Min Skoda Octavia Style 1,0 TSI MY18

136 inlägg 0 nya
Min Skoda Octavia Style 1,0 TSI MY18

För att inte kludda ner MSO:s tråd om hans Skoda Octavia så tänkte jag starta en egen. Vi hade fram tills slutet av november 2017 en Kia C'eed 5 dörrar med 1.6 CRDI ECO motor på 90 hk som vi har ägt sedan den var ny 2009-06.

När vi skulle byta så var kriterierna:
Autobroms
CarPlay
Adaptiv farthållare
Bensin (vi kör mindre än 1500 mil per år och periodvis blir det vara korta körningar)

Vi ville också väldigt gärna ha en genomlastningslucka för skidor (eller tittglugg till vår fyrbenta älskling Zoey, en dvärgschnauzer som älskar att åka bil). Efter att ha lånat hem modeller för långtest så hamnade även parkeringsvärmare på

Vi tittade på bilar mellan 150 och 400 tusen (Suzuki Swift till Volvo V90) och fastnade till slut på en Skoda Octavia Combi Style 1.0 TSI 115 HK med manuell växellåda.

I skrivande stund har vi haft bilen i två veckor och kör lite över 100 mil. I tråden tänkte jag rapportera om sådant som är bra och dåligt med bilen.

Nu har vi varit med om några snöfall vilket har fungerat bra med bilen. Dock så var det lite regninblandad snöfall igår och då larmade bilen (adaptiva farthållaren) om att det inte fanns någon sensorsikt för ACC.


Hade då kört cirka 3 km i snöblandat regn. Ovan ser ni en bild på hur fronten såg ut. Jag vet inte exakt var radargivaren sitter men jag är inte imponerad över att den kunde sättas ur spel så enkelt. Torkade lite med handen på nummerplåt och grillen och då hoppade den igång igen.

Från andra ägares rapporter så verkar det krävas mer snö än så för att ställa till det, så det är lite fundersamt.

Bortsett från detta är vi väldigt nöjda med bilen, den går tyst, ganska snålt trots flitigt användande av parkeringsvärmaren. Vid långkörning på 28 mil så drog den 0,52, en annan långkörning på nästan 40 mil (med ett fyra timmars stopp) 0,54. På korta körningar här hemma på några kilometer till någon mil så har den rapporterat mellan 0,54 och 0,61.

Vi valde färgen CandyWhite (en lite bruten varmare vit nyans) efter att ha haft tre silvermetallic på raken. Återstår att se hur nöjda vi blir med det över tid. :)

Märkligt - ni har kört 100 mil med den nya (?) placeringen av radarsensorn och redan fått felindikering medan jag har kört 5000 mil med den gamla placeringen, som många ojat sig över, utan en enda indikering... Visserligen i en Golf för mitt vidkommande men dessa funktioner är nog rätt lika mellan dessa kusiner.

Tror den sitter bakom plattan i mitten av grillen - som ser ren ut på bilden men sannolikt kan väta på fel ställe röra till det för den. Vilket det inte borde göra, på min kodiaq har den lagt av dels efter att ha stått parkerad en bra stund när det sursnöade (vilket kan accepteras) och vid ett tillfälle i en tunnel när det stänkte grisvatten från mötande lastbil (inte ok). Fin bil, hoppas den kommer funka väl för dig.

Här kommer en förstorning.

Som ni ser så finns det ett lager med sursnö på plattan som Kricko tror är givaren. I vilket fall som helst är det inte bra. När givaren larmar så fungerar ingen farthållare (inte ens gammal "dum" farthållare) eller autobroms. Ska studera manualen och se vad som står. Händer det igen så ska jag kontakta verkstan och höra med dem.

På min Golf -15 sitter den i "nedre grillen" (nedanför nummerplåten) med gott om luftströmnings-hål runtomkring - kanske ändå en bättre placering trots allt.

Snoka lite där bakom och se om du hittar sladdar. Du kan ju också testa att tejpa för lite grillfolie eller annat som kan tänkas störas och se om den larmar.
Var det uppenbart att det var just geggan PÅ plattan eller kan det varit att den blev förvirrad av allt jokk i luften?
Testa att lägga på något ultrahalt (Soft99 Fusso Coat till exempel) och se om det hjälper till att få saker att inte fastna så lätt?
Kanske prova att bygga en liten plastkon att sätta fast och se om det funkar? =)

fredl wrote:
Här kommer en förstorning.

Som ni ser så finns det ett lager med sursnö på plattan som Kricko tror är givaren. I vilket fall som helst är det inte bra. När givaren larmar så fungerar ingen farthållare (inte ens gammal "dum" farthållare) eller autobroms. Ska studera manualen och se vad som står. Händer det igen så ska jag kontakta verkstan och höra med dem.


Jag har egentligen fått mina fåtal larm vid stillastående eller lågfart.
Hög placering och några grader vinklad uppåt är nog en miss i konstruktionen, men om det inte händer ofta kan man kanske leva med det.
Det händer ju att man får gå ut och peta av torkarna också vid riktigt grisväder.
Tror man skulle testa nån silikon spray eller liknande på sensorytan.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
fredl wrote:Här kommer en förstorning.
Som ni ser så finns det ett lager med sursnö på plattan som Kricko tror är givaren. I vilket fall som helst är det inte bra. När givaren larmar så fungerar ingen farthållare (inte ens gammal "dum" farthållare) eller autobroms. Ska studera manualen och se vad som står. Händer det igen så ska jag kontakta verkstan och höra med dem.
Jag har egentligen fått mina fåtal larm vid stillastående eller lågfart.
Hög placering och några grader vinklad uppåt är nog en miss i konstruktionen, men om det inte händer ofta kan man kanske leva med det.
Det händer ju att man får gå ut och peta av torkarna också vid riktigt grisväder.
Tror man skulle testa nån silikon spray eller liknande på sensorytan.

Den där suspekta Soft99 Fusso Coat jag nämnde - den är grymt vattenavvisande!
Är till för att lägga på billacken. Hittas på ebay och väljer man något lämpligt östland (Estland hittade jag den i) så kom jag undan med lite över 200 spänn inklusive frakt, och därmed även tull- och momsfritt då det är inom EU.
Går åt extremt lite och man lägger på den rena ytan medelst en svamp (medföljer). Det är lätt att lägga för mycket och har man då en mörk bil kan den bli flammig. åtgärdas genom att lägga på igen (den löser sig själv) eller medelst avfettning.
När den torkat angiven tid torkar man av med mikrofiberduk av lite fluffigare sort.
Vattnet bara wousch!
Har testat på fälgarna också för att se om det är lättare att få bort skiten efter vinterns elände.

Nackdel: Doftar inte mumma direkt...
Miljöaspekt: Om det kan hjälpa mig att använda färre medel vid tvätt så blir det nog plus.

Fredl, Antar att du hunnit använda rattvärmen.
Hur tycker du kopplingen knappen rumpa som styr ratt värmen fungerar och att ratt värme knapp ligger i skärmen.
Jag kan tänka både och med funktionen då man oftast vill ha båda rumpa o ratt varm samtidigt.
Fast egentligen hatar jag knappar i skärmen som ofta används!!
En annan sak som jag tycker är bra är tre värmesteg på ratten, sitter man 35 mil kan det vara skönt med lite lite varm ratt.
Det som många kopierat nu men det bästa på bilen vilket jag hadde redan 07 är väl det utdragbara och höjbara armstödet mellan sätena, att i alla lägen kunna ha höger armbågen på armstödet och samtidigt kunna hålla i ratten är en av orsakerna att det går stt köra långt utan att bli trött.
På första bilen tog det ett halvår innan jag råkade komma på funktionen :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Utdragbart och höjbart armstöd fram vill jag minnas att det fanns även på min Passat -97...:) Liksom i nuvarande och tidigare Golf.

Pi wrote:
Utdragbart och höjbart armstöd fram vill jag minnas att det fanns även på min Passat -97...:) Liksom i nuvarande och tidigare Golf.

Det konstiga är att på 8av 10 bilar är detta armstöd 1dm under armbågen och ej reglerbart!!!
Dvs att den gör bara nytta när du står still och äter en korv.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso: hade föredragit en separat knapp till rattvärmen. Vill ha rattvärme längre än sätesvärmen.

Riktig pisskörning idag i temperatur mellan +2 och -0,5. Har gått bra med sensorn. Läste i boken och det var precis som Kricko sa. I boken står det snö = bilborste, is = spray.

Pi wrote:
På min Golf -15 sitter den i "nedre grillen" (nedanför nummerplåten) med gott om luftströmnings-hål runtomkring - kanske ändå en bättre placering trots allt.

Ja, det ser jag att VW har bättre nedre placering ger mindre smuts och snö än Skoda kom för snabbt mitten kylargrillen. Framtid nya utveckling att sitta ovanpå kameran i vindrutan.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men GF inte kan du ha en stor radar i vindrutan. På min Mazda sitter den bakom Mazdamärket mitt i grillen. Har på drygt 4000 mil larmat ett par gånger, vid blötsnö och underkylt regn som bildat ett tjockt lager som hindrat radarn att fungera.

Guran wrote:
Men GF inte kan du ha en stor radar i vindrutan. På min Mazda sitter den bakom Mazdamärket mitt i grillen. Har på drygt 4000 mil larmat ett par gånger, vid blötsnö och underkylt regn som bildat ett tjockt lager som hindrat radarn att fungera.

Det är framtid som håller på att jobba med olika utveckling tekniker. Mazda har olika luftströmning genom aerodynamisk.
Både VW och Seat sitter under stötfångare ger mycket bättre än Skoda. Sånt är olika land fabrik. Jag gillar inte Tjeck. Jag gillar Tysk och Spansk som är rätt placering sensor med adaptiv farthållare under stötfångare och förarmiljö med lättlästa mätartavlor med både dagsljus och nattljus.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Gf. Hihi. Det kallas utväckling och design.
Ibland blir det lite fel när dom inte pratar ihop sig, ingenjören och designern.
Skoda hadde senorn nere i grillen från 2014 fram till facelift 18.
Det kan iofs bero på att denna sensor är större för fotgängare avkänning och den rymdes inte där nere.
Och snyggt med mätartavlor i annan design.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Guran wrote:
Men GF inte kan du ha en stor radar i vindrutan. På min Mazda sitter den bakom Mazdamärket mitt i grillen. Har på drygt 4000 mil larmat ett par gånger, vid blötsnö och underkylt regn som bildat ett tjockt lager som hindrat radarn att fungera.

Klart man kan. Har det på vår V90.

Ja jäklar, utvecklingen går framåt :)
Kommer troligen nästa år som standard på koreanerna,

Guran wrote:
Ja jäklar, utvecklingen går framåt :)
Kommer troligen nästa år som standard på koreanerna,

Haha, där ser man.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.