Honda pressenterar ny diesel.

47 inlägg 0 nya
Honda pressenterar ny diesel.

Japp, Honda presenterar en ny dieselmotor när andra stryker den ur sortimentet.
Läste lite fort om den i TV nyss.
Den hade lite nya tekniska lösningar, bla är topplocket pressgjutet i aluminium som gör materialet hållbarare så man kan ha tunnare gods.
Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud.
Kolvarna är av smitt stål, som ökar värmeavledningen från förbränningsrummet. När hade motorer stålkolvar senast ?? Det var väl på den tiden kolvar hette kannor.
Alla glidande ytor bearbetas med en metod som gör dom extra glatta för minskad friktion, ingen beläggning, utan en finare slipmetod.

Motorn på 1,6 liter är ingen räcer, utan byggd för att vara ren, snål och tyst, 120 hk/300 nm 93g Co/km.

Provkörningen avslöjar att motorn helt saknar dieselknatter "Inte ens vid start i kyla låter motorn som en diesel"

Så när VAG tar bort dieslarna från småbilarna, kommer Honda med en ny, motorn ska finnas i Jazz och Civic.

Jag tror att Honda gjort en uppgradering av sin Earth Dreams-motor som väl kom 2013 ungefär.

Jag tänkte mer på sverige, läste att bla uppdaterade Fabia bara får bensinmotor här.

Det som krävs är nog en helt nyutvecklad dieselmotor. Den ska vara lätt, ha all avgasrening nära förbränningsrummen så att avgasreningen startar direkt, självklart vara tyst, lukt- och vibrationsfri. Den bör emittera mindre mängder NOx och partiklar än en bensinmotor. Den måste kunna drivas på förnybara bränslen.

Idag finns ingen dieselmotor som uppfyller alla kriterier vilket inte är så konstigt. Att utveckla en ny motorgeneration kostar mycket och hittills har EUROx-ramverket styrt utsläppsambitionerna. Efter Dieselgate gäller helt nya utsläppsnivåer för att klara konkurrens med andra motortyper inklusive hybrider. De kommande tre åren lär väl visa vilken teknik som är ett vinnande koncept när fossila drivmedel är på väg att fasas ut.

pinjong wrote:
Det som krävs är nog en helt nyutvecklad dieselmotor. Den ska vara lätt, ha all avgasrening nära förbränningsrummen så att avgasreningen startar direkt, självklart vara tyst, lukt- och vibrationsfri. Den bör emittera mindre mängder NOx och partiklar än en bensinmotor. Den måste kunna drivas på förnybara bränslen.
Idag finns ingen dieselmotor som uppfyller alla kriterier vilket inte är så konstigt.

Beskrev du inte nyss BMW's nya 20d?

Misstänker att det blir ett helsicke för nästa generations beg bil ägare när bilen blir 13 år med 24000 mil på mätaren och då med all ny teknink

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

[quote=Swemba]http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/20171128/bmws-overlagsna-avgasrening-infors-pa-allt-fler-dieselmodeller/[/quote]

Vet inte om de är så överlägsna, de har ju erkänt att de fuskat med reningen så återstår väl att se om det stämmer eller inte...

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

För mig vore det skönt om någon kunde få dieselmotorer att sluta låta illa och skaka så förbannat. Det skär i mig när man ser nya bilar som låter som om de har inbyggd stenkross.

Rikard wrote:
Japp, Honda presenterar en ny dieselmotor när andra stryker den ur sortimentet.
Läste lite fort om den i TV nyss.
Den hade lite nya tekniska lösningar, bla är topplocket pressgjutet i aluminium som gör materialet hållbarare så man kan ha tunnare gods.
Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud.
Kolvarna är av smitt stål, som ökar värmeavledningen från förbränningsrummet. När hade motorer stålkolvar senast ?? Det var väl på den tiden kolvar hette kannor.
Alla glidande ytor bearbetas med en metod som gör dom extra glatta för minskad friktion, ingen beläggning, utan en finare slipmetod.
Motorn på 1,6 liter är ingen räcer, utan byggd för att vara ren, snål och tyst, 120 hk/300 nm 93g Co/km.
Provkörningen avslöjar att motorn helt saknar dieselknatter "Inte ens vid start i kyla låter motorn som en diesel"
Så när VAG tar bort dieslarna från småbilarna, kommer Honda med en ny, motorn ska finnas i Jazz och Civic.

Jag blir lite fundersam.
"Kolvar av smitt stål som ökar värmeavledningen?"
Alla vet att aluminium är en avsevärt bättre värmeledare än stål, det måste vara någion annan anledning till materialvalet!
"Topplocket pressgjutet i aluminium", ja det är då ingen nyhet det har nog de flesta motortillverkare numera.
" Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud."
Att flänsarna ger stabilitet är säkert riktigt, men inte minskar de ljudet snarare tvärtom!
Däremot skulle ett gjutjärnsblock säkert minska ljudet, men det har ju en del andra nackdelar.

Nåja, det kan ju vara en bra motor, men inte beroende på argument från en reklambroschyr!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

L. Mäkinen wrote:
För mig vore det skönt om någon kunde få dieselmotorer att sluta låta illa och skaka så förbannat. Det skär i mig när man ser nya bilar som låter som om de har inbyggd stenkross.

Hmm, lite grann som att elbilar tjuter som lagertruckar? Du får nog testa en modern diesel. T ex ovan nämnda 20d från BMW. 14:30 in i klippet om den inte startar där automatiskt:

L. Mäkinen wrote:
För mig vore det skönt om någon kunde få dieselmotorer att sluta låta illa och skaka så förbannat. Det skär i mig när man ser nya bilar som låter som om de har inbyggd stenkross.

Tycker faktiskt att vår V90 inte låter särskilt illa, eller mycket.
Visst låter den, men långt ifrån det klassiska traktorljudet.
Tycker visa bensinare låter värre då de kan ha ett visst vinande väsande ljud.
Nu har jag aldrig kallstartat i -18 grader eftersom det inte är bra för motor eller miljö så förvärmer alltid.
Någon gång skall jag nog prova det också. Kanske.

Men åter. Honda utvecklar alltså en diesel och det visar ju att man antingen tänker försöka fånga upp de köpare som Toyota tappar genom att sluta sälja diesel i personbilarna. Eller så tror man att tekniken går att förbättra så mycket (till en rimlig kostnad) att man uppfyller de hårdare utsläppskraven.

Kul f.ö om dieselknattret helt eliminerats..

MVH AL

Pinjong, den motor du beskriver är PSAs nya och färska 1.5 BlueHDI gjord för de nya hårdare NOx kraven. Den har katalysator SCR, partikelfilter och NOx brännare, som en integrerad del av motorn för optimal temperatur. Detta är en ny motormodell och den sista nya dieselserien som PSA lanserar, då de skiftat sin utveckling till hybrider och elbilar. Nya 1.5 dieseln kan givetvis köras på 100 procent biodiesel, det kan redan de äldre. :)

Den nya 1.5 BlueHDI kommer till PSAs modellutbud från småbil till mellanklass. Den är i produktion och rullas ut under året i olika modeller.

Obs: Nya 1.5 BlueHDI ska inte förväxlas med den äldre 1.5 dieseln som var en något mindre 1.6 av den förra familjen, och den 1.5 versionen användes bara av Ford. Den nya 1.5 är inte relaterad. Men Ford kommer köra med den nya också i sina modeller.

Ja det blir spännande att prova och höra Honda dieseln och om den är tyst.
För 15 år sedan var det manligt med diesel oljudet nu vill man ha tyst under huven.
På tal om Toyota så köpte inte dom bmw dieslar i nån bil pga att dom inte hade snåla utveclklade dieslar.
Hino är väl mer truck.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

saabnisse wrote:
Rikard wrote:Japp, Honda presenterar en ny dieselmotor när andra stryker den ur sortimentet.
Läste lite fort om den i TV nyss.
Den hade lite nya tekniska lösningar, bla är topplocket pressgjutet i aluminium som gör materialet hållbarare så man kan ha tunnare gods.
Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud.
Kolvarna är av smitt stål, som ökar värmeavledningen från förbränningsrummet. När hade motorer stålkolvar senast ?? Det var väl på den tiden kolvar hette kannor.
Alla glidande ytor bearbetas med en metod som gör dom extra glatta för minskad friktion, ingen beläggning, utan en finare slipmetod.
Motorn på 1,6 liter är ingen räcer, utan byggd för att vara ren, snål och tyst, 120 hk/300 nm 93g Co/km.
Provkörningen avslöjar att motorn helt saknar dieselknatter "Inte ens vid start i kyla låter motorn som en diesel"
Så när VAG tar bort dieslarna från småbilarna, kommer Honda med en ny, motorn ska finnas i Jazz och Civic.
Jag blir lite fundersam.
"Kolvar av smitt stål som ökar värmeavledningen?"
Alla vet att aluminium är en avsevärt bättre värmeledare än stål, det måste vara någion annan anledning till materialvalet!
"Topplocket pressgjutet i aluminium", ja det är då ingen nyhet det har nog de flesta motortillverkare numera.
" Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud."
Att flänsarna ger stabilitet är säkert riktigt, men inte minskar de ljudet snarare tvärtom!
Däremot skulle ett gjutjärnsblock säkert minska ljudet, men det har ju en del andra nackdelar.
Nåja, det kan ju vara en bra motor, men inte beroende på argument från en reklambroschyr!

Jo, jag funderade också om det där med kolvarna, och tänker att värmen inte fastnar i kolvarna lika lätt och åker ut med avgaserna ist.
Nått har dom väl kommit på, annars vore det väl ingen vits med stålkolvar.

mso 1000 wrote:
Ja det blir spännande att prova och höra Honda dieseln och om den är tyst.
För 15 år sedan var det manligt med diesel oljudet nu vill man ha tyst under huven.
På tal om Toyota så köpte inte dom bmw dieslar i nån bil pga att dom inte hade snåla utveclklade dieslar.
Hino är väl mer truck.

När jag var i Thailand åkte vi i en större båt, nere i kölen där toaletterna fanns stod 2 st Hino V8 dieslar med varsitt rakt rör från turbon ut genom skrovet, jäklar vilket mulligt ljud det var.
Där var det ingen som pratade miljö.

Swemba wrote:
pinjong wrote:Det som krävs är nog en helt nyutvecklad dieselmotor. Den ska vara lätt, ha all avgasrening nära förbränningsrummen så att avgasreningen startar direkt, självklart vara tyst, lukt- och vibrationsfri. Den bör emittera mindre mängder NOx och partiklar än en bensinmotor. Den måste kunna drivas på förnybara bränslen.
Idag finns ingen dieselmotor som uppfyller alla kriterier vilket inte är så konstigt.
Beskrev du inte nyss BMW's nya 20d?

Eller MBs nya 220d?

Rikard wrote:
mso 1000 wrote:Ja det blir spännande att prova och höra Honda dieseln och om den är tyst.
För 15 år sedan var det manligt med diesel oljudet nu vill man ha tyst under huven.
På tal om Toyota så köpte inte dom bmw dieslar i nån bil pga att dom inte hade snåla utveclklade dieslar.
Hino är väl mer truck.

.
När jag var i Thailand åkte vi i en större båt, nere i kölen där toaletterna fanns stod 2 st Hino V8 dieslar med varsitt rakt rör från turbon ut genom skrovet, jäklar vilket mulligt ljud det var.
Där var det ingen som pratade miljö.

Tittade på Heino hemsidan och det leverer nog motorer till länder med mindre miljö krav än i Europa .
Minsta motorn 100 hk vägde 300 kg.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Swemba wrote:
Beskrev du inte nyss BMW's nya 20d?

Nja, BMW är erkänt duktiga och deras 20d släpper ju ut mindre NOx än MSO's lilla trepip men den är inte utan vidare godkänd för förnybart bränsle tror jag. Mercedes ny OM-generation har också låga NOx-emissioner direkt från start, även om det är kallt. De testar fortfarande möjligheten att köra på förnybart så motorn är inte specifikt byggd för förnybart bränsle.

PSA:s motorer vet jag inte så mycket om annat än att de är godkända för HVO mm vilket är utmärkt. Men de satsar tydligen inte vidare särskilt på dieseltekniken trots sitt långa kunnande.

Det där som Mäkinen skriver om knatter eller vad var är en ganska grov generalisering. Mäter man dB inne i kupén vid 90 km/tim så är det inte specifikt dieselbilar som bullrar. HVO är såvitt jag vet lukt- och kladdfritt för den som är klumpig påfyllare.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.