Vi Bilägares forum

VW Passat, Peugot 508 eller Hyundai ix35 (ca 2011-2012)

VW Passat, Peugot 508 eller Hyundai ix35 (ca 2011-2012)

Svårt det här med bilar.

Funderar ju nu på en Passat, en Peugot 508 eller en Hyundai ix35. Årsmodellerna jag tittar på ligger runt 2011-2012 och bilar som gått ca 4000-7000 mil. Är det någon av dom som man bör undvika eller någon av dom som är ett bättre köp än de andra?

Tacksam för input!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:14

Kommentarer

Tack för ditt svar silvergranen! Varför anser du 508?

Uppdaterat: 2015-01-31 12:56

Snyggare högre driftsäkerhet än tex passat

Uppdaterat: 2015-01-31 12:57

Hyundai ix35 är ju rätt annorlunda än de övriga. Det är ju en halvkombi med hög markfrigång, och som har fått pisk i tester för dålig komfort och hög ljudnivå. Genom att den är högre byggd och har högre markfrigång så drar den även en hel del bränsle. Den avrundade karossen kan göra det svårt i stadsmiljöer med parkering eller så. Den skulle inte vara mitt val.

Peugeot 508 är en utmärkt bil, med hög komfort, hög driftsäkerhet och en särskild känsla. Väldigt rymlig och bekväm, och minsta dieseln är väldigt snål på dropparna. Det är en stilenlig och modest design. Jag föredrar helt klart Peugeot framför Volkswagen. Volkswagen finns ju i var och vartannat gathörn, och varför ska man ha samma bil som alla andra har? En Peugeot ger väldigt mycket för pengarna, och är tyvärr underskattad på marknaden men det gör att priserna är låga. En bra bil som fungerar bra i vardagen och som blir skönare ju längre resan är.

Men titta även gärna på Peugeot 5008, då får du en väldigt rymlig, flexibel och bekväm bil med hög lastbarhet - mer praktisk än 508 och Passat. Den skulle vara mitt val. Bra sikt, utmärkta framstolar, låg ljudnivå.

Uppdaterat: 2015-01-31 13:03

C5 är också värd att titta p¨å !

Uppdaterat: 2015-01-31 13:13

Passaten har ju hängt med en del och tror det även gäller 508, så båda modellerna känns ju som rätt beprövade kort.
Du nämner inte krav på motor, bränsle eller växellåda, det gör det lättare att välja då varje modell har sina för respektive nackdelar beroende på kombinationer.

Uppdaterat: 2015-01-31 15:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Utan att gå in på drivlinor så finns det fyndlägen på Passat just nu. Många byter mot nya modellen och priset har rasat. Själv fick jag 120 tkr för en 2012 som gått 5000mil, nästan fullutrustad. Det var iof en gasbil, men det gick riktigt bra och snålt. Ett tips är att i så fall leta efter en med bensinvärmare, dragpaket och manuell.

Uppdaterat: 2015-01-31 15:48

Jag skulle nog tänka mig för när det gäller gaspassat. Kan bli stora problem !

Uppdaterat: 2015-01-31 15:52

Passaten utan tvekan.IX35 är inte jämförbar i komfort och säkerhet, IX35 får "poor" på det viktiga front overlap testet.iihs.org
Peugeot?Fin bil,men.

Uppdaterat: 2015-01-31 15:54

120 000, det lät som en riktigt bra deal faktiskt.
Trasten - Du verkar ha bra koll på gas osv och om jag inte missminner mig jobbar på VW verkstad.
Är det gasflaskorna du tänker på eller är det något annat?

Uppdaterat: 2015-01-31 15:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Flaskorna byttes på garantin innan den byttes.
Det är ändå mycket pengar att fixa ngn gasregulator för, med tanke på priset för bilen. Fynd finns.

Uppdaterat: 2015-01-31 16:06

Tror just gasbilarna är lite kalla just nu då bensinpriset störtdykt. Men det lär inte vara förevigt.
Peugeot 508 är väl en av de tråkigare peggorna som gjorts tycker jag, men då syftar jag bara på uteseendet och inte hur den är att köra.
Det är ju också intressant att testa olika bilar inom detta segmentet som har några år och mil på nacken, man får ju direkt en känsla för hur väl en bil åldras.

Uppdaterat: 2015-01-31 16:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Många gas-Passat har haft problem, särskilt med DSG-lådan. Men gasbilar i sig är inte färdigutvecklade. Det är problem med regulatorer, ventiler och tankar. Jag känner en som jobbar på VAG-verkstad och servar framförallt bilar som ägas av företag, kommun och landsting. Han rekommenderar inte gas för det är mycket problem med de bilarna. VW Caddy med gas är den som har minst problem, men den har ändå problem. Och jag känner en som kör taxi och som har en Touran gasbil, han har fått byta toppblocket två gånger innan 14 000 mil. Nu gick det på den särskilda försäkring som taxibilar har, men för en privatperson hade liknande varit helt orimligt.

Uppdaterat: 2015-01-31 16:16

Det är nog mer problemen med topplocken jag tänker på. Det är problem med misständningar i gasdrift på grund av topplocken! Börjar det hacka är risken stor för topplocksbyte!

Uppdaterat: 2015-01-31 16:17

Jag är inne på min andra gas-Passat med DSG-låda och det enda problem jag haft är en sprucken framruta efter totalt 7000mil. Gasventilproblemen var på de första årsmodellerna av Passat, det lär vara andra ventiler nu.

@Reverend Benny: Gaspriset har sjunkit i samma omfattning som bensinpriset och man åker fortfarande billigare på gas.

Uppdaterat: 2015-01-31 19:12

Hemma kostar bensinen 12:15 och gasen 15:20, hur kan det bli billigare att köra på gas? drar bilen jämförelsevis mindre gas per mil än bensin?

Uppdaterat: 2015-01-31 19:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Aktuellt gaspris är idag 10:75 i snitt, med lägsta pris 9:10, omräknat till bensinpris enligt " gasbil.se"

Uppdaterat: 2015-01-31 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då har vi högst pris i Hässleholm , där kostar det fortfarande över 15:-

Uppdaterat: 2015-01-31 20:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej Hacken, där kostar det 15:05/m3 vilket motsvarar ett bensinpris på 10:03/liter.

Uppdaterat: 2015-01-31 20:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gas är just nu och förmodligen under lång tid, det billigaste och mest miljövänliga drivmedel vi har, även om det handlar om fossil naturgas.

Uppdaterat: 2015-01-31 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Hackenbush: Gaspriset är numer per kg och ett kilo gas motsvarar grovt 1,4 liter bensin.

Uppdaterat: 2015-02-01 16:01

Tack för alla svar! Har provkört alla bilarna nu. Ja 120 för passat 2012 5000 mil låter onekligen bra. Nästan lite för bra? =)

Gillade verkligen Peugot 508 men strök den då jag i min okunskap inte förstod att den bara fanns som diesel vilket jag inte vill ha.

IX35 har jag också strukit. Ganska trevlig bil men den står sig inte mot passaten känner jag och jag har inte behov av en suv egentligen.

Passaten känns helt ok och den verkar ha bra ekonomi! Efter att ha läst en del är jag inte så intresserad av automatlådan (även om det mest verkar vara taxibilar som haft problem). Så när det gäller passaten är det manuell med gas jag är intresserad av. Passaten är dock lite tråkig på insida (de flesta åt åtminstone) oftast helt svart och man ser liksom nästan inget av utsidan av bilen när man sitter i den vilket gör att man inte känner vad det är man kör, det är åtminstone min känsla, att man kör runt i en svart inredning utan utsida.

Det har även dykt upp en bubblare. Mercedes C180 bensin (2011). Provkört och gillar den verkligen! Någon som har åsikter om den och hur den står sig jämfört med passaten?

Uppdaterat: 2015-02-15 21:43
nkl skrev:

Tack för alla svar!
Gillade verkligen Peugot 508 men strök den då jag i min okunskap inte förstod att den bara fanns som diesel....

??
508 finns ju med flera bensinare?
Här med endast 3200 mil:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Peugeot_508_1_6_vti_Active_MCP_57087862.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2015-02-17 16:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

har presis byttit in min 508 som jeg kjøpte 2012.. Bilen har vart helt underbar de åren.. Vart en ny Peugeot nu. Innan jag kjøpte 508 hadde jeg en ny 2010 modell av passat.. Hadde den i 2 år.. Aldri haft en sämre bil. Gav opp den efter 4000mil och 2 år.

Uppdaterat: 2015-02-17 22:23

Fast du gav väl upp Peggan också efter ungefär lika lång tid som Passaten, osloswede.

Uppdaterat: 2015-02-18 06:17

Ja men det var før en ny pegga Pi..Bytter bil ca var 3år

Uppdaterat: 2015-02-18 07:08

hultarn. Jaha, där ser man. Jag måste ha missförstått säljaren å det grövsta när det gäller 508:an eller så hade han bara dieslar och ville bli av med en för jag tolkade det som att det inte fanns bensin alls. =)

Uppdaterat: 2015-02-18 20:55

nkl - tror inte du missuppfattat säljaren för kollar man på Peugeots hemsida så finns det bara diesel-motorer till 508:an om du vill köpa en ny sådan idag,

Uppdaterat: 2015-02-18 21:50
osloswede skrev:

Ja men det var før en ny pegga Pi..Bytter bil ca var 3år

Har du köpt en ny Peugeot? vad blev det för modell denna gång och vad är det för utrustning? blev lite nyfiken.

Uppdaterat: 2015-02-18 21:56
Pär
Pi skrev:

nkl - tror inte du missuppfattat säljaren för kollar man på Peugeots hemsida så finns det bara diesel-motorer till 508:an om du vill köpa en ny sådan idag,

Går inte att köpa en ny 508 i Sverige idag, det enda du kan köpa är en gammal modell som inte har gått något...

Uppdaterat: 2015-02-18 21:58
Pär

Vart en 308Sw 1,2 130 hk allure . Bara haft den 1 vecka men veldigt nøyd. Nu har ju Norge sjuka prise på motor så bilar med stora motorer er grymt dyra..

Uppdaterat: 2015-02-18 21:59
osloswede skrev:

Vart en 308Sw 1,2 130 hk allure . Bara haft den 1 vecka men veldigt nøyd. Nu har ju Norge sjuka prise på motor så bilar med stora motorer er grymt dyra..

Grattis till en väldigt snygg bil. Vad blev det för färg och någon extra utrustning?

Uppdaterat: 2015-02-18 22:03
Pär

vart en gråalu mettalic. massaje i säterne.gps.delskinn med alcantara.glastak.

Uppdaterat: 2015-02-18 22:13
osloswede skrev:

vart en gråalu mettalic. massaje i säterne.gps.delskinn med alcantara.glastak.

Trevligt, hoppas du kommer bli lika nöjd med denna bil som du var med 508:an :-)

Uppdaterat: 2015-02-18 22:18
Pär

Tack pär.. Rapport kommer om 3 år :-).

Uppdaterat: 2015-02-18 22:25
Peugeote-Pär skrev:

Går inte att köpa en ny 508 i Sverige idag, det enda du kan köpa är en gammal modell som inte har gått något...

Nåja - i folkmun så är nog en utgående modell ändå en ny bil om ingen annan ägt den före och utgår resonemanget dessutom ifrån vad som Peugeot själva annonserar som nya bilar så vill jag nog också kalla det en ny bil - om än inte en faceliftad modell som ännu inte börjat säljas i Sverige.

Uppdaterat: 2015-02-19 06:13
Peugeote-Pär skrev:

Pi wrote:nkl - tror inte du missuppfattat säljaren för kollar man på Peugeots hemsida så finns det bara diesel-motorer till 508:an om du vill köpa en ny sådan idag,
Går inte att köpa en ny 508 i Sverige idag, det enda du kan köpa är en gammal modell som inte har gått något...

Ja, det stämmer. Just nu finns det inga nya 508 bensin kvar att köpa. Tydligen inväntar man faceliften.
Ännu ett bra sätt att minska försäljningen....

Hade ju annars varit smart att skaka fram tillräckligt med bensinare.

Uppdaterat: 2015-02-19 10:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Är så sjukt irriterad på Peugeot Sverige som är så otroligt idiotiska och okunniga som inte har börjat säja nya faceliften av 508:an än, dom borde fan sparka hela bunten och börja bygga upp företaget i Sverige på nytt...

Uppdaterat: 2015-02-19 12:22
Pär

jøss nye 508 har var til salu et tag i Norge..

Uppdaterat: 2015-02-19 15:36

Peugeote-Pär: Ja det är helmärkligt, var faktiskt inne på Peugeot i december för att höra med dem när säljstart för den nya modellen skulle ske, fick som svar i början av februari då. Skulle faktiskt kunna tänka mig att byta till en facelift, men eftersom det verkar dra ut på tiden så fick det bli en helt annan bil istället :)

Uppdaterat: 2015-02-19 17:37

Sverige är ända landet i Europa som inte säjer nya faceliften än... SKANDAL att gräva ner märket på detta sätt!!

Uppdaterat: 2015-02-19 20:28
Pär

Bilarna kostar ungefär lika mycket men det handlar om vilken bil som man föredrar. Ix35 är ju en helt annan biltyp men mellan Passaten och 508:an så hade nog min hjärna valt Passaten medan hjärtat hade valt 508:an.
Det är min uppfattning om att Passaten nog är den bättre bilen som "spökar" för om man betänker allt som skrivs om Vw nu för tiden så är det tveksamt om de fortfarande håller en lika bra kvalitet som tidigare.
Ser ju nu att man utan problem kan få en Passat kombi -12 med en medelstark dieselmotor som har rullat under 10.000 mil för ca 120.000kr.
Det är faktiskt hyfsat svårt att hitta en liknande 508:a för sådana pengar och Passaten finns i åtskilliga versioner så det kanske är lättare att hitta någon som passar där.
Dessa låga priser tycker jag skvallrar om något helt annat än just bra driftskvalitet men som jag brukar att säga om begagnade bilar så finns det ingen garanti för att en bil fungerar bättre eller sämre än en annan och ofta är det ju prisbilden som avgör. ( hur dyr bilen blir på sikt vet ju ingen )
Prova bilarna lite mer noggrant och se om den ena eller den andra har någon specifik egenskap som du uppskattar lite extra.

Uppdaterat: 2015-02-20 09:47

Vill minnas att ägarundersökingen i AMS tydde på att 508 var mindre krångelbenägen än både Passat och V70, så kvalitetsmässigt borde det inte vara någon större fara.

Jag skulle ju förstås kika även på C5, den gashydrauliska fjädringen är klart beroendeframkallande!

Uppdaterat: 2015-02-20 10:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skulle välja Golf 7 eller Peugeot 308 i stället för dom är betydligt bättre bilar att köra, speciellt fjärdingen i nya 308 är bra mycket bättre beträffande komfort, 508 är med allt för stram fjädring och Passat ännu några snäpp "hemskare".

EDIT: Sorry! Du kollade på begagnade...

Uppdaterat: 2015-02-21 18:37