Vi Bilägares forum

Bästa automat mm

Bästa automat mm

Köpråd av bil med automat
Hej!
Går i STORA funderingar inför mitt nästa bilköp!
Dom stora funderingarna jag vill ha svar på kring följande bilar jag väljer mellan är följande:
ÄRLIG bränsleförbrukning
ljudkomfort
problem
bästa automatlådan
DSG-låda Skoda Suberb/Octavia 170 hk är den helt att glömma? eller va det bara vissa årsmodeller den hade problem????

Bilarna med automat jag väljer mellan:
Ford Mondeo 2,2 tdci 200 hk och 2,0 ecoboost 203/240 hk 2011-2014
Mazda 6 2,2 D 175hk och 2,0 165hk och 192 hk 2013-2015
Toyota Avensis 2,0 177 hk
Honda Accord 2,2 DTEC 149hk och 2,4 201hk 2011-2013
Skoda Superb/Octavia 170hk (ej 4x4) och 200 tsi

Mvh Niklas

Uppdaterat: 2016-07-30 14:18

Kommentarer

Du kommer inte att hitta någon bil som har deklarerad "ärlig förbrukning" i dessa årsmodeller om du menar verklig förbrukning av en normal förare på vägen... Alla siffror om förbrukning är en labb-produkt.
DSG6 har fungerat bra, fanns lite problem i början men då mest mjukvara. Eftersom du tittar på Superb med starkare motor så sitter där DSG6.

Uppdaterat: 2016-07-30 15:48
*Robban

d va därför jag fråga efter förbrukning på denna sida.....

Uppdaterat: 2016-07-30 16:34

Det enda problemet med DSG 6 är att den vill rycka lite vid kö körning samt vid fickparkering. Vissa menar att det går att lösa genom att välja sport programmet på växellådan när man sitter i bilköer.

Uppdaterat: 2016-07-30 17:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

"Ärlig" förbrukning ? Om du menar tillverkarens deklarerade kontra verklig så är det nog som Robban säger. Men det väsentliga är väl i så fall den verkliga förbrukningen - även om också den kan variera oerhört beroende på förare och körmönster.

Uppdaterat: 2016-07-30 18:08
Minimats1 skrev:

Det enda problemet med DSG 6 är att den vill rycka lite vid kö körning samt vid fickparkering. Vissa menar att det går att lösa genom att välja sport programmet på växellådan när man sitter i bilköer.

Konstig att den rycker DSG6 men min vän har VW Caravelle 2.0 och är DSG6 är mjuk körning speciellt kökörning.
Jag har kört demo och hyrbil Audi A1, VW Polo och Golf har bara DSG7 är på läge D är det lite rycker kökörning och beter sig konstig när det normal hastighet som steg från 3 rycker 2-3 ggr till 4 an klart. Jag återvänder tillbaka bilhandlare med parkering var nära krocka framför andra bilar efter när jag bromsa först sen släpp upp försiktigt kom hastighet från 0 till ca 5 km/h på 1 sek. Det var inte bra för DSG!
Annan bilmärke med DCT, PowerShift dubbelkoppling och CVT har jag kört när jag bromsa först sen släpp upp försiktigt kom hastighet från 0 till ca 1-2 km/h på 1 sek.

Uppdaterat: 2016-07-30 19:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
njo415 skrev:

d va därför jag fråga efter förbrukning på denna sida.....

Det korta, enkla svaret är att alla bilar av ungefär samma storlek också drar ungefär lika mycket. Det går inte att trolla med energi.
De stora skillnaderna är bensin eller diesel och din körstil.

Uppdaterat: 2016-07-30 19:41
Minimats1 skrev:

Det enda problemet med DSG 6 är att den vill rycka lite vid kö körning samt vid fickparkering. Vissa menar att det går att lösa genom att välja sport programmet på växellådan när man sitter i bilköer.

"Ryckandet" är framförallt en vanesak. Man lär sig dosera lagom mycket med både broms och gas samt hur den reagerar när man släpper bromsen.
En DCT är mer lik en manuell låda än en konventionell automat. Den slirar inte på växlarna.

Uppdaterat: 2016-07-30 19:43

Personligen gillar jag Hondans utseende av de du räknar upp dock inte kombi.
Tror också Hondan ligger bra till för ett hyfsat problemfritt ägande.

Uppdaterat: 2016-07-30 20:22

Jag har provat alla de uppräknade bilarna utom Honda. Av dessa står Mondeo i en egen klass när det gäller komfort och utrustning för priset.
Men det är ju bara att provköra, alla har vi olika värderingar.

Uppdaterat: 2016-07-30 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller automatlådor så hoppas jag att vi slipper långa föreläsningar och inlägg där alla klagar på DSG utan att ens kört en bil med sådan växellåda.

Uppdaterat: 2016-07-30 20:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag kan jämföra dubbelkopplingslådan i Mondeo med momentomvandlarlådan från Aisin som sitter i 9-5 och V70 och det är ingen större skillnad körmässigt.
Inga otrevliga ryck eller andra obehagligheter, men den blir givetvis lite mer ekonomisk i tätort, utanför är det ingen större skillnad Aisin har ju lock-up på de högre växlarna.

Uppdaterat: 2016-07-30 20:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För "brut 33" går allt utom nån Lexus-modell "fetbort"...

Uppdaterat: 2016-07-31 09:03

Då du verkar startat dubbla trådar kopierar jag mitt svar från Köpråd hit

"Det känns som du först behöver ta en funderare och utifrån ditt körmönster bestämma om det är diesel eller bensin som gäller.

Kan av egen erfarenhet rekommendera Accord 2.4 Exe då jag kör en 2012 års modell. Det är en "enkel" 5-stegs automat so kanske inte helt hänger med modernare lösningar men den växlar väldigt mjukt och fördelen är att drivlinan (automat + K24 som motorn heter) är mycket välbeprövad och utprovad den är i princip skottsäker och problemfri så länge servicen sköts. Honda har sålt väldiga mängder av den framförallt i USA. En mycket trevlig bil med väldigt stor andel nöjda ägare.

Förbrukning jag får brukar vara strax över 0,7 på långfärd och knappt 0,85 vid blandad körning. Då brukar jag köra skyltad hastighet +10 km/h. Ljudnivån är bra, speciellt från 2012 då en lite facelift gjordes som bl.a. innefattade bättre ljudisolering. Några problem i egentlig mening existerar inte mig veterligt.

Den stora nackdelen är som nämnt bagageutrymmet som är minst i klassen."

Uppdaterat: 2016-07-31 11:49

Honda Accord har väl CVT numera?

Uppdaterat: 2016-07-31 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Honda Accord har väl CVT numera?

Det beror på hur man ser det. Accord-modellen är inte helt okomplicerad och olika bilar säljs med samma namn på olika marknader.

De senaste generationerna av Honda Accord som sålts i USA är en annan bil än våra Accorder. Det säljs en Honda Accord i USA nu med CVT men dess föregångare har alltså inte sålts i Europa.

"Vår" Europa-Honda Accord heter i USA Acura TSX. CL9 heter den som såldes 2004-2008 (där kombiversionen ser ut som en likbil) och CU2 heter modellen vi talar om i tråden som tillverkades 2009-2014. Den modellen är nerlagd och fick ingen efterföljare i Europa så det säljs därför inga Honda Accord här längre. Honda Europa har helt enkelt lämnat det segmentet, sorgligt för oss nöjda ägare.

Acura TSX (vår Accord) fick däremot en slags efterföljare i USA som heter Acura TLX. Den säljs med 2.4-liters fyran (K24) med en 8-växlad dubbelkopplingslåda och med en 3.5-liters sexa kopplad till en 9-växlad automat från ZF. Sexan finns även med AWD. En TLX skulle jag inte säga nej till men istället blir det till att vårda den bil jag har.

Uppdaterat: 2016-07-31 15:03
Pi skrev:

"Ärlig" förbrukning ? Om du menar tillverkarens deklarerade kontra verklig så är det nog som Robban säger. Men det väsentliga är väl i så fall den verkliga förbrukningen - även om också den kan variera oerhört beroende på förare och körmönster.

Med ärlig förbrukning menar jag den verkliga förbrukningen från ägare till nämda bil/bilar...litar ej på tillverkaren därför tar jag upp det här...

Uppdaterat: 2016-07-31 20:46

Ägaruppgifter - https://www.spritmonitor.de/

Uppdaterat: 2016-07-31 20:55