anti-känslor att Citroënhandlaren kunde ha övertalat mig att köpa vilken bil som helst. På grund av bristande intresse i butiken gick jag därifrån utan att ha pratat med någon alls. Jag vill jättegärna läsa mer om C4 Cactus och C3 för nästa gång jag byter bil vill jag absolut ha en bil som är så långt ifrån sportfjädring som möjligt.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:31

Pi, tänker säkert på adaptiv farthållare. Cactus var aldrig förberedd för det när den designades från början och det blir för dyrt att lägga till det i efterhand - detta är ju en ansiktslyftning inte en ny modell. Däremot har den avläsning av hastighetsskyltar och farthållaren kan låsas till det värdet.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:32

Världens, då är det Cactus du ska ha. Varken C3 eller C3 Aircross får PHC-fjädringen, det är Cactus som premiäras med den och sen kommer C5 Aircross efter sommaren den får också den nya PHC fjädringen. Bäst resultat är fjädringen i kombination med de nya stolarna, som är inspirerade av Tempur-madrasser. Stolarna är dock extra tillval 2 900 kr, men fjädringen är standard på alla nya Cactus II.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:35

Det är märkligt att inte uppdatera till adaptiv farthållare när man uppdaterat till ett nyttfjädringssystem.
Så besvärligt är det inte att installera en sökradar och göra bilen modern!
Om det är det Pi menar håller jag helt med.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
skidoo1238 skrev:

Det blir nog dyrt att byta dämpare om 10000 mil får jag en känsla av.
Och nu kan man ha en kaffemugg på resan.
Frågan är väl om det bara är text och bilder eller om det ger något märkbart i verkligheten.

Det är inte så dyrt för den är mekanisk PHC-fjädringen är enkel konstruktion än exempel andra elektrisk 3 valbara program som har Alfa-Romeo Qiulietta och VW Golf med tillval DCC är mer dyrare att byta stötdämpare.

Uppdaterat: 2018-02-09 21:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse - man vänjer sig snabbt och mycket riktigt avser jag bl a adaptiv farthållare men även den elektriska handbromsen med autohold. Samt inte minst backkamera men den kanske finns som tillval. Samt den enkelt infällbara dragkroken som finns i nuvarande bil. Kanske inte nåt som absolut måste finnas men definitivt en bra och praktisk lösning.

Uppdaterat: 2018-02-09 22:06

Saabnisse, stötdämpningen är enkel att införa eftersom stötdämparna är en mekanisk-hydraulisk enhet och kan placeras istället för de gamla. Det enda som behövs är att de ska intrimmas för den särskilda bilmodellen. Men i princip kan de monteras i vilken bil som helst. De innehåller ingen elektronik. Det är hydrauliska kuddar i ändlägena, en smart konstruktion.

När det gäller nya elektriska funktioner så handlar det ju om vad som går att göra med bilens datorsystem och elektronik. Cactus var från början designad som en enkel bil med få finesser. Det var först senare man kom på att ändra inriktningen för modellen och det begränsar givetvis vad som är möjligt att göra på ett kostnadseffektivt sätt. Teoretiskt är allt möjligt, men om det kräver för mycket ombyggnad så blir det för dyrt. Tänk även på att Cactus är en låg-marginal produkt, den ska fortfarande ha ett lågt pris.

DS 3 Crossback får givetvis adaptiv farthållare och den bygger på den nya CMP/EMP1 plattformen. Nästa C4 får också adaptiv farthållare, den kommer också byggas på CMP/EMP1. Och har premiär hösten 2020, årsmodell 2021. Så uppdaterade Cactus lever bara tre år till sen ersätts den av en ny C4.

Uppdaterat: 2018-02-09 22:07

Pi, backkamera finns i Tech pack, det har jag redan skrivit. :)
Cactus har hill holder, precis som C3 Aircross. Så värdet av elektrisk handbroms anser jag inte riktigt finns.

Uppdaterat: 2018-02-09 22:09

Det är lite tråkigt när det gäller Citroen, man kommer med en del riktigt bra innovationer, men man lyckas sällan kombinera dem i tid.
När man presenterade DS 1955 var det ju något som var överlägset allt annat i bilvärlden när det gäller nytänkande, allt utom den ålderdomliga motorn, visserligen bra, men inte i klass med bilen i övrigt.
Nu visade det sig snart att det var en riktig skitbil, men den modifierades och moderniserades och blev riktigt bra.
Och det är vad jag menar, förr förbättrade man sig för att ligga i topp, men nu verkar man kapitulera och skjuta på säkerhetssystem som kan erhållas på betydligt billigare bilar.
Raphael, det är länge sedan bilelektronik var dyr i produktionsledet, mekanik däremot kan fördyra.
Nej, jag tror PSA har missbedömt det här och inte insett hur värdefullt det är med modern säkerhetsutrustning.

Uppdaterat: 2018-02-09 22:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Raphael: Mjuk fjädring och tempurmadrasser låter som en dröm. Jag ska helt klart ge Citroën en chans att förföra mig nästa gång det blir dags för bilbyte. Något av det skönaste jag åkt i var en urgammal Renault 12. Troligen en allmänt värdelös bil men jösses vad mjuk och skön bilen var. En sådan bil med modernt rostskydd och gärna automatlåda vore drömmen. Även designen får gärna vara helt annorlunda.

Uppdaterat: 2018-02-09 22:37

Saabnisse, det stämmer inte att Cactus saknar moderna säkerhetssystem. Den har autobroms, filavåkningsvarnare, döda-vinkel-varnare, paus-varnare, avläsning hastighetsskyltar och minneslåsning av dessa till farthållare/fartbegränsare. Allt detta räknas som modern säkerhetsutrustning idag.

Jag kallar inte adaptiv farthållare för en säkerhetsfunktion, det är en komfortfunktion. Mekanik som nya stötdämpare är enkelt att implementera. Det finns ju redan plats för dem i konstruktionen. Byt ut de gamla sätt in de nya.

Men att installera adaptiv farthållare kräver mer - förutom installation av radar behövs en annan dator i bilen och annan säkringsbox samt omkonstruktion av frontpartiet för att fungera med radarn. Detta är dyrare och krångligare än att byta stötdämpare. För en lågmarginal-produkt som Cactus ansågs det för dyrt för det skulle krävas en större ombyggnad och förändring av plattformen. På en modell som har typ 2,5 års produktion kvar innan den ersätts av en ny modell så ansågs det för dyrt.

Uppdaterat: 2018-02-09 22:56

Världens, nya Cactus finns med automatlåda ihop med den lilla bensinturbon på 110 hk.

Stolarna har ett flerlagers system med ”minnesstoppning” för extra följsamhet, plus justerbart svankstöd. Inspirationen kommer från stolarna i GS och CX, man vilke göra breda sköna fåtöljer, men uppdaterade med det senaste inom ergonomi-området. Stolarna är mjuka men spänstiga, ska hålla bättre och ge mer komfort i längden än förr.

Renault har blivit hårda. Senaste sköna Renault jag kört var min Laguna Ph2 från -00. Senare Renault är fastare i fjädringen. Inte obekväma, men inte lika sköna som förr.

Uppdaterat: 2018-02-09 23:03

Raphael - vad du anser om elektrisk handbroms struntar jag helt i för nu var det vad jag saknade och jag har haft bilar med både hill holder och elektrisk handbroms med autohold och insett att skillnaderna är stora till elhandbromsens fördel. Sen har ju inte den svenska prissättningen avspeglat att det är en s k lågmarginalprodukt men det kanske är som med C3 Aircross att man tar ut relativt sett mera för dessa modeller i Sverige än i t ex U.K. Vilket antagligen är orsaken till att jag sett rätt många C3 Aircross på bilhandlarens nybilsparkering...

Uppdaterat: 2018-02-09 23:04

https://youtu.be/xNS8YkoFCK4

https://youtu.be/Z2X1aLEE6fo

Uppdaterat: 2018-02-09 23:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pi, jag har självfallet rätt att uttrycka min åsikt och säga vad jag tycker. Även om du inte anser att jag har yttrandefrihet så har jag faktiskt det och jag kommer självfallet fortsätta att uttrycka mina åsikter om handbromsar även fast du inte gillar mina åsikter. Jag har inte brutit mot några forumregler genom att vara kritisk mot elektrisk handbroms. Så du får helt enkelt tåla min kritik och acceptera att jag inte gillar elektrisk handbroms.

Gällande prissättningen så följer Sverige de franska priserna rätt väl, bara man kollar på samma specc:ar. I Sverige så är flera paket standard som är extra tillbehör i Frankrike. Lägger man till dem i Frankrike så matchar priserna.

Bilarna för Storbritannien har andra utrustningsnivåer och möjliga paket, det ger annan prisbild. Deras Flair saknar motsvarighet i Frankrike och Sverige. Den är ett mellanting mellan Feel och Shine. Alltså enklare utrustad än Shine.

Uppdaterat: 2018-02-09 23:13

Raphael - absolut att du får uttrycka vad du själv tycker även om jag diskuterade mina krav och inte dina. Dock tror jag att det är så enkelt som att du faktiskt inte testat elhandbroms med autohold och att detta är orsaken till att du inte uppskattar funktionen.
Alternativt att Citroen saknar denna funktion och som den entusiast för det märket som du är så vill du kanske inte se fördelarna med funktioner som favoritmärket saknar - vad vet jag ?
F ö skulle just C4 Cactus kunna passa mina övriga krav men det är som sagt några för mig viktiga funktioner som saknas - på samma sätt som för C3 Aircross.

Uppdaterat: 2018-02-10 00:02

Pi, första bilen med elbroms jag körde var en Renault Scenic som jag hade som lånebil medan min Mégane var på service. Jag har även kört andra modeller sedan dess. Så att påstå att jag inte har erfarenhet stämmer inte. När bilen stannar vid ett stoppljus och lutar så fungerar hill hold, för parkering fungerar det att dra åt handbromsen. Jag ser inte problemet. Visst du slipper dra åt handbromsen och den lossar sig själv. Det är inget jag ser som speciellt eller viktigt. Jag tycker om känslan i Aircross handbroms. Stor, rejäl, skön för handen att ta i, känns exklusiv, lyxig och samtidigt med en påtaglig rå och tuff känsla.

Jag tror inte Cactus skulle passa dig även om den hade elbroms och adaptiv farthållare, för du har ju sagt tidigare du vill ha en högbyggd bil. Cactus är lågbyggd. Visst den har lite högre markfrigång än vanlig halvkombi, 15,5 cm. Men det är ju ingenting mot Aircross som har 17,5 eller Peugeot 3008 som har 21. Sen är karosshöjden som i en vanlig lågbyggd bil.

C5 Aircross har dock både adaptiv farthållare och elbroms. Och PHC-fjädringen. Plus den har en kaross som är åt det högbyggda hållet.

Uppdaterat: 2018-02-10 01:09
Raphael skrev:

Saabnisse, det stämmer inte att Cactus saknar moderna säkerhetssystem. Den har autobroms, filavåkningsvarnare, döda-vinkel-varnare, paus-varnare, avläsning hastighetsskyltar och minneslåsning av dessa till farthållare/fartbegränsare. Allt detta räknas som modern säkerhetsutrustning idag.
Jag kallar inte adaptiv farthållare för en säkerhetsfunktion, det är en komfortfunktion. Mekanik som nya stötdämpare är enkelt att implementera. Det finns ju redan plats för dem i konstruktionen. Byt ut de gamla sätt in de nya.
Men att installera adaptiv farthållare kräver mer - förutom installation av radar behövs en annan dator i bilen och annan säkringsbox samt omkonstruktion av frontpartiet för att fungera med radarn. Detta är dyrare och krångligare än att byta stötdämpare. För en lågmarginal-produkt som Cactus ansågs det för dyrt för det skulle krävas en större ombyggnad och förändring av plattformen. På en modell som har typ 2,5 års produktion kvar innan den ersätts av en ny modell så ansågs det för dyrt.

Dock är det enbart kamerabaserat, autobromsen. Därmed har den mycket stora begränsningar jämfört med en som är kamera- och radarbaserad. Att där slänga in en radar skulle gjort mycket stor skillnad och du får då adaptiv farthållare på köpet.
De fick ju in en kameraenhet så det gick ju uppenbarligen att bygga om, eller hur?

Uppdaterat: 2018-02-10 07:26
Raphael skrev:

Pi, första bilen med elbroms jag körde var en Renault Scenic som jag hade som lånebil medan min Mégane var på service. Jag har även kört andra modeller sedan dess. Så att påstå att jag inte har erfarenhet stämmer inte. När bilen stannar vid ett stoppljus och lutar så fungerar hill hold, för parkering fungerar det att dra åt handbromsen. Jag ser inte problemet. Visst du slipper dra åt handbromsen och den lossar sig själv. Det är inget jag ser som speciellt eller viktigt. Jag tycker om känslan i Aircross handbroms. Stor, rejäl, skön för handen att ta i, känns exklusiv, lyxig och samtidigt med en påtaglig rå och tuff känsla.
Jag tror inte Cactus skulle passa dig även om den hade elbroms och adaptiv farthållare, för du har ju sagt tidigare du vill ha en högbyggd bil. Cactus är lågbyggd. Visst den har lite högre markfrigång än vanlig halvkombi, 15,5 cm. Men det är ju ingenting mot Aircross som har 17,5 eller Peugeot 3008 som har 21. Sen är karosshöjden som i en vanlig lågbyggd bil.
C5 Aircross har dock både adaptiv farthållare och elbroms. Och PHC-fjädringen. Plus den har en kaross som är åt det högbyggda hållet.

Har man automatlåda så är elextrisk automatisk handbroms och liknande system guld värd.
Man stannar vid rödljuset.
Släpper gasen.
Bilen står still.
Man stannar och parkerar, den slår alltid till.
I backar upp och ned.
På plan mark.
Motorn kanske dör elt plötsligt när man står med din hill hold (fel kan ju faktiskt inträffa), varpå handbromsen dras åt innan bromstrycket försvinner.
Underbar funktion! Använder den flera gånger dagligen! Och jag behöver dessutom Aldrig röra handbromsknappen.
Utan stor spak finns det dessutom mer plats mellan sätena för andra saker som fack och liknande.
Man slipper också vajrar som rostar fast och handbromsar som rostar fast då de aldrig används.
Dessutom behöver den aldrig justeras.

Självklart finns det nackdelar som att det ju är en elmotor som kan gå sönder, men det uppväger det faktum att den ALLTID motioneras och därmed Aldrig lär rosta fast eller liknande.

Uppdaterat: 2018-02-10 07:31

Xant, kameran sitter vid backspegeln och det är samma delar som introducerades i DS3 och Peugeot 2008. Kablar och allt fanns redan framdraget. Att montera en radar i fronten innebär en större omdesign. Och uppe vid backspegegeln får den inte plats. Så ditt argument håller inte utan visar bara okunskap om konstruktionen.

Jag har aldrig varit med om fastfrusna handbromsvajrar eller rostiga vajrar, inte på någon av bilarna jag haft. Så det argumentet håller inte för mig.

Enda gången man behöver röra handbromsen är när bilen parkeras. I lutningar finns ju Hill Holder. Att inte röra handbroms när man parkerar ser jag som helt oviktigt. Lika oviktigt som nyckellöst system.

Jag förstår inte varför man har en bil när man inte vill interagera med den, då kan man ju lika gärna ta bussen eller tåget. Jag skräms av den allt mer automatiserade världen där vi människor inte längre gör någonting, utan allt sköts av automatik och robotar där vi inte längre tänker själva. Och snart finns bara bil-poddar som man prenumerar på som hämtar och lämnar en automatiskt och vi är bara passagerare i livets resa, utan någon som helst talan. Det är bara en tidsfråga till Riksdagen består av AI-mjukvara.

Så länge det finns en handbroms så tänker jag njuta av den, det blir min protest mot det allt mer passiviserande samhället som reducerar oss till icke-människor. Det är en politisk protest, ett politiskt statement som säger att jag styr över mitt liv och ingen dator ska styra mig och tala om hur jag ska leva!

Uppdaterat: 2018-02-10 08:32

Jag har radar uppe vid backspegeln. Och kameran. Det får plats där.

På plan mark med automatlåda då? Hur går det? Så man slipper hålla nere bromsen när man väntar.

Antar att du inte har servostyrning och servobromsar då. Och manuella fönstervevar. Och snören eller vev till vindrutetorkarna. Och du har väl manuell choke och andra manuella inställningar för motorn? För inte kan du ha datorer som gör det åt dig om du vill interagera själv. Och luftspjäll med snöre så du kan styra temperaturen. Och.....

Uppdaterat: 2018-02-10 08:50

Xant, men nu var det inte din V90 vi pratade om utan vi pratade om Cactus.
Om du tycker det är besvärligt att hålla en fot på bromsen så frågar jag mig varför du ens har en bil, varför åker du inte buss eller tar tåget istället när du uppenbart inte vill köra en bil utan låta bilen sköta allt?

Du förstår alltså inte skillnaden mellan att bilen bromsar själv och att jag styr bromsen? Du förstår inte skillnaden mellan en servostyrning där jag styr ratten, jag vrider på ratten själv, och bilen som styr ratten och kör? Du förstår inte skillnaden mellan att jag styr datorn eller att datorn gör egna saker? Istället för att låta ett AI-program skriva mina inlägg, så skriver jag den själv. Det är jag som är i kontroll. Precis som det är jag som är i kontroll när jag styr handbromsen, precis som det är jag som är i kontroll när jag styr ratten. Du jämför alltså på fullt allvar servostyrning med en självkörande bil och tycker det är samma sak?!?!

Vill du ha en bil som gör allt och du bara åker med, fine ha det. Men jag har en bil för jag vill köra den, annars kan jag lika gärna ta tåget eller åka buss.

Uppdaterat: 2018-02-10 09:27

Xant, elektriska fönsterhissar, servostyrning, elektriska motorer vill vindrutetorkare osv - allt detta fanns när en dator tog upp stora datorhallar och inte på något sätt hade hittat in i bilarna. Jag tror du har missförstått vad en dator är när du tror att en dator är förutsättningen för dessa funktioner.

Uppdaterat: 2018-02-10 09:29

Hill hold är definitivt inte likadan funktionsmässigt som elhandbroms/autohold - bl a fungerar den såvitt jag upplevt inte i t ex nerförsbackar och man måste som sagt hålla bromspedalen nedtryckt. Visst - man behöver den inte men liksom många andra saker i en modern bil så är den oerhört praktisk att ha när man väl upplevt en fungerande implementation. Och "spaken" i t ex C3 Aircross är verkligen inget föredöme - en stor klump "på tvären" - nä, skall det vara spak så skall den vara konventionellt utförd. Tyvärr Raphael - dina argument bekräftar snarare att det som inte Citroen råkar ha - det är inte värt att ha i dina ögon.
Håller f ö helt med X ang elhandbromsens fördelar.

Uppdaterat: 2018-02-10 09:30
GF skrev:

C3 Activate active safety brake system from touch screen 2018.
Det hadde fabia 2 före faceliftet fast det visades inte i stora mitt skärmen utan mellan hastighetsmätare/varvräknare i synfältet som varning.
Jag tycker ändå att det känns lite B 2018 att inte ha bättre att komma med.
Men + för fjädringen och det skall bli kul att prova och se om det är stor skillnad och speciellt i vårat kalla vinter klimat med stundtals potthåls stuk veckovis.

Uppdaterat: 2018-02-10 09:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Raphael skrev:

Xant, men nu var det inte din V90 vi pratade om utan vi pratade om Cactus.
Om du tycker det är besvärligt att hålla en fot på bromsen så frågar jag mig varför du ens har en bil, varför åker du inte buss eller tar tåget istället när du uppenbart inte vill köra en bil utan låta bilen sköta allt?
Du förstår alltså inte skillnaden mellan att bilen bromsar själv och att jag styr bromsen? Du förstår inte skillnaden mellan en servostyrning där jag styr ratten, jag vrider på ratten själv, och bilen som styr ratten och kör? Du förstår inte skillnaden mellan att jag styr datorn eller att datorn gör egna saker? Istället för att låta ett AI-program skriva mina inlägg, så skriver jag den själv. Det är jag som är i kontroll. Precis som det är jag som är i kontroll när jag styr handbromsen, precis som det är jag som är i kontroll när jag styr ratten. Du jämför alltså på fullt allvar servostyrning med en självkörande bil och tycker det är samma sak?!?!
Vill du ha en bil som gör allt och du bara åker med, fine ha det. Men jag har en bil för jag vill köra den, annars kan jag lika gärna ta tåget eller åka buss.

Visst gör vi det, men du sade att det inte får plats. Det får plats.
Du sade att det var förberett sedan några gamla modeller.
Det har garanterat designats om för att ha igenkänning av fotgängare och bilar kräver andra datorer med annan programvara, och kanske även annan kamera, än att bara känna igen skyltar och sidolinjer.
Självklart förstår jag skillnaden, och på många moderna bilar så är det som så att du vrider ratten och bilen anpassar servot (ofta elservo i dag) till att bete sig olika beroende på hastighet med mera. Du vill ju ha känslan säger du, men här får du en filtrerad känsla.
Bromsarna likaså, där finns även ABS som tar över och filtrerar din känsla plus att bromsservot i sig filtrerar bromskänslan.
Du har alltså inte kontroll egentligen, men du tror att du har det. Du har ju autobromsen också, som också kan göra saker utanför din kontroll.
Motorns tändsystem med allt bihang likaså - du har ingen kontroll - din gas på pedalen filtreras innan den når motorn.
Och så vidare.
Dina elektriska fönsterhissar, torkare e.t.c. Det är med största sannolikhet datorstyrt i dag. Från början var det relästyrt (liksom de tidiga datorerna också var relästyrda!). Du har alltså inte kontroll ens över det i dagens läge.
Hela din bil är en rullande dator som gör saker åt dig - din hill hold till exempel. Varför har du den? Det är ju onödigt - ta bussen i stället om du inte kan starta i backe utan den... Eller?
Jag kan inte för allt i världen förstå varför jag skall hålla min fot på bromsen när bilen står vid rödljus eller liknande. Bilen är mycket bättre på det än vad jag är och jag kan koncentrera mig på att vila mitt ben så jag kan använda det utvilat sedan när jag kör, som stadstrafik där det gasas och bromsas stup i ett.
Av samma anledning förstår jag inte varför jag skall behöva mekla med choke, starta, gasa rätt, fel läge, strypa lite, testa igen, justera, få igång, justera in så den går bra, när den är varm, minska choken och sojället, ... Datorn kan det där myyyyycket bättre, så då låter jag den göra det.
Om bilen så småningom blir en garanterat mycket säkrare förare än vad jag är, så varför skall jag inte låta den köra då?
Visst kan jag lika gärna ta bussen då! Förutom att för våran del så är kollektivtrafik ett sätt att ta oss från en plats vi inte är på till en plats vi inte skall till på en tid som inte passar.
Jag kan inte lägga (minst) två timmar enkel väg för att ta mig till jobbet som tar 29 minuter med bil, dörr till dörr.
Jag kan inte ta min dotter med perceptionsavvikelser och andra svårigheter på tåget fullt med folk och stök och sedan buss på det när vi skall hälsa på mina föräldrar.
Så, ja, bilen är liksom ett krav för oss, och än så länge kan de bara hjälpa till att stödja mig, med elhandbroms, autohold, datorinsprutning, körassistans, automatbroms om saker händer som jag inte hinner reagera på e.t.c. Och ett elservo som gör att ratten är ljuvligt lätt att snurra på oavsett underlag, emedan det på motorvägen blir lagom tungt så man inte glider runt som en smörklick i en stekpanna. Sedan tar mian datoriserade bromsar vid och hjälper mig att stanna medelst ett ytterst lätt tryck på gasen. Växellådan sköter växlingarna så mjukt och skönt även i hopplös stadstrafik och håller sig alltid på för motorn optimala varvtal och belastningar.
Plötsligt är det ju nästan (bara nästan dock...) skönt att köra bil!

Därmed inte sagt att jag inte gillar att köra mosters gamla manuellt växlade porsche utan servostyrning och med en koppling tung så man får kramp i benet efter en stunds stockholmskörning. Men aldrig att jag skulle ha den för längre sträckor, eller normal stadskörning (nu var det dock frugans broder som ville ha studentåkning, mitt i centrala stockholm, så det var bara att lida men kul var det ändå i slutänden =)

Angående hill hold och liknande - jag vet inte implementeringen här, men på min gamla Mazda hade jag det (manuell växel). I uppförslut med framväxel så höll den. I nedförslut med backväxel så höll den. Funkade alltså åt båda hållen, men bara med rätt växel i så framväxel i nedförslut höll inte och backväxel i bakåtlut höll inte.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:03

Xant, av ditt inlägg förstår jag att du inte förstår skillnaden mellan att bilen kör själv och att du som förare kör bilen. Du förstår inte skillnaden mellan att själv styra ratten och att bilen gör det. Jag har inte pratat om "filtrerad känsla", jag har pratat om att bestämma själv. Jag vill inte ha en bil som kör åt mig, för då kan jag ta bussen eller tåget istället. Du glömmer något viktigt - jag kör Citroën. Citroën har alltid en filtrerad känsla, det är själva grejjen med Citroën, man ska känna av vägen så lite som möjligt. Men det är inte det jag pratar om, jag pratar alltså om att kunna styra själv, att bestämma själv. Därför vill jag inte ha en bil som kör åt mig. Jag inte ha fönsterhissar som själva bestämmer när de ska upp och ner, jag vill inte ha en bil som bromsar, gasar och styr själv där jag blir en passiv åskådare.

Jag har inget problem att acceptera att du gillar självkörande bilar. Jag ber dig nu vänligt och bestämt att acceptera att den utvecklingen skrämmer mig. Jag vill inte ha det. Vänligen acceptera min åsikt och vänligen förstå skillnaden mellan en servostyrning och en bil som kör själv. Vänligen förstå skillnaden mellan att använda datorer som ett hjälpmedel och att låta datorerna ta över, som de gör i en självkörande bil. Du anser tydligen att de är samma sak, jag anser att det är olika saker.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:43

Pi, hill hold fungerar i lutning. Uppåt som nedåt. Jag har varken problem med att ha foten på bromsen eller på gasen.
Jag tycker handbromsen i C3 Aircross är helt rätt utförd, det var den redan när den kom i Peugeot 2008. Den känns väldigt bra att använda, mycket bättre än den mer traditionella handbromsen i min Picasso. Ett steg framåt i utvecklingen. Det stämmer inte att "det inte Citroën har är inte värt". Jag tyckte väldigt mycket om handbromsen i min Renault Mégane 2004, den var inte alls den där pinnen med tryckknapp på, utan en modern och bra design som liknande en flygplansspak. Enda nackdelen med den i Mégane var att knappen var på sidan, i 2008 och C3 Aircross så är den under spaken. Sämsta grejjen med min Picasso är handbromsen, mycket sämre än den i Mégane för den är den vanliga pinnen med tryckknapp. Därför är jag glad att Citroën har utformat handbromsen i C3 Aircross på ett annat sätt, och faktiskt övertrumfat den Renault-konstruktion som jag var så förtjust i.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:53

Xant, implementeringen i en Citroën på hill hold har inget att göra med växellådan. Den handlar om att bromsarna ligger kvar en stund extra så man hinner flytta foten mellan bromsen och gasen utan att bilen rullar, när man ska iväg i en backe.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:56

Tyvärr har nya Cactus den traditionella pinnen med knapp fram, för handbromsen. Det tycker jag är helt fel och det gör att jag inte skulle trivas med bilen om jag hade den. Handbromsen i den förra modellen med ETG-lådan, den var mycket bättre utformad och mycket snyggare. En pinne med knapp är ju inget design-statement. Det är ju bara fult, intetsägande, ger ingen känsla att använda. Att Citroën har en sådan traditionell handbroms i Cactus visar att även Citroën har sina brister och gör felaktiga beslut.

Uppdaterat: 2018-02-10 11:02

Visst förstår jag skillnaden och du säger att du vill ha kontroll, att när du svänger så svänger du e.t.c.
Men det är just det du inte har, vilket även tydligt visas i denna film. Det som händer här är att bilen tycker att något inte blir bra och därmed stänger av styrservot just när det behövs som mest. Med andra ord, vill du verkligen ha kontroll så ha inte styrservo, som exempel.
Du behöver för övrigt inte slå på adaptiv farthållare om det nu är så hemskt att använda men att ha funktionen för säkerhet, så den kan upptäcka faror och hinder och bromsa eller göra annat lämpligt, det är väl bra? Eller? Fast då har du ju inte kontroll längre, utan bilen kör ju själv i dessa lägen...

https://www.youtube.com/watch?v=ZrPxXLj_7sI

Uppdaterat: 2018-02-10 11:03

Xant, men nu har jag inte en Hyndai så det spelar ingen roll för mig att dess styrservo ger upp i en undanmanöver.
Jag har inget behov av adaptiv farthållare, det är inget som jag skulle betala för.

Och fortfarande är det så att Cactus inte är en ny modell, vi pratar om en ansiktslyftning av en bil som bara ska finnas i produktion max 2,5 år till för att sedan ersättas av en helt ny modell. Som tillverkare handlar det givetvis om kostnadsoptimering. Citroën har adaptiv farthållare, eller "aktiv farthållare" som Citroën kallar det, de har det i sina dyrare modeller och de har det i C5 Aircross. Men de har inte det i Cactus och de kommer inte att impementera det i Cactus för det ansågs för dyrt och krångligt för den konstruktionen. Cactus konstruerades från början för att den skulle vara enkel, det är filosofin bakom Cactus. Sen ändrade Citroën filosofin på grund av marknadens utveckling och beslöt att skjuta in mer utrustning i den, på det sätt som är mest kostnadseffektivt. Och Citroën gör det därför att de har senarelagt ersättaren. Från början var idén med Cactus att den bara skulle finnas under några år. Sen valde Citroën att förlänga livet på den ytterligare, för att få mer tid till nya C4. Men grundtanken var alltså att nya C4 redan skulle vara ute på marknaden nu eller snart. Nu kommer den istället under 2020. Så ansiktslyftet av Cactus var inte planerat från början när bilen gjordes, planen var att släppa en ny C4 istället. Citroën ser inte Cactus som en volymmodell, de hoppas att nästa C4 blir det.

Anledningen till att nya C4:an senarelagts beror på att Citroën av ekonomiska skäl tvingats lägga om sin planering. PSA är i en stor strukturomvandling, de gjorde stora förlust för inte så länge sedan, nu har de kommit upp på banan igen och bolaget har genomgått många förändringar. Det handlar även om att Citroën har bytt bottenplatta för nya C4 från EMP2 till CMP/EMP1. EMP2 finns klar sedan länge, men CMP/EMP1 är klar först nu. Bytet av tänkt bottenplatta för C4 har inneburit att en hel del av arbetet med modellen behövdes göras om. Detta har också att göra med att Citroën beslutat att lansera en helt eldriven C4. CMP/EMP1 är konstruerad för eldrift. EMP2 plattan är för hybrider (anpassning av EMP2 för bara elmotor, ingen hybrid, pågår, men det ligger längre fram i tiden).

Uppdaterat: 2018-02-10 11:27

Xant, sen så har PSA radarn för den adaptiva/aktiva farthållaren i fronten, nämligen strax under nummerplåten. Inte i backspegeln. Cactus fick uppdaterade säkerhetssystem genom att Citroën helt enkelt lät Cactus få den panel vid backspegel som redan fanns i andra bilar, den som har kamera etc. Och den har inte plats för en radar. Behövdes ingen omkonstruktion. Samma panel de redan hade i andra. Men för att montera en radar i fronten så krävs det mer ombyggnad och förberedelse, eftersom bilen inte var förberedd för det från början, inte var konstruerad med det från början. EMP2 plattan gjordes för det, men Cactus har bottenplattan från Citroën C-Elysée/Peugeot 301, och den har inte genomgått de förändringar av den - evolution-versionen - som C3 Aircross. C3 Aircross har alltså ett mellanting mellan den nya CMP/EMP1 och bottenplattan i Cactus, en uppgraderad version. Det var inte möjligt kostnadsmässigt att bygga om bottenplattan för Cactus på det sättet eftersom det var en ansiktslyftning och inte en ny modell.

Uppdaterat: 2018-02-10 11:48

Nu är det nog mer än så bakom det hela eftersom Citroën i sverige (och UK) bara erbjuder C4 Picasso och Grand C4 Picasso med detta i dag, enligt deras egen hemsida.
De ligger med andra ord mycket efter och att inte ens erbjuda det till den där nya Aircross som exempel, och enligt de själva är ju cactus mycket omarbetad: "C4 Cactus har omarbetats i storutsträckning"
Till och med lilla Mazda 3 från 2013 har tillval för radar.

Bättre kan ni Ctroën! Det är 2018 nu!

Uppdaterat: 2018-02-10 11:51
Xanthopteryx skrev:

Nu är det nog mer än så bakom det hela eftersom Citroën i sverige (och UK) bara erbjuder C4 Picasso och Grand C4 Picasso med detta i dag, enligt deras egen hemsida.
De ligger med andra ord mycket efter och att inte ens erbjuda det till den där nya Aircross som exempel, och enligt de själva är ju cactus mycket omarbetad: "C4 Cactus har omarbetats i storutsträckning"
Till och med lilla Mazda 3 från 2013 har tillval för radar.
Bättre kan ni Ctroën! Det är 2018 nu!

.
Jag håller med att det känns som Citroën har missat lite.
Som sagt radar var std på snik fabia 2 2014

Uppdaterat: 2018-02-10 11:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Modern har lätt tryck kopplingspedal än tidigare. Inte röra bara titta som styr bilen automatisk exempel självkörande är tråkigt att inte ha rolig med händer. Ja, viktigt om det hände somna då signal varning finns i bilen :-)
Vet att C4 Cactus är mellan insteg och ursteg, bästa PHC-fjädring med högsta komfort. C3 Aircross är hög insteg och ursteg, bättre fjädring, drar lite mer bensin pga crossover och mer inköpspris. Olika personlig smak att välja på C3 Aircross och C4 Cactus.

Uppdaterat: 2018-02-10 12:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bränsleförbrukning på C4 Cactus 110 hk med gammal modell: https://www.spritmonitor.de/en/detail/773716.html
Min bil: https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Gammal och nya C4 Cactus 110 hk är samma motor.
Det ser mycket närmare likadant bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2018-02-10 12:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det vet ju alla att det är den personliga körningen som avgör.
Bara gynsam landsväg och eco körning som nästan ingen har eller orkar då ligger man under 0,5.
Stads körning och motorväg och vinterföre då kan det vara 0,7-0,9 på samma bil.

Här är en finne som är duktig på köra eco med 1,0 tsi och gynsam väg och bilen i varmgarage.
Men det säger inte så mycket.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Uppdaterat: 2018-02-10 13:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Xant, C5 Aircross har adaptiv/aktiv farthållare förutom C4 Picasso/Grand Picasso. Det är bara C1, C3, C3 Aircross, C4 Cactus och C4 Picasso/Grand Picasso som Citroën tillverkar idag - plus C5 Aircross. (C4 och C5 är nedlagda, tillverkas inte längre). Ja C4 Cactus är omarbetad, det är det största ansiktslyftet som Citroën har gjort på någon bil på väldigt länge. Du tror uppenbarligen inte på det jag skriver, men betänk en sak: De enda bilar inom PSA-koncernen som har adaptiv/aktiv farthållare är bilar på EMP2 plattformen. C5 Aircross, C4 Picasso/Grand Picasso, Peugeot 3008/5008, nya DS7 Crossback m fl - alla dessa görs på EMP2 plattformen.

C4 Cactus görs på PF1, C3 och C3 Aircross görs på PF1 evo. Peugeot 2008 görs på PF1. Ingen av dessa har adaptiv/aktiv farthållare. Adaptiv/aktiv farthållare kommer med PF1:s ersättare som heter CMP/EMP1.

C4 Cactus är det största ansiktslyftet som Citroën gjort på länge, den har nya stolar, den har omdesignad front och akter, den har tjockare fönster, mer säkerhetsutrustning och ett nytt fjädringssystem. Alla dessa förändringar Xant har en sak gemensamt - de har inte krävt någon ombyggnad av plattformen. Citroën har inte gjort några som helst förändringar som krävt en ombyggnad av plattformen, de har bara ändrat sådant som går att göra utan justeringar i plattformen.

Men adaptiv/aktiv farthållare kräver en anpassning i bilens plattform, och det är helt enkelt för dyrt att bygga om plattformen för det. Om C4 Cactus var gjord på EMP2 bottenplattan så hade det inte varit något problem att låta den ha adaptiv/aktiv farthållare. Men eftersom den är byggd på PF1 så är det problem. DS3 Crossback är första bilen ut på nya CMP/EMP1 plattan och den visas till våren.

Uppdaterat: 2018-02-10 13:57

Xant, betänk även - varken den utgående C5:an eller C4:an var byggda på EMP2 plattformen. Den introducerades först i och med C4 Picasso II, och nästa Citroën med den är C5 Aircross - som introduceras i Europa efter sommaren men som redan tillverkas för den kinesiska marknaden. Citroën befinner sig just nu i ett plattformsskifte.

Peugeot har fler modeller på EMP2 än Citroën. Peugeot 308, samma storlek som utgående C4 och lite större än Cactus, den har adaptiv/aktiv farthållare men så bygger den också på EMP2 plattformen. Men Peugeot 208 och 2008, som bygger på PF1, de har inte adaptiv/aktiv farthållare. Det är så här inom hela PSA-gruppen - det är bara bilar på EMP2 som har aktiv/adaptiv farthållare. EMP2 är PSA:a nyaste plattform och den har tekniken. PF1 är PSA:s äldsta plattform.

Det här handlar alltså om att PF1 plattformen är för dyr för att anpassa för aktiv/adaptiv farthållare. Men PF1 fasas nu ut till förmån för CMP/EMP1. C3 Aircross bygger på PF1 evo därför att det projektet startade innan CMP/EMP1 och DS 3 Crossback. CMP var inte tillräckligt klar när C3 Aircross projekterades. DS3 Crossback visas nu till våren men försäljning och leverans dröjer till hösten. Om C3 Aircross hade byggts på CMP/EMP1 istället för att få aktiv/adaptiv farthållare så hade lanseringen dröjt ett år.

Uppdaterat: 2018-02-10 14:14

GF, C3 Aircross har mer utrustning som standard. C3 Aircross Shine har öppningsbart glastak, grip control, trådlös mobilladdning, skjutbart baksäte, Denon hifi-system med extra baslåda - inget av dessa går att få till C4 Cactus Shine. (Grip Control kan komma senare, men inte det andra) så priserna går inte att jämföra rakt av.

Uppdaterat: 2018-02-10 14:17

Om jag inte missminner sig så är det sama plattform på hela V70II som spänner från 2008 till 2016.
Det var först kring 2011 som adaptiv farthållare kom.
Alltså utan att byta plattform...
Likaså med S80 som kom på ny plattform 2006 och fick radar samma år som ovan.

Det går med andra ord utmärkt att få in en radar i fronten på en plattform som tidigare inte har haft det.
Det går bara man vill.

Uppdaterat: 2018-02-10 14:40
Raphael skrev:

GF, C3 Aircross har mer utrustning som standard. C3 Aircross Shine har öppningsbart glastak, grip control, trådlös mobilladdning, skjutbart baksäte, Denon hifi-system med extra baslåda - inget av dessa går att få till C4 Cactus Shine. (Grip Control kan komma senare, men inte det andra) så priserna går inte att jämföra rakt av.

Ja det stämmer. C3 Aircross mellan utrustning FEEL pris 184,900 kr eller mer utrustning SHINE pris 214,800 kr.
C4 Cactus mellan utrustning FEEL pris 159,900 kr eller mer utrustning SHINE pris 169,900 kr.
C3 Aircross är ännu mer utrustning än C4 Cactus med samma SHINE, PureTech 110 hk och manuell.

Uppdaterat: 2018-02-10 14:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Xant, jag har inte sagt att det inte går rent tekniskt - jag skrev att det kostar för mycket pengar att anpassa PF1 till det. Förstår du skillnaden? Självfallet går allt om man har alla pengar i världen, nu har inte Citroën eller PSA-gruppen det. Volvo tillverkar bilar med högre marginal än PSA-gruppen. Du jämför alltså en storbil som Volvo V70 och S80 med en småbil. Både V70 och S80 är högmarginal-produkter. Där finns utrymme kostnadsmässigt att göra stora förändringar i plattformen. PF1 är en *småbilsplattform* för småbilar med mycket lägre marginaler än Volvos storbilar V70 och S80. PF1 har funnits sedan 2002, det är alltså en äldre plattform än Volvo V70 som kom 2008.

Tycker du verkligen att det är rimligt att jämföra stora och dyra bilar som V70 och S80 med billiga småbilar?
Klart du tycker, för du gör det hela tiden. Det är som när du jämförde Volvo XC40 för 300 000 kr i sin billigaste version och påstod att den var en konkurrent till C3 Aircross som kostar 159 900 kr i sin billigaste version. Dina jämförelser är helt uppåt väggarna... äpplen och päron. Och nu jämför du en Volvo S80 med en C4 Cactus. S80 är en lyxbil. Cactus har aldrig haft några andra ambitioner än att vara en resurssnål småbil för vanliga människor. Och att du pratat om din V90 i den här diskussionen har vi sett också....

Det märke från PSA som konkurrerar med Volvo det är DS. Du kan ju återkomma att prata om din Volvo V90 och XC 40 när vi börjar prata om DS7 Crossback. Men nu pratar vi C4 Cactus. Jag tror inte att den som överväger en C4 Cactus står och väljer mellan den och en Volvo V90. Jag tror faktiskt inte det, för det är olika målgrupper, olika konsumenter.

Uppdaterat: 2018-02-10 14:51

C3 Aircross med FEEL, standardutrustning utöver LIVE:
 7’’ pekskärm med Mirrorscreen (Apple CarPlay® och
MirrorLink® med möjlighet till appar såsom Spotify,
Podcasts m.m; kräver kompatibel telefon, se
citroen.se/teknologi/ bluetooth-kompatibilitet)
 12 V uttag bak
 Active Safety Brake – autobroms från 5 km/h upp till
85 km/h
 Aktivt helljus
 Automatisk avbländande innerbackspegel
 Automatisk tändning av halvljus
 Automatisk klimatanläggning (ECC)
 Bluetooth-handsfree & audiostreaming, USB-uttag
 Delbart baksäte 2/3 – 1/3
 Driver Assistance Alert
 Elfönsterhissar bak och fram med antiklämfunktion
 Hastighetsskylt avläsning
 Läderatt med kromdekor
 Lättmetallfälgar 16” ”Matrix”
 LED-varselljus fram
 Parkeringssensorer bak
 Regnsensor
 Silverfärgad SUV-design på nedre delen av stötfångare
fram och bak
 Svart Color Pack (takrails, sidospegelkåpor och
dimljusram fram i svart färg samt mörktonade
sidorutor bak)
 Trådlös laddning
 Ytterbackspeglar, elinfällbara med defrostfunktion

C4 Cactus med SHINE, standardutrustning utöver FEEL:
 3D Navigationssystem
 Active Safety Brake – autobroms från 5 km/h
upp till 85 km/h
 Automatisk klimatanläggning (ECC)
 Automatisk tändning av halvljus
 Automatiskt avbländande innerbackspegel
 Avåkningsvarnare (från 60 km/h)
 Coffee Break Alert
 Driver Attention Alert
 Elinfällbara ytterbackspeglar
 Kollisionsvarnare
 Hastighetsskyltsavläsare
 Mirror Screen (Apple CarPlay® och MirrorLink®
med möjlighet till appar såsom Spotify, Podcasts
m.m; kräver kompatibel telefon, se
citroen.se/teknologi/bluetooth-kompatibilitet)
 Mörktonade sidorutor bak
 Parkeringssensorer fram
 Regnsensor
 Remmar på ”Top Box” handskfack

Uppdaterat: 2018-02-10 15:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html