Intressant om Toyota Prius awd

25 inlägg 0 nya
Intressant om Toyota Prius awd
ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Är inte Prius någon som passerat bäst föredatum för länge sedan?
En facelift med elcykelmotor på bakaxeln och fula bakljus verkar vara konstgjord andning.
Jag tycker Toyota har bättre alternativ.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade önskat det istället kommit en Corolla kombi hybrid med 4wd och bättre dragvikt. Men det kanske kommer? Vad har denna Prius för dragvikt?

Då måste nog en ev Corolla 4WD ha betydligt mycket mera effekt på bakhjulen än denna Prius.

Bagagegolvet är nu ännu högre (ja, det är ju praktiskt) men volymen därmed ännu mindre ( ja, det var ju inte så praktiskt).

Sen är ju, förutom rubriken på testet, texten längre ner desto intressantare: "dyttehjelp på bakhjulene".

Kul sågning av bilen i tidningen!

Audi A5 SB wrote:
Bagagegolvet är nu ännu högre (ja, det är ju praktiskt) men volymen därmed ännu mindre ( ja, det var ju inte så praktiskt).
Sen är ju, förutom rubriken på testet, texten längre ner desto intressantare: "dyttehjelp på bakhjulene".
Kul sågning av bilen i tidningen!

Ja men 570 Nm dytter bakre motoren med upp till 10km/Tim vad som behövs för att få fart på bilen. Men en bil för plogade vägar.
Så ingen totalsågning inte men inte imponerande, men kommer oavsett detta sälja i Norge.

55 Nm och 7,2 hk på bakhjulen - njaa..

Pi wrote:
55 Nm och 7,2 hk på bakhjulen - njaa..

Men utväxlingen är 1:10 om du läser ordentligt.

Även om drivlinan är genialisk med en snål och slö Atkinson som backas upp av en elmotor genom eCVT så tycker jag det övriga känns överårigt och inte sjutton hjälper det med en låtsasdrivning på bakaxeln.
Det finns intressantare Toyotagrejer, idag läste jag om deras räckviddsförlängare, en frikolvsmotor, tvåtaktare med magnetstyrda ventiler!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men helt klart är ju inte 4WD i denna bil nåt som hjälper till stabiliteten i normal landsvägshastighet - nåt som 4WD-ivrarna brukar framhålla som en av de viktigaste egenskaperna.

Pi wrote:
Men helt klart är ju inte 4WD i denna bil nåt som hjälper till stabiliteten i normal landsvägshastighet - nåt som 4WD-ivrarna brukar framhålla som en av de viktigaste egenskaperna.

Exakt, därför skall jag inte köpa en Toyota Prius.
Den som prövat vet vad riktig 4wd innebär.

Guran wrote:

Men utväxlingen är 1:10 om du läser ordentligt.

Fast vad man får genom utväxlingen är väl ändå inte intressant, efftekten förblir ju oförändrad. Det är forfarande 7,2 hk ut på drivhjulen. Ska man räkna med utväxlingen så har min X3:a maximalt 5800 Nm på drivhjulen på 1:ans växel. Då känns 570 Nm som ganska lite i sammanhanget.

Skodaägare wrote:
Guran wrote:
Men utväxlingen är 1:10 om du läser ordentligt.
Fast vad man får genom utväxlingen är väl ändå inte intressant, efftekten förblir ju oförändrad. Det är forfarande 7,2 hk ut på drivhjulen. Ska man räkna med utväxlingen så har min X3:a maximalt 5800 Nm på drivhjulen på 1:ans växel. Då känns 570 Nm som ganska lite i sammanhanget.

Var ju tvungen att leta upp något positivt ;)

Dock måste jag säga att AWD systemet på den Toyota CH-R jag hade uppe i Lappland fungerade klanderfritt, det var dock ett traditionellt AWD system, eftersom jag körde 1.2 T-varianten. Efter att det snöat hela natten i Björkliden så stod bilen parkerad i en snödriva, men det var inga som helst problem att backa ut den genom snön. Hade inga som helst problem med att komma iväg från stillastående heller, inte en tillstymmelse till hjulspinn. Ärligt talat så har jag inte haft några problem med drivlinan i de Toyota/Lexus HSD-modeller jag kört heller, det har varit andra saker som jag stört mig på.

Priusens AWD system verkar mest vara för att man ska slippa stå och slira, när man ska iväg från ett rödljus i uppförsbacke. Eller just ta sig upp för en backe. Nog så skönt förvisso. Men den är ju egentligen inte fyrhjulsdriven, när du väl är uppe i fart. Mer ett starthjälpssystem.

kallandes wrote:
Priusens AWD system verkar mest vara för att man ska slippa stå och slira, när man ska iväg från ett rödljus i uppförsbacke. Eller just ta sig upp för en backe. Nog så skönt förvisso. Men den är ju egentligen inte fyrhjulsdriven, när du väl är uppe i fart. Mer ett starthjälpssystem.

Den typen av 4wd skulle räcka för mina behov. Förutsatt att man får dra husvagn med den... Då är det främst när man ska komma igång från t.ex. en blöt gräsmatta lite hjälp från bakhjulen skulle behövas. Väl på rull behövs inte 4wd längre. Så, ja tack, jag skulle gärna ta denna lilla el-4wd-light.

Rutger Jönåker wrote:

Den typen av 4wd skulle räcka för mina behov. Förutsatt att man får dra husvagn med den... Då är det främst när man ska komma igång från t.ex. en blöt gräsmatta lite hjälp från bakhjulen skulle behövas. Väl på rull behövs inte 4wd längre. Så, ja tack, jag skulle gärna ta denna lilla el-4wd-light.
Ja, som jag skrev. Nog så skönt. Ja undrar om dragvikten är högre? Den låga dragvikten på alla 2wd, har ju att göra med att Toyotas hybrider backar med hjälp av endast el-motorn. Så tex 4wd Rav 4, med en elmotor till på bakaxeln. Backar med hjälp av 2 elmotorer, och därmed dubblar dragvikten. Men Priusens bakre elmotor, kanske är för klen?

Det är väl lika värdelöst som på rav4 hybriden! Den var ju 1 hjuls driven !

HT19 wrote:
Det är väl lika värdelöst som på rav4 hybriden! Den var ju 1 hjuls driven !
Var ju förvisso stor skillnad mellan 2wd, och 4wd, när man tittade på filmen. Men du kanske inte brydde dig om att se den, utan bara är här för att trolla lite?

Har du någonsin skrivit något konstruktivt om Toyota, på det här forumet? Jag har då inte sett det! Men ändå är du helt tourettefixerad vid alla Toyota trådar, och ska in och spy skit. Väldigt märkligt.

kallandes wrote:
HT19 wrote:Det är väl lika värdelöst som på rav4 hybriden! Den var ju 1 hjuls driven !Var ju förvisso stor skillnad mellan 2wd, och 4wd, när man tittade på filmen. Men du kanske inte brydde dig om att se den, utan bara är här för att trolla lite?
Har du någonsin skrivit något konstruktivt om Toyota, på det här forumet? Jag har då inte sett det! Men ändå är du helt tourettefixerad vid alla Toyota trådar, och ska in och spy skit. Väldigt märkligt.

;o)

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Så vad tror du om awd systemet då? Blir det lika kasst som Rav4 Shogun?
Förstår att du blir upprörd när någon påstår nått illa om en bil. Den kan ju oxå ha känslor!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.