Vi Bilägares forum

Volvo 850 Glt

Volvo 850 Glt

Jag är / har blivit intresserad av att köpa den första årsmodellen av Volvo 850 GLT med automatlåda -92. Det påstås att den kommer att bli ett eftertraktat samlarobjekt inom 5 - 10 år men som kan köpas till rimliga pengar idag. Finns det något man ska tänka på med dem. Ska man byta olja i automatlådan etc. Den har rullat ca 25 000 mil är rostfri och går riktigt fint.

Uppdaterat: 2016-10-22 22:14

Kommentarer

Nej undvik de första årsmodellerna av 850! Man hade problem med vevaxeltätningen som orsakade kopplingshaveri, men det rör naturligtvis inte automater.
Att de här årsmodellerna skulle bli samlarobjekt tror jag inte på de passar bäst på skroten. Välj en nyare, inte äldre än -95, då hade man åtgärdat de flesta barnsjukdomarna.
Men det är klart, hittar du en -92 som är nästan gratis och du är duktig på att skruva och tycker om det så kan du slå till.
Automaten behöver du egentligen inte vara rädd för, men den behöver ha fått oljebyte och det är inte Volvos starka sida , de rekommenderade inte oljebyte i växellådan och det är inte kul.

Uppdaterat: 2016-10-22 23:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En årsmodell -94B till -97 känns ju klart attraktivare än de tidiga modellerna av 854.

Uppdaterat: 2016-10-22 23:53
Power to the people

Vevaxeltätningen är troligtvis redan bytt, den brukade ge upp vid 10.000 mil, har bilen gått 25" och det inte dräller olja under motorn är det nog inget att oroa sig för.
Villka årsmodeller är värdefullast på gamla grejer, jo dom tidigaste eller den mest utrustade, En GLT -92 är både och.
Ingen trodde 240 skulle bli eftertraktad som äldre.

Uppdaterat: 2016-10-23 09:51
c k skrev:

Finns det några knep att förhindra fel på vevaxeltätningen mm? I regel är det väl den första årsmodellen som blir mest attraktiv som "samlarobjekt" oavsett objekt. Märker man om tätningen är dålig? Oljeläckage?

Även om tätningen är bytt är det ingen garanti för att den inte läcker. Men är man så tänd på den här så köp den, men betala inte för mycket för den.
Personligen kan jag inte förstå hur första årsmodellen av en ny bil kan bli ett samlarobjekt, det brukar vara en skitbil och det stämmer bra på den här.
Det var samma sak med första Saab 99an, felkonstruerad svårjobbad motor med mycket fel bl.a, inte fan har den blivit samlarobjekt som väl är.
Möjligen stillastående museiföremål.

Uppdaterat: 2016-10-23 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är riktigt ck, men det var inga helt nya konstruktioner som 99 var för Saab 1967 eller 850 för Volvo 1992!
Men är den ok så köp den, men betala inga fantasisummor om det är en bil du tänker bruka.

Uppdaterat: 2016-10-23 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Själv tycker jag att de första 850 GLT var snyggast, blev sämre av faceliften. Enligt den här artikeln gick de första dessutom bäst:

http://www.vibilagare.se/reportage/volvo-850-siktade-mot-stjarnorna

Uppdaterat: 2016-10-23 10:24

Systertidningen Klassiker gjorde ett fint reportage om 850 för nåt år sen.

Uppdaterat: 2016-10-23 13:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?