Vi Bilägares forum

MB SLK 55 AMG

MB SLK 55 AMG

Så, då har jag äntligen fått den "nya" vagnen. Om ni läst min tråd om min SLK 350, så vet ni att den nya är en 2005. Miltal strax under 6.000 mil. Importerad 2007 och alla data inkl. servicehäfte indikerar att miltalet stämmer. Försöker infoga bilder med lite text under och med fokus på vad som skiljer en vanlig SLK R171 från en AMG-modell.

Framifrån är det små skillnader, mest notabelt är frontspoilern och hajfenorna på friskluftintagen.

Bakifrån är det avgasutblåsen (4 st) och spoilerläpppen på bakluckan som skiljer. Vidare är bakljusen "svärtade".

Hjulen är äkta AMG split-fälgar (19¨) med eltejp till däck. Skador på framför allt bakfälgarna finns, men ska nog åtgärdas....

Invändigt skiljer inte mycket, det är bara nappaklädeseln på överdelen av ryggstödet som är avvikande.

Motorn är en lite udda 90-graders V8 med 3 ventiler/cylinder och 2 tändstift/cylinder. 360 hk och 510 Nm.

Motorerna som byggs hos AMG är, till skillnad från de som sätts samman i Bremen, handbyggda och signerade.

Bilen beter sig lite annorlunda mot en 350:a och det beror på motorns tyngd. 350:an är mer agil, men det märks mest när man pressar bilarna hårt. I alla fall går den som ett skott. Skillnaden märks mest när man först kommit upp i 40-50 km/h, detta p.g.a att det är svårt att modulera gaspådraget vid start (den spinner loss). Launch control finns inte....

Ljudet är fantastiskt, den varvar upp till ca 6.400 - 6.500 varv/minut innan den växlar upp. F.ö. så kan man köra den manuellt med "paddlar" bakom ratten - och då växlar den inte upp automatiskt, så det gäller att vara med (annars ligger den och hackar mot varvtalsbegränsningen).

Bromsutrustningen är fetare (6-kolvsok fram) och har nån sort kompositskivor i stål med speciella bromsklotsar (som enligt bruxet kan gnissla). Man får leva med det.

Jag har bytt batteriet (genererade enligt Hedin Bil en hel bunt med felkoder - hoppas det verkligen är spänningsrelaterat) och bakdäcken ska bytas (helt slut). I övrigt nyservad (Hedins.....) med stora servicen.

Om det var värt pengarna med "uppgraderingen"? Ja, hittills;-) Vi får väl se vart det tar vägen, det lär inte bli en billig bil att äga (drygt 13k i bara försäkring och drygt 1 liter/mil).

Uppdaterat: 2017-09-26 20:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Du får räkna kul per krona så känns det bättre.
De är charmiga de små rackarna.

Uppdaterat: 2017-09-26 21:02
L. Mäkinen skrev:

Du får räkna kul per krona så känns det bättre.
De är charmiga de små rackarna.

Ja, de är små: 4100 mm långa och 1270 mm höga. Men motorhuven är desto längre;-)

Uppdaterat: 2017-09-26 22:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gick igenom bilen rejält idag med tvätt och vaxning. Den ser nu ut som en 2 år gammal bil som gått 6.000 mil. Jag är inte så lite impad av kvaliteten på bilen - allt är solitt och i skick som nytt.

Det enda som stör är ett knarrande från taket (vilket jag inte hade på min 350:a) - men jag har börjat lösa detta och är nog på rätt väg. Internet är guld i sådana fall.

Elstolen (fanns inte på 350:an) är även den guld - vinklingsbar och glider bakåt när man ska kliva ur bilen, vilket gör det hela mindre svårt. Det finns f.ö. en del andra finesser som jag inte hade på förra vagnen - nödiga och onödiga.

Jag har bjudit några bekanta på en "resa" med bilen - resultatet har varit antingen skrik eller jubel. S-tan vad den skottar på;-) En bekant frågade om jag hade massagestolar, men så är det inte. Det är bara en 5,5 liters V8 som märks även på tomgång;-)

En check med OBD-läsare gav vid handen att alla felkoder var väck efter batteribytet, men det finns ju koder som en billig OBD-läsare inte ser, så jag får avvakta ett test med en äkta STAR. Det lär finnas ett och annat.......

Det sorgliga är att sommaren mycket snart är över och det blir dags att garagera bilen:-(

Uppdaterat: 2017-09-28 21:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vilken härlig vagn!

Säg mig. Hur mycket fick du lägga till för en AMG i jämförelse med den mindre varianten du hade tidigare? Är det en import? Många tidigare ägare?

Och hur känns chassit? AMG brukar väl ha "lekt" lite med hjulvinklarna så att de skall få lite extra cartkänsla. V8 väger förvisso mer men beskriv gärna om du märker någon skillnad. Och sätt A4;an som referens;-)...

13 000 i försäkring låter inte direkt billigt. Men då får du väl köra året om antar jag?

MVH AL

Uppdaterat: 2017-09-29 04:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Uppgraderingen kostade i runda slängar 100k. Det finns 3 tidigare ägare - en i Tyskland och 2 här i Sverige. Körintrycken finns beskrivna i #1;-)

13k för försäkring = helår = det kan ju vara fint väglag då och då under vinterhalvåret;-)

Uppdaterat: 2017-09-29 08:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

13k i försäkring är väl egentligen inte dyrt på en sån bil? Min M5:a kostade 18000 redan för 15 år sen. Opel Speedstern ville de ha runt 20k för 2004, men såna är ju ganska dyra att reparera vid minsta törn.

Uppdaterat: 2017-09-29 10:03

Om försäkringsbolaget värderar risken så högt så skulle jag nog själv ta den och således max ha en halvförsäkring. Särskilt om bilen bara rullar sporadiskt.

Uppdaterat: 2017-09-29 13:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Om försäkringsbolaget värderar risken så högt så skulle jag nog själv ta den och således max ha en halvförsäkring. Särskilt om bilen bara rullar sporadiskt.

Tja, köra en sportbil (med allt vad det innebär) för en kvarts miljon halvförsäkrad - det skulle jag nog avråda ifrån.

Uppdaterat: 2017-09-29 14:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. så ligger det nu nya sulor bak på bilen. Passade på att kolla under den.... Bilden nedan visar en 12 år gammal merca.

Bild borttagen.

Här kommer en bild på den bakre bromsutrustningen. Själva hjulupphängningen består av 6 armar (inkl krängningshämmaren). Komplicerat, minst sagt.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-09-29 14:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

pinjong wrote:Om försäkringsbolaget värderar risken så högt så skulle jag nog själv ta den och således max ha en halvförsäkring. Särskilt om bilen bara rullar sporadiskt.
Tja, köra en sportbil (med allt vad det innebär) för en kvarts miljon halvförsäkrad - det skulle jag nog avråda ifrån.

"Med allt vad det innebär". ;-) OK, jag utgick från min egen körstil.

Uppdaterat: 2017-09-29 14:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Audi A5 SB "Själva hjulupphängningen består av 6 armar (inkl krängningshämmaren). Komplicerat, minst sagt."
Så ser det ut på de flesta bilar med separat bakhjulsfjädring. Även de som inte är så dyra.
Däremot är det inte så vanligt med hålade, ventilerade skivor.

Uppdaterat: 2017-09-29 15:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, det här är en 12 år gammal konstruktion. På moderna bilar är det nog så idag, men knappast då.

F.ö. så köpte jag mirakelolja mot gnissel i cab-taket. MB original.

Bild borttagen.

30 ml kostade 610:-. Det ger ett literpris på 203.000:-. Måste vara något form av rekord.

Uppdaterat: 2017-09-29 15:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Saab hade det för tjugo år sedan!
(Modifierad bakaxel från Opel!)

Uppdaterat: 2017-09-29 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Audi A5 SB skrev:

saabnisse, det här är en 12 år gammal konstruktion. På moderna bilar är det nog så idag, men knappast då.
F.ö. så köpte jag mirakelolja mot gnissel i cab-taket. MB original.

30 ml kostade 610:-. Det ger ett literpris på 203.000:-. Måste vara något form av rekord.

Undrar när jenkarna skall sluta använda sina galoner och unsar - särskilt när man inte ens vet omd et är imperial eller us som används. =)
FÖr övrigt hamnade nog en nolla fel. 20.300 blev det bara. Rena reapriset! :-p

Uppdaterat: 2017-09-29 15:49

Ja, det blev fel på en nolla - jag slant på räknaren. Dyrt, eller inte, Dr Dralles Birkenwasser funkar utmärkt! Bilen blev helt tyst, ja, m.a.p. gnissel alltså;-) Sen räcker nog flaskan till minst 5 behandlingar till........

Uppdaterat: 2017-09-29 16:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

Saab hade det för tjugo år sedan!
(Modifierad bakaxel från Opel!)

Men där var det väl "bara" 5 armar? Så minns jag min egen 900 från 1994 i alla fall. Men jag kan ha fel.

Uppdaterat: 2017-09-29 17:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Övre och undre länkarmar på var sida, det blir fyra.
Längsgående stabiliseringsstag på var sida, två till.
Det blir sex!
F.ö. främre fästet på de senare som ställer till problem, Opelbussningarna i gummi är för mjuka och ändrar toe-in på bakaxeln, men med byte till polyuretan löser man problemet!

Uppdaterat: 2017-09-29 18:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Öh, nu var det på min merca 6 stag på varje hjul. Kul att inte ha fel hela tiden;-)

Uppdaterat: 2017-09-29 19:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hoppsan, det blir ju rena spjälstaketet!
Kanske Spyderman varit med vid konstruktionen?

Uppdaterat: 2017-09-29 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sitter och sippar lite Wiskey och njuter av livet. Uppgraderingen är ju bara så förnöjsam - räserbil till hyfsad kostnad. Allt det jag förutsåg med felkoder och gnissel är löst (ta i trä).

Nya däck bak - det finns lite att slita på numera. Kvar finns att fixa fälgarna hos Fälgfixarna i Hgb à 2.500:-/st. Får fundera om det är värt att ta alla fälgarna eller bara de bakre. Problemet är att jag inte har andra hjul att sko bilen under tiden - sockerlådor? Vi får se.

Bilen är något extraordinärt att ratta - hittills har jag inte vågat koppla ur ESP, men det lär följa. ESP-kopplet är ju inte helt urkopplingsbart, vilket möjligen är en poäng - fallskärm för gemene man.

Uppdaterat: 2017-09-29 19:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

Hoppsan, det blir ju rena spjälstaketet!
Kanske Spyderman varit med vid konstruktionen?

Ja, som jag skrev - det är minst sagt intressant så tidigt. Bilen har f.ö. en massa "grejer" som inte var "normala" när det begav sig. Be mig inte speca dessa - det blir rätt ointressant för alla andra. Nano dök f.ö. upp i min bil;-)

Uppdaterat: 2017-09-29 19:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kul, men ta gärna några bilder på det som är lite speciellt, personligen tycker jag det är saker som är trevligare att diskutera än om bilen tar 0,43 eller 0,44 l/ mil (som ju är avsevärt mindre än min gräsklippare drar!)
Gammelsaaben jag kör mest drar f.ö. 0,9 och det är den värd!

Uppdaterat: 2017-09-29 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Kul, men ta gärna några bilder på det som är lite speciellt, personligen tycker jag det är saker som är trevligare att diskutera än om bilen tar 0,43 eller 0,44 l/ mil (som ju är avsevärt mindre än min gräsklippare drar!)
Gammelsaaben jag kör mest drar f.ö. 0,9 och det är den värd!

Ja, jag ska försöka, men det blir många bilder;-) Det är faktiskt så att bilen, när det begav sig, låg i framkant av vad som var möjligt då. Nu är det ganska vanligt....

I min tråd om SLK 350 konstaterade jag att bilen hade 2 (två) hastigheter på backväxeln - ännu inget svar. Vilket inte är så konstigt - bilen är "ganska" unik. Det blir lätt så att TS (undertecknad) är den som Googlat mest.

Sen blir då en AMG-version av samma vagn - tja ännu mer "udda".

Kanske skulle det omvända vara intressant - fråga mig och jag svarar. Det lär ju inte finnas så där många här som (L.Mäkinen undantagen) som är aspirant på ett köp av bilen i fråga.

Uppdaterat: 2017-09-29 20:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, mycket beror säkert på att det inte är så många som har ekonomiska resurser att spendera på en leksaksbil, de flesta har nog fullt sjå att hålla igång sina enkla grå transporthjon.
Sedan blir det mest drömmar!

Uppdaterat: 2017-09-29 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har faktiskt åkt med en AMG och det var bland det häftigaste jag upplevt. Måste ha varit det närmaste en vanlig svensson kan komma en F1:a. Personen jag åkte med körde om en lastbil där man definitivt inte kör om en lastbil med en vanlig svenssonbil och det fan bara svitshade förbi och föraren ursäktade sig med att han hade ekoläget i, så det gick lite väl långsamt.

Uppdaterat: 2017-09-29 20:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
saabnisse skrev:

Audi, mycket beror säkert på att det inte är så många som har ekonomiska resurser att spendera på en leksaksbil, de flesta har nog fullt sjå att hålla igång sina enkla grå transporthjon.
Sedan blir det mest drömmar!

Jag är fult medveten om detta - och där skäms jag. Ärligt.

Uppdaterat: 2017-09-29 21:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Varför?
Livet är för kort att inte unna sig det man vill ha.
Och kanske behöver!
När det är för sent kan man inte ens ångra sig!

Uppdaterat: 2017-09-29 21:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle tro att risken för knarrande här och där är större på AMG-modellen eftersom den har hårdare fjädring och bredare däck.
Bland det sämsta jag kört var BMW Z3 M Roadster. Den kändes som om karossen var gjord av överkokt pasta. En vanlig fyrcylindrig är inte alls lika illa.

Uppdaterat: 2017-09-29 21:46

Jag tittade på och testade en SLK när jag gick i sportbilstankar härom året, dock inte en AMG, skön bil, snygg och som sagt tidigare, ljudet från MB:s AMG-8:or är så jäkla fett!
Boxter och Cayman fanns på listan, likaså Z4, men det blev inget den gången, la pengarna på en husbil istället... Man får en rätt nice sportbil för en Adria Sonic Supreme...
Kör lagom hårt Audi, har man möjligheten så är det rätt att satsa, pengar gör ingen nytta i madrassen, är bara obekvämt!

Uppdaterat: 2017-09-29 22:16
*Robban

Tack för de muntra tillropen! Jag har t.o.m. lyckats övertyga min fru i det fina att sätta sprätt på vilande stålar. Jag är ett geni;-) Så här funkar det: för varje krona jag spenderar på t.ex. en sommarbil, så för jag över lika många kronor till hennes konto. Det blir ju rätt dyrt, kan man tycka, men det funkar utomordentligt väl. Från att ha varit "Vad har du köpt nu? Var det verkligen nödvändigt?" är det nu "Vad kul - skicka stålarna". Själv får jag således ställa mig frågan om den dubbla kostnaden verkligen är värt nöjet. Genialiskt - eller hur? :-))))

Nu när nassar och möjligen AFA sabbar vår stad, tog jag en rejäl nedcabbad tur i 17 grader och strålande sol. V8:an låter ju ännu bättre när den kan höras "in natura", s.a.s. Kollade in lite kul grejer samtidigt.

Bild borttagen.

En bild på A-stolpen och dörrens insida. Detta på en 12 år gammal bil. Visserligen med bara 6.000 mil på mätaren, men nog har de förra ägarna tagit väl hand om bilen och sannolikt aldrig utsatt den för saltslask.

Bild borttagen.

Även motorrummet är mycket välhållet.

Bild borttagen.

Här en skiss för saabnisse. Glöm bort den röda ringen, bilden visar en bakhjulsupphängning med 5 infästningspunkter plus den för krängningshämmaren.

Uppdaterat: 2017-09-30 15:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis till fina bilen!
Personligen lägger jag hellre pengarna på resor, åker utomlands ca 2ggr om året, men jag har inte medel till både och dessvärre..

Uppdaterat: 2017-10-02 11:08

En bild på bakvagnsupphängningen på min X3:a :-):

Bild borttagen.

Skämt åsido så är femlänkad (eller tiolänkad om man räknar båda sidorna) bakvagnsupphängning fortfarande ganska ovanligt. Troligen eftersom den är relativt dyr att utveckla. Mig veterligen är det bara Audi, BMW, Mercedes och Lexus som använder den på den svenska marknaden. Mercedes uppfann för övrigt denna typ av bakaxel och den infördes redan 1982 på 190-modellen. TS kan dock krypa under sin A4 så kommer han hitta lika många pinnar där i bakvagnen.

Uppdaterat: 2017-10-02 11:19

Jodå, Robban. Jag vet vad som sitter på min A4. Men, som du skriver, det där är ganska ovanligt nu - ännu ovanligare då.

mw73: tack - och jag är medveten om hur bra jag har det;-)

Uppdaterat: 2017-10-04 21:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, det här var intressant - typ. En kollega skulle testa min AMG och klev på gasen rejält. Det blev fjuttiga 50 cm lakritsspår.

Nu kliver jag in i förarsätet och förklarar att man 1. först måste stänga av ESP och sen 2. stanna lite på bromsen.

Sagt och gjort. Det var saligt att det var på en avlyst sträcka som var tillräckligt bred. Att det fanns svårigheter att hitta grepp redan vid måttliga exerciser, var jag medveten om. Men detta blev skrämmande.

Bileländet spann drygt 30 meter med en rejäl strävan att skicka bakändan framför framändan - höger - vänster- höger - och först då jag efter 20 meter slagit av på pådraget lyckades jag rädda hem bilen. Det var med rejäl möda jag lyckades häva sladdarna. Spåren efter övningen är inte något att skryta över - tvärt om.

Potent vagn, men på bana så ska man nog ha en bra försäkring (som inte finns att uppbåda).

ESP avslaget vid fullgas = Avslaget. Helt. Totalt. Men nu vet jag. Jösses.

Uppdaterat: 2017-10-06 18:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. så fick jag en sista(?) nedcabbad resa idag. Uppcabbad mellan Gbg och Halmstad t.o.r. - det var ju +2 på vissa ställen. Men sen sken solen upp och resan tillsammans med Black Sabbath på hög volym - och nedcabbat - på väg till stugan på Tjörn = Magiskt. Undrar om det var någon som störde sig på ljudet från det hela? V8:an eller musiken, typ;-)

Uppdaterat: 2017-10-06 19:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag ska ta mig f-n fotografera spåren på måndag, så att ni kan se eländet. Inte att leka med.

Uppdaterat: 2017-10-06 19:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så här ser spåren ut. Slutet syns inte, men det blir krokigare och krokigare. Lastbilen stod inte där då det begav sig.
Bild borttagen.

En erfarenhet rikare.

Uppdaterat: 2017-10-08 19:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

När jag var på jakt efter vagnen i tråden dök det upp en fråga om ljudkulissen på en V8 från USA kontra en från Europa. Länk: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/mb-slk-350?page=1

Nu har jag fått svar på detta - efter att ha läst senaste AMS och deras test av nya Shelby 350 Mustang. Det är skillnad - men inte som ni tror. Alla MB:s V8:or är konstruktionsmässigt lika de där från USA. Det är bara dämpningen som skiljer. Ferrari och andra = skillnad. Ferrari har en "flat plane" V8 - 180 grader mellan tapparna. En USA V8 - inklusive MB:s alla - har en "cross plane" - 90 grader mellan tapparna.

Så en MB V8 låter som en USA V8 - om man tar bort resonanslådan. Tråd finns här: http://www.slkworld.com/amgs/474049-flat-cross-plane.html

Mer finns att läsa i senaste numret av AMS. Eftersom ViB framhärdar med sitt elände "...kude..." - så var det final för mig här.

Uppdaterat: 2017-10-24 20:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis till en riktigt fin bil!

En motor som matchar det yttre är också viktigt, och det har den ju, med besked och utan andningshjälpmedel, dvs utan turbo, hyfsat nära släkt med min lite mer beskedliga M113.

Uppdaterat: 2017-11-05 19:15

Våren är här! Bilen är ute på grönbete! Arlas kossor är inte så ystra som min SLK;-) Rapporter följer.....

Uppdaterat: 2018-04-07 19:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi: din MB har inte den där snordyra fjädringen som SL har?

Skönt att få släppa ner taket och njuta av den första vårljumna vinden,jag har inte kommit så långt med min cab än, men den är åtminstone tvättad.
Där saknar jag självklart kraften och den trevliga ljuskulissen som du kan njuta av.
Får nöja mig med Jaguaren, den är snart dags att ställa på.

Uppdaterat: 2018-04-07 19:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultran, nä min SLK är mekaniskt fjädrad. Själv suktade jag efter en SL med "allt det där" - men fegade ur. SL har bromsar och fjädring som gör att man blir intresserad - typ.

Nåväl - jag är så nöjd med min SLK - gasa - bromsa - ler hela tiden.

Uppdaterat: 2018-04-07 21:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag skulle gärna botanisera här om plats funnes att parkera: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=115&maxMileage=40000&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED

...plus en del andra jante-hinder förstås...

Uppdaterat: 2018-04-07 21:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Just orden "om plats funnes " är tyvärr en beskrivning av den bistra verkligheten. Annars skulle man säkert ha både det ena och det andra av roliga "hobbyfordon"...:)

Uppdaterat: 2018-04-07 23:40
pinjong skrev:

Jag skulle gärna botanisera här om plats funnes att parkera: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=115&maxMileage=40000&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=USED
...plus en del andra jante-hinder förstås...

Ähum, på den sökningen kroknar nog jag. En McLaren blir svår att motivera för frun;-)

Uppdaterat: 2018-04-08 09:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har nu köpt och monterat nya fälgar på bilen. Tanken från början var att bara renovera split-fälgarna som satt på bilen som original. Eftersom det blev extra komplicerat att få upp den riktigt låga bilen på pallbockar, så beslöt jag att beställa nya fälgar. De gamla, som kostar ca 70.000:- att köpa, skall renoveras - dock inte i brådrasket.

Nåväl, fälgarna jag köpt är Mandrus, en tillverkare som bara gör fälgar till MB. Just mina heter Millenium. Jag är ganska nöjd med hur det ser ut - speciellt bakhjulen "står ut" ;-)
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-04-29 18:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Snyggt, perfekt bredd.

Uppdaterat: 2018-04-29 22:59

Det stod "Model S" till vänster, "Tesla" i mitten och "P85" till höger på bakstammen. Och den var långsammare än min gamla bil:-) Hur kul kan man ha?

Uppdaterat: 2018-08-05 18:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hur kul som helst :)
Den kanske hade eltorsk. Inga Ampere i tanken. Watten var inte hemma. Eller den kanske rent av hade Voltat ;)

Uppdaterat: 2018-08-06 11:36

Bilen är ju hur kul som helst, men den käkar framdäck som inget annat sett i detta universum. Dessutom är det bara insidan av däcken som ser korden före allt annat. Jag har kollat upp detta och det är tydligen ett typfel (hos PSA skulle det beskrivas som en egenskap) på alla R171 och då extra speciellt på AMG:s som är hårdare ställd. Men visst fick jag en smärre chock... Åkte och fick en hjulinställning gjord, men alla värden var inom toleranserna. Sen börjar ju bakdäcken bli liiite slitna efter 1.000 mil, men det är ju bara normalt;-)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-05 19:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.