Vi Bilägares forum

Lexus ES börjar säljas i Sverige 2018.

Lexus ES börjar säljas i Sverige 2018.

Vidstige.

Jag vet att du pratat om modellen ES här några gånger tidigare. Fick reda på i Torsdags att Lexus ES ska tas in till Sverige under 2018. Man får då en framhjulsdriven bil med möjlighet till awd. Detta fick jag info om när jag var och tittade på ett förhandsex av nya LS som varit på turne i Sverige hos utvalda återförsäljare. Jag säger bara "vilken bil nya LS är!"

Uppdaterat: 2017-09-02 11:39

Kommentarer

Shogun, kul att höra om ES!

Ja nya LS är grymt fin. Känns som Lexus tagit ett stort kliv framåt nu i design och lyxkänsla.
Även nya LC 500 skvallrar om helt nya tider på Lexus.

Hoppas och tror att Lexus kommer öka försäljningen i Sverige nu framöver, för det är bilarna verkligen värda.
Så fler svenskar med "andra" märken kan upptäcka vad verklig kvalitet är!
Dom skulle nog bli förvånade då dom ju fått höra att "alla bilar går sönder" när dom kör för 23:e gången till verkstaden med konstiga fel.

Uppdaterat: 2017-09-02 12:05

Nej, Toyota har inte lyckats bra. Hade en avensis gen 2 och ville köpa en ny avensis, blev grymt besviken av hur lite nytt de gjort på nya modellen. Föråldrad men lågt pris, antagligen för att de firade 50 års jubileum. Avensis är den enda modellen jag kände för, resten av modellerna tilltalade inte mig. Lexus 300h kan jag däremot tänka mig att köpa.

Uppdaterat: 2017-09-02 15:19
Styggavargen

Stoor, det kan du säga om du jämför Audi mot Skoda också. Varför köpa en A6 när du kan få en Superb istället? Och då kan man ändå säga att Lexus-Toyota har en påtaglig större skillnad i att Lexus normalt är RWD, medan Toyota normalt är FWD. Audi och Skoda är ju i grunden FWD båda.

Sen tycker jag Lexus har börjat ta ett större kliv på senare tid men snyggare design, bättre inredningar och högre kvalitetskänsla. Nya LS är ju ett exempel på det. Även den nya coola sportbilen LC500 är nåt alldeles extra. Så det är kul att följa Lexus nu och se hur långt man når. Men visst är det lyxkonsumtion, är man mer budgetorienterad är Toyota ett bättre val.

Uppdaterat: 2017-09-02 15:29

Vad är det för storlek på en ES då? Försvinner GS'n?

Uppdaterat: 2017-09-02 16:43
ksoderlund skrev:

Vad är det för storlek på en ES då? Försvinner GS'n?

Jag undrar samma sak, modellerna ser ju nästintill identiska ut.

Uppdaterat: 2017-09-02 16:57

Framhjulsdrift ser jag personlig som ett plus över bakhjulsdrift vid vinterkörning.
Så nya ES kan bli ett intressant alternativ.

Uppdaterat: 2017-09-02 17:23
Shogun skrev:

Stoor wrote:Jag begriper faktiskt inte varför vissa köper en lexus som egentligen bara är en annan variant av Toyota men till ett helt galet högt pris. Toyota är väl tillräckligt bra som den är särskilt den nya coola priusen eller den sportiga C-HR modellen. De som vill och har råd med riktiga lyxbilar väljer definitivt bort lexus och köper en genuin lyxbil typ en större modell av Mercedes, BMW, Audi eller kanske Bentley / Jaguar etc.
- Nä, lexus för en tynande tillvaro förr, nu och i framtiden...
Jag tycker att en Xc 70 är en bra bil, när den går. Bättre än Toyota Avensis när den går. En Geely är billigare än en Volvo också, men Kina bil som Kina bil......

Ja i regel rullar XC70 långa sträckor varje år. Kan faktiskt inte komma på många bilar som i genomsnitt rullar längre än XC-bilarna. Så nog går de - ofta långt och länge (faktiskt längre än något annat på marknaden)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-09-02 18:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Vidstige skrev:

Stoor, det kan du säga om du jämför Audi mot Skoda också. Varför köpa en A6 när du kan få en Superb istället? Och då kan man ändå säga att Lexus-Toyota har en påtaglig större skillnad i att Lexus normalt är RWD, medan Toyota normalt är FWD. Audi och Skoda är ju i grunden FWD båda.
Sen tycker jag Lexus har börjat ta ett större kliv på senare tid men snyggare design, bättre inredningar och högre kvalitetskänsla. Nya LS är ju ett exempel på det. Även den nya coola sportbilen LC500 är nåt alldeles extra. Så det är kul att följa Lexus nu och se hur långt man når. Men visst är det lyxkonsumtion, är man mer budgetorienterad är Toyota ett bättre val.

Det är stor skillnad mellan Audi och Superb. Både drivlinor och hjulupphängningar skiljer sig år.

Men om man kan få en torsen i Skodan är jag den första att beställa den. Säg till mig i så fall.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-09-02 18:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, ja det är stor skillnad mellan Audi och Skoda, liksom det är mellan Lexus och Toyota. Tråden handlar om Lexus.

Uppdaterat: 2017-09-02 18:42
Vidstige skrev:

AL, ja det är stor skillnad mellan Audi och Skoda, liksom det är mellan Lexus och Toyota. Tråden handlar om Lexus.

Jag bara bemötte det du skrev, och då är skillnaden mellan Audi och Skoda stor. Samma sak gäller säkert Lexus också. Exempelvis lär det gå att få riktig fyrhjulsdrift i den större LS med hybrid medan fusket som sitter i RX och NX borde anmälas till marknadsdomstolen för falsk marknadsföring;-). Varför Lexus inte monterar i systemet ftån den stora LS även i de mindre bilarna är för mig en gåta. Men det är väl sparivern som slår igenom.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-09-02 18:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tycker att den verkar intressant eftersom den är framhjulsdriven, men fortfarande så ser den lite för spetsig ut för mig...

Uppdaterat: 2017-09-02 19:16
*Robban

AL, har väl inte alls med nån spariver att göra utan hur hybridtekniken fungerar för att optimera förbrukning. Tänk på att det är bensinhybrider. Ska man konkurrera med dieslar och dieslar gynnas blir det svårt. Med laddhybrider kanske detta går att fixa men då bygger det på att man kan ladda hemma.

Uppdaterat: 2017-09-02 19:27

Jag gillar bilar som sticker ut i mängden men herregud vilken grill de trixat ihop på stackars ES. Om jag ska beskriva hur jag upplever den på ett snällt sätt skulle jag kalla den för Inte så snygg.

Uppdaterat: 2017-09-02 19:36

Vidstige. Fast uppenbarligen går det i LS så varför inte i RX och NX också?

Det skulle nog gynna konkurrensen med premium i EU/EFTA. Som det är nu är man inte i närheten, kvaliteten är helt enkelt sämre.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-09-02 19:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Väldigt snygg och med en inredning som jag faller för direkt, träinlägg som jag som gammal anglofil älskar, en riktig klocka som jag saknar på (nästan) alla bilar jag kör, ljus och inbjudande!
Om det nu inte vore för den anskrämliga grillen, där var Lexus snyggare för tio år sedan.
Fast grillen ser man naturligtvis inte när man sitter bakom ratten!

Uppdaterat: 2017-09-02 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

A.L. LS är betydligt törstigare och konkurrera inte på samma sätt med snåla dieslar. Vet inte hur bra 4wd är i LS hybrid, finns det några uppgifter på det?

Uppdaterat: 2017-09-02 20:29

Vidstige. Enligt uppgift skall där sitta en torsen. Så det bör fungera bättre än hos RX/NX.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-09-02 20:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, ok, men en torsen och kardantunnel skulle öka förbrukningen på t.ex. NX300h (som ju drivs med elmotor bak). Tror förbrukningen är hög nog som den är. Enda alternativet just nu vore att införa dieselmotorer, men det är inget att fundera på då Lexus säger blankt nej och lär knappast ändra sig nu med dieselgate. Vad vi kan se framöver är väl då snarare nästa generation HSD teknik som blir snålare och ett något förbättrat driv på bakhjulen, kanske är det bra nog för en s.k. stadsjeep.

Uppdaterat: 2017-09-02 21:08