Volvo V60 D6 laddhybrid ska inhandlas

20 inlägg 0 nya
Volvo V60 D6 laddhybrid ska inhandlas

Nu har vi bestämt oss för att köpa en bättre begagnad Volvo V60 D6 laddhybrid i 300 000 - 350 000 kr klassen som rullat max 5000 mil. Efter att ha hyrt en sådan en helg är vi helt ”sålda” på att köpa en. V60 D6 är en otroligt bekväm och enormt körglad minilastare Volvo. Accelerationen är helt otrolig 0-100 km/h går på under 6 sekunder och omkörningarna går verkligen säkert och väldigt mjukt trots att den väger ca 2 ton. Motorn växlar verkligen silkeslent mellan diesel och elmotorn. Men det jag undrar över är viken kvalitet och livslängd batterierna har och finns det kända barnsjukdomar på Volvon? Seriösa och välgrundade åsikter / erfarenheter mottages tacksamt. Vi siktar på att göra ett köp så snart som möjligt, helst inom en a’ två veckor.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Hör med Volvo Dashcam. Den människan kör en jedra massa mil och har just nu en V60 T5 TE.
https://www.youtube.com/user/volvodashcam

300-350 tusen låter otroligt mycket för en "gammal" bil även om den går att ladda.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

Pinjong:
Marknaden / prisbilden för begagnade Volvo V60 D6 hybrid ser sådan ut att de kostar mellan 300 000 kr till 350 000 kr om den har rullat runt 6000 mil och är ca 3 år gammal dvs årsmodell 2015 till 2016. Volvos bilar är väl attraktiva och har därför ett högre andra och tredjehandsvärde än andra bilmärken något som jag har igen då den ska säljas om några år. Nedan finns några intressanta bilar som vi ska / har tittat på.

https://www.blocket.se/pitea/Volvo_V60_D6_AWD_Plug_In_hybrid_Summum_BE_79010489.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V60_D6_AWD_Plug_In_hybrid_Summum_BE__dr_79497408.htm?ca=11&w=3&last=1

https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V60_D6_AUT_AWD_Summum_Hybrid_220_HK_79902111.htm?ca=11&w=3

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

pinjong wrote:
300-350 tusen låter otroligt mycket för en "gammal" bil även om den går att ladda.

Smaken är olika men jag håller med. Nya V60 T5 med liknande prestanda ligger under 350 med värmare och senaste säkerhetsutrustningen. Gamla V60 har hängt med några år, säkert en bra bil, men en fråga man kanske ska ställa sig är hur den framtida köparen ser på affären när man ska byta. Tekniken inom hybridsegmentet går fort idag, batteribyte kan tänkas kosta pengar, och sedan en nästan 10 år gammal modell ovanpå det...för 300.000+.

All respekt för modellvalet men jag hade nog tagit mig en funderare.

Jag har kört V60 TE flertalet gånger som hyrbil och poolbil. Det är klart beroendeframkallande att köra på el plus att man har kraften direkt när det behövs. Glöm inte att kolla efter D5 TE med, ingen "större" skillnad i motorkraft. Dieseln är lite rå ibland kan jag tycka, i och med att det är en pre-VEA.
Jag kan inte säga att jag hör mycket om att det skulle vara problem specifik med Volvos hybriddrivlina, kanske en koll i Volvo-forumen och diverse Facebook-grupper, ex. "Hybrid- och Elbilar i Sverige" kan ge ett bättre svar.
Angående batteriets status ska du kunna få ett svar från Volvo-handlaren innan du köper. Man kan utläsa ett sk. state of health (SoH) för batteriet, procenttal på dess kvarvarande kapacitet genom OBD-koder (förmodligen krypterat).
Lycka till, det är säkerligen ett bra köp för din situation! :-)

Power to the people

Ja stoor nu kör du ju lite per år men 300 tusen för en beg bil utan fabriksgatanti och mil på mätare på 6-8000 mil.
Och i slutänden en trång och ingen märkvärdig diesel V60 med lite extra utrustning och batteri.

Inte för jag provat men jag har kört en del v60 diesel men inte får jag något ha begär och inte med den prislappen.

Ärligt så är jag skeptisk men har man fastnat för nåt så är det så och säger jag lycka till.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

En laddhybrid är något helt väsensskilt mot den vanliga så det kan du inte jämföra.

300.000kr i värdeminskning på 3 år. Jag har svårt att se hur ekonomikalkylen går ihop, visserligen pratar vi tredjehandspris när den sedan ska säljas. Ska man åka längre än 3,5mil så blir det betydligt dyrare än en vanlig D4 då bilen släpar på 2,1 ton. Man får nog ha nån form av miljöincitament istället för ekonomiskt intresse för att få ihop kalkylen.
http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6

Tack för tipsen / idéerna ”so far”! Jag talade med Bilias Volvohandlare som sa att batterierna har garanti till 8 år och 16 000 mil. Jag testade faktiskt en V60 D5 TE (Twin Engine) idag och visst är den också fin att köra även om effektskillnaden till D6 absolut märks av så trots allt blir det nog en D6:a. Det som är märkligt är att det går att Polestaruppgradera D5:an till en D6:a i Norge och få ca 60 extra hästkrafter men inte här i Sverige... När jag läser om V60 D5 / D6 TE på nätet verkar de allra flesta vara nöjda eller mycket tillfreds men sina bilar. Vissa kör Volvon under långt 0,2 liter diesel per mil medan andra skippar att ladda sin bil och då drar den drygt 0,5 liter per mil men i vårt fall ska frun ladda den varje natt och bara köra den på el i största möjliga mån till och från nya arbetetsplatsen strax utanför Järfälla.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Lycka till stoor och det blir kul att höra fortsättningen.
Och det blir ju som att byta till en ferarri/ lyx MB mot diesel toyotan.

En fråga föresten. Tar batteriet något av ordinarie last utrymme?

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

I V60 stjäl batteripaketet ca 5-6 cm (över lasttröskeln). Inte optimalt, men det finns plats för golfklubbor om någon undrar.

Power to the people

Tack mso!
Visst blir det ett stort tekniskt fall framåt då vi köper en laddhybrid Volvo som mestadels kommer att köras av frugan samtidigt som Toyota dieseln också fortsatt blir en del i bilfamiljen. Batteripacket i bakluckan stjäl helt riktigt ca 5 cm i det redan begränsade skuffen. Trots det räcker utrymmet i skuffen till för att härbärgera två stycken labradorer och en mindre säck Frolic till det. Det jag ännu inte har undersökt är om en hybridbil med en extra elmotor blir dyrare att serva och i så fall hur mycket dyrare?

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Två labradorer! Det blir nog lågt i tak eftersom redan grundutförandet av V60 har ganska låg takhöjd i skuffen... Har du provat så dom verkligen får plats?

Finns det verkligen en bur som rymmer 2 labradorer i en V60's bagage? Eller hur annars ser man till att dom är kopplade där bak?
"Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

Oj, ja det gäller att pröva första med två så stora hundar!
Får jag föreslå Stor att även kolla in e-Golf? Gott om plats kvar i bagaget på den trots ren eldrift.
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_golf_e_golf_115hk/78080088

Power to the people

Eller Grosser, varför inte Passat kombi?
Känns betydligt modernare än V60 och har ett bagage som heter duga:-)
https://www.blocket.se/halland/Volkswagen_Passat_GTE_Hybrid_Navi_Varmare_Dra_79874547.htm?ca=15&w=3#vi-carousel

Det är helt riktigt att takhöjden är begränsad men labbarna lägger sig alltid så snart de hoppat in i skuffen oavsett takhöjden. En kombibur finns nog inte ens att köpa. VW E Golf är säkert en jättebra bil men vi har mer eller mindre bestämt oss för en V60 D6:a då en bekant i Norrland köpte en sådan för rätt länge sedan och lovordar sin hybrid V60 trots att hon kör väldigt långt och ofta på riktigt dåliga Norrlandsvägar och ofta i ett riktigt kärvt vinterklimat. Hon bor strax utanför Östersund i Jämtland.

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Handla om känslan är rätt, prestandan är klart lockande.

Bagaget är ju enormt i jämförelse med golvutrymmet på en Ford Transit där kompisens labbe ligger hela dagarna, hon klagar inte, tvärs om, hon blir sur om hon inte får åka med.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.