Vi Bilägares forum

Mazda CX-5 senaste generation (2017)

Mazda CX-5 senaste generation (2017)

Ni som äger eller har ägt (eller känner någon som äger) den senaste generationen av Mazda CX-5. Hur har ni upplevt bilens driftsäkerhet, köregenskaper och komfort? I de flesta tester jag läst finner man uttalanden som säger att Mazda med denna modell äntligen fått ordning på ljudnivån. Men det har jag hört så många gånger tidigare utan att det har stämt när jag själv testat bilarna på lite grövre asfalt. Jag har provkört bilen några kortare turer på inte så speciellt elakt underlag och då har bilen gått förhållandevis tyst men jag tycker mig ändå ana en viss känslighet för lite grövre asfalt. Hur illa det egentligen är brukar man ju dock märka först efter en längre tur när öronen blir uttröttade av bullret. Därför vänder jag mig främst till er som hunnit testa bilen ordentligt och under lite varierande förhållanden.

I övrigt, har ni varit nöjda med ägandet i stort och skulle ni rekommendera bilen? När det gäller åsikter gällande motorn är det främst bensinvarianten på 2.5L och 194 hk jag är intresserad av.

PS. Jag vet att det har kommit en uppdatering för modellår 2019 men jag tror inte att dessa förändringar är avgörande för en bedömning av bilen.

Uppdaterat: 2019-05-05 16:19

Kommentarer

Fast när det gäller ljudnivåer inne i bilar så är det bara man själv som kan avgöra - inte de som från tid till annan påstår att den och den modellen är en "bullerburk". Har kört många tusentals mil i bilar som påstås vara bullerburkar utan att ha bedömt bilen som nån form av sanitär olägenhet utan dessa bilar har många gånger fungerat utmärkt för mig - även om jag också kört bilar som varit lite tystare inombords. Men allt är kompromisser i nån form...

Uppdaterat: 2019-05-05 17:07

Jag har haft en 2016 som blev väl bullrig med 19” sommarhjulen. Nya modellen är absolut mycket tystare inne i kupén. Men som Pi skriver, du måste själv testa en längre tur och avgöra. Men jag skulle aldrig köpa bensinaren, om man inte kör väldigt kort. Dieseln är så mycket trevligare ( jag hade 175 hk motorn) att köra med ett rejält vridmoment. Bensinaren måste varvas rejält för att få lite fart, jag tycker inte den motorn och hur den behöver köras passar med en SUV. Sen lär den vara rejält mycket törstigare. Men valet är fritt och bensinaren är ju en helt annan karaktär då den saknar turbo.

Uppdaterat: 2019-05-05 17:32

Jag har inte kört den senaste, men 2017 års modell är en av de bullrigaste bilar jag kört i modern tid!
Och det var inte ett enda speciellt ex!
Det är möjligt att 2019 är bättre, men jag tvivlar.
Japanerna har inte vår skrynkliga vägbeläggning och det blir för dyrt att ta fram isolerade bilar för ett så litet land som Sverige, men som sagts tidigare, gör en egen bedömning, du kanske trivs med bilen och då spelar det ju ingen roll vad andra tycker!

Uppdaterat: 2019-05-05 20:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med om att uppfattning av buller till stor del är individuellt. Däremot tycker jag att det borde råda någon slags enighet gällande ifall en bil är betydligt bullrigare eller inte än andra bilar i samma klass. I Teknikens Värld nr 25, 2018, där bilen testades mot Honda CR-V, Mitsubishi Outlander och Kia Sportage, uppfattades CX-5 som tystast av alla utan varken störande väg- eller motorljud. I VB nr 17, 2017 testades bilen mot Renault Koleos och Nissan X-Trail. Även där uppfattades bullret i CX-5 som snällast mot öronen även fast ljudmätaren visade ganska jämt skägg med de övriga.

Tycker att det är lite märkligt med så goda omdömen när det gäller buller samtidigt som vissa som testat bilen tycker att bullret är under all kritik. Åtminstone VB testar ju bilen även på grov asfalt. Är mer osäker på hur TV gör sina utvärderingar av buller. De har i något test tyckt att näst senaste utgåvan av Mazda 6 har haft godkänd bullernivå, vilket jag inte alls håller med om. När jag testade Mazda CX-5 och Mazda 6 direkt efter varandra kunde jag i alla fall konstatera att CX-5 hade väsentligt snällare vägbuller vilket förstås inte säger så mycket om hur CX-5 står sig mot andra SUV:ar. Men som jag sa tidigare uppfattade jag en viss känslighet mot grov asfalt som jag inte noterade i t.ex Volvo XC60 (som ju visserligen också är en dyrare bil) så därför känner jag mig lite tveksam till om ljudisoleringen är tillräcklig för att man skulle känna sig nöjd med bilen. En bil som hör till de bullrigaste i klassen vill jag definitivt inte ha i alla fall.

Intressant att höra fler åsikter om CX-5, både gällande buller och andra egenskaper.

Uppdaterat: 2019-05-05 22:28

benny - för vissa räcker det att säga ett visst märke så kommer svaret omedelbart att det är en "bullerburk" - oavsett egna erfarenheter känns det som många gånger.

Uppdaterat: 2019-05-05 22:44

benny det är därför det är så viktigt att göra en egen bedömning av bullret, det som en person uppfattar som outhärdligt kan vara helt acceptabelt för en annan.
När biltestarna mäter ljudet gör de sällan en frekvensmätning samtidigt och därför blir det svårt att avgöra vad som kommer att upplevas som buller. Det kan redovisas en ljudnivå på t.ex. 80 dB vilket är mycket, men ligger frekvensen under 15 Hz eller över 10 kHz är det få som störs av den, men ligger den runt 2 kHz kommer många att reagera negativt.
Och så är det så att de flesta människor har medvetna eller omedvetna hörselskador som medför att vissa frekvenser uppfattas som obehagliga även vid en relativt låg volym.

Uppdaterat: 2019-05-06 08:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
benny72_1 skrev:

Håller med om att uppfattning av buller till stor del är individuellt. Däremot tycker jag att det borde råda någon slags enighet gällande ifall en bil är betydligt bullrigare eller inte än andra bilar i samma klass. I Teknikens Värld nr 25, 2018, där bilen testades mot Honda CR-V, Mitsubishi Outlander och Kia Sportage, uppfattades CX-5 som tystast av alla utan varken störande väg- eller motorljud. I VB nr 17, 2017 testades bilen mot Renault Koleos och Nissan X-Trail. Även där uppfattades bullret i CX-5 som snällast mot öronen även fast ljudmätaren visade ganska jämt skägg med de övriga.
Tycker att det är lite märkligt med så goda omdömen när det gäller buller samtidigt som vissa som testat bilen tycker att bullret är under all kritik. Åtminstone VB testar ju bilen även på grov asfalt. Är mer osäker på hur TV gör sina utvärderingar av buller. De har i något test tyckt att näst senaste utgåvan av Mazda 6 har haft godkänd bullernivå, vilket jag inte alls håller med om. När jag testade Mazda CX-5 och Mazda 6 direkt efter varandra kunde jag i alla fall konstatera att CX-5 hade väsentligt snällare vägbuller vilket förstås inte säger så mycket om hur CX-5 står sig mot andra SUV:ar. Men som jag sa tidigare uppfattade jag en viss känslighet mot grov asfalt som jag inte noterade i t.ex Volvo XC60 (som ju visserligen också är en dyrare bil) så därför känner jag mig lite tveksam till om ljudisoleringen är tillräcklig för att man skulle känna sig nöjd med bilen. En bil som hör till de bullrigaste i klassen vill jag definitivt inte ha i alla fall.
Intressant att höra fler åsikter om CX-5, både gällande buller och andra egenskaper.

Dom billar du nämner är bullriga och cx5 är mindre bullrig.
Och jag håller fullständigt med tidigare talare att välj diesel om vi pratar suv annars blir du olycklig på tankkorts räkningen.

Uppdaterat: 2019-05-06 18:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Generellt gillar jag bensin bättre och just motorn på 2.5L och 194 hk som finns i denna bil tycker jag räcker till bra även om den givetvis lever lite mer på varv då turbo saknas. Men ljudet från motorn tyckte jag ändå inte var störande utan snarare ganska trevligt. Bensinräkningen lär inte ge så värst stor huvudvärk då jag oftast ligger på strax under 1000 mil/år i körsträcka.

Däremot är jag lite skeptisk till cylinderavstängning, tänker att det skulle kunna ge ojämnt slitage på cylindrarna och diverse fenomen när bilen fått några mil på mätaren, t.ex. att man börjar märka övergången mellan två- och fyrcylindrig drift.

Uppdaterat: 2019-05-06 19:28

Kör du så lite så är det väl helt ok med bensin. Men är väl skatten som drar iväg mot 10.000kr/år på 194 hk motorn

Uppdaterat: 2019-05-06 19:52

Nej riktigt så hög skatt ska den inte ha, runt 6600 kr/år har jag hört.

Uppdaterat: 2019-05-06 22:33

Är den inreggad före 2018-07-01 så är ju inte skatten så betungande - troligen runt 1500 kr/år medan en nyköpt kostar runt 6600 kr/år.

Uppdaterat: 2019-05-06 22:57

Ja det var ju inte allt för hemskt och bra erbjudanden nu på fullutrustade ”signature” modeller. Jag tror nog inte du behöver oroa dig något för cylinderavstängning. Det är ju en beprövad teknik men nytt hos Mazda. Du lär nog inte märka när motorn växlar mellan att använda två eller fyra cylindrar.

Uppdaterat: 2019-05-06 22:57
benny72_1 skrev:

Nej riktigt så hög skatt ska den inte ha, runt 6600 kr/år har jag hört.

Se till att få den levererad i år bara, för nästa år kan det bli ca 10.000kr/år om ingen justering av regelverket görs...
https://teknikensvarld.se/bered-dig-pa-hogre-skatt-pa-bilar-igen/

Uppdaterat: 2019-05-06 23:14

Ja det är en bra upplysning. Görs ingen ändring känns det ju surt att drabbas av ytterligare höjd skatt förutom den höga skatt som redan nu gäller i tre år.

Uppdaterat: 2019-05-07 19:40
benny72_1 skrev:

Ja det är en bra upplysning. Görs ingen ändring känns det ju surt att drabbas av ytterligare höjd skatt förutom den höga skatt som redan nu gäller i tre år.

Oavsett skatt så får du en väldigt välutrustad bil till det kampanjpris på 335kkr dom har nu på den maxuttustade signature versionen.

Uppdaterat: 2019-05-07 20:29

Vart är det kampanjpris på signature? På hemsidan under "aktuella erbjudanden" ser jag bara ett erbjudande på 15000 kr i tillbehör.

Uppdaterat: 2019-05-08 20:50
benny72_1 skrev:

Vart är det kampanjpris på signature? På hemsidan under "aktuella erbjudanden" ser jag bara ett erbjudande på 15000 kr i tillbehör.

Är ju bara att söka, finns på flera ställen.
Använd länken nedan, billigast i Umeå 325kkr

https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D=Mazda&Models%5B0%5D=CX-5&Fuels%5B0%5D=Bensin&OnlyNew=False&OnlyWarrantyProgram=False&OnlyEnvironmentFriendly=False&OnlyFourWheelDrive=False&OnlyReducedPrice=False&OnlyDeductibleVAT=False&OnlyIsAuction=False&OnlyAuthorizedDealers=False&OnlyHasImage=False&OnlyHasVideo=False&OnlyHasCarfaxReport=False&FreeText=Signature&SortParams.IsAscending=True&SortParams.SortField=price_value&IgnoreSortFiltering=False

Uppdaterat: 2019-05-08 21:30

Tack så mycket för alla synpunkter och tips som hittills inkommit gällande denna bil! Återstår bara att försöka utvärdera hur bilen står sig i förhållande till andra bilar när det gäller buller. Tycker i övrigt att den känns väldigt fin att köra. Hoppas att någon som äger bilen också kommer till tals i denna tråd, då vissa brister som bilar kan ha brukar vara svåra att upptäcka vid en provkörning.

Uppdaterat: 2019-05-10 22:31
benny72_1 skrev:

Tack så mycket för alla synpunkter och tips som hittills inkommit gällande denna bil! Återstår bara att försöka utvärdera hur bilen står sig i förhållande till andra bilar när det gäller buller. Tycker i övrigt att den känns väldigt fin att köra. Hoppas att någon som äger bilen också kommer till tals i denna tråd, då vissa brister som bilar kan ha brukar vara svåra att upptäcka vid en provkörning.

Enda bristen jag upptäckte efter två år i en 2016 års modell var:
Buller, eller rättare sagt 19” hjulens förmåga att ta upp olika frekvenser från asfalten, grov asfalt gav ett våldsamt påträngande ljud, slät asfalt var tyst. Vill skylla mycket på Toyo Proxes däcken som inte är speciellt bra ur ljudhänseende, och naturligtvis bilens ljudisolering. Jag har ännu större och bredare Pirelli Scorpion på min nuvarande bil, men dom låter inte mer än dom odubbade 18” vinterhjulen. Hade 19” odubbade på Mazdan och det var inte alls samma påträngande ljud från asfalten.
Skinnet i sätena var fint att se på men ganska så okomfortabelt, men signature versionen har väl ett bättre anilinskinn i sätena. Bose stereon låter bra, men inte vad Bose vanligen presterar, men ett bra ljud för att ingå som standard. Led lysena lyser helt ok, och skall vara mer förfinade på nya versionen. Lite kort längd på helljuset men bra bredd totalt sett och adaptiva funktionen är helt ok.
För priset på bilen så är allt helt ok, lägg till minst 150kkr och allt blir ett snäpp bättre.

Uppdaterat: 2019-05-11 00:08

Ja 19" är ju standard på både Optimum och Signature, snyggt men bidrar ju säkert till ökade bullernivå även fast en bilförsäljare sa att det var marginell skillnad.

Uppdaterat: 2019-05-11 10:26

Jag vill tro att däckfabrikatet är minst lika avgörande som storleken på däcken. 19” hjulen är ju inte något bredare bara lägre profil. Men framförallt så är det fabrikatet som avgör bullernivån.
Men enklast är ju att du åker ut å kör några timmar eller lånar hem en bil över helgen så du får testa rejält på olika underlag och hur du trivs med bilen. Men helt klart är nya modellen väsentligt tystare än föregående modell. Och en av de mest prisvärda suvarna om man vill ha en fullutrustad bil utan att kryssa för en massa tillval.

Uppdaterat: 2019-05-11 10:37

Ja CX-5 verkar riktigt prisvärd och sen har jag alltid uppskattat hög driftsäkerhet och där ligger ju Mazda bra till. Köregenskaperna tycker jag också håller mycket bra klass. Exakt styrning, fast men ändå inte stötig fjädring, stadig gång på landsväg etc. En bra kompromiss mellan komfort och sportighet, i den utsträckning man nu kan kalla en SUV för sportig. Till skillnad från en del åsikter som kommit fram här tycker jag också att bensinmotorn är riktigt trevlig, med mjuk och behaglig gång trots att den behöver varvas lite. Sen kanske det visar sig vara idiotiskt att köpa bensin med tanke på klimatdebatten. Det är möjligt att det inom en snar framtid blir våldsamma skatter och straff för oss som kör bensin. Speciellt är det ju svårt att se in i framtiden så långt som 10 år, som är den tid jag minst brukar behåller mina bilar. Andrahandsvärdet kan ju förstås också bli en sorglig historia, men det spelar ju ändå lite mindre roll om man har kvar bilen väldigt länge.

Ryktet som bullerburk lever väl till stor del kvar från Mazda 6, som ju faktiskt bullrar ganska hårt även i senaste generationen och betydligt mer än CX-5 (har som sagt testat dem direkt efter varandra). Har dock aldrig sett ett test av senaste generationen CX-5 där man anser den vara bullrig, snarare tvärtom. Men på grov asfalt är det ju få bilar som går så tyst som man hade önskat.

Lite off topic:
Då jag alltid tvättar mina bilar själv så inser jag ju att det inte kommer att bli lika smidigt när man inte når upp över taket. Hur gör ni som har SUV:ar? Tar ni med er en trappstege varje gång ni åker till gör-det-själv hallen? Eller kör ni automattvätten istället, med tillhörande risk för tvättrepor?

Uppdaterat: 2019-05-12 13:12

Jag når upp till taket då jag är fullvuxen :) men annars så är det väl en liten pall som gäller.
Kom på att även lacken är känslig på Mazda, tunn och blir lätt stenskott, men väldigt slät och fin.
Dom som fortfarande hävdar att Mazda CX-5 bullrar har garanterat inte provkört någon, visst den är inte lika tyst som en Lexus eller Mercedes invändigt, men helt ok.
Den röda metallic och Mashine Grey metallic skall dock vara tjockare och tåligare. Min var svartmetallic, hopplöst då grundfärgen är ljus. Så ljusgrå, vitmetallic, vit solid eller tidigare två nämnda är nog de som står vid lag bäst.
Men har du bilen i 10 år så kan du ju skänka bort bilen gratis och ändå haft ett hyfsat billigt ägande.
Och självklart skall du ta bensinaren när du kör så lite du gör. Inget fel på motorn, man vänjer sig på en dag vid att få varva lite för att få fart på maskineriet :) men automatlådan fixar ju det åt en så är inga problem.

Uppdaterat: 2019-05-12 13:28
benny72_1 skrev:

Ja CX-5 verkar riktigt prisvärd och sen har jag alltid uppskattat hög driftsäkerhet och där ligger ju Mazda bra till. Köregenskaperna tycker jag också håller mycket bra klass. Exakt styrning, fast men ändå inte stötig fjädring, stadig gång på landsväg etc. En bra kompromiss mellan komfort och sportighet, i den utsträckning man nu kan kalla en SUV för sportig. Till skillnad från en del åsikter som kommit fram här tycker jag också att bensinmotorn är riktigt trevlig, med mjuk och behaglig gång trots att den behöver varvas lite. Sen kanske det visar sig vara idiotiskt att köpa bensin med tanke på klimatdebatten. Det är möjligt att det inom en snar framtid blir våldsamma skatter och straff för oss som kör bensin. Speciellt är det ju svårt att se in i framtiden så långt som 10 år, som är den tid jag minst brukar behåller mina bilar. Andrahandsvärdet kan ju förstås också bli en sorglig historia, men det spelar ju ändå lite mindre roll om man har kvar bilen väldigt länge.
Ryktet som bullerburk lever väl till stor del kvar från Mazda 6, som ju faktiskt bullrar ganska hårt även i senaste generationen och betydligt mer än CX-5 (har som sagt testat dem direkt efter varandra). Har dock aldrig sett ett test av senaste generationen CX-5 där man anser den vara bullrig, snarare tvärtom. Men på grov asfalt är det ju få bilar som går så tyst som man hade önskat.
Lite off topic:
Då jag alltid tvättar mina bilar själv så inser jag ju att det inte kommer att bli lika smidigt när man inte når upp över taket. Hur gör ni som har SUV:ar? Tar ni med er en trappstege varje gång ni åker till gör-det-själv hallen? Eller kör ni automattvätten istället, med tillhörande risk för tvättrepor?

Eller så köper man en bättre funktionell bil som både går snålare och tystare och både du och frun når upp och kan stänga bagage luckan lätt och kan använda ett bagageräcke på taket.
Och även taket kan hand tvättas på gds hallen utan problem.

Rent krasst finns det ytterst få fördelar med en suv om man rannsakar och betänker fakta.

Uppdaterat: 2019-05-12 13:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja du MSO du mal på med ditt mantra. Hur vet du att den funktionella bilen går tystare? Varför skulle man och fru inte kunna stänga den elektriskt manövrerade bakluckan?
Enda är väl om man jagar bensindropparna, då skiljer det nog ett par dl. Eller max 200l på ett år för TS att ha en komfortabel suv som man lätt tar sig i och har automatlåda och fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2019-05-12 13:44

Ja du Guran det är nog verkligheten för många.
Jag åker mycket skidor och konstaterar flera gånger i veckan vilket rappel många har med lillsuven med takbox och även bakluckans höjd då jag sett många småhoppnade damer hålla på med.
Alla är inte 195 som du är och har lyxig MB suv.

Uppdaterat: 2019-05-12 14:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja du Guran det är nog verkligheten för många.
Jag åker mycket skidor och konstaterar flera gånger i veckan vilket rappel många har med lillsuven med takbox och även bakluckans höjd då jag sett många småhoppnade damer hålla på med.
Alla är inte 195 som du är och har lyxig MB suv.

Nu var det ju i tråden om Mazda du uttryckte dessa åsikter. Jag konstaterade bara att TS troligen startat tråden just för att han övervägt och kommit fram till att han vill ha en Mazda CX-5, som har elektrisk manövrering av manluckan på den nya modellen.
Jag tillbringade förövrigt ca. 40 dagar i slalombackar vintern (tio mindre än normalt) som gick, men några småhoppande damer på parkeringarna lade jag inte märket till.
Mina egna skidor brukar jag stoppa in i bilen då pistskidorna ryms fint i ”mittendelen”, offpistskidorna däremot måste åka diagonalt, men det hade dom inte behövt i en Octavia :)

Uppdaterat: 2019-05-12 15:49
mso 1000 skrev:

Alla är inte 195 som du är och har lyxig MB suv.

Är det här skon klämmer MSO? Gläds åt dom som har råd istället för att bli avundsjuk. Jag blev förnedrad i torsdags när vägen blev 2-1 och jag inte hade pulver nog under huven utan fick se mig omkörd. Men det gjorde jag mest för att höra bilen bredvid mata på lite med den turbomatade 6,6-liters tolvan. Bilen ifråga var en Rolls Royce Wraith med 620hk. Vilken vagn!

Uppdaterat: 2019-05-12 15:50
FXX skrev:

mso 1000 wrote:
Alla är inte 195 som du är och har lyxig MB suv.
Är det här skon klämmer MSO? Gläds åt dom som har råd istället för att bli avundsjuk. Jag blev förnedrad i torsdags när vägen blev 2-1 och jag inte hade pulver nog under huven utan fick se mig omkörd. Men det gjorde jag mest för att höra bilen bredvid mata på lite med den turbomatade 6,6-liters tolvan. Bilen ifråga var en Rolls Royce Wraith med 620hk. Vilken vagn!

Tror mer att det är min ståtliga längd snarare än en budget Mercedes :)

Uppdaterat: 2019-05-12 16:01

Hehe Guran, tror det var du som skrev lyxig MB i någon tråd tidigare.
Och visst ryms familjens skidor i Skoda original skidfodral i skidluckan.
Mina gamla offpist nordica patron ryms på längden men inte tillsammans med övriga skidor men dom vädras sällan numera. :

Fxx. Skon klämmer inte det minsta.
Jag åker tyst och bekvämt.
Skall man leka med många dyra saker får man prioritera.

Uppdaterat: 2019-05-12 16:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Hehe Guran, tror det var du som skrev lyxig MB i någon tråd tidigare.
Och visst ryms familjens skidor i Skoda original skidfodral i skidluckan.
Mina gamla offpist nordica patron ryms på längden men inte tillsammans med övriga skidor men dom vädras sällan numera. :
Fxx. Skon klämmer inte det minsta.
Jag åker tyst och bekvämt.
Skall man leka med många dyra saker får man prioritera.

Det var Hultarn som undrade hur många ”lyxsuvar” som hade hasplåt i äkta plåt i Dacia tråden.
Därav konstaterade jag nog har en Lyxsuv, trotts samma pris som en Tiguan med lite utrustning :) min hasplåt fram är blank och fin plast.”

Uppdaterat: 2019-05-12 16:23

Ja det är märkligt det här.
När Dacia Duster skulle diskuteras poppade Fabia upp som alternativ.
Och nu kommer Octavia upp på tapeten när Mazda CX-5 efterfrågas.

Uppdaterat: 2019-05-12 19:31

Rikard: Har du inte lärt dig än att Skoda är den perfekta skapelsen som allting ska jämföras med, måttstocken för alla andra bilar oavsett vad man har för behov, smak och förhållanden att använda bilen......
Du skall inga andra behov och begär hava än en Skoda tror jag nog allt vi snart får höra var det 11:e budordet som kom bort.....

Uppdaterat: 2019-05-12 19:42
Rikard skrev:

Ja det är märkligt det här.
Och nu kommer Octavia upp på tapeten när Mazda CX-5 efterfrågas.

Ja det är konstigt bara för att ts funderade på hur man når upp för att tvätta taket på en suv :)

Uppdaterat: 2019-05-12 19:59
mso 1000 skrev:

Och visst ryms familjens skidor i Skoda original skidfodral i skidluckan.
Mina gamla offpist nordica patron ryms på längden men inte tillsammans med övriga skidor men dom vädras sällan numera.

Då Förstår jag hur du kan få plats med hela familjens skidor om ni bara kör med smalskidor.
Patronerna är ju ypperliga även i pist oavsett graden av förfall på den, bara du håller dig borta från blåisen, är som att köra SUV med bredlagg, lite sävligare reaktioner men man tar sig fram i alla väglag :)

Uppdaterat: 2019-05-12 20:25

Hade någon startat en tråd med rubriken ”Porsche 911 eller Nissan GT-R?” hade det bara varit en tidsfråga innan Octavia RS kommer som ett alternativ

Uppdaterat: 2019-05-12 20:48

Jag är bara drygt 1.60 lång (kort) och når inte över taket på nån bil, en Lotus Europa jag lånade var väldigt praktisk i det fallet. Höjden på en bil, och hur jag ska tvätta taket har aldrig varit en parameter vid köp trots det.

Uppdaterat: 2019-05-12 20:52

Bakluckans maximala höjd går att justera elektriskt, så det finns alltså en lösning för att slippa småhoppande damer vid stängning av luckan på en CX-5 :). Visst kan fördelarna med en suv diskuteras och hade jag kört mer än jag gör kanske bränsleekonomin varit mer avgörande. Nu väljer jag istället att se fördelarna med en bil som är bekväm att kliva in och ur, samt att man åtminstone borde sitta säkrare vid krock med "vanlig" bil. Dock förstås på bekostnad av den som sitter i den "vanliga" bilen. Kanske därför alltfler väljer att övergå till en suv, man vill inte vara den som sitter illa till vid en eventuell krock. Nu när det börjar finnas så många suvar på vägarna blir ju sannolikheten ganska stor att en eventuellt krock inträffar just med en sådan.

Guran:
När det gäller färgval så är jag mest inne på machine grey. Den röda är också snygg men jag tror att jag skulle lessna på den efter ett tag, den sticker helt enkelt ut lite för mycket för min smak. Och när det gäller varvning av motorn är det ju precis som du säger, automatlådan sköter det. Det är ingen raket men jag upplevde aldrig heller att det saknades kraft i något läge. Fullt tillräckligt för min körstil i alla fall.

Uppdaterat: 2019-05-12 21:32

Mazda CX5, automat, 2017 års modell bullrar inte, 2.0 litres motorn är väldigt tyst, vägljud är en av de lägsta, styrning är exakt, ngt fast dampning med bra kör egenskaperna, bra utrustad (vision plus modell), trevlig att köra, trots AWD låg bensin konsumtion (7,6lit/100km). Min tidigare BMW E90 var bullrigare, törstig (8,2lit/100 km, trots manual växellåda) ingen AWD, sparsamt utrustad trots dyrare vid inköp, opålitligt, mycket fel och dessutom dyrt både i service kostnad och reparationer. Den hette E90 Efficient Dynamic. Den var inte efficient och inte dynamic heller!! Acceleration var sämre än på Mazda CX5. Hur har Tyskarna lyckats hjärntvätta folk med dyra opålitliga bilar alla dessa år!! Just beats me! För min del, jag kommer att köpa bara Japanska bilar (Mazda, Toyota) eller Koreanska bilar i framtiden.
Mazdan har dessutom alla nya säkerhets funktioner som lane assist, blindspot warning, rear cross traffik alert, auto broms, backkamera, mm som standard.

Uppdaterat: 2019-12-30 14:19
raj55 skrev:

Mazda CX5, automat, 2017 års modell bullrar inte, 2.0 litres motorn är väldigt tyst, vägljud är en av de lägsta, styrning är exakt, ngt fast dampning med bra kör egenskaperna, bra utrustad (vision plus modell), trevlig att köra, trots AWD låg bensin konsumtion (7,6lit/100km). Min tidigare BMW E90 var bullrigare, törstig (8,2lit/100 km, trots manual växellåda) ingen AWD, sparsamt utrustad trots dyrare vid inköp, opålitligt, mycket fel och dessutom dyrt både i service kostnad och reparationer. Den hette E90 Efficient Dynamic. Den var inte efficient och inte dynamic heller!! Acceleration var sämre än på Mazda CX5. Hur har Tyskarna lyckats hjärntvätta folk med dyra opålitliga bilar alla dessa år!! Just beats me! För min del, jag kommer att köpa bara Japanska bilar (Mazda, Toyota) eller Koreanska bilar i framtiden.

Olika bilmärken kvalitet och intressant att läsa nedan sidan 4 av 5 från PDF.

https://europe.jdpower.com/sites/default/files/2019065_uk_vds.pdf

https://europe.jdpower.com/sites/default/files/2019068_germany_vds.pdf

Uppdaterat: 2019-12-30 14:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html