Vi Bilägares forum

Mercedes-Benz E200d 7,5 prisbasbelopp

Mercedes-Benz E200d 7,5 prisbasbelopp

Nån mer än jag som funderar på erbjudandet som MB har nu på en E200d?
Har kört E220d som är en väldigt fin milslukarbil, men jag har inte provat med 150hk motorn.
Den lär väl vara tröttare men jag tycker att det ändå borde funka med 360NM och den tätstegade automaten.

Vad har ni för erfarenheter av bilen?

Länk till kampanjen; http://www.kampanj.mercedes-benz.se/e-klass-kombi/

Uppdaterat: 2017-08-28 13:00

Kommentarer

Säkert ett bra köp. Går säkert riktigt snålt och duger till vardagskörning och E-klassen har många fina egenskaper vad det gäller utrymmen, komfort och kvalitet som finns kvar även i "snik"-utförande.

Uppdaterat: 2017-08-29 02:26

Jag gillar inte att de satt i en 50-liters tank. Det är löjligt lite. Skulle behövas två sådana. Annars säkert en fin bil om än lite för tung vilket betyder låg dragvikt på B-körkort.

Sedan är frågan om den nya motorn (OM654) sitter i eller om det är en äldre konstruktion.

Uppdaterat: 2017-08-29 11:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, man kan nog tänka olika där. Jag har en liten tank i min bil och jag uppskattar det på två sätt. Dels finns inte så mycket att stjäla, dels blir det inte så dyrt varje gång man tankar och då förstås tankar fullt. På en bil som ligger på kring 0,5 tycker jag 40-50 liter är lagom, jag skulle inte vilja ha större.

Uppdaterat: 2017-08-29 13:56

Prisvärd eller prisdumpning, det är fråga. :-) Nu är den ju på samma prisnivå som en V90, och då saknar ändå Mercen flera av Volvos säkerhetsfunktioner och Pilot Assist.

Uppdaterat: 2017-08-29 14:24
Power to the people

Grosser: Jag kör gärna bil själv. Jag har säker bil, komfort, bra stol, AC, backradar eller kamera och farthållare som krav. Måste säga att jag är lite tudelad vad gäller "assistenter" jag träffar på en massa som b o r d e ha bilar med assistenter i då de tycker kolla film, uppdatera på Facebook eller sminka sig är viktigare än köra bil, samtidigt som folk faktiskt borde begripa att när man kör bil borde man just fokusera på att köra bil.
Pinjong: Tack för tipset, det visste jag inte om. Det var ju lite kasst, det blir en del extra tandningar om året ju.

Uppdaterat: 2017-09-03 10:56

Även V90 har förminskat bränsletank mot V70.
Gissningsvis en viktbesparing.

Uppdaterat: 2017-09-03 11:51

Är väl rimligt med tanke på att bilarna blivit snålare?
På en ny modell tar man väl även höjd för framtida drivlinor i den modellen.

Uppdaterat: 2017-09-03 11:53

Här är en artikel om varför tankvolymerna sänkts: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150824/bmw-harmar-mercedes-knep-for-att-sanka-vikten

Samma tjänsteviktsknep som med reservhjul som man kan få med på många bilar om man betalar extra.

Uppdaterat: 2017-09-03 15:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Om man väljer SE-edition är tanken på 66liter enligt deras hemsida.

Uppdaterat: 2017-09-07 12:49

Det blev en E200d sedan SE-edition eftersom BMW inte längre är intresserade att möta tjänstebilsåkare på grund av sin mycket märkliga prisnivå på nya 5-serien. Det som avgjorde var när jag var i tyskland senast och åkte med i en kollegas hyrbil, vilken komfortabel och tyst bil det är! Sjysst basutrustning och aggressiv prissättning.

Uppdaterat: 2017-11-08 10:34

Min är beräknad att landa hos handlaren den 14e.

MERCEDES-BENZ E 200 d Sedan
SE-Edition
Premiumpaket
Interiörpaneler i öppenporig svart ask
737 Mittkonsol i svart öppenporig ask
810 Burmester® Surround Soundsystem

Uppdaterat: 2018-02-09 11:42
hixx skrev:

Min är beräknad att landa hos handlaren den 14e.
MERCEDES-BENZ E 200 d Sedan
SE-Edition
Premiumpaket
Interiörpaneler i öppenporig svart ask
737 Mittkonsol i svart öppenporig ask
810 Burmester® Surround Soundsystem

Ser fram emot utförlig rapport om bilen. Grattis, förresten!

Uppdaterat: 2018-02-09 12:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Rapport kommer!

Uppdaterat: 2018-02-12 12:48

Vad har ni fått för leveranstider?

Uppdaterat: 2018-02-13 12:08

Beställde mitten november. Så ca 12 veckor. Inget iögonfallande, hurså? Tror kollegans c-klass gick något fortare...

Uppdaterat: 2018-02-14 05:59

Nu är bilen utbytt och jag summerar lite efter 2,5 år och styva 14000 mil:

Bilen var ju otroligt tyst och skön att åka i. Låg förvånansvärt bra på vägen vid lite mer inspirerad körning även om den så klart inte inbjuder till det. Motorn med växellåda är en juvel och överlägset snålast blad de tjänstebilar jag haft 5,43l/100km,
( https://www.spritmonitor.de/en/detail/907661.html ) den har trots allt en tjänstevikt på 1780kg enligt transportstyrelsen.

Burmesterstereon är häpnadsväckande bra och lämnar stor saknad. Jag som konsumerar mycket musik framför hifi-anläggningen hemma tyckte det i princip var lika bra ljud i bilen. Ljudfokus ställt fram, och i övrigt helt opåverkad ljudbild. Stolar och utrymmen lämnar heller inget att önska.

Negativt? En del inredningsdetaljer som stör. Skrammel i dörrsidor. En chromelsist vid drickahållaren i mittkonsolen visar sig bara vara en tejphistoria och började flaga och gå sönder och var dessutom vass. Men det mest häpnandsväckande på det negativa planet var inte bilen i sig, utan mer relaterat till bilens konstruktion och Mercedes Sverige:

En dag i somras parkerade jag bilen. När jag sedan backade ut en halvtimma senare hade jag ingen servoverkan alls på bromssystemet utan fick stopp på bilen genom att pressa ned pedalen med all kraft, jag fick ta i så mycket att jag var tvungen att ta spjärn med båda armarna mot ratten. Då trädde abssystemet in, så jag hade antingen 0 broms eller nödbroms 100% kraft. Efter verkstadsbesöket visade det sig vara bromshydraulolja på vacumsidan av servot. Verkstaden behövde imponerande 50 timmar för reparationen, a 2000kr/timma. Bilen hade då gått precis över 12000 mil, Mercedes Sverige svarade omgående på verkstadens goodwillförfrågan att det inte var aktuellt att ta denna reparation (på en komponent i en bil som i de flesta fall överlever hela bilens livslängd). Jag har också hört det viskas att detta inte är en helt ovanlig sak med förra generationen E-klass. Hur är det ens möjligt att det tar upp mot 50 timmar att byta ut en sån komponent? Vi hade tur, och hade ett försäkringsbolag som täckte maskinskada upp till 14000mil, så mitt företag blev ju inte fullt drabbade ändå, men detta är ändå helt orimligt. Som bilansvarig börjar man ju fundera med 10 talet servicebussar där alla är Vito eller Sprinter.

Så jag har via mail och Facebook försökt komma i kontakt med Mercedes Sverige åtminstone 6 gånger, och kommit i kontakt med kundtjänst, som lovat vidarebefordra mina frågor och kommentarer till ansvarig. Men har sedan aldrig fått mina frågor om bilens trafiksäkerhet, konstruktion och komponentsäkerhet besvarade. Tänk om detta haveri inträffat under körning i stadstrafik? Bromsarna fungerade utmärkt att parkera med. Sen var de obefintliga när jag igen startade bilen. Extremt märkligt.

Jag kommer aldrig inneha en Mercedes igen av rent principiella skäl. Maken till arrogans har jag aldrig mött. Vi byter tre servicebussar i år. En förare ville prompt ha en Vito, de andra väljer andra märken.

Själv valde jag en Kia Optima hybrid, och ja det är mycket som är sämre med den, men förmånsvärdet är å andra sidan i princip hälften mot en E-ditohybrid.

Uppdaterat: 2020-12-22 12:42

Oj, vilken historia !!!

Tittar man på många nyare bilar, så undrar man just hur tusan vissa delar ska kunna bytas, tex bromsservot.

Uppdaterat: 2020-12-22 15:43

Ja, det där var inte roligt att läsa. Undrar om det var "ett av miljonen" fall, eller om vi får se en återkallelse? Obehagligt under alla omständigheter.

Uppdaterat: 2020-12-22 15:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hundra tusen i arbetskostnad för ett bromsproblem! Låter nästan osannolikt.

Uppdaterat: 2020-12-22 19:07
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Haha detta låter ju helt sinnessjukt.

Uppdaterat: 2020-12-22 21:29

Jag är glad att jag inte ägde den privat om jag säger så.

Uppdaterat: 2020-12-23 08:01
Audi A5 SB skrev:

Ja, det där var inte roligt att läsa. Undrar om det var "ett av miljonen" fall, eller om vi får se en återkallelse? Obehagligt under alla omständigheter.

Med tanke på hur de (inte) kommenterat det till slutkonsument alls, så tror jag du kan gissa svaret. Det kommer inte bli någon återkallelse.

Uppdaterat: 2020-12-23 08:02