Vi Bilägares forum

BMW 740d X-drive - ett litet test

BMW 740d X-drive - ett litet test

Jag var i Stuttgart i veckan som gick. Ett besök på MB:s museum ingick (se separat tråd). Tyvärr var jag tvungen att anlända till museet i - en BMW. Anledningen var att blev "uppgraderad" hos Sixt från en "sportbil" till en 740d X-drive. Det fanns inga alternativ.... Nåväl, även om jag inte var helt tillfreds med detta, så kommer här mina omdömen om bilen ifråga.

Det är en stor bil, en kluns. Fullsmetad med utrustning - för mycket att lista här, men nämnas kan är luftfjädring och omgivningskameror (återkommer om detta). I "Comfort-läget" är det en bekväm men ganska svajig upplevelse. Provocerar man bilen, blir det en överraskning. Bättre att ställa bilen i "Sport" eller i det adaptiva läget. Stolarna var synnerligen bekväma, t.o.m. saabnisses känsliga bak skulle nog finna sig väl tillrätta här;-) Inbyggda fläktar tar hand om välbefinnandet. Men något ställbart svankstöd hittade jag inte (finns säkert).

Dieserova på 3 liter/320hk och fyrhjulsdrift. Eftersom det är en tung bil, så var den inte övermotoriserad i alla fall. Men det räcker nog till för de flesta. 8-växlad låda som snabbt fattade galoppen i det adaptiva läget. Riktigt bra! Den drog 0,75 med min gasfot - helt OK.

Alla möjliga säkerhetssystem ingår. Jag fick flera varningar för "korsande trafik" när det körde upp en bil till en korsning och stannade. Lite irriterande - och oväntat. Dock inga automatiska inbromsningar. Filhållningsvarningen (vibrationer i ratten när man "glider över" en vägmarkering funkade suveränt, det känns som man körde på räfflade streck, om ni förstår. Mindre bra var att jag inte lyckade stänga av systemet. Möjligen finns det någon stans i menyerna.

Omgivningskameror var en ny bekantskap för mig. Banne mig om jag inte ska ha det på min nästa bil. Kameran i fronten fungerar precis som en normal backkamera och med en lång motorhuv var det välbehövligt. Lägger man i backen, så fixar bilen en översiktsbild av bilen och dess omgivningar - och den är riktigt bra! I bilden kan ni se hur den avbildar en hög med mexistenar till vänster och en snöhög till höger om bilen.

Inredningen är som väntat lyxig. Helt digital instrumentpanel i mitten. Ingen pekskärm - bravo! HUD naturligtvis. Läder på instrumentpanel och överallt i dörrarna.

Så är det då en "bra" bil? Tja, inte något för mig i alla fall. För stor och klumpig. Och för dyr för vad man får för pengarna. Men visst är det en oerhört kompetent vagn - den bekvämaste och tystaste bil jag kört. Med råge.

Uppdaterat: 2018-02-18 11:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Det går inte att redigera första inlägget i en tråd, så ursäkta bl.a. en felande parentes. En parentes är också att jag tyckte det var dåligt att bilden på bilen man ser "från ovan" är vit. Min var ju faktiskt svart;-)

Uppdaterat: 2018-02-18 11:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

360-kamera har vi inte heller ångrat en dag.
Frugan var skeptisk.
Sedan provkörde hon en och provparkerade och hade sig.
Sedan var det ingen diskussion längre.

Uppdaterat: 2018-02-18 19:04

Misstänker att jag skulle uppfatta bilen på samma sätt, kul att prova, men inget man suktar att äga.
Gillar det där med " ingen pekskärm"

Uppdaterat: 2018-02-19 00:42

Säkerligen en kanonbil, men i en sådan bil ska det vara en bensin V8:a. Betalar man över 1mkr för en bil så spelar väl förbrukningen inte någon roll?

Uppdaterat: 2018-02-19 14:26

Mycket pengar - mycket bil. Priset startar på drygt en miljon kr. Löjligt nog kostar rattvärme 2600 kr extra, det som är standard på koreanska bilar för 100.000 kr....
Men, med en uppgiven förbrukning på 0,49-0,54 så sparar man snart in de 2600 kr. ;-)

5,2 sek till 100km/h är bra siffra, de flesta har nog inte mer bråttom.

(seg BMW-hemsida förresten, inte mycket premium där)

Uppdaterat: 2018-02-19 15:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kan tycka att denna bil inte är riktigt värd pengarna. Skulle satsa på en 6-serie GT istället som i mångt och mycket är samma bil men med halvkombi-baklucka istället. Och ett betydligt lägre pris.

Uppdaterat: 2018-02-20 12:37

Japp , GT serien är snyggare.

Uppdaterat: 2018-02-20 12:41

Dom brukar ju ligga på ca 100kr/mil i värdeminskning om man ser på begagnatpriserna. Så en lätt begagnad 7-serie ger ganska mycket premiumbil för pengarna

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
hultarn skrev:

Mycket pengar - mycket bil. Priset startar på drygt en miljon kr. Löjligt nog kostar rattvärme 2600 kr extra, det som är standard på koreanska bilar för 100.000 kr....
Men, med en uppgiven förbrukning på 0,49-0,54 så sparar man snart in de 2600 kr. ;-)
5,2 sek till 100km/h är bra siffra, de flesta har nog inte mer bråttom.
(seg BMW-hemsida förresten, inte mycket premium där)

Det kändes definitivt inte som att accelerationen matchade några 0-100 på 5,2 sekunder. Jag har två bilar som ligger i den regionen och denna BMW kändes snabb - men inte så snabb. Speciellt inte väl uppe i fart. Möjligen att ljudkuliss och fjädring maskerade det hela, men jag tvekar.....

Uppdaterat: 2018-02-20 17:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Skodaägare skrev:

Kan tycka att denna bil inte är riktigt värd pengarna. Skulle satsa på en 6-serie GT istället som i mångt och mycket är samma bil men med halvkombi-baklucka istället. Och ett betydligt lägre pris.

Ja, det kan ju vara ett alternativ. Har dock inte testat den vagnen. Än;-)

Uppdaterat: 2018-02-20 17:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Känsla i acceleration är knepigt. Brorsan tyckte min M5:a kändes trött jämfört med hans egen Saab, men i verkligheten skilde det en hel del. Det bara kändes brutalt med turboknuff istället för harmoni.

Uppdaterat: 2018-02-20 18:07

0-100km/h på 5.0 sekunder enligt ett tyskt test från Autozeitung. Konkurrenten gjorde samma på 5.2 sek i samma test (S400).
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-26 14:38

Nu kan jag inte läsa siffrorna i testet, vad står det för förbrukning?

Uppdaterat: 2018-02-26 16:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

http://teknikensvarld.se/bose-enastaende-fjadring-blir-verklighet/

Uppdaterat: 2018-05-18 18:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html