Vi Bilägares forum

Har bytt upp mig ifrån insignia 2016 till insignia nya modellen, lite tankar

Har bytt upp mig ifrån insignia 2016 till insignia nya modellen, lite tankar

Hej!
Har haft min nya insignia sportstoruer 1.5 aut i ca två veckor nu och har en del att kritisera:)
Efter all ros bilen har fått ta emot så blir jag tyvärr förvånad..

Den gamla 170hk diesel aut var enligt mig sportig att köra, och en mycket trevlig långfärdsbil. Med otroliga ergonomiska framstolar som enligt mig var en av marknadens bästa. Efter att ha sneglat på den nya modellen och provkört flera olika motorer så bestämde jag mig för att det var dags att byta ut den gamla.

Nu till den nya bilen, första intrycket är storleken, den är längre och känns lite bredare samt även lättare. Vilket är helt okej även om jag gillade tyngden i den gamla. Men de ergonomiska stolarna har blivit bredare, och sämre sidostöd, vilket som mig ganska tun får hålla fast hårdare i ratten för att sitta tryggt i kurvorna, stor besvikelse! Sedan upplever jag att svankstödet blivit sämre vilket även det inte förbättrar körställningen. ( förstår helt enkelt inte vad dem tänkte när dem ändrat stolen så pass mycket, är nog gjort för lite " bredare marknad" helt enkelt)

Nästa sak som irriterar är framrutan som känns väldigt nära, blir den skitig dessutom så känns den påträngande.

Väghållningen har tappat en stor del utav den fasta styrningen och kränger mer i kurvorna( eller luras jag utav att jag inte sitter fast i sätet?)

Bränsleförbrukningen blandad körning ligger på 0.72 enligt färddatorn vilket är bra då bilen känns minst lika pigg som 170hk diesel i den gamla modellen, dock långt ifrån samma vrid såklart.

Men förstår ärligt talat inte att ingen märkt dessa enligt mig viktiga saker som påverkar körning.

Ledstrålkastarna är inte bättre än xenon i gamla insignia, stora plusset med de nya är nog mer att den sköter allt själv på ett mkt väl fungerande vis.

Tyvärr får detta bli min sista opel, de jag upplever ligger närmast sittkomfort till den gamla insignian så är det nya passat, så även om jag är skeptisk emot kvaliten i vw så får det nog bli passat nästa gång!

Skulle vara intressant hur ni upplever nya insignian

Uppdaterat: 2019-05-07 16:46

Kommentarer

Jag har inte alls lika erfarenheter som du beskriver,men vi har ju olika breda stjärtar så de är nog de som avgör känslan i stolen kanske jag tycker mig sitta bekvämt, känner heller inte igen de här du beskriver om att kränger i kurvorna. På dom vägar och hastigheter jag kör har jag ingen känsla av krängningar snarare tvärtom vilket tester i tidningar också bekräftar. Låter nästan som du kör på bana. Angående bränsleförbrukningen snittar jag på 0,62. Men provkörde du inte bilen före köp ?

Uppdaterat: 2019-05-08 07:54

Har också haft en 2016 (2.0T 4x4 250hk) tidigare och en 2018 (2.0T 4x4 260hk automat) nu. Håller med om den gamla hade smalare stolar. Har dock elstolar i den nya med justerbara sidostöd så jag upplever det inte som något problem. Flexride på båda och kör mest i sportläge så det kränger inte så mycket. I normalläge är nog den nya lite mjukare. Är ändå mycket nöjd med den nya trots ganska hög förbrukning vid kortare körningar.

Uppdaterat: 2019-05-08 08:36

Det är inte många som berömmer den gamla mer än den nya, jag håller ju inte med om all kritik den gamla fått.
Den förefaller dessutom ha snäppet bättre krocksäkerhet i vissa situationer än den nya.

Styrningen gav intryck av att ha identisk samma känsla som Omega och eftersom den är bakhjulsdriven och har gammal teknik är det skickligt att få en framhjulsdriven el-servo att kännas så, absolut perfekt.

Gamla AFL strålkastarna i Insignia sista versionen var helt enkelt så bra att gällande räckvidd och styrka, som dessutom hade ett extra starkt läge, är det nog svårt att genast notera någon dramatisk skillnad rent spontant, skillnaderna ligger nog mer inom de avancerade styrfunktionerna.

Stolarna kändes också perfekta när jag provkörde men det var inte i hög hastighet på kurviga vägar.

Men om man har standardstolarna?
Kanske de är ändrade?
Därför att Insignia används som polisbil i många länder och Polisen kritiserade livligt stolarna för att de var för "skulpterade" och "åtsittande" så att det inte gick att sitta bekvämt med polisutrustning i ett bälte, kanske har man något tonat ner formen för att möt Polisens önskemål?

I varje fall är kombimodellens lastutrymme specifikt utformat speciellt för att passa polisens utrustning, så man har bevisligen tänkt på den användningen.

Uppdaterat: 2019-05-08 09:09

Jag vet inte om jag håller med. Gick ifrån en sportstourer - 15 163hk diesel opc line med med sportstolar men med tygklädsel nu har jag en sportstourer - 18 210hk diesel båda 4*4. Det är ju natt och dag på modellen och självklart motorstyrka men den nya har betydligt bättre vägkänsla. Stolarna är skinn med massage och kylning och åka långt i dessa är inga problem.
Jag tror att det beror på att du inte har liknande stolar i din nya som sen gamla

Uppdaterat: 2019-05-09 15:48

Jag har inte provat nya Insignian med LED , men är helnöjd med den gamla med Xenon med AFL. Den första bil som jag inte monterat extraljus på. Onödigt.
Nu har jag även en XC60 med Xenon och helljusautomatik och den har ett bra ljus men längden på helljuset är bättre på Insignian.
Angående stolarna så anser jag, att inte ta de bästa stolarna som erbjuds, är dum snålhet som straffar sig.

Uppdaterat: 2019-05-09 20:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag hade afl på förra och led på nya och personligen tycker jag att ledbelysningen är klart bättre. Skrev fel förut jag har en country tourer.
Vilken modell har du? Enjoy eller business

Uppdaterat: 2019-05-09 20:42

Haha frågan var till marquis och inte till dig christer_1. Skulle självklart citerat. Dåtidens cosmo motsvarar nästan dagens business, själv hade jag en sportstourer enjoy med företagspkt - 10 är nu inne på min tredje Insignia, den hade xenon men kommer inte ihåg om den hade afl.

Uppdaterat: 2019-05-10 06:20
BlueberryDox skrev:

Jag hade afl på förra och led på nya och personligen tycker jag att ledbelysningen är klart bättre. Skrev fel förut jag har en country tourer.
Vilken modell har du? Enjoy eller business

Min heter Insignia Sports Tourer utrustningsnivå Cosmo, som 2009 var högsta utrustningsnivå och 2009 var första året för den då nya kombin som ersatte Vectran kombin.

Uppdaterat: 2019-05-10 06:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Alla Opels Xenon hade AFL från och med Vectra 2002, i varje fall minns jag inte att jag någonsin sett ett exempel på annat.

Uppdaterat: 2019-05-10 20:42

Till Vectra C fanns det xenon båda med och utan AFL ända fram till sista årsmodellen.
Så köper man Vectra med xenon får man kontrollera vilken variant det är,
om man är ute efter AFL.

Uppdaterat: 2019-05-15 18:07