Vågar man köpa VW bil med 1.2 TSI motorn från 2013?

27 inlägg 0 nya
Vågar man köpa VW bil med 1.2 TSI motorn från 2013?

Hej!

Blivit sugen på en Seat Leon med 1.2 TSI motorn på 105 hp. Dock ger en googling på motorn flertalet varningar ifrån Motormännen (https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/motormannen-varnar-vw-tar-inte-ansvar-for-trasiga-kamkedjor/) och även bloggare (https://1200cctsiengine.wordpress.com/my-1-2-tsi-cbzb-engine-unit-on-seat-ibiza/my-1-2-tsi/#).

Bilen i fråga är en Seat Leon 2013 med cbzb som motorkod, gått ca 10k. Vågar man köpa dessa bilar, har de åtgärdats på något sett under ett service-program eller liknande?

Mvh

Kolla serviceboken, helst bör den fått oljebyte oftare än de 3000 mil som är föreskrivna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Daragon
Vad jag vet så har inte Seat Leon sålts med just den motorn du beskriver.
Jag gissar att annonsen på bilen är fel.
Har du något regnummer eller liknande så kan vi hjälpa dig kolla.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Är det den nya modellen baserad på MQB-plattformen så har den rimligen den nya kamremsmotorn. Däremot såldes den föregående modellen med kamkedje-motorn på 1,2 l.

Helt rätt Pi. Det jag vet var att den gamla tillverkades fram till 2012, men funderar på om någon kanske sålts som 2013. Långsökt men antingen är det så eller så är det ett fel i annonsen.
Men ett regnummer löser biffen :-)

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

ULN968 är en 12a
Tillverkad 1207
Registrerad 121129
77kw

ASP366 är tillverkad 2013 och verkar ha kamkedja enligt Mekonomens förslag på motordelar. Samtidigt verkar NZE284 ha kamrem trots tillverkning 2013.. Ska man hålla sig till 2014 och uppåt?

@daragon
Det är en Seat Ibiza, inte Seat Leon som du först skrev.
Har själv haft en Ibiza av denna modellen med just den motorn och bytt både turbo, spännrullar och kamkedja.
Det var dock en 2010 och det verkar som problemen upptäcktes runt 2011.
Har man servat bilen på auktoriserad firma, regelbundet osv så brukar det inte vara några problem om man ska tro Seat forum, iallfall när det gäller de senare modellerna (har hängt en del på de utländska).
Turbon verkar vara något som åtgärdats från fabrik från 2012, när det gäller kamkedja och spännrullar så var det iallfall samma artikelnummer enligt min verkstad när byte gjordes. Så verkar inte som komponenterna reviderats.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Gissningsvis skall du hålla dig till bilar tillverkade efter halvårsskiftet 2013. Men enklast är ju att kolla om det är den nya, MQB-baserade modellen eller den gamla, utgående modellen. Kamremsmotorn har nog också klart lägre utsläpp av koldioxid - typiskt strax under 120 g/km medan kamkedjemotorn ligger på drygt 130 g/km (gäller den lite tyngre Leon-modellen - ej Ibiza).

daragon wrote:
ASP366 är tillverkad 2013 och verkar ha kamkedja enligt Mekonomens förslag på motordelar. Samtidigt verkar NZE284 ha kamrem trots tillverkning 2013.. Ska man hålla sig till 2014 och uppåt?

Lättaste sättet att se om det är kamrem eller kedja på VW's 1.2 motorer är att kolla antalet ventiler.
Är det 8 ventiler så är det kamkedja, är det 16 ventiler är det rem.

Sen är det inte exakt samma motorer i det två Ibizorna du jämför. Den sista har mindre antal HK. Det är dock samma motor med kamkedja om man ska tro de siter jag kollat på. Dom beskriver modellen som 8V.

Vilken site kollar du på som hävdar att det är kamrem på den sistnämnda bilen?

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Sen syns det rätt klart om man kollar i motorutrymmet också - på kamremskåpan. Kolla på en nyare bil först så ser du hur det skall se ut.

Oj, menade Ibiza, ber om ursäkt @Reverend Bunny

Reverend Benny wrote:
daragon wrote:ASP366 är tillverkad 2013 och verkar ha kamkedja enligt Mekonomens förslag på motordelar. Samtidigt verkar NZE284 ha kamrem trots tillverkning 2013.. Ska man hålla sig till 2014 och uppåt?
Lättaste sättet att se om det är kamrem eller kedja på VW's 1.2 motorer är att kolla antalet ventiler.
Är det 8 ventiler så är det kamkedja, är det 16 ventiler är det rem.
Sen är det inte exakt samma motorer i det två Ibizorna du jämför. Den sista har mindre antal HK. Det är dock samma motor med kamkedja om man ska tro de siter jag kollat på. Dom beskriver modellen som 8V.
Vilken site kollar du på som hävdar att det är kamrem på den sistnämnda bilen?

Skrev in reg# på Mekonomen och tittade under Motor, där kom inte "kamkedja" upp som det gjorde med ASP-regnummeret..

Det är kamkedja på båda, det är 8V fast den sista är mindre HK. Egentligen samma motorkonstruktion.
Enligt mekonomen så är det motor CBZA, och den har kamkedja.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

OK - Ibiza är klart lurigare när det gäller dessa olika motortyper. Där skulle jag råda dig att kolla motorutrymmet i en ny Ibiza så får du lite uppfattning om hur kamremskåpan ser ut - eller t ex en Golf 7:a med 1,2 l motorn. Förmodligen enklare att hitta en Golf ute i bilhandeln. Jag litar inte till 100 % på vad t ex Mekonomen anser att det är för motortyp. Grundregeln är att kamremsmotorn introducerades i o m MQB-plattformen och först ut var Golf 7 som visades i slutet av 2012 och började säljas här nån/några månader senare. Sen har även bilmodeller på andra plattformar fått denna motorversion men knappast så tidigt som 2013.

Attans..tack för hjälpen! Den andra har gått 4000. Kommer man inte undan med att halvförsäkra den och köra på? Känns ju jävligt synd att en hel generation bil exkluderas så..

+1 på Pi's inlägg där.

Jag tycker du ska köpa Ibizan, 1,2 motorn med eller utan kamkedja är en rolig motor och passar bilen bra.
Kör helförsäkring så är du garderad och kolla försäkringsvillkoren om du vill sova gott.
Hade jag köpt en Ibiza igen med samma motor? Kanske, om det är runt 2013 och uppåt och att service gjorts innan 3000 och på märkesverkstäder.
Hade dock hållit mig så långt borta som jag kunnat från DinBil Södertälje, större skämtare och chansare än dom får man leta efter.
De som haft lite kunskap har lämnat det stället och istället gått till K.W bilservice och det är där jag servar min bil numera.

Det finns många som INTE har haft några problem med denna motorn, det är också viktigt att komma ihåg. Det har ju sålts ett gäng av denna typ och det känns konstigt att det fortfarande skulle sålts bilar fram till 2016 om motorn var så dålig som motormännen vill få det att låta.
Men, service är A och O.

Edit: Ibizan fick den "nya" 16V motorn med kamrem vid andra faceliften 2015.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Reverend Benny wrote:
+1 på Pi's inlägg där.
Jag tycker du ska köpa Ibizan, 1,2 motorn med eller utan kamkedja är en rolig motor och passar bilen bra.
Kör helförsäkring så är du garderad och kolla försäkringsvillkoren om du vill sova gott.
Hade jag köpt en Ibiza igen med samma motor? Kanske, om det är runt 2013 och uppåt och att service gjorts innan 3000 och på märkesverkstäder.
Hade dock hållit mig så långt borta som jag kunnat från DinBil Södertälje, större skämtare och chansare än dom får man leta efter.
De som haft lite kunskap har lämnat det stället och istället gått till K.W bilservice och det är där jag servar min bil numera.
Det finns många som INTE har haft några problem med denna motorn, det är också viktigt att komma ihåg. Det har ju sålts ett gäng av denna typ och det känns konstigt att det fortfarande skulle sålts bilar fram till 2016 om motorn var så dålig som motormännen vill få det att låta.
Men, service är A och O.

Köpa från Södertälje och göra service anorstädes mao?

Ja, det låter som ett vettigt val, iallafall efter mina erfarenheter, betyg på nätet och vad jag hört folk säga.

Som jag skrev ovan där, det är garanterat kamkedja på de bilarna du kollat på.
Ibizan fick kamrem på 1.2 TSI motorerna först efter andra facelift 2015

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Extra viktigt att välja ett försäkringsbolag med hög milgräns avseende maskinskadeförsäkringen om man köper en kamkedje-motor och känner sig osäker. Samt kolla servicehistoriken så att service gjorts enligt serviceplanen (minst) så att inte det skulle strula till det OM oturen är framme. Men åter - Benny påpekar nåt viktigt och det är att dessa fel har ju inte drabbat alla bilar som sålts med denna motortyp och rimligen är risken mindre med nyare årsmodeller.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!