Allt om Opel

80 inlägg 0 nya
Allt om Opel

GM-Opel-Vauxhall-Fans - Youtube.
https://www.youtube.com/user/jjcallduck

Nice, Bra jobbat fina grejor,

crylen wrote:
Nice, Bra jobbat fina grejor,

Tack :-)

Ett forum för Opel/Vauxhall Insignia ägare.
Det är ett engelskspråkigt forum.
http://www.insignia-enthusiast.org

I morgon öppnar en ny bilhandlare i Karlstad som bara specialiserat på Opel försäljning, ovanligt i Sverige, tror det bara finns en sådan till i Sverige. Detta i Autowåx gamla lokaler på Våxnäs.

http://nwt.se/arbeteekonomi/2017/01/30/satsar-pa-en-opel-hall

När kommer nya Insignia till Sverige, N-iklas?

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Låter lite vågat Shogun med tanke på Opels marknadsandelar i Sverige så vi får väl se hur det går.

Önskar dem verkligen lycka till. Det bör ju gå utmärkt med tanke på den kvalitet Opel bilarna håller.

Hoppas det går bra. Friskt vågat..osv

Shogun wrote:
I morgon öppnar en ny bilhandlare i Karlstad som bara specialiserat på Opel försäljning, ovanligt i Sverige, tror det bara finns en sådan till i Sverige. Detta i Autowåx gamla lokaler på Våxnäs.
http://nwt.se/arbeteekonomi/2017/01/30/satsar-pa-en-opel-hall
När kommer nya Insignia till Sverige, N-iklas?

Tja tidpunkten har varierat något, när bilen visats i Genev, jag minns när Omega B kom 1994 så kom den till Sverige i Maj, det liknar upplägget nu med två Insignia 2017 fast helt olika bilar, precis som 94 med två helt olika Omega på samma årsmodell, jag tror att man vill få ut den så fort som möjligt så en hygglig gissning är senast i början av sommaren, jag tror inte det dröjer till hösten.

Det ser ut som man trycker in Astra OPC i Frankfurt också.

Jag har ägnat en månad åt en genomgång av de 20-25 intressantaste modellerna i jämförelse med Insignia, djupaste genomgången jag gjort sedan 1996, det ser lovande ut, jag tror den kommer att klara att upprepa Astras framgång.

Denna lite originella bild ger en glimt av lastutrymmet t.ex. 210 cm långt.

Opel hängde alltid med i försäljningstoppen förr, sedan hände något runt 2000 och man ramlade ur topp 10-listan.
Kanske nysatsningen på Astra, Insignia och kommande Corsa kan få upp folks ögon för det klassiska märket igen, jag tror det i alla fall.

Så här såg det ut förr...

Tio-i-topp 1975
1. Volvo 240: 55 958
2. Saab 99: 28 816
3. VW Passat: 16 255
4. Saab 95/96: 15 432
5. Mercedes 200-240: 11 670
6. Opel Rekord: 10 843
7. VW Golf: 10 828
8. Ford Taunus: 9 055
9. Ford Consul/Granada: 8 343
10. DAF 66: 7 075

Tio-i-topp 1985
1. Volvo 740/760: 36 899
2. Volvo 240: 23 508
3 Saab 900: 19 765
4. VW Golf/Jetta: 14 652
5. Opel Kadett: 11 490
6. Volvo 340/360: 10 728
7. Ford Sierra: 9 872
8. Ford Escort: 9 532
9. Audi 100: 7 551
10. Mazda 323: 6 584

Tio-i-topp 1995
1. Volvo 850: 24 514
2. Volvo 940/960: 19 351
3. Saab 9000: 9 537
4. Saab 900: 8 886
5. VW Golf: 7 906
6. Ford Escort: 7 458
7. Opel Astra: 6 500
8. Ford Mondeo: 5 466
9. Volvo 440/460/480: 5 086
10. Audi 80/A4: 4 280

För att återkomma till ovanstående om när Insignia kommer så gavs det besked nu att den börjar säljas i slutet av april, så maj-juni Sverige.
1957 var Opel Sveriges mest sålda bil och 1965 toppade man sin högsta siffra någonsin med 42 563 ex.
1989 sålde man nästan 30 000 bilar, när Vectra kom hösten 1988 sålde hela svenska tilldelningen för 1989 slut på tre veckor och det var 9 månaders väntetid på en 1990.

Nej, N-iklas du vet att det inte stämmer. Före 1940 var Chevrolet mest sålda bil i Sverige tätt följd av Ford, under 1950-talet var det VW tätt följd av Volvo.
Här finns en omfattande statistik över bilinnehav och kostnader från 1920-talet till mitten av 1950.
Ganska intressant med både bensinpriser och rep.kostnader.
http://www.ifn.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=8ac367d0-5e34-46fe-924f-b247ad2958b2&OwnerType=0&PropertyName=File1&FileName=1956+Bilägaren+och+bilen+-+webb.pdf&Attachment=True

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det har ju egentligen ingen betydelse hur stor Opel var, vi vet ju att de fört en alltmer tynande tillvaro från slutet av 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.
Anledningen kan man ju fundera på, personligen tror jag inte att det är bilarna i sig numera.
En del beror nog på den ökända rosten och det verkar hänga kvar i medvetandet trots att det sedan länge är åtgärdat.
En annan sak är återförsäljarna. För 10 år sedan när de såldes tillsammans med Saab var det ofta svalt intresse för Opel, men det märkliga är att samma företag för ett par år sedan var ungefär lika ointresserade, idag har de helt slutat med Opel.
Nu försöker de med Bl.a. Fiat, ett märke som var stort på 1950-talet, men som verkar ha minst lika svårt att komma tillbaka i Sverige.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Priset är ju inte oviktigt heller för nya Insignia, man funderar på om det blir konkurrens kraftigt. Var in idag på Opel i Karlstad, där säljer man ut nuvarande Insignia. Fullsmetad med utrustning,303000kr i halvkombi utförande. Tyvärr har ju bilen ett baksäte i storlek med en bil i Golfklass eller något mindre, man funderar på hur man lyckades med detta på en så stor bil utvändigt? Men snygg är den i halvkombi utförande i mina ögon i nuvarande version. Tack för infon N-iklas om när nya Insignia kommer.

Var även in på Toyota idag mfl, fick reda på att nya Avensis? kommer i slutet på året då i hybridversion, men man är inte ens säker att den kommer att heta Avensis längre, men en ersättare är det. Och en förmodad konkurrent till Insignia mfl konkurrenter i klassen.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Ja blir det en Avensis med ylande drivlina garnerad med fulfront så är frågan vad den skall kunna sätta emot nya Insignia? Komfort? Kanske? Kördynamik? Knappast. Design? Svårt att avgöra. Driftsäkerhet? Ja troligen.

MVH AL

https://www.youtube.com/watch?v=_CClINkWkaM

saabnisse wrote:
Nej, N-iklas du vet att det inte stämmer. Före 1940 var Chevrolet mest sålda bil i Sverige tätt följd av Ford, under 1950-talet var det VW tätt följd av Volvo.
Här finns en omfattande statistik över bilinnehav och kostnader från 1920-talet till mitten av 1950.
True

Dessa siffror säger inget om andra år än 35 och 54 och koncentrerar hel sitt material på dagarna 8-9 december 1954, det råkar var år då Opels försäljning inte var på topp, den ökar under 30-talet först 36-39 och 55-57, 1957 var Opel Sveriges mest sålda bil.

Jag råkar ha utförliga siffror för varje år från 1950-69, men jag ser nu när jag går igenom dem igen att jag tycks ha läst fel pga. en konstig skrivning i en tabell som jag nu förstår på ett nytt sätt, det är 5 år sedan jag tittade på det sist.

Tyvärr tycks det inte finnas något stöd för det, Opel är bland de tre-fyra mest sålda hela tiden och den mest sålda 1957 och sedan igen på fjärdeplatsen in på 70-talet .
Hur det ser ut 1936-39 då Opel ökar kraftigt i Sverige saknas siffror om.
så är det, inget annat.

.

Lägg till ny kommentar