Vi Bilägares forum

Vinterdäck - vilka ska jag välja?

Vinterdäck - vilka ska jag välja?

Hej alla!
Jag tog körkort för 3 år sedan vid drygt 50 års ålder. En helt ny spännande värld har öppnat sig i och med detta. Efter mycket provkörning föll valet till slut på en ny Kia Rio med automatlåda. Hade egentligen hellre velat ha den där snygga Audi för sådär ½ miljon, som jag provkörde, men vem vill inte det?

Vinterdäck måste man såklart ha och därför köpte jag ViBilägares test av vinterdäck. Tyvärr blev jag inte så mycket klokare av detta, vilket väl beror på min okunskap. Jag vet inte om jag kör på vått eller snöigt eller isigt underlag. Vad jag vet är att jag kör till och från bostaden till arbetet och båda finns i Göteborg.
Så nu är min fråga till er - vad ska jag välja för vinterdäck? Vill ha bästa möjliga. Priset är inte väsentligt, men vill såklart inte betala överpris.
Tacksam för goda råd och tips!
Hälsningar
Anette

Uppdaterat: 2016-10-08 18:42

Kommentarer

Hej Anette,

Tror du kan klara dig utan dubbar och då får du både lägre förbrukning och mindre buller.

Köp nån av dom bästa märkena i testet, säkrast är Nokian, Conti, Michelin eller Goodyear. Alltså deras nordiska friktionsdäck.
Jag har själv Nokian hakka R2 och gillar att dom är tysta och har låg förbrukning. Dessutom riktigt bra på snö och is.

Uppdaterat: 2016-10-06 18:54

Var bor du och var kör du ? Det kan vara helt avgörande för valet. Körde Conti dubbfritt (Nordisk typ) på förra bilen och var mycket nöjd. Av olika orsaker kunde jag inte få det till den senaste bilen utan på den sitter det dubbade Conti. Jag bor i Mellansverige och har som sagt varit mycket nöjd med mina dubbfria.

Uppdaterat: 2016-10-06 19:02

Pi, läs hela texten, står där.

Uppdaterat: 2016-10-06 19:03

I Göteborg skulle jag nog välja dubbfria däck.

Uppdaterat: 2016-10-06 19:06

Ajdå - missade det...:) Utan egen erfarenhet av Göteborg vintertid så låter det ändå som att dubbfritt borde vara det naturliga valet.
Kan komplettera med att vi har Hakka dubbfria (Nordiska) på andrabilen som köptes ett drygt år efter min förra Golf men jag bedömde Conti-däcken som klart bättre/trevligare att köra - men det kan givetvis också bero på bilen och däckdimensionen. Men Golfen med Conti kändes både spårsäkrare, greppade bättre och bromsade bättre när det var dåligt vinterväder. Men som sagt - det var olika bilar vilket kan ha betydelse.

Uppdaterat: 2016-10-06 19:12

Tack för svar - ja, jag hade kommit så långt att jag förstod att dubbfritt skulle vara ett bra val, men därutöver känner jag mig helt vilse. Var hos et känt bilföretag igår för att få hjälp med vinterdäck, fälgar osv. Han hade nästan lyckats lura mig, men när han ville ha cirka 8000 kr i kontanter, då började varningslamporna blinka och jag backade ur. Så här är jag nu - med vintern på ingång och är utan vinterdäck och fälgar.

Uppdaterat: 2016-10-06 19:15

Inget bra erbjudande där du köpte bilen ?

Uppdaterat: 2016-10-06 19:17

Anette, välj något av de dubbfria som föreslagits, men gå in på den här sajten och titta vad du kan få betala för kompletta hjul:
https://www.bythjul.com/?gclid=CLXN4ObZxs8CFcv0cgodyNgPLg
Även om du inte köper där utan vänder dig till någon lokal gummiverkstad har du ändå fått en bra uppfattning om vad hjulen bör kosta.

Uppdaterat: 2016-10-06 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Välj Goodyear odubbat.

Uppdaterat: 2016-10-06 20:03

Kompletta hjul med dubbfria Goodyear kostar ca 5400:- på Byt hjul till Anettes bil.
Ring runt till några lokala gummigubbar, de blir säkert något dyrare, men de byter ju hjul åt dig och kan säkert ta hand om sommarhjulen under vintern.

Uppdaterat: 2016-10-06 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min upplevelse efter att ha kört några decennier med olika däckstyper i Göteborgs pölar& blask men framför allt på torra salta vägbanor är att de mjuka friktionsdäcken slits ganska fort. Så jag har fastnat för Michelin Alpin (europeiskt friktionsdäck) och valt det de senaste 10-12 vintersäsongerna.

Uppdaterat: 2016-10-06 20:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, skulle vara intressant med ett däcktest där man jämför nordiska friktionsdäck med kontinentala friktionsdäck efter säg 3 säsongers brukande och normala mil. Kanske skulle det vara rätt jämt i egenskaper på snö och is. Mitt råd är ändå hålla sig till nordiska friktionsdäck för normalbilisten då dom är klart bättre när det är riktigt halt (i alla fall när dom är fräscha).

Uppdaterat: 2016-10-06 21:00

Vidstige: Vi pratar Göteborg och då fungerar mitt däckval väldigt bra. På fjällresan är nog ditt val liiiite bättre men Alpin-däcket går att använda även på fjällveckan.

Uppdaterat: 2016-10-06 21:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast ett av de europeiska blev faktiskt ett av de allra bästa däcken i Vi Bilägares test.

Uppdaterat: 2016-10-06 21:36

När då, junkers ? Måste jag ha missat...

Uppdaterat: 2016-10-06 21:49

Pi, Teknikens Värld hade länge ett kontinentalt däck som vinnare bland friktionsdäck i många år (för mig dom hette conti TS 800 nånting). Problemet var att dom vägde samman egenskaper på torr asfalt, blöt asfalt, snö och is. Vad man inte lyckades få fram helt tydligt var att dom var klart sämst på snö och is, nordiska var överlägsna där. Då ställer man sig frågan, handlar inte ett vinterdäck främst om snö och is? Annars är det ju liksom inte vinterväglag. Självklart ska egenskaperna på vara ok även på torr och blöt asfalt men är ju inte därför man köper vinterdäck.

Uppdaterat: 2016-10-06 22:11
Pi skrev:

När då, junkers ? Måste jag ha missat...

Oj kanske blandade ihop det, det var nog TV:s test i nuvarande nummer.

Uppdaterat: 2016-10-06 22:39

Vidstige - där måste jag hålla med dig - även om det tar emot...:) Dock går jag inte så långt längre att jag tycker att dubbat är nödvändigt eftersom de nyare dubbfria av "nordisk typ" fungerar såpass bra som dom gör - och dessutom går klart tystare än de dubbade varianterna. Och när det är mycket snö så vete f-n om inte de dubbfria är bättre - kanske p g a mjukare gummi och mera sajpningar.

Uppdaterat: 2016-10-06 22:48

Det är alltså lag på vinterdäck även i Göteborg. Fast de borde egentligen heta regndäck.

Vad är viktigt här? Man måste ha grepp för att kunna väja för fotgängare/cyklister. Man måste klara vattenplaning på lederna eftersom det ofta samlas (mycket) vatten. Man måste klara slask. Man måste kunna stanna när bilar bromsar i en kösituation.

Snö och is förekommer inte speciellt ofta så varför välja ett däck där just de egenskaperna är bäst? Även om det heter vinterdäck.

Uppdaterat: 2016-10-06 22:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Håller med pinjong, snö och is är sällan långvarigt i göteborg, dom europeiska torde stämma bättre här.
För dom nordiska må vara bättre på snö och is, men dom europeiska är gjorda för i huvudsak våta, kalla vägbanor och slask, och passar kanske bättre.....

Uppdaterat: 2016-10-06 23:32

Finns däck som är markerade för vinterbruk och som verkar lagliga men inte givet är det.

Denna lista är komplett för dom som verkligen är lagliga i år.

http://www.stro.se/wp-content/uploads/2016/08/Vinterd%C3%A4ck-PV-2016-09-09-Sverige.pdf

Uppdaterat: 2016-10-06 23:37
duccedriver skrev:

Håller med pinjong, snö och is är sällan långvarigt i göteborg, dom europeiska torde stämma bättre här.
För dom nordiska må vara bättre på snö och is, men dom europeiska är gjorda för i huvudsak våta, kalla vägbanor och slask, och passar kanske bättre.....

Håller inte med, i både Stockholm och Göteborg kan man råka ut för dom halaste väglagen, den som är kring nollan. Jag menar att det är feltänkt för normalbilisten att köra på kontinentala friktionsdäck, nordiska ska det vara! Sen må vara att man ofta kommer undan med att det saltas, fast då skulle även sommardäck kunna funka.

Uppdaterat: 2016-10-06 23:40

Men man kan råka ut för is även i Göteborg så då ska man väl ha dubbdäck?

Om man ska välja utifrån det förhållande som kan uppstå alltså.

Uppdaterat: 2016-10-07 00:38
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Dom kontinentala är ju gjorda för just den halkan, runt nollan....sånt väder har man i tyskland mfl länder norr om alperna...ungefär som längs västkusten från skåne till norgegränsen.....
Resten av sverige har betydligt mer" vinterbetonat"väder.
Det kan bli rejält snöigt och kallt här också, men betydligt mer sällan.
Det har mer karaktären av snökaos, och då är det framkomligheten i drivor som är största problemet, och då kvittar däckvalet, man kör fast med dubbdäck också.....
När det slutat snöa är det slask, vått och dom kontinentala är på hemmaplan.....
Undantag kommer typ vart 10e år, vintern 09-10 låg det snö i hela sydsverige från 18 december till mitten av mars, det sista var borta först i april......
Då lade jag mina snökedjor i kofferten,
Varje dag från dagarna före jul till nyår, och nån vecka i februari fick jag tajma med plogtraktorn när jag skulle till jobb......
Då hade däckvalet kvittat, men chevan gick skitbra på gislaved eurofrost......

Uppdaterat: 2016-10-07 10:34

ducce, nej, när det är riktigt halt så är nordiska klart bättre än kontinentala/europeiska.

Tycker inte man ska välja kontinentala om man inte vet exakt vad man gör, så det generella rådet måste vara undvik.
Skåne och Malmö kanske kan vara mer rimligt med kontinentala men är ändå tveksam även där.

Finns inget viktigare än att ha bra däck på vintern, det är viktigare än allt annat inkl biltyp.

Uppdaterat: 2016-10-07 11:07

Självklart ska man ha det säkraste däcket. När jag tittar på TV:s test i fallet vattenplaning (eller slaskplaning) så betygsätts det "vinnande" nordiska friktionsdäcket med en trea. Michelin Alpin får betyget 10. Sammantaget på de förhållanden som gäller här (och på hela Västkusten som ducce påpekar) så är inte ett nordiskt friktionsdäck bäst.

Uppdaterat: 2016-10-07 11:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, beror på hur du viktar. Som jag ser det så skiljer det betydligt mer i egenskaper, bromssträcka m.m. när det är riktigt halt och att det är där det verkligen avgöras för normalbilisten. Om ett vinterdäck bromsar på 50 meter eller 52 meter när det är barmark är inte lika avgörande normalt. Värre är det om det t.ex. är 50 meter med nordiska däcket och 60 meter när det europeiska däcket när det är riktigt halt.

Uppdaterat: 2016-10-07 12:10

För mig är det viktiga med däck att de ger mig rätt greppförmåga vid så många tillfällen som möjligt där jag kör. Skulle jag råka ut för att behöva stanna tvärt är det rimligt att anta att det sker vid någon form av genomsnittsvägförhållande och inte i någon av extremerna som kan uppstå.

Uppdaterat: 2016-10-07 13:28
L. Mäkinen skrev:

För mig är det viktiga med däck att de ger mig rätt greppförmåga vid så många tillfällen som möjligt där jag kör. Skulle jag råka ut för att behöva stanna tvärt är det rimligt att anta att det sker vid någon form av genomsnittsvägförhållande och inte i någon av extremerna som kan uppstå.

Exakt så resonerar jag också. 95% av tiden funkar däcket optimalt och vid de övriga 5%:en får man vara riktigt försiktig eller kanske i extremfallet (som i november 1995) överväga att låta bilen stå parkerad.

Uppdaterat: 2016-10-07 15:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Vidstige skrev:

pinjong, beror på hur du viktar. Som jag ser det så skiljer det betydligt mer i egenskaper, bromssträcka m.m. när det är riktigt halt och att det är där det verkligen avgöras för normalbilisten. Om ett vinterdäck bromsar på 50 meter eller 52 meter när det är barmark är inte lika avgörande normalt. Värre är det om det t.ex. är 50 meter med nordiska däcket och 60 meter när det europeiska däcket när det är riktigt halt.

Visst. Fast nu är det precis tvärtom. Här.

Uppdaterat: 2016-10-07 15:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Visst är det ytterst frågan om vad man prioriterar: säkerhet på de svarta isfläckarna eller bästa möjliga egenskaper på fuktig två-eller så-gradig asfalt (som är det som är vanligt i Skåne och nog också i Göteborg). För mig är dubbat eller konto entalt tänkbart medan nordiska friktionsdäck är rätt ointressanta.

Uppdaterat: 2016-10-07 16:05

pinjong, finns nordiska friktionsdäck som funkar rätt bra på torr eller blöt asfalt också. Just dom däcken jag har hakka R2, kanske är väl mjuka om man kör mycket och bor i Skåne. Samtidigit rullar dom lätt (lägre förbruknign) och är komfortabla (mindre buller). Jag kanske är onödigt kritisk mot kontinentala friktionsdäck men anser att dom är rätt kassa när det är halt med snö och is. Ser det inte som riktiga vinterdäck.

Uppdaterat: 2016-10-07 16:20

Vidstige:

Som jag skrev tidigare så har vi mest blötväder och slask här på vintern. Man vill inte ha ett däcksläpp i tät trafik och mörker. Så jag har anpassat mitt däckval efter det plus förhållanden i övrigt som gäller här. Hade jag bott i Kiruna eller i Stockholm hade jag förmodligen valt en annan däcktyp.

Uppdaterat: 2016-10-07 16:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja - håller man sig uteslutande på västkusten så kanske ett "kontinentalt" dubbfritt är det mest mångsidiga. Men är man ute på utflykter i andra delar av landet till och från så kan ju valet bli ett annat. Även om vi i Mellansverige inte heller har så speciellt svårt vinterväder (mestadels - 2010--2011 undantagna) så väljer jag ändå normalt dubbfritt av nordisk typ.

Uppdaterat: 2016-10-07 16:39

Pi. Jag märker här att många fortfarande tänker ungefär som du. De vet att de kommer att åka till fjällen en vecka varje vinter och rasslar därför runt på dubbdäck halva året.

Uppdaterat: 2016-10-07 17:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hej alla!
Tack för alla goda råd och särskilt tack för tipset om bythjul.com. Jag har varit i kontakt med dem och fått hjälp med aluminiumfälger och odubbade vinterdäck av nordisk typ Goodyear Ultragrip Ice 2. Ska även välja till TPMS-ventiler. Priset totalt blir 8300 kr vilket jag tycker verkar rimligt.
Den bilfirman (mycket känd) som jag var i kontakt med först valde jag pga närheten till mitt jobb. De finns i stort sett precis utanför. Han hade kunnat
lura mig med sina plåtfälger och sina kinesiska däck, men när han ville ha 8000 kr kontant då ringde alla varningsklockor. Förklaringen till detta var att det var kinesiska däck och han var tvungen att betala kontant till kineserna :-o (sen när vill kineserna ha svenska pengar?) Kvinna är jag och blondin också - men det där? Vad tror ni - gick jag miste om en superbra deal - eller?
Kram och tack för alla goda råd och tips
Anette

Uppdaterat: 2016-10-07 17:16
pinjong skrev:

Pi. Jag märker här att många fortfarande tänker ungefär som du. De vet att de kommer att åka till fjällen en vecka varje vinter och rasslar därför runt på dubbdäck halva året.

Visst - just nu åker jag med dubbat men det är en olycklig omständighet - före det körde jag odubbat av nordisk typ - vilket också är vad jag generellt rekommenderar även om det kanske är lämpligare med dubbfritt av kontinental typ om man hela vintern håller till på västkusten. Så jag förstår inte riktigt din kommentar om att åka runt på dubbdäck halva året - har du överhuvudtaget läst mina kommentarer ? Även om det sällan är stora snöoväder här i Mellansverige så är det dock ofta snö och jag har behov av bra grepp eftersom jag till och från kör på en väg som inte jämt är plogad. Och där tycker jag nog att de odubbade av nordisk typ är väl så bra som de dubbade.

Uppdaterat: 2016-10-07 17:39

TPMS är inget krav i Sverige men kan man inte koppla ifrån funktionen så man slipper felsignaler så är det ju bra att köpa ventilerna. Min bil använder dock ABS-sensorerna för detta jobb och då slipper man dessa dyra ventiler. Men Kia kör tyvärr med ventil-lösningen. F ö är säkert ditt däcksval helt OK, Anette.

Uppdaterat: 2016-10-07 17:43
Pi skrev:

Visst - just nu åker jag med dubbat men det är en olycklig omständighet - före det körde jag odubbat av nordisk typ - vilket också är vad jag generellt rekommenderar även om det kanske är lämpligare med dubbfritt av kontinental typ om man hela vintern håller till på västkusten. Så jag förstår inte riktigt din kommentar om att åka runt på dubbdäck halva året - har du överhuvudtaget läst mina kommentarer ? Även om det sällan är stora snöoväder här i Mellansverige så är det dock ofta snö och jag har behov av bra grepp eftersom jag till och från kör på en väg som inte jämt är plogad. Och där tycker jag nog att de odubbade av nordisk typ är väl så bra som de dubbade.

Pi, du skrev "Men är man ute på utflykter i andra delar av landet till och från så kan ju valet bli ett annat." Jag menar att man kanske inte ska basera sitt däckval utifrån undantaget. Men vill man det så ska man köra på det förstås.

Uppdaterat: 2016-10-07 18:13
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong - vad är det som säger att dessa "utflykter" är sällan förekommande ? Jag har i alla fall inte nämnt det och många kompisar och f d kollegor åker mycket utanför den egna bostadsorten. Men jag har inte heller motsagt det du förespråkar nämligen "kontinentala" dubbfria o m man till största delen kör på västkusten. Dock är det ovanligt där jag bor...:) Men detta är ju personliga val baserade på ens egna körmönster.

Uppdaterat: 2016-10-07 18:19

No worries Pi. Jag är med.

Uppdaterat: 2016-10-07 18:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag kör alltid på dubbdäck då det blir glansis när saltet inte biter. Dvs när det är kallare än minus 8 grader. Har varit några milda vintrar senaste åren men man vet ju aldrig innan. Bor och kör i Stockholm. Har ju även klarat mig på sommardäck tidigare på 80-talet så alla vinterdäck är nog bättre oavsett.

Uppdaterat: 2016-10-07 21:18
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag kör också på dubbdäck, men det är ett krav där jag bor.
Bodde jag i Göteborg skulle jag välja ett nordiskt friktionsdäck och det är ju där TS bodde!
De gånger det kunde vara så halt att de inte fungerage skulle jag ta vagnen.

Uppdaterat: 2016-10-07 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

TS verkar ha gjort ett bra val och desutom sluppit att bli totallurad av en skrupelfri säljare!

Uppdaterat: 2016-10-07 22:10

Tycker nog att det resoneras lite omvänt här, har bott både i norr, söder och mittemellan och har tagit del av vinterväglaget i hela vårt avlånga land.

I Norrlandslänen där det oftast är mycket snö på vägen och minus dygnet runt klarar man sig bra ned dubbfritt och söder om Dalälven där det oftast är stora temperaturväxlingar mellan plus och minus som ger svartis som ställer till det fungerar dubbat bra.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Fast jag anser nog att ett dubbfritt "premiumdäck" av nordisk typ fungerar bra även i Mellansverige... Och glöm inte att det dubbade förlorar skärpan lite snabbare än ett bra dubbfritt.

Uppdaterat: 2016-10-07 23:09

Kör man mest i och omkring Göteborg, rekommenderar jag nordiska friktionsdäck. Håller man sig ofta på större vägar som saltas skulle även kontinentala friktionsdäck kunna vara ett tänkvärt val. Skulle jag ha köpt nya vinterdäck idag hade jag valt Nokian Hakkapeliitta R2 (nordiskt friktionsdäck) som är uppföljaren på dem jag har (alltså R-modellen).

Uppdaterat: 2016-10-08 01:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Har haft R2 är inte imponerad. Resonansljud och usla i väta.
Blev Goodyear UG ice 2 till nästa bil.

Uppdaterat: 2016-10-08 10:19

Hur jag än försöker kan jag inte tycka att "kontinentala", eller som det väl kallas mest numera, "mellaneuropeiska" friktionsdäck är ett bra val i Sverige. Man har det på namnet också, dvs inte gjort för svenska förhållanden. Alla tester visar det, dom är inte särskilt bra på snö och is. Hur man då kan tycka det är ett bra vinterdäck i Sverige får jag inte ihop, inte ens om man kör i södra Sverige. Som Prestigelös kanske är inne på så är det ju halast kring nollan, när det är riktigt vinterväg, rejält kallt och sandat funkar ju till och med sommardäck. Här skriver en däckexpert att från Stockholm och söderut ska man ha dubbat.
http://www.expressen.se/motor/basta-vinterdacken--experternas-toppval/

Claes Ivarsson, 40, däcktekniker, Lidingö:
"Däck ska funka för ändamålen. Allt beror på hur och var man kör. Dubbdäck är det absolut säkraste. Jag skulle säga att från Stockholm och söderut bör man köra med dubbat eftersom det kan bli blankis när som helst."

Jag tycker dock att med en modern bil som har ESP och ABS så kan man klara sig med nordiska. Är ju också så att det blir en hel del buller så ha man inte en välisolerad premiumbil så är det inte så kul med dubbdäck. Dessutom slits dubben fort på bar asfalt och sliter extra hårt på asfalten när det är blött, blir som våtslip. Sen kan det ju räcka med att man råkar ut för en obehaglig situation där det är riktigt halt för att man nästa gång ska välja dubbat. Det är riktigt obehagligt när man tappar kontrollen över bilen så jag tror många kör dubbat för att minska risken så mycket som möjligt för att man ska råka ut för en sån situation igen. Mitt råd är också att kör man äldre bilar utan ESP så bör man hålla sig till dubbat oavsett var man kör i Sverige. Dessutom är det bra om en del av trafikanterna kör dubbat då det river upp vägbanan för dom som kör odubbat.

Uppdaterat: 2016-10-08 10:54

Rör mig mest i mellansverige och uppåt - företrädelsevis i Jämtland. Har kört nordiska friktionsdäck i snart 15 år och det fungerar alldeles utmärkt.
Dock så hade jag en hyrbil under två veckor förra året i väntan på min nya bil. Hyrbilen var utrustade med dubbdäck av bra kvalitet (Nokian). Under denna tid åkte jag norrut och var nyfiken på om dubbat var så bra som det sägs. Kanske skulle jag satsa på dubbat igen trots det höga däckljudet?
Efter två veckor i Jämtlandsfjällen kan jag inte säga att jag märkte någon som helst skillnad (förutom ljudet) och då försökte jag verkligen provocera dem. Det fick bli friktionsdäck på nya bilen!

Uppdaterat: 2016-10-08 11:07