Vi Bilägares forum

Film (entusiastisk) provkörning Corsa 2020.

Film (entusiastisk) provkörning Corsa 2020.

Jag skulle inte ha tagit plats med detta om det inte vore för den väldigt pedagogiska och målande beskrivningen som är ovanligt träffande.

https://www.youtube.com/watch?v=4OxmAYGXdOs

Uppdaterat: 2019-05-25 10:34

Kommentarer

Jag gillar inte ändringarna som nämns, hög sittposition, luftig interiör, bra sikt och en enkel, lugn och säker karaktär är vad jag vill ha ha ut av en bil och enligt detta är allt det - av väldigt självklara orsaker - helt borta och istället är det en sportbil som kanske slår Ford Focus.

Visst, om det nu är en sportbil man ville ha, men som standardbil?

Att säkerhetsbältena inte är justerbara är ett problem eftersom man då måste höja stolen och gör man det hamnar ögonen nära sidorutans takkant när taket är så lågt som detta är och det är inte trevligt, samma som i Golf, känns inte positivt.

Dessutom är det undran hur denna låga stil passar till att alla vill ha höga bilar i dag?
För Peugeot som säljer till entusiastkunder är det inget problem, men Opel har vanligen andra typer av kunder som bryr sig om det praktiska.
Försäljningen blir intressant i jämförelse med den kommande suv versionen Mokka.

Som EL-bil är det dock en annan sak, pga. problem med räckvidd och energiförbrukning, är en liten och lätt bil som denna väldigt lämplig och nackdelarna med karossen är då betydligt lättare att acceptera, än när det sitter en vanlig motor under huven.

I filmen sägs en del fel saker, takhöjden är inte bättre, det är sittpositionen som är mycket närmare golvet och bagageutrymmet är bara större längst med golvet, lasthöjden är sämre och gamla Corsans ryggstöd kan vinklas framåt för ökad volym.
Om den nya har förvaring av hatthyllan bakom baksätet blir intressant att se.

En annan saknad detalj är gummilisten som skyddar tröskeln mot smutts som Opel haft på de flesta modeller men som PSA inte har.

En vändradie som minskat med 1.5 meter, är kanske det mest positiva med den nya (som jag ser det) gamla tiders Opel tävlade med Volvo i liten vändradie, (Rekord 67-71 överträffade Londontaxin i den konsten) en vridning av tiden tillbaka där är mycket positivt.

Designen är det inget fel på heller, visst är den nya mycket snyggare än den gamla i 5-d utförande, det var
3-d "coupe" som var avsedda att vara den sportiga och snygga Corsan av den gamla.
När en enda modell ska klara allt blir det fler kompromisser.

Uppdaterat: 2019-05-25 11:30

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-04 17:43

Det spelar ju ingen roll hur bra den här bilen är, det är förmodligen ändå en parentes som försvinner ganska snart och ersätts av något nytt PSA-påfund med nya bokstäver.
DS, PS, VS, osv. vad de nu kan hitta på.

Uppdaterat: 2019-06-05 18:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Borde väl bli OS.
Ska strax sätta mig o läsa TVs utlåtande om provkörningen.

Uppdaterat: 2019-06-05 19:17

Jag tror faktiskt att det gamla anrika Opelmärket kommat att frodas i PSA:s ägo
Varför skulle det gå sämre än för VAG:s 3 snarlika märken och Premiummärket Audi på det. Citroën, Peugeot, Opel och premiumprofilerade DS.....,,
Vänta bara...

Uppdaterat: 2019-06-05 20:38

Guran, jag tror tvärtom, fransoserna har alltid varit lite njugga när det gäller tyska grejer och här vill de nog bara ha in fransk teknik i ett tyskt skal.
Men det är ju samma sak med VAG förstås!

Uppdaterat: 2019-06-05 21:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var ju det jag tänkte, fyra olika märken med fransk teknik. Förvisso bara Opel som ör tyskt
Men Vag har ju förtyskat spansk Seat, som startande med att bygga gamla Fiatmodeller,
och Tjeckiska vältande bilar som blivit förtyskade. Ingen större skillnad på volymbilarna, sedan har ju VAG lite mer exklusiva bilar med små volymer men helt säkert rejäl vinstmarginal i koncernen.
Så jag tror nog det kommer ske saker, bara se på hur reklamen för Opel ökat på sistone. Finns helt klart en väl genomtänkt affärsplan bakom detta.

Uppdaterat: 2019-06-05 22:07

Den här Corsan är anpassad till Opel av en av de få gamla Opel ingenjörerna som är kvar och som tagit fram alla Corsa sedan 1995.
Designavdelningen är också orörd, den enda del hos Opel som PSA inte ändrat på alls, men man har ju snäva gränser att hålla sig inom numera.

Man har också något oväntat fått göra mer med batterierna till elbilen än man hade trott, batterierna byggs av Opel, det är bara själva cellerna som kommer från Kina och batteriernas kyl och värmesystem är också Opels eget och skiljer sig från det i Peugeot, viket är väldigt förvånande.

Corsa ska också vara några kilo lättare och ha aningens... lägre luftmotstånd än 208.

Tja jag väntar väl och ser på resultaten, men för mig är PSA/Opel en helt ny tillverkare, ett nytt bilmärke och jag betraktar dessa bilar med samma ögon som om det vore Honda, KIA eller Ford.

Det går inte att ställa samma krav eller ha samma förväntningar på dessa som på gamla tiders Opel.

Jag tror inte på den franska modellen för att bedriva verksamheten, Opel försökte bygga ett sammansvetsat lag med nöjda och lojala arbetare som var hängivna sin uppgift, medan den franska modellen är ren diktatur och hotfullt vapenskrammel mot den som inte fogar sig.
Det vete sjutton hur man arbetar under sådana förhållanden.

Bild borttagen.

Det är lite 80-tals känsla över det här utseendet och det gillar ju jag, höjd och bredd är inte långt från gamla Rekord, så, så långt utseendet gäller, så är jag rätt förtjust faktiskt.
Har en chans att hävda sig mot 208.

Uppdaterat: 2019-06-05 23:10

Ja du N-iklas, du kanske får börja tänka om. Tänk om fransoserna kommer värna om det gamla anrika märket och du haft fel i dina konspirationsteorier?

Uppdaterat: 2019-06-05 23:12

Sen har ju inte heller Opel varit ofelbara i sina produkter - liksom alla märken....

Uppdaterat: 2019-06-06 06:52

Nja det beror ju på hur man mäter, det är bara om man avstår från att ha de gamla kraven och förväntningarna som det kan fungera.
Och man värnar inte om något genom att göra sig av med det, och det är ju det man gjort, det Opel som funnits sedan 1862 är borta, bokstavligen, tills förra året hade Opel världens äldsta fortfarande använda bilfabrik, den delen har man nu lämnat för att spara pengar.

Just i dag har en tysk tidning rubriken "Så förlorar Opel sina anställdas förtroende"
Det handlar om vad som händer bakom fasaden.
Inte på 157 år har en sådan rubrik kunnat läsas.

Men om man mäter med samma mått som för alla andra, då blir kraven mycket lägre och då får man vara väldigt nöjd med att det finns detaljer och omständigheter som är positiva.
Man kan välja att se det som är bra och försöka stå ut med det dåliga.

Dessutom är det nödvändigt att vara rättvis, likväl som man kan klaga på dåligt måste man berömma det som är bra annars blir det en galen utveckling med fel signaler.

Jag kan tänka mig att när man fått lämna större delen av tekniken så uppstår det en betydligt starkare strävan efter att satsa på det man faktiskt ännu kan och får påverka så att karaktären och känslan i dessa detaljer blir starkare och mer uttalad än tidigare då fokus var mycket bredare och mer allmänt.

Och därför kanske man kan komma att se en oväntad utveckling på dessa specifika punkter, en möjlig teori, det är väl något i den stilen Citroen och DS försöker med.

Trots allt är konkurrenterna sämre att se på, KIA Ceed är ju t.ex. ett skräckexempel, inredningen är avskyvärd och i det ljuset är detta rena drömmen.

Det finns ju frågetecken som bara går att besvara om man själv sitter i bilen, sittposition, säkerhetsbälten, nackstöd, benutrymme, helt nytt koncept allt där, men...

Jag föredrar denna design, för den vrider klockan tillbaka till det som var innan 2009, Vectra, Astra 2004 och äldre, som är mina favoriter.
Det här är lika skickligt som det alltid varit, en av Opels specialiteter har varit att få vissa, (om det är syftet) små bilar att se större ut än de är, och den konsten märks påtagligt här.
Bedriften är inte mindre för att man fått bygga om någon annans grejor på rekordtid.

Den här svarta har fått tillbaka namnet "Diamant svart metallic" en 80-talsfärg med små silverstänk från Senator, Rekord, Ascona som jag verkligen älskade, bara namnet, att det ännu finns någon som minns det...

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Den här ljusgrå är ju... det ser inte ut som en liten småbil direkt.

Bild borttagen.

En annan av mina favoriter, med allt kromet som finns (i jämförelse med en del andra) är det bara en skönhet.

Taket kan fås i vitt också. inte bara svart.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-06 10:29

Har du redan provsuttit bilen?

Uppdaterat: 2019-06-07 13:01

Guran - N-iklas ägnar sig bara åt teoretiska provkörningar - det borde du lärt dig vid detta laget...:)

Uppdaterat: 2019-06-07 13:38

Oavsett så tycker ju testarna att det är en ytterst trevlig skapelse med en drivlina från Peugeot som är mycket trevlig, speciellt med automatlåda. Däremot var komforten, läs ljudnivå i kupé, bättre i den gamla modellen.
Men baksätets eventuella tillkortakommanden skrev dom inget om,

Uppdaterat: 2019-06-07 14:24

Var och en ägnar sig väl åt det man kan bäst, teori är ju väldigt svårt för vissa.

Det är möjligt att bilden i fråga ljuger, sätet ser inte speciellt lågt ut i 208, men stolarna är för tjocka och man har flyttat baksätet in i bagageutrymmet med en konstig sidopanel som följd och djupet i bagaget är därför direkt dåligt.
Det är i varje fall säkert.

Från 208 en takpanel som ligger bra nära för längre personer.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-07 14:25

Ingen har fått komma in i Corsas baksäte, där får man titta på 208, han i ovanstående film sitter ganska ansträngt i 208 baksäte men ursäktar det med att den är kul och då gör lite dåliga utrymmen ingenting, han påstår till och med att det är rymligt trots att han dunkar huvudet i taket...
Hm...

Uppdaterat: 2019-06-07 14:30

Men tja konstiga saker kan ibland fungera bättre än väntat, och någon bil utan irriterande detaljer är ju sällsynt, numera...
Så...

Jag kan också ha fel om de tjocka stolsryggarna, kanske är det en synvilla för att de blivit utbyggda framåt i axelhöjd, i så fall påverkar det inte så mycket utrymmet i längdled, men det går inte att veta fören man kan se det i verkligheten.
En fördel med det skulle kunna vara att de ger bra stöd för axlarna utan att man behöver komma i störande närkontakt med nackstöden, kanske.

Det är bara så svårt att vänja sig av med att ha vissa förutfattade krav och förväntningar baserade på gamla kända erfarenheter.

Att det ser snyggt ut är ändå rätt viktigt.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-07 15:13

Jag tycker den är snygg, men jag hade nöjt mig med två dörrar på en sådan här liten bil.

Uppdaterat: 2019-06-07 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr verkar tvådörrars små bilar vara ett utdöende släkte..

Uppdaterat: 2019-06-07 20:20

Jag äger en Corsa 3d, en sådan här.

Bild borttagen.

Tyvärr vänjer man sig inte att det är svårt att ta sig in i baksätet. Nu är det familjens andra bil, så det åker mest personer i framsätet. Dörrarna är stora på denna Corsa, väldigt stora vilket gör det svårt ibland att ta sig ur bilen i trånga parkeringar. Men utseendemässigt håller jag med att 3d är snyggare.

Uppdaterat: 2019-06-07 22:03

Nog vill även jag ha 4 dörrar på en B-segmentbil för så små är ju inte dessa längre. Den som absolut vill ha 2 dörrar på en liten bil får väl leta rätt på ett fint exemplar av en Toyota IQ - garanterat 2 dörrar...:)

Uppdaterat: 2019-06-07 22:06

Ja men den bilen vet man ju knappt vad som är framåt på. Är ju helt fyrkantig.
Men det är snyggare med två dörrar.
Tänk vad enkelt det var när Volvo hette 142, 144 eller145. Logiskt och begripligt för alla.

Uppdaterat: 2019-06-07 22:30

Såg att priset i Tyskland var klart, 29900 euro. Tyvärr gör vår svaga krona att här blir väl priset en bra bit över 300.000kr. Bara en översättning av valutan och skillnad i moms mellan länderna gör att priset skulle bli ca 325.000kr. Hoppas Opel Sverige har muskler att hålla ned priset, men med tanke på den turbulens som KW bruun har skapat på marknaden tror jag inte det för än jag ser det i verkligheten.

Uppdaterat: 2019-06-08 10:37

Tyvärr stämmer det nog och säkert är 330 lika möjligt med den stora vinstmarginal danskarna nu tycks prioritera, hellre än att sälja många säljer man få.

270 000 med bonusavdraget, fortfarande billigare än jämförbara elbilar just nu, samma bör väl drabba konkurrenterna så det jämnar väl ut sig.

VW ID är väl närmaste konkurrenten, kunderna är säkert som vanligt beredda att betala mer förr en VW, samtidigt har man sagt att den ska bli billigast av alla, så kommer man då att frivilligt avstå från att ta så mycket betalt som kunderna gladeligen skulle betala?

Något större kaross, men mindre batteri, hur påverkar det priset?
Lyckas man sälja en större bil för lägre pris än en mindre?

Under 30 000 euro sägs det med 45 kWh batteri, hur mycket under?
5 kWh svagare batteri, hur kommer köparna att se på saken?

Uppdaterat: 2019-06-08 13:14
Guran skrev:

Ja men den bilen vet man ju knappt vad som är framåt på. Är ju helt fyrkantig.
Men det är snyggare med två dörrar.
Tänk vad enkelt det var när Volvo hette 142, 144 eller145. Logiskt och begripligt för alla.

Ja eller Ford, Tudor eller Fordor.
Fyndigt!

Uppdaterat: 2019-06-08 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre