Chiptrim VW Golf TSI

59 inlägg 0 nya
Chiptrim VW Golf TSI

Tänkte höra ifall någon har erfarenhet av Dieselkrafts chiptrim för bensinbilar.
Specifikt Golf VII TSI 1.2 motorn på 110 hk. och med Nm 175.
Deras Bensin Trimbox höjer effekten till 135 hk och Nm 210. Pris just nu 5,895 kronor.

Mitt råd är att kika på BSR istället där mjukvara flashas in i bilens ECU.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3048/volkswagen-golf-vii-12tsi-110hp-2014-2017-cjzd-cyvb

Jag hade nog pratat med Stertman som gör sånt seriöst.

...eller kanske köpt en Golf med lite mera hk redan ifrån början...:)

Pi wrote:
...eller kanske köpt en Golf med lite mera hk redan ifrån början...:)

+135
Skillnaden i pris är marginell i totalen för bilägandet. Ett trim kan aldrig uppväga effekten av en lite större motor, speciellt inte en effektbox som bara höjer laddtrycket och pytsar i ner soppa.

Hur tänker du Göran? Tex. Volvo har nästan samma hårdvara men annan mjukvara i alla sina motorer idag. Blocket är samma oavsätt diesel eller bensin. En V40 T2 på 122 hk dubblar Bsr effekten på med enbart mjukvara. Det tro f-n att man inte behöver en större motor för att få ut mer effekt. Annan mjukvara i likadana motorer har man använt sig av i många år.

Jag ser inga konstigheter med att utöka effekten i sin motor med annan mjukvara, men man ska vara medveten om påföljderna, som KAN bli. Försäkringsbolaget kan krångla, speciellt på 1,2tsi om det är kamkedjemotorn. Polisen kan ha åsikter om man blir vållande i en olycka.
Man kan således läsa ut värdena i motorns ECU så även om man har en box som man kopplar in så kan man läsa ut laddtryck osv. och se i efterhand att motorn har varit "chippad". Men den diskussioen är en helt annan. Dom "samvetshindren" har man nog passerat när man gått så långt som att man eftersöker åsikter om trim på ett forum. Och jag skulle nog hävda att BSR är en av dom bästa i Sverige på att uppdatera mjukvara. Dom har väl funnits i typ 30 år.

Enkelt uttryckt är det (märkligt nog) lagligt att sälja s k trimboxar, men olagligt att helt enkelt montera en och börja använda.

FXX wrote:
Dom har väl funnits i typ 30 år.
Posten har levererat brev och paket längre än så. ;-)

FXX wrote:
Hur tänker du Göran? Tex. Volvo har nästan samma hårdvara men annan mjukvara i alla sina motorer idag. Blocket är samma oavsätt diesel eller bensin. En V40 T2 på 122 hk dubblar Bsr effekten på med enbart mjukvara. Det tro f-n att man inte behöver en större motor för att få ut mer effekt. Annan mjukvara i likadana motorer har man använt sig av i många år.
Jag ser inga konstigheter med att utöka effekten i sin motor med annan mjukvara, men man ska vara medveten om påföljderna, som KAN bli. Försäkringsbolaget kan krångla, speciellt på 1,2tsi om det är kamkedjemotorn. Polisen kan ha åsikter om man blir vållande i en olycka.
Man kan således läsa ut värdena i motorns ECU så även om man har en box som man kopplar in så kan man läsa ut laddtryck osv. och se i efterhand att motorn har varit "chippad". Men den diskussioen är en helt annan. Dom "samvetshindren" har man nog passerat när man gått så långt som att man eftersöker åsikter om trim på ett forum. Och jag skulle nog hävda att BSR är en av dom bästa i Sverige på att uppdatera mjukvara. Dom har väl funnits i typ 30 år.

Volvos dieslar är samma motor ja, finns flera som är mjukvarumässigt nedtrimmade. Så där funkar det, men du får ju inte uppgraderade bromsar mm, med et trim.
Hade BSR trim på en Saab 9-5 2,0t, det fungerade bra. Men det blev ingen Aero av den. Men bättre prestanda helt klart.

Moralpaniken är framme igen. Det är lagligt att sälja knivar i Sverige, men olagligt att sticka de in i folk.

Hur orkar man ens bry sig om att det säljs trimboxar, om du nu inte samtidigt oroar dig dagligen för att det säljs LED lampor som folk olagligt monterar i sin bil, eller olagligt kör sin "miljöklassade" bil med fel däck och fel bränsle och ändå cashar in den lägre skatten...

Du måste ha det väldigt jobbigt att leva i Sverige, med tanke på alla dessa olagligheter som ständigt finns runt omkring oss...

Med XC90:s synsätt kan vi lika gärna kasta lagboken och återgå till medeltidens lagar.
I ett civiliserat samhälle ska lagar följas.

L. Mäkinen wrote:
Posten har levererat brev och paket längre än så. ;-)

Posten var ett fint välfungerande företag. Men det finns tyvärr inte längre ;-)

Guran wrote:

Volvos dieslar är samma motor ja, finns flera som är mjukvarumässigt nedtrimmade. Så där funkar det, men du får ju inte uppgraderade bromsar mm, med et trim.
Hade BSR trim på en Saab 9-5 2,0t, det fungerade bra. Men det blev ingen Aero av den. Men bättre prestanda helt klart.

Okej, är det olika bromsar på V90 D3 och D4? Är det olika bromsar på Mazdas C5 2,2D med den högre effekten? Är det andra bromsar på VW Golf 1,2 och 1,4?

På Volvo har man i dom flesta fallen ansett iaf. att det blir produktionsmässigt billigare att ha likadana bromsar på bilarna så länge det inte är Polestar osv. Min V40 T4 hade samma bromsar som den slöaste med Mitsubishis 1,8GDI-motor på 120hk.

junkers wrote:
Med XC90:s synsätt kan vi lika gärna kasta lagboken och återgå till medeltidens lagar.
I ett civiliserat samhälle ska lagar följas.

Naturligtvis ska man följa lagar och regler, även om man har 460hk under huven;-)

Ja men följ då precis alla lagar och regler junkers. Herregud vad tråkigt det måste vara att leva så. Jag lever inte mitt liv efter varenda sunkig och mossig bestämmelse och lag. Jag kan tom fuska i sällskapsspel!

VolvoXC90 wrote:
Ja men följ då precis alla lagar och regler junkers. Herregud vad tråkigt det måste vara att leva så. Jag lever inte mitt liv efter varenda sunkig och mossig bestämmelse och lag. Jag kan tom fuska i sällskapsspel!

Ja det ante mig att du fuskar även där! Förvånad? NOT!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrote:
junkers wrote:Med XC90:s synsätt kan vi lika gärna kasta lagboken och återgå till medeltidens lagar.
I ett civiliserat samhälle ska lagar följas.
Naturligtvis ska man följa lagar och regler, även om man har 460hk under huven;-)

Ja och det lönar sig...
Hahaha

460hk V8 bensin snitt 40km 1900+ kg.

VolvoXC90 wrote:
Moralpaniken är framme igen. Det är lagligt att sälja knivar i Sverige, men olagligt att sticka de in i folk.
Finns det fler praktiska användningsområden för trimboxar till bilar än att montera dem i bilen och köra? I så fall skulle det vara spännande att höra. Kanske att en trimbox tack vare att den kan användas på många olika tidigare okända sätt, t o m kan bli årets julkapp… = )

En trimbox förändrar en bils ursprungliga typgodkännande och därmed är bilen inte längre laglig att använda (om den inte registreringsbesiktigas och intyg fås från biltillverkaren). Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Olika-slag-av-typgodkannanden/

Ja men bra John. Det säljs däck och fälg som är olagliga dimensioner till din bil. Det säljs LED lampor som är olagligt att montera på din bil. Var inte så jävla tråkig och broder duktig.

Chip trim är roligt. Minns när jag chippade min 850 Turbo och åkte ifrån en 850R som fick lång näsa.

Jag luskade i detta då jag hade en SEAT Toledo 1.2TSI.

En seriös trimfirma rekommenderar angående 1.2TSI och chip en effektökning till 120hk, då kan man garantera att inget ont händer då SEAT ställde in motorn till att ge 118 hk för att få till sin egen image.

Min SEAT Toldeo-16 kom med 118 hk och skulle ej chippas enligt seriösa aktörer och visst gjorde det skillnad då t ex Skoda ligger lite under 110hk och återigen för karaktärens skull, familjebil och en eftersträvad låg förbrukning.

En firma gick ut med att kunna chippa140 hk ur 1.2TSI vilket är fullt möjligt då motorn till grunden är den samma konstruktion som 1.4 TSI men att då tar man på sig en stor risk.

Option finns givetvis hos dem seriösa trimmarna men då blir det även tilll andra ingrepp och kostsamt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.