Ny BMW beställd

78 inlägg 0 nya
Ny BMW beställd

Ja vad säger man...:-)

Då har jag beviljat ytterligare en BMW till firman. Det blev en 320 XD Touring med automat, navigationspaket, m-paket och belysningspaket och lite övriga godsaker som jag får berätta om senare.

Leverans på fredag. Och precis som vid förra tillfället är det jag som plockar ut bilen, då han som skall ha den som tjänstebil kommer att vara bortrest hela nästa vecka. Alltid kul att hämta ut nya bilar:-)

Så det kommer snart lite bilder och mina intryck av vagnen ifråga.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Fyrhjulsdrift när det finns framhjulsdrift, diesel när det finns hybrider och tysk till på köpet...

Du är väl medveten om att du kommer att reta upp halva forumet med detta bilval :-)

Ska bli mycket intressant att höra hur du upplever skillnaden mot X1:an. Både komfort- och köregenskapsmässigt. Om man bara tittar konstruktionsmässigt så är chassit i 3-serien oerhört mer påkostat än det i X1:an, men frågan är ju hur det upplevs bakom ratten.

Ha ha Prestigelös. Underbar och träffsäker kommentar.:-)

Ja nåväl då får jag väl lägga till. Fyrhjulsdrift är det bästa som finns. Förstår man inte det skall man inte köra bil - eller så begriper man inte hur man kör bil aktivt. Så enkelt är det.

Diesel är vidare helt överlägset någon surrig och slö ylande hybrid. Med åttastegad låda är det både låg förbrukning och ett härligt högt drivhjulsmoment.

Tysk spelar mindre roll för mig. Hade bilen varit tillverkad i Eritrea eller Nordkorea och haft de egenskaper som företaget och föraren efterfrågar skulle jag köpt den i alla fall.

Men nu råkar den ju vara tysk, och sådant ogillas av vissa personer som tydligen gör skillnad på folk och bilar baserat på ursprung::-)

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

A.L wrote:
Ja vad säger man...:-)
Då har jag beviljat ytterligare en BMW till firman. Det blev en 320 XD Touring med automat, navigationspaket, m-paket och belysningspaket och lite övriga godsaker som jag får berätta om senare.
Leverans på fredag. Och precis som vid förra tillfället är det jag som plockar ut bilen, då han som skall ha den som tjänstebil kommer att vara bortrest hela nästa vecka. Alltid kul att hämta ut nya bilar:-)
Så det kommer snart lite bilder och mina intryck av vagnen ifråga.

Ett utmärkt val om det ska vara en tysk bil. Xdrive ska det också vara......det hade jag själv valt.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Skodaägare wrote:
Ska bli mycket intressant att höra hur du upplever skillnaden mot X1:an. Både komfort- och köregenskapsmässigt. Om man bara tittar konstruktionsmässigt så är chassit i 3-serien oerhört mer påkostat än det i X1:an, men frågan är ju hur det upplevs bakom ratten.

Ja om man jämför X1 mot min tidigare 5-serie (F11) så är det klart att skillnaden är stor, framförallt med avsikt på komfort. Det var länge sedan jag hade tillgång till en trea (hade en 320d -2002 tidigare) så vi får se hur denna är. Vad jag förstår är den nyare treserien betydligt större än vad de var tidigare, och mer lik 5-serien än 1-serie. Jag får väl återkomma med hur jag uppfattar den när jag lagt några mil.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Här en slö ylande hybrid, desseutom med fyrhjulsdrift, från 2007........;o)

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-lexus-ls-600h-2-122962/

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Lyckades du få med adaptiv farthållare till bilen? Det kändes som att de ville undvika att leverera såna basala funktioner när jag tittade på BMW. Vad jag egentligen tycker om den där motorn lämpar sig inte för skrift.

Shogun wrote:
A.L wrote:Ja vad säger man...:-)
Då har jag beviljat ytterligare en BMW till firman. Det blev en 320 XD Touring med automat, navigationspaket, m-paket och belysningspaket och lite övriga godsaker som jag får berätta om senare.
Leverans på fredag. Och precis som vid förra tillfället är det jag som plockar ut bilen, då han som skall ha den som tjänstebil kommer att vara bortrest hela nästa vecka. Alltid kul att hämta ut nya bilar:-)
Så det kommer snart lite bilder och mina intryck av vagnen ifråga.
Ett utmärkt val om det ska vara en tysk bil. Xdrive ska det också vara......det hade jag själv valt.

Ja det är alltid trevligt med fyra drivande hjul istället för två som skall "dra rätt" de övriga två. Det ger stabilare gång och en bättre komfort.

Hoppas du gillar din F11. Kanske att en sådan här mindre trea kan vara ett alternativ även för er i framtiden. Jag lovar att berätta hur vi upplever bilen på precis samma sätt som jag har beskrivit X1:an.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

L. Mäkinen wrote:
Lyckades du få med adaptiv farthållare till bilen? Det kändes som att de ville undvika att leverera såna basala funktioner när jag tittade på BMW. Vad jag egentligen tycker om den där motorn lämpar sig inte för skrift.

Bra fråga. Vet inte om beställaren valde till det paketet, får kolla:-)
I övrigt tycker jag att tvålitersdieseln är trevlig. Lite högt ljud bara, men i övrigt stark och framförallt snål.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Har inte heller kört 3-serien så mycket, dock så skaffade min föräldrar nyligen en F20 118i som till stora delar bygger på samma chassi som F31. Har kört den en del och tycker den går ganska så tyst, dock lite hårdare än min X3:a.

Apropå hybrider så körde jag nya BMW 530e igår. Fantastisk bil! Otroligt smidigt och responsiv hybridteknik. Ljusår före både elbilar som Tesla Model S och hybrider som Lexus GS 450h.

A.L dy var märkligt tyst när artikeln om ökad risk med fyrhjulsdrift kommenterades!? Undrar varför? Verkar idiotförklara alla som bara kör 2WD. Hoppas du blir nöjd med denna 320 modell. Om jag skulle köpa BMW hade det nog blivit en 320 eller X1 men utan fyrhjulsdrift om det nu finns :-)
Kör inte av vägen nu bara så du bättrar på Folksams statistik över bilar med fyrhjulsdrift som ligger utanför vägen.

Styggavargen wrote:
A.L dy var märkligt tyst när artikeln om ökad risk med fyrhjulsdrift kommenterades!? Undrar varför?

Varför? Det är väl bara att läsa ditt eget infantila raljerande i varenda tråd om SUV och fyrhjulsdrift för att få svaret på den frågan? Det finns en gräns för hur länge man orkar dunka skallen mot väggen i polemik med sektistiska korsfarare.

Styggavargen, nu var det ju faktiskt inte A.L. som skulle ha bilen.
Läs gärna tråden från början.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skodaägare wrote:
Har inte heller kört 3-serien så mycket, dock så skaffade min föräldrar nyligen en F20 118i som till stora delar bygger på samma chassi som F31. Har kört den en del och tycker den går ganska så tyst, dock lite hårdare än min X3:a.

Ja ok, med tanke på m-paketet så lär ju knappast denna gå mjukare. Har inte sett hela specen på bilen än (bara godkänt den:-)) så jag vet inte om där finns aktiva dämpare med (likt X1:an). Men det får bli en överraskning på fredag hur den är utrustad.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Swemba wrote:
Apropå hybrider så körde jag nya BMW 530e igår. Fantastisk bil! Otroligt smidigt och responsiv hybridteknik. Ljusår före både elbilar som Tesla Model S och hybrider som Lexus GS 450h.

Kul! Berätta gärna mer. Även om jag rent personligen tycker att nya femman inte känns särskilt ny - eftersom designen är väldigt lik den tidigare (inget fel i det dock- den är snygg) - så lockar mycket annat med den bilen. Vad jag läst lär man ha bantat den en del- vilket jag välkomnar. Hur var dina intryck kör- och komfortmässigt? Och hur lirar drivlinan?

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Styggavargen wrote:
A.L dy var märkligt tyst när artikeln om ökad risk med fyrhjulsdrift kommenterades!? Undrar varför? Verkar idiotförklara alla som bara kör 2WD. Hoppas du blir nöjd med denna 320 modell. Om jag skulle köpa BMW hade det nog blivit en 320 eller X1 men utan fyrhjulsdrift om det nu finns :-)
Kör inte av vägen nu bara så du bättrar på Folksams statistik över bilar med fyrhjulsdrift som ligger utanför vägen.

Nejdå, jag är inte märkligt tyst om någonting., Jag hinner bara inte delta här så mycket längre.

Om vi tittar på Folksams underlag så är det inga revolutionerande rön man presenterar. En bil med bättre grepp som kör något fortare i genomsnitt - och troligtvis av förare som i grunden kör enligt en högre risk - har en högre skadeföljd än en bil som inte erbjuder sådant fäste. Och frågan är huruvida mätningen i sig är representativ (har inte hunnit läsa underlaget än).

Samma förhållanden ser man hos dubbdäck eller när man rätar ut en vägsträcka. Eller för den delen när trafiken glesnar på kvällen i jämförelse med högtrafik, då stiger den genomsnittliga risknivån kopplat till att förarna ändrar sitt körbeteende. Tycker Vargen att vi skall sluta åtgärda vägarna samt förbjuda vinterdäck också?

Notera också att sådana här mätningar inte har något med individens riskförändring att göra. Utan handlar om grupper. Just detta sista är viktigt att förstå när man läser studier och rapporter.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

A.L wrote:
Kul! Berätta gärna mer. Även om jag rent personligen tycker att nya femman inte känns särskilt ny - eftersom designen är väldigt lik den tidigare (inget fel i det dock- den är snygg) - så lockar mycket annat med den bilen. Vad jag läst lär man ha bantat den en del- vilket jag välkomnar. Hur var dina intryck kör- och komfortmässigt? Och hur lirar drivlinan?
MVH AL

Skillnaderna på nya femman mot tidigare var mer påtagliga i verkligheten än på bild. Särskilt inuti. Riktigt trevlig interiör och ny "MMI" med stor skärm där olika funktioner kan ligga parallelt som "widgets". T ex kan du ha navigationen i en liten ruta, väder och nyhetsfeed i en annan, färddatorinformation i en tredje osv .. och allt är synligt samtidigt.

Komforten var riktigt bra på den jag körde. Bilen gick ljudlöst och extremt mjukt. Det var svårt att veta om bensinmotorn gick eller inte, annat än vid fullt gaspådrag då den surrade svagt. Samtidigt var responsen omedelbar - nästan som på en Tesla - och ljusår från Toyotas HSD.

I sportläge arbetar källorna parallellt med fokus på prestanda. Kul var att det inte bara styrde motor, transmission, fjädring och styrning, utan även stolarna. I Sportläge ökade skålningen och stramade åt runt ryggen!
Trots att 530e bara har en fyrcylindrig motor (!) drog den iväg både tyst och kraftfullt - så pass att antispinn-funktionen fick jobba hårt för att hålla greppet om bakhjulen.

Hade bilen en eftermiddag och snittade på strax under 0,5 i hybridläge.
Jag fick mersmak. Kommer den med xDrive kan det bli en 530e Touring nästa gång.

Swemba, kompisen har en 330e och jag verkligen gillar drivlinan i den, borde vara liknande 530e. Även om nya 5-serien är ett steg upp mot tidigare, håller med om det!

*Robban

A.L wrote:
Shogun wrote:
Ett utmärkt val om det ska vara en tysk bil. Xdrive ska det också vara......det hade jag själv valt.
Hoppas du gillar din F11. Kanske att en sådan här mindre trea kan vara ett alternativ även för er i framtiden. Jag lovar att berätta hur vi upplever bilen på precis samma sätt som jag har beskrivit X1:an.
MVH AL

Då stämde min gissning att Shogun numera kör tyskt - därför som det är så tyst runt hans nuvarande bil...:)
Sitter det dessutom en diesel under motorhuven så vore det en extra knorr...:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.