Vårfin Bil - Vax

53 inlägg 0 nya
Vårfin Bil - Vax

Hej!
Det brukar finnas folk som kan lite mer än mig, konstigt väldigt ofta *ler*
Dags att göra bilen vårfin tänkte jag. Testa nya polermaskinen jag fick i födelsedag förra hösten.
Fick upp som annons detta:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-007985/

Har kört Megauirs innan och tänkte köpa det samma så dök detta upp.
Turtle Wax har några saker som jag inte sett innan och denna verkade bra när jag kollade vidare vad Jula hade.
Kan det vara något, har ju som sagt en bil som bara är 1 år fast det skadar inte att ta hand om den.

Om bilen inte är tvättrepad efter maskintvättar och sådant behöver du väl knappast maskinpolera, vilket isf. är onödigt jobbigt. En noggrann tvättning och avfettning från asfaltsprickar och annan trafikfilm är att föredra, som underlättar vidare polering och vaxning.
En snabb polering/rengöring av lacken för hand med något lättarbetat brukar räcka, sen en översmörjning med något lättarbetat flytande hård vax av typ Carnauba och allt är klart på en till 1,5 tim. effektivt arbete. En upprepning höst, vår och man har en fin lack väl skyddad året om.

Olika rengöring, polering, vax finns hur mycket som helst och vad som är bra/bäst är inte lätt att rekommendera eftersom dom ändras hela tiden.
Själv provar jag mig fram, men känner snabbt vad som är bra eller dåligt med min erfarenhet av bilrekonditionering.
Den du har i länken, Turtle är säkert helt ok, men du behöver nog ett hårdvax efter om det ska skydda och vara lite hållbart.
Sonax har bra produkter, såsom deras Carnauba flytande hårdvax är bra.
Lidl har sitt sortiment av sina billiga W5 produkter som duger utmärkt trotts de låga priserna. T.ex. W5 polish och W5 Carnauba vax efter, är både lättjobbat och med bra ganska hållbart resultat om man nu kör det minst två gånger om året.

Att rengöra och vaxa bilen två gånger om året tycker jag personligen är ett måste oavsett vad man använder för vax eller lackkonserveringar, om man vill hålla lacken väl skyddad och snygg, skyddad inte minst från stenskott, grussprut och repor/tvättrepor. Man måste ändå få bort asfaltsprickar, flygrost, trafikfilm och sådant, som då tas allt på en gång..

Tvätta alltid bilen för hand med ett milt schampo så man inte löser bort den skyddande vaxet. Automatbiltvättar är ett fördärv för lackerna där dom ofrånkomligt blir tvättrepade, samt de skyddet som ev. lagts på slits av.

ffodil - intressant att höra att t o m ett rekond-proffs inte nödvändigtvis bara rekommenderar dyra märkesprodukter utan t o m kan säga att produkter ifrån Lidl och Jula är helt OK. Annars känns det som att det är en hel del märkeshysteri även inom detta område.

Pi wrote:
ffodil - intressant att höra att t o m ett rekond-proffs inte nödvändigtvis bara rekommenderar dyra märkesprodukter utan t o m kan säga att produkter ifrån Lidl och Jula är helt OK. Annars känns det som att det är en hel del märkeshysteri även inom detta område.

Jag har fortfarande kvar hela dunkar med proffs-poler, vax-medel med tillhörande utrustning sen jag lade ner bilrekonditioneringen och bilförsäljning. Men har även testat såna här billiga produkter från Jula, Lidl m.fl. som jag anser helt ok. en del av dom.
Jag utförde även sk. lackkonserveringar som visst är bra när det är nygjort. Ändå bättre för att få ett bra lackskydd är vanlig polering och hårdvaxning som upprepas typ 2 gånger om året om man har möjlighet och ork till det. Något som man vanligtvis nog inte gärna har lust att göra med dyrare lackkonserveringar som är mer krävande, oavsett om man gör det själv eller lämnar bort det.
" märkeshysteri även inom detta område." Jo, som med allt annat, där många tror att en dyr produkt med fin reklam är bäst, som visst kan stämma i en del fall, men långt ifrån alltid. Med sådana här produkter är det extra svårt för konsumenterna att reda ut vad som verkligen är bra, om man inte är duktig på kemi och fysik samt har lite erfarenhet.

ffodil wrote:
Jag utförde även sk. lackkonserveringar som visst är bra när det är nygjort. Ändå bättre för att få ett bra lackskydd är vanlig polering och hårdvaxning som upprepas typ 2 gånger om året om man har möjlighet och ork till det. Något som man vanligtvis nog inte gärna har lust att göra med dyrare lackkonserveringar som är mer krävande, oavsett om man gör det själv eller lämnar bort det.

Eftersom du jobbat med detta, har du någon erfarenhet av PermaShine? En bil jag köpte bättre beg. hade det och därefter har jag låtit göra det på två nya bilar och jag tyckte det var bra. Det är en behandling och har 5års garanti och kräver inga efterbehandlingar. Jag tyckte som sagt det höll bra dom 5år jag ägde ena bilen. (Dom andra två såldes tidigare.) Men det kan ju finnas några nackdelar med det som jag inte insåg...

Min senaste bil struntade jag dock i att behandla, eftersom jag ändå inte behåller bilarna så länge.

Rutger Jönåker wrote:
ffodil wrote:Jag utförde även sk. lackkonserveringar som visst är bra när det är nygjort. Ändå bättre för att få ett bra lackskydd är vanlig polering och hårdvaxning som upprepas typ 2 gånger om året om man har möjlighet och ork till det. Något som man vanligtvis nog inte gärna har lust att göra med dyrare lackkonserveringar som är mer krävande, oavsett om man gör det själv eller lämnar bort det.
Eftersom du jobbat med detta, har du någon erfarenhet av PermaShine? En bil jag köpte bättre beg. hade det och därefter har jag låtit göra det på två nya bilar och jag tyckte det var bra. Det är en behandling och har 5års garanti och kräver inga efterbehandlingar. Jag tyckte som sagt det höll bra dom 5år jag ägde ena bilen. (Dom andra två såldes tidigare.) Men det kan ju finnas några nackdelar med det som jag inte insåg...
Min senaste bil struntade jag dock i att behandla, eftersom jag ändå inte behåller bilarna så länge.

Ja, Perma Shine har jag stor erfarenhet av eftersom det var den första lackkonserveringen jag började använda. Bra, som håller glansen och oxidationen från lacken ganska länge, men skyddar inte lacken från repor, tvättrepor, stenskott, grussprut så mycket längre än en vanlig hårdvaxning. Testa med att dra naglarna över lacken på en PermaShine el. annan lackkonserverad bil efter 6 månader om den stått i solen, väder och rusk så ser du om det går trögt, att där blir lite spår efter, precis som det blir efter samma tid med hårdvaxning. När lacken blir trög blir den känslig för att stenskott, grussprut, repor, tvättrepor som då inte längre halkar lätt bort från lacken utan att skada så mycket.
Är man inte lika petig som jag, som vill ha maximalt skydd på lacken året om, eller inte har möjlighet att vårda bilen själv med hårdvaxningar, kan lackkonservering vara en bra lösning som håller lacken någorlunda snygg en längre tid.

ffodil: Ceramic Coating då? Vad säger du om det? Jag funderar på att lämna in min bil för en sådan behandling.

Henrik M wrote:
ffodil: Ceramic Coating då? Vad säger du om det? Jag funderar på att lämna in min bil för en sådan behandling.

Alla dom här lackkonserveringarna är ungefär dom samma med olika namn, med samma kemiska produktsammansättningar el. liknande.
Som jag sagt ovan är det upp till var och en, vilka möjligheter man har för att ta hand om sin bil och vilka krav man har som får avgöra vad man väljer.
För min del som själv har möjlighet och tid att själv vårda lacken, väljer jag vanlig hårdvaxning två gånger om året vilket ger det absolut bästa skyddet. När jag ändå vill rengöra lacken från allt annat skit ganska ofta så lämpar sig inte lackkonserveringarna lika bra.

ffodil - Tack för ett givande svar. Mycket intressant att höra ett proffs ärliga utlåtande!

Mitt mål med behandlingen är att få en lättvättad bil då jag kör så mycket som jag gör men ändå vill snabbt kunna få bilen ren och fin utan för mycket jobb till helgen typ.......

Tackar för tipsen du ger. Trevlig tråd förövrigt!
Nja du kanske kan se några tvättrepor om du letar i solsken. Bilen tvättas för hand i OKQ8 gör det själv hall med milt bilschampo *ler*

Testar att polera för hand helt enkelt då, vilket du har rätt i att det att med maskin är det onödigt nu i början. Bättre att göra det enkelt och fler gånger.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-008239/
tillsammans med
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/bilvax-005859/

Kan det vara något att testa tro. Annars blir det mekonomen som vanligt... dock är jag svag för nyheter, fråga min lokala ica handlare *ler*

Skall bli trevligt att greja lite. Lugn och ro med musik.
Alltid fräscht att ha bilen i ok ordning när den skall på service tycker jag och någon mer gång under året.

Får bara inskaffa lite polertork/polerpads/polerduk/polersvamp eftersom allt sådant finns till maskinen och inte för hand *ler*

Dom Sonax du har där är fullt dugliga och lättarbetade. Vanliga bomullstrasor från gamla lakan och likn. är det bästa man kan använda, dock ej nåt syntetiskt. Nåt mer märkvärdigt är överflödigt och gör ingenting bättre.

ffodil wrote:
Dom Sonax du har där är fullt dugliga och lättarbetade, samt räcker till väldigt många behandlingar, eftersom man får bästa resultat vid sparsam användning av medlen..
Vanliga bomullstrasor från gamla lakan och likn. är det bästa man kan använda, dock ej nåt syntetiskt. Nåt mer märkvärdigt är överflödigt och gör ingenting bättre.

Här gjorde jag nåt misstag när jag skulle rätta.

Henrik M wrote:
ffodil: Ceramic Coating då? Vad säger du om det? Jag funderar på att lämna in min bil för en sådan behandling.

Ja, den blir mer lättvättad, åtminstone första tiden el. halvåret. Efter det kan du inte räkna med att den är så mycket mer lättvättad el. att där är så värst mycket skydd kvar, beroende lite på om den tvättas i maskin el. skonsam handtvätt, men bra så länge det varar. Tyvärr finns inget undermedel utan en massa jobb, som jag vet.

För att förtydliga så kan jag nog rekommendera att göra en lackkonservering för den som inte har tid eller möjlighet att själv göra en hårdvaxning två gånger om året. Även om jag själv inte själv gör det, trots att jag har alla produkter och möjlighet att göra det. Lackkonserveringar är alltså inget jag håller så högt för egen del, på grund av alla anledningar jag tidigare nämnt.
En helt obehandlad lack slits snabbt och blir ful, samt är svårare att hålla ren.

ffodil, har många bra tips på produkter. Som gammal billackerare har jag jobbat mer med grunden, och det viktigaste är en bra grund att börja med. Alltså en gammal nött och repig lack måste man först polera bort repor och sen polera upp en glans så ytan känns slät och hal. Där har man en bra grund att experimentera med olika produkter. Så jag har för vana att maskinpolera varannat år (våren) och vaxa två ggr/år.
Det har kommit så mycket nytt kemitekniskt de senaste åren med nanoteknik så man närmar sig en tvåkomponents lackkonservering. Jag prövade Sonax Xtreme protect (mycket dyr) som var väldigt hållbar, men den verkar inte finnas kvar.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Kör också Sonax Xtreme protect och vattnet studsar av.
Kan inte säga ngt om hållbarhet bara eftersom bilen endast används sommartid.
https://www.autoparts.se/sv/articles/2.237.371606/sonax-sonax-xtreme-protect-shine

Helt rätt Axel, om man nu kan det. Men jag försöker ge tips riktat mer till amatörer för att man ska slippa maskinpoleringar som inte är helt lätt att handskas rätt med för ovana, då där finns risker med att istället skada lacken, samt så är det jobbigt. Proffsen behöver inga tips.
Maskinpoleringar bör man kunna slippa om man sköter lacken rätt från början. En lätt handpolering, el. vad som behövs och hårdvaxning på det två gånger om året, samt att bara handtvätta däremellan så klarar den sig hyfsat bra länge. Alternativt för en del kan då vara sk lackkonservering.

Ja, jag har även drivit billackering under alla åren, som jag inte nämnde i just denna tråden, samt då bilrekonditionering och bilförsäljning. Numera avvecklat till förmån för pensioneringen. Ändå kul och givande att numera vårda mina egna privata bilar.

Se här vad ffodil ”ställt till med” :)

Kul Guran, nu kan du göra bilen riktigt fin. Hoppas du får ett strålande resultat som du blir nöjd med.
Använd medlen sparsamt för bästa resultat, vilket kan låta lite konstigt för ovana. Skydda in plast och gummidetaljer.

ffodil wrote:
Kul Guran, nu kan du göra bilen riktigt fin. Hoppas du får ett strålande resultat som du blir nöjd med.
Använd medlen sparsamt för bästa resultat, vilket kan låta lite konstigt för ovana. Skydda in plast och gummidetaljer.

Lär väl få träningsvärk och bli en hejare på karate.

Ffodil visar här oss amatörer hur bilvård skall gå till :)

Ha ha precis ffodil, man blir lite nördig när man varit i branschen. Använder själv en Festool polermaskin och en systainer som jag kallar för trollerilådan.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.