Vi Bilägares forum

Eventuella problem med nya VAG-bilar.

Eventuella problem med nya VAG-bilar.

Tänkte att vi nu en gång för alla kan skriva ner alla de problem som uppstått med våra nya bilar från VAG-gruppen eftersom dessa tydligen ska vara överrepresenterade i verkstadsstatistiken så får vi kanske lite mer kött på benen i denna ständiga fråga.

Har själv en Polo 1,2 TSI 2017 som nu gått drygt 600 mil, felfria än så länge ta i trä, och eftersom det är min första VW på 20 år så undrar man ju lite om man köpt grisen i säcken så att säga och ett motorras står bakom hörnet och väntar, eller om den nu mot förmodan tuffar på som vilken annan bil som helst.

Kan tillägga att av de nya bilar jag haft så har alla (Peugeot, Mazda, Volvo, Opel, Ford och Nissan) tvingats att uppsöka verkstad av en eller annan anledning under det första året, mest småsaker förutom Peugeoten där halva framvagnen byttes på garantin.

Skriv gärna ner minsta lilla småfel och skrammel som ni haft, och då gäller det inte en systers arbetskamrats grannes bil utan din egen, hörsägen klarar vi oss utan.

Och var nu ärliga, det är skillnad på entusiast och fanatiker som ni vet... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Kommer att bli ganska tomt med inlägg här. Varför?. Ja, fundera på det :-)

Uppdaterat: 2017-01-26 11:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hade svåra framvagnsproblem på min passat i fjol, en länkarm av 8 var trasig.....
Oxh så rasade turbon, det är låg långsiktig kvalitet som vissa uttrycker det, bara 14 år och 27000 mil......enligt all tillgänglig verkstadshistorik, ja bilen är känd sen ny på den verkstad jag jobbat på, har den varit problemfri.....

Uppdaterat: 2017-01-26 13:16

Jag var tvungen att räkna efter lite, men här kommer min erfarenhet:

Firman har sedan 2006 tagit ut 19 VW Passat (alla 2,0 TDI med 4WD och DSG6). I genomsnitt har de gått ca 10.000 mil innan byte. Det har varit noll (0) maskin- och drivlineskador. Några har belastat budgeten med uppsmörjning/rengöring av de bakre bromsarna. Det är allt, annars bara vanlig service (som i.o.f.s. är dyr).

Firman har sedan 2000 tagit ut 10 Audi A4/A5/A6 (alla utom 1 med automat, alla utom 3 med quattro, alla utom 2 med diesel). I genomsnitt har de gått 10.000 mil innan byte. Det enda som drabbat bilarna är att 2 tändspolar sa upp sig på min A4 -02 och att det bakre ryggstödet på en A6 -04 "skramlade". Bägge defekterna gick på garantin.

Privat har vi haft en Polo 1,4 aut i 3 år, en Golf 1,6 TDI DSG7 i 5 år (en parkeringssensor sa upp sig första veckan) och en Fabia 1,2 DSG i 1 år. Bortsett från parkeringssensorn var alla helt felfria.

Prestigelös, jag försökte verkligen plocka fram alla fel vi haft med 32 bilar och 270.000 mil. Ledsen att det inte blev mer;-)

Uppdaterat: 2017-01-26 14:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min e-up har gått strax under 9000 mil.
Den fick fel på AC/DC-konvertern efter nåt tusental mil. Då blev det lånebil några dagar.
Framrutan ska bytas för tredje gången pga stenskott.
Täcklocket över laddintaget lossnade efter cirka 7800 mil. Möjligen kan det ha påverkats av att jag ibland glömt sätta dit det så det vajat i vinden. Det var första reservdelen jag köpte till bilen och den kostade 209 kr.

Uppdaterat: 2017-01-26 14:34

När blir en bil gammal?
Om det bara gäller fel på NYA bilar, så, och alla fel som uppstår senare ej ska räknas.
Fundera på det.

Uppdaterat: 2017-01-26 16:21

Före 10000 mil bör inga fel av allvarligare karaktär uppstå på något bilmärke ,om så är då är det kvalitetsmissar. Det bör ju ha hänt någonting sedan 60 talet då det var vanligt med översyn av motorn kolvringsbyte slipning ventiler,sånt förekommer ju inte längre

Uppdaterat: 2017-01-26 16:30
hans.antnas

Har 2 st Seat Leon, en 5D från 2014 och en ST från 2016.

Nu är jag lite superanal när det gäller saker som skrammel och detaljer så vet inte om jag representerar den vanliga användaren men här är min lista.

Leon 2014 (5500 mil)
* Skrammel från båda dörrarna - Inte åtgärdat för verkstaden hör inget men det finns en action från Seat rörande problemen som består i att montera ett stycke filt vid ett specifikt ställe i dörrarna.
* Infotainment strul - Främst 2 saker, det ena gör att den hänger sig och det beror på en bugg i BT programvaran som jag inte uppdaterat än (och som verkstaden inte verkar veta hur man gör) och touchdisplayen som ska in och fixas som lägger av vid minusgrader. Det hänger även ihop med BT buggen. Sannolikt byte av skärm, verkstaden kände till displayproblemen.
* Elektroniskt infällbara backspeglar la av att fungera - Hittade lösning på forum, man gör en reset genom att hålla in lite knappar och vrida på tändningen.
* Känslig gummimatta från fabrik, nött. - Något som kom från förra ägaren (köpte den 6 mån gammal) och kan bero på hans fru kört med högklackat eller något i den stilen.

Leon 2016 (X-perience) (3500 mil)
* Knapp på handbroms lossnade, bytt på garantin
* Display på infotainment bytt, fungerade dåligt vid minusgrader
* Knarr framme vid vindruta, inte åtgärdat.
* Flimmer belysning kupe LED, sensor för öppning till handskfack verkar vara problem, ska in och fixas.

That's it so far.

Uppdaterat: 2017-01-26 16:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tror även att det är såhär, dagens bilar är väldigt tysta. Leonen är har en väldigt bra komfort och då blir småskrammel eller knarr påtagliga. Vilket får mig att tro att vi kommer ställa väldigt höga krav på elbilar när det gäller knarr.
Kanske kan lägga till att min partner inte hör något av knarr eller skrammel och häcklar mig för att jag är så allergisk mot missljud.

Uppdaterat: 2017-01-26 17:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Något som VAG och många andra behöver bli bättre på är uppdateringar och hur det görs på just infotainment. Just nu är det lite si och så med det där och uppdateringar åker inte på som standard för att rätta till buggar.

Uppdaterat: 2017-01-26 17:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kanske ska lägga till min förra bil också

Seat Ibiza 1.2 TSI 105HK 2010 (ca 6000 mil när den såldes 2014)

* Kamkedja med spännrullar rasslar vid start - bytt (goodwill efter en massa tjat)
* Sensor i Turbo - Bytt (goodwill efter en massa tjat)
* Växelspaksknopp - åtgärd från tillverkaren då texten kunde gnuggas bort - åtgärdades vid service.
* Uppdatering av programvara för lite ryckig gång - vid service.
* Åtgärd av turbo (innan byte) - någon bricka som skulle bytas - åtgärdades vid service.
* Lös högtalare i passagerardörr från leverans, skruvades fast, hade missats från fabrik.
* Skyddsplåt för katalysator, fixades samtidigt som högtalare, från leverans.

Uppdaterat: 2017-01-26 17:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tro mig pluppen, jag har inga lösa ting i bilen förutom mig själv då :-)
Isskrapan får bo i facket i stolsryggen.

Uppdaterat: 2017-01-26 17:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Prestigelös. Don`t worry be happy! Eventuella ger magsår.... Den dagen jag åker på bekymmer med min Toledo så ska jag dela med mig, typ aldrig.
Jag gillar Toledo och Toledo gillar mig,det är good Mojjo.

Vad du önskar kommer.

Undantaget är fransoser o koreaner men ingen förstår sig på dem.

Uppdaterat: 2017-01-26 19:21

Jag som kört VW till och från sedan -89 fördelat på följande bilar, följande mil och följande fel:

*Golf II GTI-86, köptes vid typ 8000 mil. Fungerade perfekt under de 3000 mil som jag körde, bara service, sålde den för den blev för dyr att försäkra.

*Golf II CL-88, köptes vid typ 8000 mil. Fungerade bra, kördes 12000 mil under fyra år, utom service, däck och några ljuddämpare så gick kopplingen sönder straxt efter 20000 mil, vilket fick mig att sälja den. Även rosten hade gjort sitt, men det får jag nog ta 50% av beroende på glest mellan tvättarna.

*Golf III GL-92, köptes vid 5000 mil. Kördes ca 12000 mil, en baktorkarmotor, rost runt nummerskyltsbelysningen utöver generell service.

*Golf I GTI-83, köptes som projektbil, byggdes om till clubbracer, helt rensad med bur, stol, bälte, riktig fjädring, stora bromsar, R-däck, lite fixad motor med annan kam och preppat sprut, hur kul som helst, men jag räknar inte in den i detta då den inte hade mycket som var standard och behandlades lite därefter.

Efter det hade jag uppehåll från VW ett par år, åkte 2st SAAB 9-3OG, Volvo V50 innan det var dax igen.

*Passat TDi/140 DSG -07, problem första veckan med att förardörren inte gick att öppna, fixades omgående genom att byta en motor i låset. Efter det gick den 14000 mil under typ 3 år med bara service och däck.
Ett mellanspel med V70 under en tid innan det var dax igen.

*Passat GT TDi/179 DSG -11, den bästa bil jag har haft, med NOLL problem under 12000 mil. Utöver det så var den skön att köra, bra stol, bra stereo, DSG6 är en underbar låda, inget är så exakt och så på.

Efter det har det blivit två S60, där har VW tyvärr torskat på leveranstiden som ofta är 6 månader, medan på Volvo har det varit 8-12 veckor.

Jag kan erkänna att jag har haft otroooolig tur, kanske därför jag aldrig vunnit på triss eller Lotto, jag har förbrukat all min tur på VW...
Det tjatas ofta om långsiktig kvalité, jag har bara kört 3-4 år och 12-14000 mil med mina nyare VW, men å andra sidan så är ju det utanför LF-redovisningen som inte går till så många mil så den säger inget om långsiktig kvalité.

Uppdaterat: 2017-01-26 20:48
*Robban

Har kört 6000mil med min passat 2016.
Har inte haft några fel ännu. Har inte ens behövt bytt en lampa. Imponerande då den har halogen.

Uppdaterat: 2017-01-27 07:36

Ht19, det torde bero på din snitthastighet, lampors brinntid räknas i timmar och tändningstillfällen.
Halogen av kvalite brukar hålla 2000 timmar.
Med 6000 mil om året kör du ju fort och många mil/tillfälle, typ....
Och vw körde åtminstone då jag jobbade med bilarna med osram som försteleverantör, dom brukar hålla.....
Fast h7 är sämre än h4, jag tror strälkastarens utformning är viktig, dom blir varma med sin lilla glaskropp på samma effekt, så utrymmet och kylning spelar in.....
Jag bytte flera skitlampor på ett år på min, sen kööte jag osram och dom håller än....

Uppdaterat: 2017-01-27 08:47

ducce, halogenlamporna är väl inte tända dagtid?

Uppdaterat: 2017-01-27 08:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi - beror på hur du som förare vill. Jag kör alltid på "halvljus" dagtid inkl att bakljusen då är tända.

Uppdaterat: 2017-01-27 09:50

Nä såklart audi, inte på nyare bilar...
Då torde dom hålla ännu längre än mina, jag har förvisso spänningsbegränsning på automatiska halvljuset, men ändå.....
Finns ju dom dom kör på dimljus och halvljus dygnet runt.....
Det gör jag bara på mc dagtid..... Där är det ju tillåtet, och en eftergift för synligheten.

Uppdaterat: 2017-01-27 10:40

Frånsett det uppenbara behovet av fungerande bakljus även dagtid, som kräver halvljus, så är DRL-belysningens lampa på min VW samma fysiska lampa som helljuset och det är en ovanlig och tämligen dyr halogen-lampa så om halvljusets H7 går sönder byter jag hellre den än helljus-lampan. F ö gick inga lampor sönder på min förra Golf under de drygt 4 år/8000 mil som jag körde den så livslängden även på gamla omoderna halogenlampor känns rätt OK.

Uppdaterat: 2017-01-27 10:59

Men just en Passat 2016 här väl ledljus som DRL? Och bakljuset tänds automatiskt om det f.ö. inte är alltid tänt (jag tror det senare gäller....)

Uppdaterat: 2017-01-27 11:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bakljuset är i alla fall inte tänt när DRL är tänt på min Golf SV.

Uppdaterat: 2017-01-27 11:35

Har kört två Passat av olika generationer de senaste sex åren.

Passat B7 TDI 140 - körde 11000 mil med denna bil och det enda felet som uppstod under dessa mil var att en tändspole gav upp.

Passat B8 TDI 190 4MOTION DSG6 - Har snart kört 9000 mil med denna bil och snart går leasingavtalet ut på bilen. Min bil tillverkades tidigt i produktionscykeln och har likt många andra bilar från andra märken drabbats av barnsjukdomar. Delar av låssystemet byttes ut som kvalitetsförbättrande åtgärd och en återkallelse har skett på bilen. Annars är jag nöjd med denna bil.

Uppdaterat: 2017-01-27 11:50

Har bara erfarenhet av en Golf GTI i början av 80-talet, två motorras på knappt ett år sen blev det ingen mer VW för mig, Syster och hennes man ägde Passat under ett par år, framvagnen katastrof men funkade ganska bra för övrigt, mor och far körde två stycken VW Jetta och hade bara några få fel så jag hade nog maximal otur, framvagnarna på Passaten är väl annars ett vanligt problem

Uppdaterat: 2017-01-27 11:56

Ok, då ska vi se: dom 4 senaste Skoda vi ägt/äger.

Fabia 1.4 2002, startmotorn helt död en dag sommaren 2003, byttes på garanti. Annars kan jag inte minnas nåt problem. Byttes 2006 körd knappt 10000 mil (inte helt säker på körsträckan...).

Byttes till Octavia RS Combi 2006 demobil körd lite på 300 mil. Inga fel, gick som klockan, trimmad till ca 250 hk vid 7700 mil. Dog en plötslig död körd 12000 mil i ca 110 km/h mot en äldre Clio med stopplikt som inte stannade i en korsning. Otroligt nog inga dödsfall...

Fick en Octavia RS HB 2006 körd 12000 mil (redan trimmad till 250+ hk) i utbyte på motpartens försäkring. I samma veva bytte vi vår andrabil (C2 2007?) mot en Octavia med den fruktade 1,4 TSI motorn, körd ca 11500 mil. På RS:en har jag bytt dumpventilen, båda bakhjulslagren, och xenonlamporna. På den andra vattenpumpen och blinkerslamporna (led) i ena backspegeln samt stötdämparna där bak.

I detta nu är RS:en körd knappt 16000 mil och "lillskodan" ca 16300 mil. RS:en drar lite olja men inte mer än att man får fylla på 1-2 gånger i året. 1,4:an drar ingen olja alls.

Uppdaterat: 2017-01-27 12:30

Nä simon, framvagnarna var ett problem på b5, sen återgick man till mer traditionell konstruktion på b6.
Visst, klena var dom, och delarna blev dyra, å andra sidan väldigt lättmekade, skiftnyckel räcker, typ....
Numera är ju även delarna billiga, några hundra för en led, under 2000 för en komplett sats hela framvagnen....
Att sen hjulupphängningarna gjorde den till en otroligt skön bil att köra är något annat, tyst och stadig som få!

Uppdaterat: 2017-01-27 13:11

Diesel skrev: "Passat B7 TDI 140 - körde 11000 mil med denna bil och det enda felet som uppstod under dessa mil var att en tändspole gav upp."

Ja det har nog inte hänt i världshistorien förut. Men det kanske var en "multifuel" i ordets rätta bemärkelse;-)

Uppdaterat: 2017-01-27 13:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi bra att du påpekade mitt misstag. Skrev inlägget i all hast. Det jag skulle skriva var glödstift.

Uppdaterat: 2017-01-27 16:34

Golf GTI-86. Inga fel. 3000 mil
Golf GL-92. Vattenpumpen gav upp. Garanti. 4500 mil
Passat-99. Fel på ett lås vänster bak. Garanti. Sedan hände det mer saker med den men det var verkstadsrelaterade..... :-) 7000 mil.
Vento-94. Beg. Inga fel när jag hade den. 12000- 15000 mil.
Bora-01 Beg. Vindrutetorkarna sa upp sig. Dålig konstruktion på lagren. 7000- 12000 mil.
Jetta-07 Den beryktade kamkedjemotorn. Bytt kedja en gång. Garanti 10000 mil
Golf-13 Bytt stötdämpare bak(skrammel) Garanti. 5000 mil
Passat-16 Inga fel 2500 mil.
Golf-17 Inga fel 40 mil ;-)
Sedan har ju en o annan glödlampa sagt upp sig men på det stora hela inget anmärkningsvärt.
Alla har varit bensinare.

Uppdaterat: 2017-01-27 16:54

Mina VW äventyr består av:
Golf -75 4.000-15.000mil: Brända ventiler, 70-talsrost. Trasig returfjäder på gaspedal. Avgassystem. Inbrott.
Golf -80 3.000-14.000mil: Hjulager fram. Avgassystem. Inbrott.
Passat GL5 -82 55.000-14.000mil: Kabelbrand, gick på OK Bivas beg garanti. Avgassystem.
Passat GL -88B: 3.000-18.000mil: Avgassystem, rostiga bromsrör vid 12.000mil, glapp länkarm vid 14.000mil, torkarmotor bak trasig vid 18.000mil. Byte framruta.
Passat 1,8T -02 Aut: 0-15.000mil. Byte tändspole. Byte framruta
Passat 1,8T -05: 3500-14.000mil: Byte tändspole.
Passat -11 EcoFuel DSG7: 0-5.000mil. Inga fel.
Passat -14 EcoFuel DSG7: 0-5.000mil (än så länge): Inga fel, behöver dock byta framruta pga stenskott.

Uppdaterat: 2017-01-27 17:32

Verkar vara ganska jämn kvalite, från förr till nu.
De typiska åldersskadorna som rostiga länkarmar osv ser vi ju inte än på de nya.
Nu har tillkommit fler prylar som kan gå sönder, men det verkar rätt lugnt.
Även min b5 som är 14 år gammal och gått 28k, känns fortfarande bra, varken skadad av rost eller mil....
Långsiktig kvalitet för mig!

Uppdaterat: 2017-01-27 17:43

Polo 2013 strax 6000 mil. Den lilla knappen undertill på torkarspaken för att växla mellan meny 1/2 har slutat fungera. Vad tycker ni jag ska göra? Reklamera hela bilen? Klaga hos Allmänna Reklamationsnämnden? Få bilen bytt?
Herregud!

Uppdaterat: 2017-01-28 15:26
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

5.000-10.000 mil utan reperationer är väl en självklarhet? Jag tycker att en bil ska klara 20.000 mil utan annat än service och slitdelar bytta.

Uppdaterat: 2017-01-28 16:17
Diesel skrev:

Har kört två Passat av olika generationer de senaste sex åren.
Passat B7 TDI 140 - körde 11000 mil med denna bil och det enda felet som uppstod under dessa mil var att en tändspole gav upp.

På en diesel?
Sorry, såg inte att det redan påpekats.

Uppdaterat: 2017-01-29 14:55

Nåt märkligt med denna tråd.
För det första brukar Vi bilägares långtestbilar ha en hel del problem när det gäller VW, dom måste ha en fruktansvärd otur tydligen.
För det andra, att köra 0-12,000 mil utan större problem, ja det bör gå bra med VW men med dom flesta bilmärken idag, inte särskilt utslagsgivande alltså.
Det tredje är denna enorma prestige att bevisa hur bra VW är, det stämmer dåligt med alla olika undersökningar inkl senaste om maskinskada där VW presterar under medel.
Men syftet med tråden kanske aldrig var seriöst menad.

Uppdaterat: 2017-01-29 15:04

Ni får gärna kalla mig Herr Volkswagner efter det här inlägget.

När det gäller dagens nya VAG-bilar kan man väl bara hoppas att problemen med DSG och kamkedjan har lösts.

Mina VAG-erfarenheter:

VW Derby 58 hk 1978, köpt beg. Om jag minns rätt så gick topplockspackningen sönder.

Audi 80 75 hk ca 1980, köpt beg. Inga fel som jag minns.

Santana (Passat B2) 90 hk, ca 1984, köpt beg. Bult i framvagnen brast. Hela motorn fick lyftas ur.

Passat B3 1988b, 90 hk, köpt ny. Batteriet gick sönder, byttes på garanti.

Passat B4, 90 hk, köpt ny. Inga fel som jag minns.

Passat B5, 150 hk, köpt ny. Felmonterad antennjord ledde till omfattande felsökning som inte gick på garantin. Dåligt!

Passat B6, 150 hk, köpt ny. Tändspole (Bosch) bytt på goodwill. Airbagkablage höger framstol gick sönder. Repkostnad uppåt 5 000 kr.

Uppdaterat: 2017-01-29 15:36

90-tals VW var rätt enkla och t.ex. vanligt med motorer med kamrem som klarade kamremsbrott. Lite elektronik, enkla att reparera.
Skiftet skedde ju slutet 90-tal när VW blev mer premium, typiskt kunde detta ses när man gick från gen3 till gen4 av Golf.
Klart mer fel i nya Golfen där samtidigt som nya Golfen förstås var nåt helt annat bygge, mycket mer avancerat.
Även nya Passat då som kom är ju omtalad, många fel men samtidigt en mycket mer avancerad bil och den sålde smör med "1,8t".
Ännu mer komplexitet och problem kom med DSG och turboladdade bensinmotorer.
En kompis som mekade själv hade en Golf 4 GTI tyckte det var ständigt massa fel.
Det stora problem är dock om det blir nån större skada i motor eller växellåda när försäkringen slutat gälla.
Har läst bl.a. Teknikens Värld stora beg tidning som kommer ut årligen i ca 15 år och VW har aldrig tillhört toppen då när det gäller problemfrihet, snarare allt möjligt varnas det för inkl kanske dålig verkstäder.
Skulle säga att riskerna att äga en äldre VW bara har ökat, på det sättet var Golf 3 överlägsen.
Tror inte vi har sett toppen ännu med alla problem från 00-talets generation med kamkedjor, lite av en tickande bomb för ägarna där dom kommer få ta kostnaderna utan försäkringen täcker.
Sen gissar jag att VWs nya generation motorer med kamrem är bättre och där remmen sägs hålla "hela bilens livslängd", men även det väcker ju frågor på en äldre bil. För mig är en bra kamkedja det säkraste på en äldre begbil idag. Flera märken har på senare tid gått över till kedja, t.ex. Renault och Opel. Ändå ska VW-entusiaster hela tiden övertyga en om att deras kamremmar är lika bra som en kedja, trots att det är en billigare konstruktion.

Uppdaterat: 2017-01-29 16:15

Det var inte främst en undermålig konstruktion som skapade VWs kamkedjeproblem utan främst den idiotiska serviceintervallen med 3000 mil.
Många ägare trodde på detta och körde dessutom med lågprisolja för att många motorer drog olja och då hände det märkliga (!) att de drog ännu mer!
Jag känner till motorer som gått +20000 mil utan problem, men där har det bytts olja var 1500e mil och enbart till första klassens syntet. Att köra med lågprisolja i en modern motor är korkat
Snål spar och fan tar.

Uppdaterat: 2017-01-29 16:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och som vanligt är Vidstige med överallt där det skrivs om bilar från VAG.
Vi väntar med spänning på DIN erfarenhet av bilarna Vidstige.

Och ni som skriver här om era bilar, tänk på att Vidstige inte gillar om ni är positiva.
Ni måste ERKÄNNA att bilarna från VAG inte är bra.
Annars blir han lessen och kommer förpesta varenda tråd om VAG med sina evinnerliga skriverier.
För Vidstige har mer erfarenhet av VAG än alla andra tillsammans.
DET måste ni ERKÄNNA.
Ja jösses...

Uppdaterat: 2017-01-29 16:44

Har haft några Volkswagen faktiskt. En var en tvådörrars Golf med TDi -årsmodell 99. Den var en av de förstbyggda så kvaliteten var inte på topp. Dörrlåsen, turboras och gnek från inredningen var det som irriterade. Allt togs på garantin.

Sedan hade jag en Passat TDI och den hade problem med dörrlås och bromsar. Samt kass ventilation när det regnade(imma i hela bilen). Samtliga problem togs på garantin.

Därefter prövade jag Lupo 3l. I stort sett inga problem med den och föredömligt snål.

Hur nutida Volkswagen är driftsäkerhetsmässigt har jag ingen erfarenhet av - än. Men det får jag snart eftersom jag skall beställa en Golf som poolbil till jobbet. Vi får se hur den sköter sitt uppdrag.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-01-29 16:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Här får jag hålla med Saabnisse att VAG:S longlife serviceintervaller är inte bra. Att köra 3000 mil mellan oljebytena är inte bra speciellt om man ofta kör korta sträckor, oljan är som dret om man byter den efter 3000 milsintervaller. 1500 mil mellan oljebytena har jag gjort på alla mina tidigare bilar.

Uppdaterat: 2017-01-29 16:56
Vidstige skrev:

Peter E, nu är du löjlig. Jag efterfrågade bara mer realism, inte blind entusiasm. Det var ju hela poängen med tråden!
F.ö. är du jävligt otrevlig men tillhör väl ditt läger kan man gissa.

Hur mycket realism skriver du själv i Toyota-tråden med samma ämne?

Uppdaterat: 2017-01-29 16:58

Vaddå blind entusiasm. jag har redogjort för mina erfarenheter vad gäller ägande, var är dina?
Jag har inget läger heller men går man(du) ständigt in i alla trådar om VAG och skriver att bilarna är på ett visst sätt utan att ha någon egen erfarenhet så får du faktiskt stå ut med kritik.

Uppdaterat: 2017-01-29 16:58

Peter E, ska du prata om erfarenhet så ska du ta upp allt bilen råkar ut för under hela bilens livslängd. Om du äger en lite nyare bil några år bara så är det inte så relevant menar jag. Det är också svårt att dra några säkra slutsatser om ett enskilt ägande så det skulle alltså inte hjälpa mig om jag ägt en VW som var dålig några år och du skulle inte heller acceptera det som bevis, så det du säger om egna erfarenheter är faktiskt bara skitsnack i praktiken.

Uppdaterat: 2017-01-29 17:03

Du har alltså inte ägt en bil från VAG?

Uppdaterat: 2017-01-29 17:04

Peter E, jo en Audi.
Men det var en bil från 80-talet, känns inte så relevant nu.
Hade en hel del problem med den inkl hög oljekonsumtion, en klassisk VAG-sjuka som jag tycker är oacceptabelt.
Motorn klarade dock kamremsbrott, och höll ihop åren jag ägde den.
Enkelhet var räddningen där.
Den Audi 100 som sen kom i början på 90-talet var känd för att vara dyr i service och rep, så ingen höjdare att äga som äldre begbil.

Trådens rubrik är nyare VAG-bilar.
Fattar inte varför folk här ältar gamla VAG-bilar, har inte med trådens ämne att göra.

Uppdaterat: 2017-01-29 17:11

Så de personer som skrivit om sitt ägande här är inte relevanta om de inte tar upp hela bilens livslängd????
Men hur många behåller en bil hela dess livslängd????
Från ny till skrot?

Uppdaterat: 2017-01-29 17:13

80-talet inträffade för, låt mig tänka.... För trettio (30!) år sedan.

Uppdaterat: 2017-01-29 17:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Peter E, om det ska vara helt relevant så ja, då måste man få en helhetsbild, det får man sällan med eget ägande. Men det vore annars kul om folk skrev som ägde äldre VW som gått långt. Typ äldre än 8 år och över 15,000 mil. Och förmodligen handlar det då inte bara om att fylla på spolarvätska om man säger så. Då gäller inte heller nån maskinskada på försäkringen, då kan det bli riktigt jobbigt med maskinskador.

Som exempel så rasade kamkedjan på min farbrors Audi A6 från 2004 (tror jag det var, nya modellen) för ett par år sen. Hade väl gått ca 25,000 mil. Var stora sexan, 4wd, läder, automat etc. Det blev skrotvärde på den.

Uppdaterat: 2017-01-29 17:32

Hej, jag heter Robban och är förnekare!

Ja, jag har helt enkelt, utifrån min märkesentusiasm helt enkelt förnekat alla de fel och brister som mina VW har haft, jag har till och med gått i terapi med elchocker för att glömma bort dessa oändliga problem. Jag har ärligen kört med hyrbil än tjänstebil under mina år som VW-förare och det har varit jobbigt. Jag erkänner att jag självklart har fyllt oändligt många liter olja, minst tre DSG-ras, eviga problem med låskistor och lacksläpp, jag har till och med haft kamkedjeras på en 2,0 TDi, det ÄR ovanligt, näst intill overkligt!
Jag känner att sanningen har kommit ikapp mig och jag klarar inte av min förnekelse längre och känner att det är dags att befria mig från det mörka och bli en fri människa igen.

Hoppas att ni, mina vänner och ni andra, kan förlåta mina synder?
Ni kanske förstår varför jag kör Volvo sedan ett antal år...

Uppdaterat: 2017-01-29 17:41
*Robban

Hej jag heter Christer och är också en förnekare.
Körde en VW Bubbla -64 åren 70-71. Det var väl inte världens roligaste bil men den bara gick och gick. Bara tanka, serva, smörja och byta olja. Förlåt Vidstige, men det är därför jag kört Opel sedan dess.

Uppdaterat: 2017-01-29 18:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!