Vi Bilägares forum

VW Touran/sharan/motsvarande - 2011 ->

VW Touran/sharan/motsvarande - 2011 ->

Hej!
Funderat på att skaffa Touran/sharan eller motsvarande bil från annan tillverkare...
Varför jag just funderar på dessa är då familjesituationen kräver detta.
Dessa bilar har 3 "separata" säten i rad 2 vilket är skönt / går åt just nu..

Har idag en Kia Ceed SW 2011 och familjen består av mig,fruga,+3barn (5år,1år,3mån)
5åringen sitter i en framåtvänd stol, 1år bakåtvänd, 3 mån babyskydd.

1Åringen har vi framsätet då ISOFIX som babyskyddet kräver endast finns bak.
Frugan klämmer in sig mellan bältesstol och babyskyddet bak, vilket är trångt. Har testat en superb som erbjuder gigantiskt benutrymme, men INTE bredden som skulle behövas.
Bagaget på Kian är för litet, behöver större då 1+3m sitter i en dubbelvagn som tar en heldel plats.

Frågorna just nu,
Vilken av Touran / sharan?
Har inte hunnit testa någon av dom. Men att en vuxen ska klämma ner sig i mellan 2 bilbarnstolar verkar ju absolut inte vara några problem, snarare lyxen!

DSG/Manuell?
Vad jag förstått av allt googlande bör jag avstå 150hk 1,4 TSI DSG7 + 105 TDI DSG7, just för att denna har torrlameller? MEN har inte detta åtgärdats på senare årsmodeller då problemet framkom redan 2011?

140TDI DSG6 ska väl vara problemfri? OM oljan i lådan bytts var 6000mil?

Hur många mil bör en bil ha gått när man skaffar den både för att slippa den mest drastiska värdeminskningen + hållbarhet, vill räkna att på att behålla bilen i 5-7år samt 1500mil/år kommer jag åka.

140TDI manuell är väl egentligen den det lutar mest åt då den verkar bistå med minst problem, trotts att dsg6 verkar OK verkar manuell bättre. Samt att 140 TDI är bäst ekonomiskt.

Hoppas ni har någon info och något bra att komma med Smile

Uppdaterat: 2017-08-10 21:51

Kommentarer