Chiptrim VW Golf TSI

43 inlägg 0 nya
Chiptrim VW Golf TSI

Tänkte höra ifall någon har erfarenhet av Dieselkrafts chiptrim för bensinbilar.
Specifikt Golf VII TSI 1.2 motorn på 110 hk. och med Nm 175.
Deras Bensin Trimbox höjer effekten till 135 hk och Nm 210. Pris just nu 5,895 kronor.

Mitt råd är att kika på BSR istället där mjukvara flashas in i bilens ECU.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3048/volkswagen-golf-vii-12tsi-110hp-2014-2017-cjzd-cyvb

Jag hade nog pratat med Stertman som gör sånt seriöst.

...eller kanske köpt en Golf med lite mera hk redan ifrån början...:)

Pi wrote:
...eller kanske köpt en Golf med lite mera hk redan ifrån början...:)

+135
Skillnaden i pris är marginell i totalen för bilägandet. Ett trim kan aldrig uppväga effekten av en lite större motor, speciellt inte en effektbox som bara höjer laddtrycket och pytsar i ner soppa.

Hur tänker du Göran? Tex. Volvo har nästan samma hårdvara men annan mjukvara i alla sina motorer idag. Blocket är samma oavsätt diesel eller bensin. En V40 T2 på 122 hk dubblar Bsr effekten på med enbart mjukvara. Det tro f-n att man inte behöver en större motor för att få ut mer effekt. Annan mjukvara i likadana motorer har man använt sig av i många år.

Jag ser inga konstigheter med att utöka effekten i sin motor med annan mjukvara, men man ska vara medveten om påföljderna, som KAN bli. Försäkringsbolaget kan krångla, speciellt på 1,2tsi om det är kamkedjemotorn. Polisen kan ha åsikter om man blir vållande i en olycka.
Man kan således läsa ut värdena i motorns ECU så även om man har en box som man kopplar in så kan man läsa ut laddtryck osv. och se i efterhand att motorn har varit "chippad". Men den diskussioen är en helt annan. Dom "samvetshindren" har man nog passerat när man gått så långt som att man eftersöker åsikter om trim på ett forum. Och jag skulle nog hävda att BSR är en av dom bästa i Sverige på att uppdatera mjukvara. Dom har väl funnits i typ 30 år.

Enkelt uttryckt är det (märkligt nog) lagligt att sälja s k trimboxar, men olagligt att helt enkelt montera en och börja använda.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

FXX wrote:
Dom har väl funnits i typ 30 år.
Posten har levererat brev och paket längre än så. ;-)

FXX wrote:
Hur tänker du Göran? Tex. Volvo har nästan samma hårdvara men annan mjukvara i alla sina motorer idag. Blocket är samma oavsätt diesel eller bensin. En V40 T2 på 122 hk dubblar Bsr effekten på med enbart mjukvara. Det tro f-n att man inte behöver en större motor för att få ut mer effekt. Annan mjukvara i likadana motorer har man använt sig av i många år.
Jag ser inga konstigheter med att utöka effekten i sin motor med annan mjukvara, men man ska vara medveten om påföljderna, som KAN bli. Försäkringsbolaget kan krångla, speciellt på 1,2tsi om det är kamkedjemotorn. Polisen kan ha åsikter om man blir vållande i en olycka.
Man kan således läsa ut värdena i motorns ECU så även om man har en box som man kopplar in så kan man läsa ut laddtryck osv. och se i efterhand att motorn har varit "chippad". Men den diskussioen är en helt annan. Dom "samvetshindren" har man nog passerat när man gått så långt som att man eftersöker åsikter om trim på ett forum. Och jag skulle nog hävda att BSR är en av dom bästa i Sverige på att uppdatera mjukvara. Dom har väl funnits i typ 30 år.

Volvos dieslar är samma motor ja, finns flera som är mjukvarumässigt nedtrimmade. Så där funkar det, men du får ju inte uppgraderade bromsar mm, med et trim.
Hade BSR trim på en Saab 9-5 2,0t, det fungerade bra. Men det blev ingen Aero av den. Men bättre prestanda helt klart.

L. Mäkinen wrote:
Posten har levererat brev och paket längre än så. ;-)

Posten var ett fint välfungerande företag. Men det finns tyvärr inte längre ;-)

Guran wrote:

Volvos dieslar är samma motor ja, finns flera som är mjukvarumässigt nedtrimmade. Så där funkar det, men du får ju inte uppgraderade bromsar mm, med et trim.
Hade BSR trim på en Saab 9-5 2,0t, det fungerade bra. Men det blev ingen Aero av den. Men bättre prestanda helt klart.

Okej, är det olika bromsar på V90 D3 och D4? Är det olika bromsar på Mazdas C5 2,2D med den högre effekten? Är det andra bromsar på VW Golf 1,2 och 1,4?

På Volvo har man i dom flesta fallen ansett iaf. att det blir produktionsmässigt billigare att ha likadana bromsar på bilarna så länge det inte är Polestar osv. Min V40 T4 hade samma bromsar som den slöaste med Mitsubishis 1,8GDI-motor på 120hk.

VolvoXC90 wrote:
Moralpaniken är framme igen. Det är lagligt att sälja knivar i Sverige, men olagligt att sticka de in i folk.
Finns det fler praktiska användningsområden för trimboxar till bilar än att montera dem i bilen och köra? I så fall skulle det vara spännande att höra. Kanske att en trimbox tack vare att den kan användas på många olika tidigare okända sätt, t o m kan bli årets julkapp… = )

En trimbox förändrar en bils ursprungliga typgodkännande och därmed är bilen inte längre laglig att använda (om den inte registreringsbesiktigas och intyg fås från biltillverkaren). Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Olika-slag-av-typgodkannanden/

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Chip trim är roligt. Minns när jag chippade min 850 Turbo och åkte ifrån en 850R som fick lång näsa.

Jag luskade i detta då jag hade en SEAT Toledo 1.2TSI.

En seriös trimfirma rekommenderar angående 1.2TSI och chip en effektökning till 120hk, då kan man garantera att inget ont händer då SEAT ställde in motorn till att ge 118 hk för att få till sin egen image.

Min SEAT Toldeo-16 kom med 118 hk och skulle ej chippas enligt seriösa aktörer och visst gjorde det skillnad då t ex Skoda ligger lite under 110hk och återigen för karaktärens skull, familjebil och en eftersträvad låg förbrukning.

En firma gick ut med att kunna chippa140 hk ur 1.2TSI vilket är fullt möjligt då motorn till grunden är den samma konstruktion som 1.4 TSI men att då tar man på sig en stor risk.

Option finns givetvis hos dem seriösa trimmarna men då blir det även tilll andra ingrepp och kostsamt.

Går det att nämna ordet seriös i samma mening som trimfirma, då företagen är väl medvetna om att i stort sett alla kunderna kommer plugga in trimboxen och börja köra? Med trimbox riskerar man bl a förvandla sin bil till ett riktigt miljösvin.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

John2008 wrote:
Går det att nämna ordet seriös i samma mening som trimfirma, då företagen är väl medvetna om att i stort sett alla kunderna kommer plugga in trimboxen och börja köra? Med trimbox riskerar man bl a förvandla sin bil till ett riktigt miljösvin.

Är det verkligen så? Jag skulle nog påstå att det inte är så självklart om man ser till alternativet att kliva upp i motorstorlek. Nu har jag inte svart på vitt skillnaden i förbrukning mellan en 1,2tsi och 1,4tsi. Det är väl dessa som låg närmast till hands som nya. Men om man leker med tanken att det skiljer x i förbrukning i originalutförande och den mindre motorn drar lite mer än original när den utnyttjar sin potential av effektoptimeringen. Tiden då man utnyttjar den extra effekten brukar vara så liten att den nästan inte påverkar i långtidsprespektivet. Medans den större motorn redan från början har en högre förbrukning i originalutförande.

Jag höjde effekten på en Volvo T4 med 50% och jag kunde knappt påvisa en högre förbrukning. Uppgiven deklarerad var 0,89 från Volvo, jag låg runt 0,9 för det mesta, 0,93 nån enstaka gång.
Så "miljösvin" låter som ett ganska starkt uttryck från nån som inte är så insatt i motoroptimering.

Stertman är det som gäller. Bara chippa kommer inte hända något med motorn förutom att den kommer gå bättre och dra mindre bensin. Brukar dock krävas 98 oktan då program varan optimeras efter detta. Dessutom bör motoroljan bytas oftare. Finns inte superchip bluefin kvar? Där kan man med fjärrkontroll välja om du vill köra med original eller chipp. Fast någon jätte stor skillnad kommer du förstås inte märka.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

FXX wrote:
Jag höjde effekten på en Volvo T4 med 50% och jag kunde knappt påvisa en högre förbrukning. Uppgiven deklarerad var 0,89 från Volvo, jag låg runt 0,9 för det mesta, 0,93 nån enstaka gång.
Så "miljösvin" låter som ett ganska starkt uttryck från nån som inte är så insatt i motoroptimering.
Låt vara att förbrukningen kanske kommer vara skapligt den samma som innan, men ingen människa vet om avgasrening på den aktuella bilen kommer fungera optimalt, alltså som det var tänkt från början när den var i typgodkänt utförande.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Eftersom det är sånt otroligt fokus på bränsleförbrukning så har jag svårt att tro att en "garage-firma" skulle ha större möjligheter än biltillverkaren själv med att trimma in mjukvaran så att motorn går optimalt snålt. Däremot finns det väl diverse möjligheter att öka effekten men jag tror inte mycket på att det skulle resultera i bränslebesparingar.

John2008 wrote:
Låt vara att förbrukningen kanske kommer vara skapligt den samma som innan, men ingen människa vet om avgasrening på den aktuella bilen kommer fungera optimalt, alltså som det var tänkt från början när den var i typgodkänt utförande.

Jo avgasreningen fungerar precis som innan. På en bensinbil har du två lambdasonder, en reglersond och en diagnossond, en sitter fram och den andra längre bak i avgassystemet, efter katalysatorn. Vid vissa intervall så skickar spridarna på en extra dos bränsle, då jämförs värdet mellan främre och bakre sond. Fungerar inte avgasreningen så tänds MIL-lampan i instrumentet.

Att den "fungerar" i princip tror jag absolut på men billtillverkarna jagar ju hela tiden små förbättringar för att deras bilar bl a skall bli snålare och inte minst beskattas lägre och på den nivån tror jag inte man befinner sig när mindre trimföretag börjar skruva i programvaran. Men det är som sagt bara mina egna gissningar...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.