BMW X1 xDrive20d

139 inlägg 0 nya
BMW X1 xDrive20d

Ja så har den då levererats, med följande utrustning:

Dieselmotor med 190 hkr/400 nm
Åttastegad automatlåda "Steptronic"
X-drive fyrhjulsdrift
M-paket (bestående av , från BMW.se)

M Aerodynamikpaket med frontspoiler, tröskelbreddare, hjulhuskanter och insida i karossens färg och bakspoiler med diffusorinsats i Dark Shadow metallic
BMW-njure med åtta exklusivt formgivna stavar med framsida i Svart högglans
18'' M lättmetallfälgar Dubbeleker 570 i Bicolor, alternativt 19" M lättmetallfälgar Dubbeleker 572 i Bicolor
M sportchassi, sänkt, alternativt standardchassi
BMW Individual Shadow Line högglans
BMW Individual takrails Shadow Line högglans
M-emblem på sidorna
Parkeringsdistanskontroll (PDC) bak
LED-strålkastare

M-instegslister
Sportstolar för förare och framsätespassagerare i tyg/alcantara Hexagon Antracit i exklusivt M-utförande, alternativt i läder Dakota Svart, perforerat med accent Blå, fler klädselalternativ finns
M lädersportratt med multifunktion
BMW Individual innertak Antracit
Interiörlister Aluminium Hexagon med accentlist Blå matt, alternativt interiörlister Svart högglans med accentlist Pärlglanskrom, fler interiörlister finns
Ambient Light
Förkortad växelspak med M-logo
M fotstöd
Exklusiv LED-belysning i dörrdekoren
Fjärrkontroll med exklusiv M-design
Farthållare med bromsfunktion

Belysningspaket (bilder nedan)

Funktionspaket med:
Backkamera
Komfortöppning
Elektrisk bagagelucka (som kan öppnas genom en fotviftning under kofångaren bak)

Nu har bilen rullat 23 mil i mina händer, kommer ha den till och med torsdag då min anställde som skall ha den som tjänstebil är tilbaka på jobbet igen.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.














Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Lite av mina intryck hittills:

Bilen är generellt sett trevlig. Dieselmotorn har hittills inte vaknat till liv. De 190 hästarna är inte igång samtidigt. Enligt den integrerade instruktionsboken skall man vänta c:a 2000 km innan man fullgasar och gör kick-down. Så den lär väl vakna lite när bilen rullat några mil ytterligare. Förbrukningen de första milen låg på 1,04 l/milen men har nu, efter 20 mil, sjunkit till 0,7 l/milen...:-) Jag skall ut på en längre tur nu i veckan så då får jag till en bättre mätning.

Automatlådan växlar som en dröm. X-drive är en Haldex-koppling version fem, med BMW:s erkända elektroniska diffbromsar, så den tuggar sig nog fram bra i halkan. Har hitttills pressat den lite och den känns avgjort mer "balanserad" än min egen XC70 med Haldex fem. Där Volvo understyr är BMW mer neutral. Men jag får vänta tills halkan med en mer ingående rapport. Men, observera, den är i grunden framhjulsdriven!!! Styrningen är inte som på vanliga BMW - utan lättare. Men känslan är helt ok.

Bullernivån är mer än acceptabel, trodde den skulle låta mer än den gör. Och man sitter fint i M-stolarna. Fjädringen är lite stötig i lägre hastigheter men i gengäld kränger den mindre genom böjarna. Det är ju M-paket på den så det är lite självförvållat:-)

Menysystemet är avgjort bättre och snabbare på denna bilen än vad det var på min F10 (5-serie). Här tycker jag utveckligen gått i rätt riktning.

Belysningen i dörrarnas list (se bilder ovan) kan också ändras. På bilderna är den orange, men växlar man till "sport-mode" så blir det en vitt sken istället....Nödvändigt? Nej, roligt? Ja kanske...:-)

Irritationsmoment? Ja det rör de där förbaskade run flat-däcken. De spårar på torr asfalt. Det är retfullt. Uppkopplingen mellan iPhone och bilens ljudanläggning är inte perfekt. Kör man via bluetooth så försvinner lite av basen. Med Aux låter det bättre. Och bakluckans komfortöppning blir jag inte riktigt klok på. Man får sparka många gånger in under kofångaren för att luckan skall öppna sig. Det ser snyggare ut i reklamen:-)

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Kul bil. Synd att du inte får behålla den;-) Sportigt det där med förkortad växelspak. Gör det växlingarna snabbare?

Ja, att man inte får ha kvar den från och med torsdag morgon känns sisådär. Det är alltid kul med ny bil.

En sak man förvånas över är också hur gott om plats det är i kupen - med BMW-mått mätt;). Och även bagaget är acceptabelt.

Växlingarna och den kortare spaken ( såg det först nu), tja, på en automat... Ja det gäller ju att göra pengar på allt.

Men nu blir det en längre resa i veckan så får man se hur bilen upplevs. Hittills har jag hunnit hela 25 mil med den;).

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

"Förkortad växelspak"! Varför har man kvar en spak? Det räcker ju med några tryckknappar, det fungerade ju för femtio år sedan och borde fungera ännu bättre idag.
Växelspak är ju en kvarleva från veterantiden då man tvingades välja lämplig växel själv.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fin bil med fantastisk växellåda. Enda som jag kan anmärka på är den extremt tråkiga instrumenteringen. På min hade jag utökat kluster-bla bla vilket gjorde den lite bättre men det är trist att en bil från 2017 har samma instrumentering som min 320 från tidigt -00 tal hade.

Just komfortöppningen minns jag att jag fick kämpa med också. Såg nog riktigt muppigt ut när jag stog och sparkade och "svepte" på parkeringen med händerna fulla. Inte allt för sällan så var det bara att ställa ner kassar och öppna med handen :P

saabnisse wrote:
"Förkortad växelspak"! Varför har man kvar en spak? Det räcker ju med några tryckknappar, det fungerade ju för femtio år sedan och borde fungera ännu bättre idag.
Växelspak är ju en kvarleva från veterantiden då man tvingades välja lämplig växel själv.

Jag håller helt med dig. Men den förkortade spaken gäller nog den manuella versionen , om det nu finns någon som köper en ny bil utan automat....

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Deeds wrote:
Fin bil med fantastisk växellåda. Enda som jag kan anmärka på är den extremt tråkiga instrumenteringen. På min hade jag utökat kluster-bla bla vilket gjorde den lite bättre men det är trist att en bil från 2017 har samma instrumentering som min 320 från tidigt -00 tal hade.
Just komfortöppningen minns jag att jag fick kämpa med också. Såg nog riktigt muppigt ut när jag stog och sparkade och "svepte" på parkeringen med händerna fulla. Inte allt för sällan så var det bara att ställa ner kassar och öppna med handen :P

Jag håller med om instrumenteringen. Den känns inte helt up to date kontra konkurrenternas versioner. Till och med konservativa MB och Volvo har bättre instrument, där man kan skifta utseende efter tycke och smak.

Komfortöppningen av luckan bak är ny för mig. Hade det inte på min F10. Men precis som du upplevt verkar dess funktion allt annat än bra. Och har man ett par snyggare byxor lär de inte se så vackra ut om man står där och sparkar mot stötfångarn. Den reagerar ju bara på rörelsen inåt ( när den reagerar).

Men det ser väl häftigt ut i reklamen;;;;

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Pris??

Du är lika välkommen att inte hålla med mig som du är att ha fel.

Det är en leasing. Har inte köpt bilen.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Kul läsa dina intryck. =) Stolarna ser sköna ut och trevlig interiör. Klassiska mätare är inget som stör mig. Dom är tydliga och håller förmodligen längre än en bildskärm, även om dom kan vara snygga och "flashiga" så länge det är nytt... BMWs 8-vxl. steptronic-låda lär ju vara en av dom bästa på marknaden (om inte Den bästa). Har inte kört någon med den lådan själv än, men ser fram emot att prova vid tillfälle. Har tyvärr några mil till närmaste återförsäljare...

Synd att BMW envisas med dom där run-flat däcken... :( Angående växelspak till automat - ja, varför? Man tog bort handbromsen och ersatte med en knapp - för att spara plats, brukar det heta. Jag tar gärna tillbaka kryckan, så kan dom ersätta växelspaken med knappar istället, för att spara plats. ;-)

Att komfortöppningen trilskas kan kanske ha med årstiden att göra? Tänker att det måste sitta någon avkännare/optisk historia där under som säkert blir ordentligt nedskitad såhär års... :( Funkar därmed förhoppningsvis bättre till sommaren. :) Annars får man börja med att torka av den INNAN man går in och handlar! ;-)

Ja kanske att du har rätt Rutger Jönåker. Funktionen blir måhända mer säker när det är torrt. Imorse stod jag i alla fall och sparkade som en tok, och just jag väl skulle öppna på vanligt vis så reagerade luckan. Irriterande...

Växlellådan är riktigt trevlig. Växlar mjukt och snabbt. Åttan är en renodlad överväxel. Men den finns att få i fler bilar förutom BMW.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Dessa däck satt på vid leverans. Vet inte vem som beställt dem, men de spårar i alla fall.



Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

A.L wrote:
Ja kanske att du har rätt Rutger Jönåker. Funktionen blir måhända mer säker när det är torrt. Imorse stod jag i alla fall och sparkade som en tok, och just jag väl skulle öppna på vanligt vis så reagerade luckan. Irriterande...
Växlellådan är riktigt trevlig. Växlar mjukt och snabbt. Åttan är en renodlad överväxel. Men den finns att få i fler bilar förutom BMW.
MVH AL

Ha inte för höga förhoppningar. Hämtade ut min på våren och fick inte in knycken alls under hela tiden jag hade den :P
Stod, precis som du, och sparkade som en tok varje gång. Ibland reagerade den till slut och ibland var det bara att ge upp.
Just där så tycker jag att KIA och Hyundai har en kanonlösning. Om bilen är låst och man ställer sig bakom bilen med nyckeln i fickan så avger bilen två pip. Står man då kvar så öppnas luckan automatiskt. KOmmer man alltså med händerna fulla så ställer man sig bara bakom bilen så öppnar den efter de två pipen. Tar man ett steg eller två åt sidan så avbryts proceduren och luckan förblir stängd.

leverer Kumho runflat? tror ikke det, men jeg kan ta feil. min erfaring med bakluckans komfortöppning den fungerer bra på min bmw F10, sensoren kan være lit sensitiv på smuss, steamer da bilen under ved dragkroken så fungerer den bra igjen

Ja tydligen så finns de med run flat;

http://tires.tirerack.com/m/tires/Kumho%20Run%20Flat

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Deeds; det låter som stt Kia tänkt ett steg längre. Fick det att fungera idag, på bara två sparkar;). Kanske det är tempot som avgör?

Men det sitter även krok på denna X1 och kanske att strömkontakten stör funktionen?

MVH AL

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

ja se der ja da fikk jeg vite det å :-)

Snygg bil, det enda som saknas på specen är den stora navigationen, den är riktigt fin och bra på BMW.

Pär

Edit; idag verkar jag lyckats lära mig bakluckan. Man måste sparka "bestämt" och hålla kvar foten så öppnar den. Småsparka tycks inte fungera. Och det finns en fördröjning, så drar man tillbaka foten fungerar det inte heller.

Bakluckans funktion kan alltså sammanfattas med ett ord; Tålamod. Jag skall testa imorgon också;)

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!