Vi Bilägares forum

Volvo S80 ca årsmodell 2004 - 2006

Volvo S80 ca årsmodell 2004 - 2006

Tjenare alla bilvänner!

Jag är på G att köpa en "ny begagnad" bil och har funderat lite på Volvo. Främst S80 eftersom är det en sak jag börjat värdesätta mer och mer så är det säkerheten för oss som sitter i bilen. Dvs störst chans att överleva eller störst chans att inte ådraga sig allvarligare skador. Och då är jag av den åsikten att ju större och tyngre bilen är ju mindre sannolikhet är det att bli allvarligt skadad eller dö vid ratten. Samt att man sitter som en kung i bilen och inte får ryggproblem efter några mil.

Övriga krav, eller ska jag kalla det önskemål, är att bilen står pall mot rost. Den rostfria bilen finns ju inte trots att vissa biltillverkare lurar på sina köpare att de får 30 års rostskyddsgaranti.
Samt att bilen drabbas så lite som möjligt av fel. Den felfria bilen finns ju inte som rullar 10... 15... eller 20 år utan att fel uppstår utan bara klarar sig med vanlig "service". Men som sagt, så bra funktionalitet som möjligt.

Skatten vet jag är hyfsat hög men den kan jag tv acceptera. Men jag upptäckt att någon enstaka bil som är ute till försäljning har betydligt lägre vägskatt dvs bara 1/3 av ordinarie bil - ungefär under en tusenlapp mot ordinarie ca 3.000 kronor. Miljöbil... eller vad ska man kalla dessa lågpris-vägskattsbiler - alkoholbilar? Nu snackar jag alltså om Volvo S60 och S80 från mitten av förra årtiondet.

Är bara intresserad av bensinare. Helst automat. Försäkringen kommer säkert att bli låg eftersom jag är 60 bast fyllda och bor på landet och kör bara ca 500 - 1000 mil per år.

Har tidigare kört SAAB i många många år på grund av att jag anser att bilen är rolig att köra. Har även haft MB, BMW och Audi men har alltid tyckt att verkstadskostnaderna har varit för höga. Även några Opel, Ford och VW med blandad bilägarupplevelse. Samt ett gäng japanska bilar... främst Toyota som jag rent kvalitetsmässigt har varit mycket nöjd med förutom rostskyddet som inte varit vatten värt. :-(

Är främst ute efter en S80 lågmilare. Prisidé mellan 30K - 60K kronor. Helst en ägare såklart. Så min fråga är - ett detta ett vettigt köp? Med lågmilare syftar jag på en bil som rullat under 18K mil.

Vilka är vanliga fel som uppstår på S80 i dessa prisklasser och dessa årgångar? Elektronikfel är väl sådant som alla är rädda för i dag nådens år 2019.

Ha en bra helg... släpp bilarna fria... snart är det vår. :-)

Uppdaterat: 2019-02-15 18:33
Musiksida för BEATLES-samlaren: http://beatles-rare-bootlegs.fanclub.rocks

Kommentarer

De första årsmodellerna av S80 hade en hel del fel, det var en lång inkörningstid innan de blev ok.
Bl.a. hjullagren var riktigt usla och fick bytas ofta, tre ggr innan 10000 mil var inte ovanligt.
Men från -04 har jag hört att de ska vara helt normala utan några speciella fel.
Man ska kolla att automaten har fått oljan bytt ordentligt om bilen gått mer än 8000 mil, det är något som Volvo slarvar med, ok det gör inte så mycket om den gått lite längre men den växlar sämre.
Men helt riktigt ska du försöka hitta en bil som är miljöbilsregistrerad, den har säkert gått med bensin hela tiden, men helt riktigt är den betydligt billigare i skatt.
Lycka till!
Som ett alternativ kan jag föreslå en Saab 9-5 NG, visserligen lite dyrare, men den är faktiskt trevligare och känns modernare och du hade ju kört Saab tidigare.

Uppdaterat: 2019-02-15 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

2008 är ju rejält mycket snyggare!

Uppdaterat: 2019-02-15 20:32
junkers skrev:

2008 är ju rejält mycket snyggare!

Inte minst så skiljer det en del i säkerhet också, som ts efterfrågade. Gamla S80 var lite av en medelmåtta när den testades 2000 av euroncap. 4 stjärnor. Går man fram till 2010 så har mängder med bilmodeller 5 stjärnor, så utbudet ökar markant genom att välja en modernare bil.

Uppdaterat: 2019-02-15 21:44

9-5 sedan av första gen. är ännu snyggare, men det är svårare att få tag på en bra, det var ju bara ca 20% som var sedan av de tillverkade.

Uppdaterat: 2019-02-16 12:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vet inte hur det var med S80, men på S60 skedde en uppdatering av chassit både 2005 och 2006 som gjorde mycket för körkänslan. Innan dess var dom lite ovilliga att svänga... Är väl troligt att S80 fick samma förändring.

Är man ute efter komfort och bra rostskydd så är 1a generationen S80 att föredra framför den som kom 2008, då stolarna blev hårdare och rostskyddet något sämre. Men säkerheten blev istället högre på gen 2...

Att se upp med på den raka bensinfemman är att den inte har oljeläckage mellan motor och växellåda, som jag har för mig kostade rätt mycket att åtgärda... I övrigt var det en hållbar och trevlig motor.

Uppdaterat: 2019-02-16 15:11

Oljeläckaget mellan motor och växellåda berodde på vevaxeltätningen, men det var vanligt på de första modellerna av 850 som kom 1992 och det var en dyr reparation, men man gjorde en omkonstruktion som löste problemen, senare modeller och på V70 var det sällsynt, däremot finns oljeläckage på andra ställen.
Att det skulle finnas på S80 har jag inte hört.
Motorn är hållbar, men törstig.

Uppdaterat: 2019-02-16 17:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre