Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

630 inlägg 0 nya
Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

Efter 20 år av diesel och ett par securitas octavier från 2006, 2008 som sålts vid 25000 mil och den senaste nya 1,6 tdi och tanken på nån typ hybrid så efter att provkört alla hybrider på marknaden och andra bensin bilar och försökt återskapa min körprofil och efter mycket vånda blev det affär på en ny 2018 octavia tre pipare... Valet blev till efter min dotter köpte en 2016 fjolårs bil till vrak prisi januari och hennes erfaren heter där efter men låg förbrukning under 0,6 och på jobb pendlingen under 0,5 och extremt bra ochsnabb värme.... Min handlare har fixat hyrbilar som jag fått låna då denna motor ej funnits som demo och jag har testat många dagar och ca 50 mil och dessutom även en annan bil med dsg lådan i 30 mil och nu är min övertygelse om att det är en snål, tyst, väl utrustad bil med appstyrning,dsg, adaptiv fart hållare, adaptivt led ljus, drag paket med bensin värmare och en massa mer halv lyx för en som inte är van med det i alla fall och till ett bra pris på dryga 200 t....Under mina tester har det inte varit några problem att köra på 0,5l/m och det bästa med bilen är att jag har aldrig varit med om en bil med så snabb värme som kommer nästan innan man lämnat parkeringen... Så nu är det spännande då den levereras nästa vecka och kommer att dela med mig lite i denna tråd för dom som är intreserad framöver.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Som sagt så använder jag sprit monitor som digital kör journal sedan nåt år eller två och på denna bil och min förra och den som är intresserad av Octavians liv och kostnad kan följa den på klickbara länken nedan med klick bara kommentarer...Lite kul för egen del med kostnaden/förbrukningar och kanske intressant att veta för andra också.. Rent allmänt så har jag en lugn körstil men som regel 5-10 km/h över lagstadgad..Skriv gärna en kommentar eller egna erfarenheter på nåt eller annat vis om du har samma bil och 1,0 micromotorn..
Valde minsta billigaste snålaste bensin motorn men la extra pengar på utrustning som bra ljus, drag,18tum, carplay så man inte behöver röra telefonen ens vid sms, bränslevärmare och assistenter och fick en hyfsat tyst,snygg och bekväm och praktisk bil..
2017-18 1,0 TSI.kombi..facelift.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html ...
2016 1,6 tdi. halvkombi...https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ska bli intressant att läsa hur du upplever 1.0 motorn i din Octavia.
VW är ju lite sent ute med en 1.0 motor som levererar bra med kraft (Ford har ju haft en ett tag) så jag hoppas att dom lärt av de eventuella problem Ford och andra tillverkare haft och att denna håller bättre än vad den första 1,2 Tsi motorn gjorde.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Reverend Benny wrote:
Ska bli intressant att läsa hur du upplever 1.0 motorn i din Octavia.,
VW är ju lite sent ute med en 1.0 motor som levererar bra med kraft (Ford har ju haft en ett tag) så jag hoppas att dom lärt av de eventuella problem Ford och andra tillverkare haft och att denna håller bättre än vad den första 1,2 Tsi motorn gjorde.
..
Sent ute men inte sist, Volvo mfl kommer också.... Sedan så gamla 1,2an tsi är ju minst lika snål(törstig) som Fords, bmw, mfl tre pipare och efter att ha testat alla så har jag en stark känsla av att vw gjort konstruktions läxan något bättre och mer genomtänkt med innovationer men det återstår att se och facit vad det gäller hållbarheten ser vi väl om 15 år och förhoppningsvis inte om 5 år för då har jag nog köpt fel bil :).

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fast VWs 1,0t har väl funnits nåt år även om det inte varit standardmotorn. Vill minnas att Seat var rätt tidiga med denna motor-variant - om än med några hk lägre motoreffekt. Sen blev det väl lite fel i första inlägget - det är nog inte en 2018 du köpt utan en 2017. Men det skall bli kul att läsa om dina erfarenheter - inte minst av den lilla motorn. Själv kör jag en Golf SV med 1,2T/110 och den motorn tycker jag fungerar utmärkt. Sen håller jag inte med om att VWs 1,2T på nåt sätt skulle vara törstig - det är nog snarare den snålaste 1,2T-motorn jag kört på min "testrunda" och jag har kört de flesta bilar i Golf-klassen. Men snålast var helt klart Auris HSD men testrundan passade nog den motorn mycket bra så med mera landsvägskörning skulle det nog jämnat ut sig. Och klart törstigast var Auris 1,2T så den som behöver göra hemläxan allra mest är nog Toyota när det gäller små turbomotorer.

Just precis Pi ,, den kom nog 2015-16 på golf och på nån seat tror jag.., Nä det är nog så men dom kallar face liftet på min bil för 2018 men man är väl lite lurad där antagligen... Som du säger så den lilla 1,2an går riktigt bra och hyfsat snålt också och det brukar vara svårt att dra några direkta slutsatser på förbrukningar via färd datorn vid enstaka provkörningar men mellan dessa märker och fler märken som jag provkört att den känns både stadigare och rappare från låga varv också. Jag har inget facit men vid en senare provkörning bet jag i sura äpplet och tankade upp prov bilen full och körde sedan 24,8 mil en februari dag i vinter med halv snöstorm med den,, drygt 10 mil på fart hållaren i 100-105 och sedan några timmar i stan och några mil till landsväg med några fika stopp och inklusive en kallstart dag 1 och en kallstart dag 2 och båda gångerna med bensin värmaren på och -7 till -5 grader och tankade upp den igen innan återlämnade och fick i 12,2 liter. Och hyfsat lugn körning i dåligt väder men jag var riktigt imponerat..Och extra imponerad av värmen i bilen som jämfört med det jag provat sista 10 åren.. Som sagt har jag inget facit men hoppas på ett bra bil köp med den lilla micro motorn och rattvärmen hehe och det hyfsade priset. Och efter som jag började med sprit monitor på min förra octavia efter typ 1500 mil så skall jag börja med denna direkt för skojs skull ...

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Hej. Vår familj har också en octavia style tidig 2016-15 med denna lilla stora motor och är helnöjd med hela bilen. Vi har hunnit med snart 2000 mil och är fortfarande nöjd och förbrukningen ligger mellan 0,45-0,55 för oss i familjens kanske lite försiktiga körningar och som du säger bensin värmaren som ingick i paketet är det absolut bästa med bilen tillsammans med att den är otroligt stor för att ändå vara ganska liten utvändigt och med backsensorer och lättparkerad och det dubbla last golvet som döljer cykelstället och en massa andra grejor som man inte vill ha framme på golvet när mat kassarna skall in och kan hängas på dom fyra stora krokarna på sidorna om man vill.. El bakluckan som också ingick i värmare/drag paketet är suverän. . En bra varm, tyst, praktisk och skön familjebil hela vintern helt enkelt utan något onödigt egentligen.

Toppen, mycket intresserad av erfarenheter av just denna motor. Keep us informed!

Blev det modellen med facelift eller den innan?

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Fast VW/VAG brukar alltid börja tillverkningen av kommande årsmodell i juli så nån 2018 är det knappast - även om det är en facelift.
Sen fanns i vart fall Ibiza med denna nya trepip för 2 år sedan även i vårt land.

Ja jag är väl lurad då på årsmodellen men det bjuder jag på ..Det är faceliftade nya modellen med alla små nyheter som app styrning (typ volvo on cal) och dsg med paketen som är prisvärda som halv läder mm... Bra face lift rabatt nu från 191tusen och dessutom den vanliga rabatten av säljaren så det känns som dsg blev gratis och lite fler grejor också då jag kryssade friskt i tillbehören och dessutom ersatte 17" till 18" vilket kanske inte var smart och kanske den riktiga snål körningen uteblir.
Jag har en plan att kunna ligga på ner mot 0,5 i gynsam körning men allt under 0,6 är bra och jag blir nöjd med tanke på en bensin kombi med rymd...Så här kommer det att se ut när min bil förhoppningsvis kommer nästa vecka..---https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Ja jag är väl lurad då på årsmodellen men det bjuder jag på.

Du har nog inte blivit lurad på något särskilt eftersom modellen ändå är ny. Förändringar lär dröja tills nästa år åtminstone.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Micke, vad kan du göra med din app-styrning, jag har ingen koll på den, är den ny till faceliften?

*Robban

EnannanRobban wrote:
Micke, vad kan du göra med din app-styrning, jag har ingen koll på den, är den ny till faceliften?

Jag är inte heller riktigt uppdaterad men det mesta som volvo oncal kan om jag har rätt... Om jag har ett sim i bilen kan jag sitta hemma och starta värmaren med ´telefonen istället för dosan, dra ut listor över förbrukning,snitt hastigheter, aktuell hastighet när sonen är ute med bilen, aktuell position när sonen är ute med bilen,hehe det blir kul,tuta och blinka via appen så man hittar tillbaka till bilen, Ja efter nästa vecka kan du nog få veta mer och så lägger jag ut några fina bilder och screenshot på app lika Junker mfl gjort men som sagt jag vet inte riktigt vad och hur..

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

En kommentar är att om någon med samma Nya motor 1,0 tsi i vilken VAG bil som helst kan skriva en egen kommentar i tråden om man vill för info eller upplevelse..... Jag har en bekant som har en octavia 1,0 tsi och hans förbrukning vid pump liter på den dagliga jobb pendeln med dagis,affären sedan i höstas och över vintern har han legat på 0,67 med bensinvärmaren som använd minst varje morgon och han säger att han kör hårt??,...När han har haft lång motorväg säger han 0,55 vid 120 km/h. Jag vet inte men muntlig information.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ägarnas "exakta" förbruknings-siffror är för det mesta inte mycket att lita på eftersom man dels har en förmåga att vilja hålla nere dessa för att rättfärdiga sitt eget bilval, dels har man så olika körmönster så dessa siffror säger egentligen inte mycket alls. Själv kan man dock jämföra mellan olika bilar man ägt om man behåller ungefär samma körmönster och för mig har det inneburit att min förbrukning med nuvarande Golf SV 1,2T/110 -15 ligger på exakt samma nivå som för min föregående Golf Variant TDI 1,6/105 -12. Jag hade räknat med ca: 0,1 l/mil högre förbrukning med bensinaren men så har det inte blivit för mig så jag är väldigt nöjd hittills med den motorn. Och den har ju en helt annat "gångkultur" än dieseln liksom att den är mycket flexiblare - här kan man köra på högsta växeln runt 900--1000 rpm med lätt belastning vilket inte dieseln gillade. Och nu kan man också rätt ofta hoppa över en växel vid uppväxling vilket inte heller dieseln gillade - trots att totala utväxlingen i stort sett är lika. Men vad man trivs bäst med är ju väldigt personligt trots allt. Jag trivs dock bäst med den lilla turbo-bensinaren jämfört med den lilla (1,6 l) dieseln.

Hej. Ja man måste ta allt med en stor nypa salt som folk säger. Men som i spritmonitor kan man säga att man hamnar mellan min och Max av inrapporterade värden. Nämner att på min 1,6tdi 2010 låg jag konstant 0,5-1,5 dl högre än min 2016 och den hade ingen dieselvärmare heller. (10an)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lånade en länk från den lite infekterade HSD tråden och den här norska testen stämmer verkligen mot det eller den känsla jag fick när jag testade vid mina två tillfällen jag fick prova bilen på sen vintern.. Som det låter i denna test är det nästan för bra man jag kalkylerar med att ligga på runt 0,5 liter bortsett från motorvägs körningen som jag har var annan månad till barn och barnbarn och förhoppnings vis ett års snitt på mellan 0,55-0,6 liter inklusive bensin värmaren... Vi får väl se framöver.
I bästa fall levereras ny bil på tisdag efter 9 veckors väntan om transporten från hamn funkar
http://bilogmotorbloggen.blogspot.se/2016/11/test-skoda-octavia-stasjonsvogn-10-tsi.html#!/2016/11/test-skoda-octavia-stasjonsvogn-10-tsi.html
Man kan översätta norskan på datorn Hehe

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

De norska priserna... är svettiga... minst sagt! Hur tusan har de råd med något större än en Kia Picanto? ;-)

Har man olja så har man

En Volvo värd pengarna är billigare än gratis

EnannanRobban wrote:
Micke, vad kan du göra med din app-styrning, jag har ingen koll på den, är den ny till faceliften?

Nya Bilen skulle landa i går men sitter fast på tåget till norrland, Preliminär leverans i morgon..Men Din fråga app styrningar på bilen finns i denna länk..Verkar vara ganska som typ volvo oncall utan att veta men det kanske någon volvo ägare kan säga..http://www.skoda-auto.com/en/experience/mobile-apps/connectivity-apps/ .Se och begrunda och lägg en kommentar om det är skitt eller verkar vettigt. Har som sagt ingen erfarenhet om detta.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar