Vi Bilägares forum

Dacia Logan II MVC TCe 90 Fadern, Sonen och den heliga praktikaliteten.

Dacia Logan II MVC TCe 90 Fadern, Sonen och den heliga praktikaliteten.

Av min far så har jag en biltyckande sida där jag är väldigt praktisk och funktionell, för far är det praktiska No1, för mig så har myntet två sidor och att dem dra inte alltid jämt.

Dilemmat för mig är kombinationen av praktikalitet och flärd, en ny och fin praktisk bil fylld med flärd den vill jag inte nyttja värst mycket till praktiska ting och en rent praktisk betonad bil ska inte enligt min mening kosta något stort men att då får man ingen flärd alls.

Jag har knådat detta ett tag då vår Opel Adam är satt att gå vidare därför att vi står i större behov av en ren fraktare med dragkrok.

Men att en ren fraktare ska inte få kosta så värst och inte så värst är för mig runt 130 000kr och vad nytt o vettigt kan man hitta där?

Svaret blev Dacia Dacia Logan II MVC TCe 90 Laureate. 124 000kr och helt enligt bilderna.

Logan sväljer 573 liter bara som så och är idag i topp utförandet en bra mycket trevligare bil mot hur dem har varit.
Bättre material, en färgmässigt sammanhållen mörkgrå interiör med dekor inlägg och läder i ratt och växelknopp, bättre stolar fram som bak helt ok faktiskt, tonade fönster bak och att gardin och lastnät finns med.
Mer isolering har kommit till och i stadstrafik så märker jag en väldigt stor skillnad mot sist jag prövade en Logan och det var för fyra år sedan.

Bilen känns pigg i stadstrafik och trecyllen TCe 0,9 den samma som sitter Renault Clio morrar faktiskt lite kaxigt och att där ligger nog också ribban satt och att jag blir stort förvånad om att den presterar något att prata om på landsväg och att förbrukningen den stiger dramatiskt enligt tester och sann förbrukning enligt körtester sägs hamna i svanget 0.60-0.68 blandad körning och som lägst 0.58 dvs i Öst Europa och i takt med ju närmre hem som man kommer så går också förbrukningen i testerna ned vilket roar mig stort.

Satt förbrukning blanda körning är 5.0 l/100 km.

Lite mer bilder:

LED varselljus och bakljus är nytt och välkommet.

Ja så ser den ut vår nya "grisbil".

Uppdaterat: 2018-07-13 15:10

Kommentarer

Ja en ny bil med "gamla" delar kan ju vara ett alternativ till en bättre begagnad men jag lutar nog ändå åt det senare trots allt. Det var dock väldigt länge sedan som jag köpte en begagnad bil men med tanke på ändrad beskattning mm så kanske det sker nästa gång...

Uppdaterat: 2018-07-13 15:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Den andas lite 90 tal på nåt sätt. :)

Och det slappa hängande 2dm läppen på insynsskyddet som andas riktigt b tycker jag då man måste in och vika upp det om last o väska skall längst in men som man även ser på nya Volvo v90.
Hur tänkte Volvo där ??

Ja lycka till.

Uppdaterat: 2018-07-13 16:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Den andas lite 90 tal på nåt sätt. :)
Och det slappa hängande 2dm läppen på insynsskyddet som andas riktigt b tycker jag då man måste in och vika upp det om last o väska skall längst in men som man även ser på nya Volvo v90.
Hur tänkte Volvo där ??
Ja lycka till.

Jadå Golf mk3 Variant/kombi låg väl inte långtifrån till i designspråket och att jag förväxlade den första Logan II jag såg med gamla Golfen och tyckte där att den här Logan är inte helt fel.
En del design sitter oavsett tid, kunde man släppa en kombi med retro look ala funkis så vore denna bilen dyrare. VW, Citroen och Suzuki har lyckats med den konsten men det gäller enbart citybilar och crossovers.
På tal om detaljer, huvudsaken för min del är att insynsskydd och lastnät finns med till det ringa priset.
Tack och jag kommer att följa upp med en stor spänning.

Uppdaterat: 2018-07-13 16:35

Grattis till ett intressant val som vissa prestigesökande aldrig skulle gjort!
Jag är imponerad över att man inte svalt dumheterna med en platta på ratten utan låtit den förbli rund som den ska vara.
Det ska bli trevligt att ta del av dina erfarenheter.

Uppdaterat: 2018-07-13 18:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Grattis till ett intressant val som vissa prestigesökande aldrig skulle gjort!
Jag är imponerad över att man inte svalt dumheterna med en platta på ratten utan låtit den förbli rund som den ska vara.
Det ska bli trevligt att ta del av dina erfarenheter.

Angående den platta ratten så om det kan ursäktas att vissa saker är som de är när man kommer upp sig i åren.
Både jag och min fru kom på oss själva med att tycka att den här bilen är sunt avskalad på allt nonsens.
Vår bil har inte infotainment systemet med skärmen, jag kunde ha valt till men lät bli för att jag har sådan och förstår inte nyttan med mer än att den var ett nyhetens behag, för min del så kan skärmen lika gärna spela upp ett faux akvarium.

Tack.
Den här bilen hoppas jag orka att delge vidare på och att jag kan gilla det motsatta gör det än mer triggande.

Uppdaterat: 2018-07-13 19:07
pinjong skrev:

Ja en ny bil med "gamla" delar kan ju vara ett alternativ till en bättre begagnad men jag lutar nog ändå åt det senare trots allt. Det var dock väldigt länge sedan som jag köpte en begagnad bil men med tanke på ändrad beskattning mm så kanske det sker nästa gång...

Jag är med åren dels bekväm men också lite mer feg och av detta kombinerat så ser jag i mitt fall att den typ av bil som jag efterfrågar finns som ny och att den kommer väldigt billigt och även så med dragpaket som tillägg.

Uppdaterat: 2018-07-13 19:10

Dem här bilen skulle jag aldrig köpa ens om dem hotade mig med pistol. Dem är ju 20 år tillbaka i tiden, med allt vad dem innebär. Hellre skulle jag köpa en 20 år gammal Saab. Dem fungerade i alla fall riktigt bra.

Uppdaterat: 2018-07-13 20:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja christer, jag kan ju hålla med om 20 år gamla Saabar även om där fanns många rötägg som är borta nu.
Men vi vet ju ingenting ännu om den här Logan som Tvärnit köpt.
Vi får väl vänta på hans rapporter, förutfattade meningar blir sällan rätt och att måla fan på väggen brukar resultera med en tvättsvamp!

Uppdaterat: 2018-07-13 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
christer_1 skrev:

Dem här bilen skulle jag aldrig köpa ens om dem hotade mig med pistol. Dem är ju 20 år tillbaka i tiden, med allt vad dem innebär. Hellre skulle jag köpa en 20 år gammal Saab. Dem fungerade i alla fall riktigt bra.

Nu är inte jag så lika tvärt funtad men att även jag äger mina aber och kommer att ärligt redovisa + och -.

När det gäller problemfrihet så ligger Dacia väl till i undersökningar så att på den punkten är jag inte ett dugg oroad.

Uppdaterat: 2018-07-13 21:34

Jag köpte en sån där 2015 och sålde för ett halvår sen för att den fick hunden att må illa. Har inte siffrorna framför mig, men minnet påstår att den drog runt 0,54 under de åren. Enda problemet var att tändningslåset gav upp och en glödlampa slocknade på väg till KVD sista dagen.

Uppdaterat: 2018-07-13 21:51
L. Mäkinen skrev:

Jag köpte en sån där 2015 och sålde för ett halvår sen för att den fick hunden att må illa. Har inte siffrorna framför mig, men minnet påstår att den drog runt 0,54 under de åren. Enda problemet var att tändningslåset gav upp och en glödlampa slocknade på väg till KVD sista dagen.

Ja och jag har tänkt lite på att visst ägde du en Logan men att hade den TCe 0.9 motorn eller dieseln?
Utöver så ska det även bli intressant att se hur hundarna reagerar för att det har aldrig uppstått något negativt tidigare, hundarna köper till och med min Volvo Duett som är ett veritabelt inferno att färdas i men att dom somnar in så sött så.

0.54 är lågt och bra.
Två småfel och att du verkar i övrigt ha varit hyfsat nöjd med den.

Uppdaterat: 2018-07-13 22:59

Jag hade 0.9 tce eftersom jag tänkte att den lilla skillnaden i bränsleförbrukning mot dieseln skulle uppvägas av servicekostnaden.
Det går nog bra med dina hundar. Vår valp fick sin första åktur i Dacian.
Bilen fungerade bra och jag kan inte säga något annat än att den var prisvärd. Visst irriterade reglage som att man inte kunde se vad klockan var eller temperatur utomhus om farthållarsystemet var aktivt utan att trycka flera gånger på en knapp.

Uppdaterat: 2018-07-14 07:21

Sett flera hundägare som valt Dacia Logan. Det stora utrymmet lockar väl, liksom priset. Annars verkar Duster blivit en populär husvagnsdragare har jag noterar i sommar. På en mindre camping stod 4st efter varandra! Släktträff? =)

Uppdaterat: 2018-07-14 10:34

Vi hade tre hundar när vi tyckte Logan var lämplig. Köpte en aluminiumbur som tog hela utrymmet. Till Skodan blev det måttanpassad från Robust.

Uppdaterat: 2018-07-14 10:48

Dacia bygger ju på lägsta kostnad så att tidigare satt även knapparna för el-fönstren i instrumentbrädan och farthållarens på/av sitter fortsatt där så att jag kan även tänka mig en viss godtycklighet i funktionerna.

Tre möjliga egenheter som jag känner till ifrån utlåtanden är att den automatiska centrallåsfunktionen enbart gäller framdörrarna, dem bakre låses upp med en spak på passagerarsidan fram.
När man öppnar bakluckan inifrån bilen kliver ur och bara så stänger igen dörren efter sig då låser bakluckan.
Att styrservon går in hårdare ju fortare som man kör vilket ger att i låg fart då en servoassistans står i behov ja då finns knappt någon.

Uppdaterat: 2018-07-14 12:08

Tvärnit - Ha, ha, låter praktiskt med bil man inte behöver vara rädd om. =)

Uppdaterat: 2018-07-14 12:32
Rutger Jönåker skrev:

Sett flera hundägare som valt Dacia Logan. Det stora utrymmet lockar väl, liksom priset. Annars verkar Duster blivit en populär husvagnsdragare har jag noterar i sommar. På en mindre camping stod 4st efter varandra! Släktträff? =)

Därav har vi ett internt namn "Grisbilen" hundar o barn. Hundarna har rullat sig i böss. glassen har lossnat ifrån struten och vi sitter med snabbmaten intryckt i glupmunnen, såsen den rinner och Colan den skvimpar och jag kan inte bry mig mindre, extra bonus är om bilen klarar landsväg nöjaktigt.

Uppdaterat: 2018-07-14 12:34
Rutger Jönåker skrev:

Tvärnit - Ha, ha, låter praktiskt med bil man inte behöver vara rädd om. =)

:) Då mina olika sidor inte drar jämt så måste jag ha skilda världar. Jag har våndats så otroligt svårt över att behöva ta med beskriven gemenskap i min Auris TS för att jag vet hur det kan bli och att jag får inte bli det minsta upprörd över "naturliga" saker.

Uppdaterat: 2018-07-14 12:46

Tvärnit - Det här kanske kan vara nåt:
https://www.coolstuff.se/Zacky-Bagageskydd ;-)

Uppdaterat: 2018-07-14 13:15
Rutger Jönåker skrev:

Tvärnit - Det här kanske kan vara nåt:
https://www.coolstuff.se/Zacky-Bagageskydd ;-)

Den har jag aldrig sett förut, sehr intressant som tysken säger.

Mycket bra då jag misstänker att kommer jag att uppskatta denna Logan det lilla minsta så väcks det onda ögat och jag står åter på ruta ett.

Till min Auris är det otänkbart för tänk om den ändå släpper igenom? Det går inte.

Uppdaterat: 2018-07-14 13:41

Nä, hoppar hundar in är väl risken att klorna repar upp plasten... Finns motsvarande i gummi tro? =) Har sett gummimattor med dm höga kanter. Kanske funkar bättre? ;-)

Uppdaterat: 2018-07-14 13:55
Rutger Jönåker skrev:

Tvärnit - Det här kanske kan vara nåt:
https://www.coolstuff.se/Zacky-Bagageskydd ;-)

Absolut! Min fru och jag är eniga i sak så jag har lagt sidan till bokmärken. Dacian är i huvudsak tänkt som bruksbil.

Uppdaterat: 2018-07-14 13:56
Rutger Jönåker skrev:

Nä, hoppar hundar in är väl risken att klorna repar upp plasten... Finns motsvarande i gummi tro? =) Har sett gummimattor med dm höga kanter. Kanske funkar bättre? ;-)

Men att gummi/plast mattor avger dålig lukt, hundarna lyfts hela vägen in i buren.

Uppdaterat: 2018-07-14 13:59

Hmm, risken är väl att bagageskyddet jag länkade till också luktar illa... Vet inte, men min känsla är att plast kan lukta mer illa än gummimattor.

Uppdaterat: 2018-07-14 14:05
Rutger Jönåker skrev:

Hmm, risken är väl att bagageskyddet jag länkade till också luktar illa... Vet inte, men min känsla är att plast kan lukta mer illa än gummimattor.

Jo men att skyddet ska inte sitta permanent utan endast vid behov och hur du nu än har tänkt och tänker så tackar jag o de varmaste för tipset i vilket fall då produkten är vettig och att jag kommer att köpa den.

Uppdaterat: 2018-07-14 14:38

Kul kunna hjälpa till. =) Skyddet funkar säkert utomordentligt vid tillfälliga behov.

Uppdaterat: 2018-07-14 15:08

Är det denna?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/l1Q5we/dacia-logan-mcv-har-dalig-krocksakerhet
"Billig och rymlig – men livsfarlig vid en kollision.
Krocktestet hos Euro NCAP avslöjar allvarliga brister i bilars säkerhet.
Dacia Logan MCV är urusel – men också Mini, Smart och Opel visar på allvarliga brister."

Uppdaterat: 2018-07-14 15:09
FXX skrev:

Är det denna?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/l1Q5we/dacia-logan-mcv-har-dalig-krocksakerhet
"Billig och rymlig – men livsfarlig vid en kollision.
Krocktestet hos Euro NCAP avslöjar allvarliga brister i bilars säkerhet.
Dacia Logan MCV är urusel – men också Mini, Smart och Opel visar på allvarliga brister."

Det har hänt en del med Dacia/Logan sedan 2014.
Bilpress är inte heller och ska inte vara nådig över bilens säkerhet men håller sig inom sans, livsfarlig är den på när inte och störst anledning till tre stjärnor beror på att den då stod i avsaknad av säkerhetssystem som idag har tillkommit.
Aktuell bil har idag, stabilitetskontroll, elektriskbromsreglering, assisterande bromsstyrningssystem. antislirsystem, hill assist, bältesträckare och höjd reglering av bälte.

Aktuell bil har även dimljus fram och LED i varselljus och bakljus och parkeringsradar och även backkamera finns att få till om man tycker att det känns som nödvändigt.
Resterande minus som avsaknad autobroms och line assist det faktumet att grundkonstruktionen är av äldre typ är minus som jag personligen inte fäster någon vikt vid med tanke på pris och att nybil till samma pris blir en småbil.

Uppdaterat: 2018-07-14 16:49

Fast samtidigt så har kraven hos EuroNcap höjts avsevärt sen 2014 så t ex en 4:a då kanske inte blir bättre än en 2:a idag - men det beror väl på vad som fallerade. Men allt får ju sättas i relation till priset också - man kan ju inte begära en ny "5-stjärnig" bil enligt senaste krocknormerna för typ 100.000 kr.

Uppdaterat: 2018-07-14 17:02
Tvärnit skrev:

Resterande minus som avsaknad autobroms och line assist det faktumet att grundkonstruktionen är av äldre typ är minus som jag personligen inte fäster någon vikt vid med tanke på pris och att nybil till samma pris blir en småbil.

Nä alla är vi olika. Även om jag själv hellre hade kikat på en 2-3 år äldre bil med beprövad säkerhet och kvalitet.

Uppdaterat: 2018-07-14 18:53
FXX skrev:

Tvärnit wrote:
Resterande minus som avsaknad autobroms och line assist det faktumet att grundkonstruktionen är av äldre typ är minus som jag personligen inte fäster någon vikt vid med tanke på pris och att nybil till samma pris blir en småbil.
Nä alla är vi olika. Även om jag själv hellre hade kikat på en 2-3 år äldre bil med beprövad säkerhet och kvalitet.

Det är just det att vi alla är olika och att jag räds inte i att peka på alternativ till mainstream tyck o tänk.

Vilken stor laståsna av beprövat märke med få mil och i väldigt bra skick kan jag få för 124 000kr?

Jag har frågat mig detta och ser i dagsläget enbart en massa grynnor, höga miltal, kamkedje problem, utdaterade motorer, diesel osv.

Uppdaterat: 2018-07-14 19:59

Seat Leon ST 2017
Opel Astra sports tourer 1,4T 2015
Kia Ceed sw 2015
Honda civic tourer 2014
Ford Focus 2015
Huyndai i30 2015
Samtliga under 5000 mil och bensindrivna

Uppdaterat: 2018-07-14 22:09
FXX skrev:

Seat Leon ST 2017
Opel Astra sports tourer 1,4T 2015
Kia Ceed sw 2015
Honda civic tourer 2014
Ford Focus 2015
Huyndai i30 2015
Samtliga under 5000 mil och bensindrivna

Även jag kan marknaden och t ex en SEAT Leon ST TSI 110 med ca 4000 på mätaren då gäller i majoritet årsmodell 2014 för i kring 124 000kr, motorn kan dessutom ha kamkedja för motorskiftet skedde inte över en natt.
Bara på den så vet jag och tänker inte ödsla tid i att söka bil för bil i din enkla uppställning då jag redan har kollat upp marknaden och även räknat in ytterligare realiteter som kommer med en bilaffär.

Det blev en Dacia Logan och att den ska bli sannerligen intressant att följa upp. Det är vad denna tråd handlar om.

Uppdaterat: 2018-07-14 23:06

Är Leon byggd på MQB-plattformen så har den kamremsmotorn. Är det äldre konstruktioner så är det med stor sannolikhet kamkedjemotor på en 2014 års modell men i o m MQB (på Golf 7 först) så introducerades kamremsmotorerna. Men nu är det ju rätt ointressant i detta fall eftersom köpet redan är gjort.

Uppdaterat: 2018-07-14 23:10
Tvärnit skrev:

FXX wrote:Tvärnit wrote:
Resterande minus som avsaknad autobroms och line assist det faktumet att grundkonstruktionen är av äldre typ är minus som jag personligen inte fäster någon vikt vid med tanke på pris och att nybil till samma pris blir en småbil.
Nä alla är vi olika. Även om jag själv hellre hade kikat på en 2-3 år äldre bil med beprövad säkerhet och kvalitet.

.
Det är just det att vi alla är olika och att jag räds inte i att peka på alternativ till mainstream tyck o tänk.
Vilken stor laståsna av beprövat märke med få mil och i väldigt bra skick kan jag få för 124 000kr?
Jag har frågat mig detta och ser i dagsläget enbart en massa grynnor, höga miltal, kamkedje problem, utdaterade motorer, diesel osv.

Problemfritt ägande utan att behövs bry dig på några år och med garantier till lite pengar.
Jag tycker du köpt rätt grisbil. :)

Uppdaterat: 2018-07-14 23:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dacia är billigaste att köpa och äga likvärdig som Lada/Vaz. Det har jag haft 18 årig sist 33 och halv år sen är jag gymnasiet att köpa ny bil som heter Lada 2105 eller Skoda 130 L årsmodell 1985 och har provkört båda bilar men det kostar ca 40.000 - 45.000 kr för jag har inte råd utan max 25.000 kr för att jag är inte anställt köpte en begagnad Alfa Romeo Alfetta 2000 L årsmodell 1980. Jag gick gymnasiet 1984 - 1987. Första gång helt ny bil 1988 en Suzuki Swift.
Tvärnit ska du köpa Dacia och hur du upplever?

Uppdaterat: 2018-07-14 23:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
mso 1000 skrev:

Tvärnit wrote:FXX wrote:Tvärnit wrote:
Resterande minus som avsaknad autobroms och line assist det faktumet att grundkonstruktionen är av äldre typ är minus som jag personligen inte fäster någon vikt vid med tanke på pris och att nybil till samma pris blir en småbil.
Nä alla är vi olika. Även om jag själv hellre hade kikat på en 2-3 år äldre bil med beprövad säkerhet och kvalitet.
.
Det är just det att vi alla är olika och att jag räds inte i att peka på alternativ till mainstream tyck o tänk.
Vilken stor laståsna av beprövat märke med få mil och i väldigt bra skick kan jag få för 124 000kr?
Jag har frågat mig detta och ser i dagsläget enbart en massa grynnor, höga miltal, kamkedje problem, utdaterade motorer, diesel osv.
Problemfritt ägande utan att behövs bry dig på några år och med garantier till lite pengar.
Jag tycker du köpt rätt grisbil. :)

Jag är glad över att du har förstått saken helt rätt.

Dacia självt låtsas inget annat heller än att Logan är en "grisbil" och för billigare än vad kineserna klarar av.
I en väldigt stor del av världen så uppskattas en robust bil som kan ta get och höns där bak och dra iväg över rovåkern och hem igen.

Uppdaterat: 2018-07-14 23:47
GF skrev:

Dacia är billigaste att köpa och äga likvärdig som Lada/Vaz. Det har jag haft 18 årig sist 33 och halv år sen är jag gymnasiet att köpa ny bil som heter Lada 2105 eller Skoda 130 L årsmodell 1985 men det kostar ca 40.000 - 45.000 kr för jag har inte råd utan max 25.000 kr för att jag är inte anställt köpte en begagnad Alfa Romeo Alfetta 2000 L årsmodell 1980. Jag gick gymnasiet 1984 - 1987. Första gång helt ny bil 1988 en Suzuki Swift.
Tvärnit ska du köpa Dacia och hur du upplever?

Vi har köpt en Logan som andra bil och ren bruksbil att frakta med.
Nu är jag inte sådan vad gäller simpla budgetbilar att jag gör några längre provturer men att vi tog en sväng i staden och att bilen gick oförväntat bra, tyst och bekväm att färdas i.
Jag provade en för fyra år sedan med den gamla motorn och att den var hemsk, jag har provsuttit Duster och Sandero Stepway, vedervärdigt obekväma bilar med interiör i flammig plast i skalan 50 shades of grey och beige och svart på det och allt luktade syntet och kändes slipprigt ala VAZ/Lada jo tack jag höll på att kräkas rakt ut i min faders VAZ en varm sommardag och det i vuxen ålder så jag vet.

Men att saker har skett otroligt snabbt i bilvärlden, alla märken har spottat upp sig och så även Dacia för annars hade jag inte köpt en och vad jag ska vaska fram är hur djupt som det går, är det bara på ytan eller finns det mer?

Uppdaterat: 2018-07-14 23:53
Tvärnit skrev:

GF wrote:Dacia är billigaste att köpa och äga likvärdig som Lada/Vaz. Det har jag haft 18 årig sist 33 och halv år sen är jag gymnasiet att köpa ny bil som heter Lada 2105 eller Skoda 130 L årsmodell 1985 men det kostar ca 40.000 - 45.000 kr för jag har inte råd utan max 25.000 kr för att jag är inte anställt köpte en begagnad Alfa Romeo Alfetta 2000 L årsmodell 1980. Jag gick gymnasiet 1984 - 1987. Första gång helt ny bil 1988 en Suzuki Swift.
Tvärnit ska du köpa Dacia och hur du upplever?
Vi har köpt en Logan som andra bil och ren bruksbil att frakta med.
Nu är jag inte sådan vad gäller simpla budgetbilar att jag gör några längre provturer men att vi tog en sväng i staden och att bilen gick oförväntat bra, tyst och var bekväm att färdas i. j
Jag provade en för fyra år sedan med den gamla motorn och att den var hemsk, jag har provsuttit Dacia och Sandero Stepway, vedervärdigt obekväma bilar med interiör i flammig plast i skalan 50 shades of grey och beige och svart på det och allt luktade syntet och kändes slipprigt ala VAZ/Lada jo tack jag höll på att kräkas rakt ut i min faders VAZ en varm sommardag och det i vuxen ålder så jag vet.
Men att saker har skett otroligt snabbt i bilvärlden, alla märken har spottat upp sig och så även Dacia för annars hade jag inte köpt en och vad jag ska vaska fram är hur djupt som det går, är det bara på ytan eller finns det mer?

Sånt är livet. Jag haft provkört en Lada 2105 1985 och den var trög att köra känns traktor. Nästa provkört en Skoda 130 L 1985 svansmotor och den är ganska lätt att köra och lite bättre att "Kul att köra" och känner tryggt med bilen än Lada 2105. Lätt starta motor lika som VW bubbla.
Min flickvän har en Dacia Sandero 5 dörrar 2012 som köpte helt ny bil för 6 år sen var priset 90.000 kr och tycker det är ok som normalt och fortfarande samma bil nu.

Uppdaterat: 2018-07-14 23:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Tvärnit wrote:GF wrote:Dacia är billigaste att köpa och äga likvärdig som Lada/Vaz. Det har jag haft 18 årig sist 33 och halv år sen är jag gymnasiet att köpa ny bil som heter Lada 2105 eller Skoda 130 L årsmodell 1985 men det kostar ca 40.000 - 45.000 kr för jag har inte råd utan max 25.000 kr för att jag är inte anställt köpte en begagnad Alfa Romeo Alfetta 2000 L årsmodell 1980. Jag gick gymnasiet 1984 - 1987. Första gång helt ny bil 1988 en Suzuki Swift.
Tvärnit ska du köpa Dacia och hur du upplever?
Vi har köpt en Logan som andra bil och ren bruksbil att frakta med.
Nu är jag inte sådan vad gäller simpla budgetbilar att jag gör några längre provturer men att vi tog en sväng i staden och att bilen gick oförväntat bra, tyst och var bekväm att färdas i. j
Jag provade en för fyra år sedan med den gamla motorn och att den var hemsk, jag har provsuttit Dacia och Sandero Stepway, vedervärdigt obekväma bilar med interiör i flammig plast i skalan 50 shades of grey och beige och svart på det och allt luktade syntet och kändes slipprigt ala VAZ/Lada jo tack jag höll på att kräkas rakt ut i min faders VAZ en varm sommardag och det i vuxen ålder så jag vet.
Men att saker har skett otroligt snabbt i bilvärlden, alla märken har spottat upp sig och så även Dacia för annars hade jag inte köpt en och vad jag ska vaska fram är hur djupt som det går, är det bara på ytan eller finns det mer?
Sånt är livet. Jag haft provkört en Lada 2105 1985 och den var trög att köra känns traktor. Nästa provkört en Skoda 130 L 1985 svansmotor och den är ganska lätt att köra och lite bättre att "Kul att köra" och känner tryggt med bilen än Lada 2105. Lätt starta motor lika som VW bubbla.
Min flickvän har en Dacia Sandero 5 dörrar 2012 som köpte helt ny bil för 6 år sen var priset 90.000 kr och tycker det är ok som normalt och fortfarande samma bil nu.

Ska vi prata hemska bilminnen så tar de gamla skodorna priset, den tidiga fyrkantiga och Rapid hette kupmodellen vad jag minns, bara ljudet ett vidrigt turbinaktigt iiiinande tog knäcken på en och någon acceleration det fanns inte men si att Skoda är stor idag och jag tror att Dacia går i samma spår bara det att idag så sker allt så mycket snabbare.

Uppdaterat: 2018-07-15 00:07
Tvärnit skrev:

Även jag kan marknaden och t ex en SEAT Leon ST TSI 110 med ca 4000 på mätaren då gäller i majoritet årsmodell 2014 för i kring 124 000kr, motorn kan dessutom ha kamkedja för motorskiftet skedde inte över en natt.
Bara på den så vet jag och tänker inte ödsla tid i att söka bil för bil i din enkla uppställning då jag redan har kollat upp marknaden och även räknat in ytterligare realiteter som kommer med en bilaffär.
Det blev en Dacia Logan och att den ska bli sannerligen intressant att följa upp. Det är vad denna tråd handlar om.

Nja detta var en 2017 kombi med 1300 mil för 137,000. Drag, backkamera, tvåzons klima osv. Precis som nån skrivit så har denna kamrem. Men kul att bemödade dig att hitta något negativt om EN av bilarna jag räknade upp, även om du hade fel på den:)

Men nu har du ju redan köpt en fin rumänsk bil så det är väl inte mycket att orda om, så lycka till;)

Uppdaterat: 2018-07-15 08:14

Skillnaden mellan t ex Skoda och Dacia är ju tämligen stor idag och där Skoda bl a följer allmänna "säkerhetstrender" och elektroniska nymodigheter så har ju t o m företrädare för Dacia sagt att deras kunder inte tar så allvarligt på detta med säkerhet - detta bl a som en förklaring till varför man inte har autobroms i sina modeller. Det tycker jag är en väl cynisk inställning, tyvärr. Annars har jag väl inget principiellt emot Dacia om man accepterar att bilarna kanske inte riktigt har de övriga funktioner och den finish som de flesta övriga bilmärken på marknaden har idag.
En lite udda historia råkade en f d arbetskompis ut för som köpte en Logan för typ 4 år sedan. Den började låta illa i motorn tämligen omgående och då visade det sig att tillverkaren glömt att fylla på motorolja - och återförsäljaren hade tydligen inte heller kollat detta. Nåja - det blev ett motorbyte som Dacia givetvis fick ta på sig och en kul historia..:)
Men f ö skall det bli intressant att höra dina erfarenheter av din Dacia. Jag tror inte heller att dom egentligen är speciellt mycket sämre än övriga märken om man bara tänker på att dom skall fungera att ta oss från punkt A till B men visst skulle jag sakna en hel del funktioner och även lite designmässigt. Men som "grisbil" kan den absolut fungera...:)

Uppdaterat: 2018-07-15 09:09
FXX skrev:

Tvärnit wrote:
Även jag kan marknaden och t ex en SEAT Leon ST TSI 110 med ca 4000 på mätaren då gäller i majoritet årsmodell 2014 för i kring 124 000kr, motorn kan dessutom ha kamkedja för motorskiftet skedde inte över en natt.
Bara på den så vet jag och tänker inte ödsla tid i att söka bil för bil i din enkla uppställning då jag redan har kollat upp marknaden och även räknat in ytterligare realiteter som kommer med en bilaffär.
Det blev en Dacia Logan och att den ska bli sannerligen intressant att följa upp. Det är vad denna tråd handlar om.
Nja detta var en 2017 kombi med 1300 mil för 137,000. Drag, backkamera, tvåzons klima osv. Precis som nån skrivit så har denna kamrem. Men kul att bemödade dig att hitta något negativt om EN av bilarna jag räknade upp, även om du hade fel på den:)
Men nu har du ju redan köpt en fin rumänsk bil så det är väl inte mycket att orda om, så lycka till;)

Ja jag erkänner att du vinner i leken hitta rätt bil :( mycket ledsen...Men så att du tycker att Dacian är fin?
Är det så? Är det så? Lallalallalaaa jaaa hahaha vad lycklig jag är! Han tycker att den är fin!

Uppdaterat: 2018-07-15 11:23
Tvärnit skrev:

Ja jag erkänner att du vinner i leken hitta rätt bil :( mycket ledsen...Men så att du tycker att Dacian är fin?
Är det så? Är det så? Lallalallalaaa jaaa hahaha vad lycklig jag är! Han tycker att den är fin!

Moget!

Uppdaterat: 2018-07-15 12:21
Pi skrev:

Skillnaden mellan t ex Skoda och Dacia är ju tämligen stor idag och där Skoda bl a följer allmänna "säkerhetstrender" och elektroniska nymodigheter så har ju t o m företrädare för Dacia sagt att deras kunder inte tar så allvarligt på detta med säkerhet - detta bl a som en förklaring till varför man inte har autobroms i sina modeller. Det tycker jag är en väl cynisk inställning, tyvärr. Annars har jag väl inget principiellt emot Dacia om man accepterar att bilarna kanske inte riktigt har de övriga funktioner och den finish som de flesta övriga bilmärken på marknaden har idag.
En lite udda historia råkade en f d arbetskompis ut för som köpte en Logan för typ 4 år sedan. Den började låta illa i motorn tämligen omgående och då visade det sig att tillverkaren glömt att fylla på motorolja - och återförsäljaren hade tydligen inte heller kollat detta. Nåja - det blev ett motorbyte som Dacia givetvis fick ta på sig och en kul historia..:)
Men f ö skall det bli intressant att höra dina erfarenheter av din Dacia. Jag tror inte heller att dom egentligen är speciellt mycket sämre än övriga märken om man bara tänker på att dom skall fungera att ta oss från punkt A till B men visst skulle jag sakna en hel del funktioner och även lite designmässigt. Men som "grisbil" kan den absolut fungera...:)

Bilbranschen är allt igenom cynisk även om att jag hellre säger duktiga på att läsa av marknader.
Dacia säljer stort i den egna sfären dvs det forna Östeuropa och vidare nedåt mellanöstern och Afrika men även Sydamerika.
Här uppe så vinner Dacia dom som "förstår" och det är så enkelt som så att med allt som ska vara så blir inte bilen längre billig i inköp och dyr kan den inte heller vara då billig ursäktar för mer än själva säkerheten.

Det finns ett begrepp som heter (transportnivå av vätskor) det åligger säljarledet att utföra kontroll, åtgärder och service enligt schema innan att en utleverans sker till kund.

Uppdaterat: 2018-07-15 12:25

Dacia Duster är ett hett val som min nästa bil, OM den kommer med automat till bensinmotorerna, men inte förr...

Uppdaterat: 2018-07-15 19:10

Kollade lite på Dacia, mest av nyfikenhet, för några år sen och vill minnas att det skiljde rätt mycket på hur den svenska agenten och den brittiska konfigurerade sina bilar. I England verkade det då finnas klart mera intressant utrustning, t ex ACC och automatlåda, men det kan ju ha ändrat sig.

Uppdaterat: 2018-07-15 19:22
Pi skrev:

Kollade lite på Dacia, mest av nyfikenhet, för några år sen och vill minnas att det skiljde rätt mycket på hur den svenska agenten och den brittiska konfigurerade sina bilar. I England verkade det då finnas klart mera intressant utrustning, t ex ACC och automatlåda, men det kan ju ha ändrat sig.

Helt riktigt Pi och i Sverige har man nu 2018 stramat upp Logan modellen till två utföranden. Ambience som insteg vilken sedan kan uppgraderas och Stepway som har allt i ett paket.
Logan och troligen alla Dacia modeller skiljer sig världen över och jag kommer gå in djupare på fenomenet framöver när bilen är hemma om ca en vecka.
Kul Pi och det är ärligt menat ifrån min sida.

Uppdaterat: 2018-07-15 20:07

”EASY-R”
Dacias automatiserade manuella växellåda är robotiserad.

Uppdaterat: 2018-07-15 20:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sådana växellådor är direkt trafikfarliga.

Uppdaterat: 2018-07-15 20:41