Ett år med VW Golf

18 inlägg 0 nya
Ett år med VW Golf

Nu har jag haft min Golf 1,2 Tsi -17 i ett år.
Bilen har till dags dato gått 1342 mil.
Den är extra utrustad med klimatanläggning och dragpaket.
Silver metallic.
Japp...en vanlig gråsilver Golf......bland det tråkigaste som finns.
Men....
Enligt mig(och några fler) bland det absolut bästa som finns att köpa i prisklass runt 200000 kr som ny bil.
Den har en otroligt smidig motor/låda vilket gör den mycket lättkörd.
Mycket bra sikt, både fram, bak och åt sidorna.
Framstolar som jag innan köpet var lite skeptisk inför, standardstolar som såg lite platta och enkla ut.
Men som har visat sig passa mig ypperligt. (182 cm).
Bilen går förhållandevis tyst....dock sitter det nu Kumho friktionsdäck på som inte är de bästa jag haft direkt. Valdes ej av mig.
Blir bättre till nästa vinter(om jag har kvar bilen)
Den har ju såna där grejer som adaptiv farthållare mm, som har fungerat utan anmärkning.
Allt funkar sådär intuitivt som man är van vid från VW.
Allt sitter där man förväntar sig.
Den in/utfällbara dragkroken används ca 1-2 gånger i månaden för olika ändamål, dra släpkärra eller cykelhållarfäste.
Funkar ypperligt, bilen får även dra 1300 kg vilket verkar vara lagom för bil/motor.
Bilen har fungerat helt utan några som helst fel....det enda som hänt var förarrelaterat då jag kom för nära en sån där betonggris med kofångaren....... omlack.
Har gjort ett extra oljebyte vid 1000 mil, det gör jag alltid på nya bilar.
Bilen har tills nu dragit 0,55 liter per mil.
Det är inga problem att få den att dra under 0,5 men det stämmer sällan med min körstil/vägtyp.

Då jag kört den nya 1,0 Tsi så vill jag poängtera att den nya motorn är/känns bättre än 1,2.
Dock inte så stor skillnad att jag skulle byta bara för dens skull.

Slutsats efter ett år: Som förväntat, i något fall bättre än förväntat.

Glömde att jag monterat i motor- och kupevärmare- elektrisk.

Nice

Lycka till i fortsättningen också :)
En fråga. Är det en slangvärmare eller en utanpåliggande värmare.
Är du nöjd med funktionen när det är svinkallt och blir motorn varm.
Ja extra oljebytet är bra och så känns det bra och jag fixade det på min bil också.
Har golfen utfällbar drag, isåfall kanon bra då octavian ha löstagbart som är lite tveksamt men funkar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Vet inte om det är slang- eller utanpåliggande.
Tycker väl inte det gör så himla stor skillnad...mest i kupen då :-)

Ut/infällbart drag.

Måste ju framhäva backkameran. Alltid ren o fin(gömd bakom emblemet/handtaget)

Infällbart drag, backkamera och adaptiv farthållare uppskattar jag mycket på min Golf SV. Liksom insteg/körställning och utrymmet i baksätet. Helt nöjd även jag efter drygt 5000 mil och snart 3 år.
Kollade f ö också VW T-Roc idag. Blev mycket förvånad över att en relativt liten bil som ändå i "utställnings-utförandet" kostade runt 400.000 kr hade löstagbart drag och inte infällbart... Svagt speciellt till det priset. Visserligen 190 hk diesel och DSG-låda men 400.000 kr - nog kan man konstatera att tillverkarna försöker pressa ur oss konsumenter mesta möjliga pengar bara för att bilen kallas SUV... Min nuvarande Golf SV var f ö minst lika bekväm att ta sig in i och sitta i och det mesta på förarplatsen kändes igen nästan till punkt och pricka så inget köpsug uppstod.

Pi. Provade en SV i veckan och håller med dig.
Dessutom rear dom ut sista modellen för 190 tusen med 1,2an nu.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Peter E, Pi eller någon annan, har ni någon erfarenhet av det tillval man kan göra till Golf Sportscombi, "Förstärkta fjädrar och stötdämpare" ? (kostar 4.000 kr)
Hur fungerar det ? Är det endast när man lastar bilen tungt man har nytta av detta ?

VW Golf är verkligen fina och solida bilar. Han en kollega som har en några år gammal Golf men med dieselmotor och DSG automatlåda som han är väldigt nöjd med.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

För 9 månader sedan bytte jag från Passat EcoFuel DSG -14 till Golf SC GT -17 med 2.0TDI och DSG, senaste faceliften. Anledningen till att det blev Golf och inte Passat är att Passaten börjar kännas onödigt stor. Anledningen till att det blev diesel och inte gas är att jag tycker VW tänkt fel med Golf TGI. Golf TGI har fullstor bensintank och gastankar som rymmer gas för en räckvidd på bara knappt 35-40 mil. Passaten hade 30 liters ”reservtank” för bensin och gastankar som hade en räckvidd på 48-50 mil. En miljöbil skall definitivt ha längsta räckvidden på sitt miljöbränsle, annars är det inte en miljöbil. Jag var dessutom lite skeptisk till ”bara” 110hk i Golf TGI men det lär räcka till hyfsat.

Det jag saknar från Passaten är:
Analog klocka, den som jag tyckte var larvig först i Passaten men den är hyfsat stor, tydlig och visar alltid tiden.
Nyckeln, varför vanlig utfällbar nyckel i Golfen, känns omodernt. Passatens klump som bara trycktes in var mycket bättre.
Utfällning av dragkroken. Egentligen inget fel på Golfens med det var enklare med en knapp på bagagerumsväggen är att dra i ett handtag där bagagerumsmattan ligger väldigt tätt.

Vad som är bättre/bra med Golfen:
Adaptiv farthållare.
Bakkameran i Golfen är alltid ren, det var den nästan aldrig i Passaten. Den hanterar dessutom mörker och starkt solljus bättre än vad Passatens backkamera gjorde.
DSG-lådan. DSG-lådan i Passaten växlade i och för sig mycket mjukt och smidigt men den i Golfen känns rappare vid korsningar och liknande och fungerar bättre i kökörning.
Utrymmena är över förväntan, jag har inte upplevt att det är en mindre bil, möjligen är baksätesutrymmer något kortare.
Golfen är tystare än Passaten.
Golfen har LED-ljus och dess kurvljus är mycket bättre, de lyser upp bra medan Passatens bara lyste.
Färddatorn har en automatisk nollning vid tankning av Golfen, den visar dessutom förbrukning sedan start, sedan tankning och långtidsförbrukning.

I blandad trafik mest runt Stor-stockholm har Golfens förbrukning legat runt 0,5-0,55 med ganska mycket kortkörningar, Passaten låg på 0,65-0,7 Nm3/mil.

Bothvid - jag har inga "förstärkta fjädrar och stötdämpare" på min Golf SV och vet inte vad de skulle tillföra. Dessutom är ju överhänget rätt kort på SV så om tanken var att detta tillval skulle bära upp t ex en påhängd släpvagn bättre så är jag tveksam till behovet på just SV. I så fall behövs det nog bättre på en Golf SC som har längre överhäng bak, större bagageutrymme och möjligen också lite kortare hjulbas så det kanske är orsaken till att tillvalet finns till den modellen.

Kör man ibland med tung släpvagn och mycket last i bilen kan det säkert vara ett bra tillval. Gör man inte det kan man hoppa över det.

Tack för svar angående "förstärkta fjädrar och stötdämpare" till Golfen. Säkert som ni är inne på, kan vara användbart när man drar tungt. Vilket jag inte gör, så då kan jag släppa det.

Har en golf 1.6 multifuel från 2010. Nöjd i stort sett, men tusan vilken trött motor. Händer inget under 2000 varv o rätt törstig är den också.
Hoppas de nyare modellerna är piggare o snålare. Vår bil ger verkligen "kärringstopp" ett ansikte :-)

400' för en T-roc låter ännu "dyrare" än vad Volvo vill ha för xc40. Ursäkta OT.

Min svåger köpte en ny Golf multifuel, etanol, 2007 som har gått en god bit över 25 000 mil som han enbart kör på etanol. Han klagar aldrig på kärringstop eller att den är törstig. Han har nämnt att den drar runt 0,9 liter etanol per mil men etanolen är ju billig och klimatsmart att tanka. Jag vet att förutom service, däck etc har han bytt koppling och något hjullager eller om det kanske var en drivknut. Han gillar inte att hans bilar kommer i ”orätta händer” varför han alltid kör slut eller skrotar sina bilar. Även denna bil ska testas undersökas hur länge en etanol Golf fungerar varför den körs tills den tids nog hamnar på skroten.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

T68 - motormässigt är det "inte en skruv gemensam" med din gamla 1,6 l motor.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.