Vi Bilägares forum

Vågar jag köpa en dieselbil ?

Vågar jag köpa en dieselbil ?

Jag kör idag en Volvo S80 T5 2011. 3600 mil.
Funderar på att köpa en diesel årsmodell 2012-2013 istället för att få ner kostnaden för drivmedel.

Men...det skrivs så mycket negativt om diesel. Kommande förbud i miljözoner etc.
och skatten...
Betalar man högre skatt just för att det är en dieselbil ??

Skatt på min bil är 2164:-
Baseras skatten endast på CO2 värdet eller är det nån extra "straffskatt" på dieselfordon?

Uppdaterat: 2017-07-20 11:49

Kommentarer

Kan tycka att köper man en diesel idag begagnat så bör man sikta på en euro 6 klassad.
Både med hänsyn till andra men också med hänsyn till andrahandsvärde och kommande regleringar.

Uppdaterat: 2017-07-20 11:53

Det skrivs mycket negativt om BILAR idag, mest om dieseldrivna men även bensindrivna med direktinsprutning. Hybrider och rena elbilar kommer att få negativ journalistik så småningom. Det är liksom "nästa grej", tror jag. Så det bästa är nog att inte köpa bil alls tills debatten klingat av en aning och de bästa alternativen klarnat. Vill eller måste man i mellantiden ändå köpa bil så skulle jag (personligen) köpa en diesel med så bra matchning mot euro-klassningen som möjligt (som Vidstige är inne på). Euro6c införs i september och samtidigt ställs högre krav på utsläppsspecifikationerna genom WLTP. Sedan finns det ett fönster fram till införandet av bonus/malus-beskattningen nästa år.

Uppdaterat: 2017-07-20 12:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Janne, har du bara kört 3600 mil sedan 2011?
Och vill köpa diesel för att få ner drivmedelskostnaderna???

Uppdaterat: 2017-07-20 12:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@saabnisse. Han kanske har sett vad diesel kostar på macken? Dessutom drar en dieselbil mindre bränsle. Prisskillnaden på en beggad dieselbil gentemot en bensindito kan vara försumbar eller t.o.m. positiv.

Uppdaterat: 2017-07-20 12:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...
saabnisse skrev:

Janne, har du bara kört 3600 mil sedan 2011?
Och vill köpa diesel för att få ner drivmedelskostnaderna???

Haha, nja jag köpte den av en åldring som bara körde 200 mil per år.
Men JAG kommer att köra en del mil och ser att bilen inte är så snål som jag trodde.

Uppdaterat: 2017-07-20 21:54

Hur mycket kommer du att köra årligen?
Dieselbilarna är ju betydligt högre skattade.

Uppdaterat: 2017-07-20 21:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ca 2000 mil per år kommer det att bli.

Uppdaterat: 2017-07-25 20:32
Janne Fnsu skrev:

Ca 2000 mil per år kommer det att bli.

Då är det säkert ingen större nackdel med diesel.
Mer än knacket och stanken.

Uppdaterat: 2017-07-25 21:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gjorde själv en liknande downsizing 2012, gick från en Insignia med 220 hk bensin(ca 0.9 l/m) till en Mokka 4x4 diesel(ca 0.62 l/m).
Kör ca 2500 mil per år. Blir faktiskt en del pengar när man tar fram fickräknaren. Skiljer trots allt 0.28 l/m. Antar man att soppapriset är 13 kr/l, så minskade jag min bränslekostnad med 9100 kr (758 kr/mån). Kändes bra vid det tillfället.

Uppdaterat: 2017-07-25 23:05

Efter många år med diesel åker jag nu octavia med enliters tre cylindrisk bensin motor..
Snål som en diesel och ganska pigg för 115 hk och ligger riktigt under 0,6 liter och egentligen mellan 0,45-0,6 beroende på körningen.
Skatten på 385 och billig i försäkring.
Perfekt bil om man inte kör tung husvagn eller så.
Och det bästa är att det är snabb och bra värme på vintern till skillnad mot dieslarna.

Uppdaterat: 2017-07-25 23:19
saabnisse skrev:

Janne Fnsu wrote:Ca 2000 mil per år kommer det att bli.
Då är det säkert ingen större nackdel med diesel.
Mer än knacket och stanken.

Långsam värme, hög skatt och olämplig i stads körning speciellt på vintern är väl en stor nackdel tycker jag.

Uppdaterat: 2017-07-25 23:23
skidoo1238 skrev:

Snål som en diesel och ganska pigg för 115 hk ...

Snål som en 200-hästars diesel, möjligen. Motsvarande diesel (runt 115hk) är betydligt snålare.

Uppdaterat: 2017-07-26 09:01
saabnisse skrev:

Då är det säkert ingen större nackdel med diesel.
Mer än knacket och stanken.

Stanken? När körde du en diesel senast? Luktar mindre än en bensinare.

Uppdaterat: 2017-07-26 09:04

Glöm inte skakningarna när man startar en kall diesel. Huvaligen!

Uppdaterat: 2017-07-26 09:11

Swemba, så gott som dagligen, men jag gillar inte lukten av dieselolja.

Uppdaterat: 2017-07-26 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

2012-2013. Svårt att råda men pendlar du några mil kan rätt diesel vara ett bra alternativ.
Men kom ihåg att läsa på.
Det finns törstiga dieslar också med hög skatt som tar 0,75-0,85 beroende på kör profil.
Och jag har alltid tänkt ju mindre "extra" (4x4, automat mm) ju mindre risk för reparations kostnader på en begad bil oavsett diesel/bensin.
Det är svårt att ge råd och det handlar ju om en prislapp också.
Jag kör en 1,0 tsi och den går snålt för att vara en bensin bil men den är inte så gammal så den blir nog kanske dyr än så länge

Uppdaterat: 2017-07-26 09:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men sedan ganska länge dras väl ångor in i själva munstycket när man tankar. Jag tycker att det funkar och känner varken bensin- eller dieseldoft. Saabnisse kanske bor på en bonngård med traktortankar?

Uppdaterat: 2017-07-26 10:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Som läget är nu kan det vara värt att vänta om man har möjlighet på Volvos mildhybrider som ju kommer dom närmsta åren.
Antar att det blir versioner även med dieselmotor.
Kommer vara klart snålare, lägre fordonsskatt etc.
Liksom bra avgasrening (redan i höst får alla Volvo addblue).

Tycker man ska undvika begagnade dieslar om möjligt pga allt fusk och höga NOx utsläpp.

Uppdaterat: 2017-07-26 11:04

93% av alla volvo som säljs är diesel...

Uppdaterat: 2017-07-26 11:47

Nuvarande 93% Volvo säljer med diesel och snar om några månader tills 1 - 2 år blir det stort problem om den ska stoppa från regering.
Tyckte för det bästa KÖP BENSIN istället efter förtroende nyheter som börjar öka bensin och sjunka diesel.

Uppdaterat: 2017-07-26 12:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Köp en mindre och lättare bil (max 1600 kg), så går det utmärkt att köra den på bensin till rimlig förbrukning. Undvik SUV och fyrhjulsdrift så är man hemma. Varför krångla till det? Dieselns intrång på Sveriges marknad gjordes då bilarna blev för tunga, för högt luftmotstånd (SUV) och fyrhjulsdrift. Även SUV hybrid och s.k miljöbil typ Outlander PHEV är allt för tunga och ineffektiva. Jag pratar att köpa vanliga bilar typ Opel Astra eller liknande, det är bilar man kan köra på bensin till rimlig förbrukning.

Uppdaterat: 2017-07-26 12:32
Styggavargen

junkers, jo vem vill köpa bensinmotor till en XC90 eller XC60 när vi har dom skatter vi har på bränslet?
Det är av skatteskäl man köper diesel.
Inte så att bensinturbomotorerna Volvo har är sämre i köregenskaper, tvärtom.

Uppdaterat: 2017-07-26 12:32

Återigen nya bensinmotorer med direktinsprutning släpper ut MER NOx än en diesel med adblue och senaste teknik.

Uppdaterat: 2017-07-26 12:45

Hmmm...detta enögda fokus på förbrukningen, som är en liten del av den totala kostanden för en ny(are) bil.

Har en god vän som bytte sin V70 bensin till en ny V70 diesel - "Wow, jag sparar över 10.000:- per år på detta!"

Samtidigt som han förlorar 40.000:- per år i värdeminskning på den nya bilen, försökte försynt fråga vad han fick för den gamla Volvon som han också haft sedan den var ny, "eeehhh - det vet jag inte riktigt, lämnade in den hos Volvo...."

Släpp bränsleförbrukningen och kör den bil du har, tills du tröttnar på den, först DÅ är det dags att byta.

Uppdaterat: 2017-07-26 13:21
AudiS4 skrev:

Men när ska det sluta? Din Octavia går inte snålt för att vara en bensinare. Högst medioker förbrukning, med tanke på hur liten motor du har, framhjulsdrift och hur överlag svag den är.

Janne. Testa allt DU tror på och testa riktigt efter dina behov och mycket av ev handlare.
Du kan bli förvånad. Ibland negativt i bland positivt.
Men diesel skall funderas en extra gång på då det i bland inte alls är ekonomiskt bra.
Och igen testa.

Uppdaterat: 2017-07-26 13:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Stoor skrev:

Du ska absolut byta till en Volvo med dieselmotor om du vill få lägre driftskostnader samtidigt som du får en pigg, vridstark och lättkörd motor. Har man en gång typiskt sett kört en stark och pigg dieselmotor vill man absolut inte byta ner sig till en bensinmotor.

Förtusan Janne. Ta allt med en stor nypa salt vad som skrivs.
Jag har typ 15 år med diesel.
Kör nu bensin och ångrar mig inte.
Det har hänt saker med bensinbilarna också på dom sista fem åren.
Dom fabrikat som nu har ny producerade motorer.

Uppdaterat: 2017-07-26 13:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, sant, dom nya downsizade motorerna med turbo är riktigt trevliga. Bra kraft från låga varv och låg förbrukning överlag. Downsizing fungerar! På dieselmotorer vinner man inte alls lika mycket på att minska storleken, därför kommer Volvo inte med nån mindre motor än 2,0 liter och fyra cylindrar där. Problemet för Volvo just nu är att man inte har nån riktigt snål bensinmotor just nu, finns ingen mindre än 2 liter och fyra cylindrar. Nya trean har väl inte kommit ännu, inte så heller mildhybriderna.

Uppdaterat: 2017-07-26 13:52

Vidstige - Misstänker att Volvos 1.5 trea kommer i nya 40-serien, som gissningsvis presenteras i höst eller nästa år.

Uppdaterat: 2017-07-26 14:17
Rutger Jönåker skrev:

Vidstige - Misstänker att Volvos 1.5 trea kommer i nya 40-serien, som gissningsvis presenteras i höst eller nästa år.

Hoppas dom lyckas med den motorn och att det blir ett snålt koncept.

Uppdaterat: 2017-07-26 17:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vidde, Volvo har en 1,5l 4-cyl VEA, en T3 som används när det är automatlåda!
Jag hade absolut valt en bensinare idag, mest för att de är skönare att köra, saknar min tidigare S60 T5:a...

Uppdaterat: 2017-07-26 17:47
*Robban

Robban, finns ingen 4-cyl 1,5 liters VEA vad jag hört.
Hur skulle det gå till?
Den nyutvecklade motorn VEA har 0,5 liter per cylinder.
Dock har man kört ett tag med en 1,6 liters motor från Ford, kanske fortfarande inte helt ute ur sortimentet.
Men alltså ingen riktig Volvo motor och inte nyutvecklad.

Uppdaterat: 2017-07-26 18:08

Du gissar, jag vet... det är den lilla skillnaden.
Hur man gör? Man tar fram en annan vev som har 70,9 istället för 93,2 i slag, samma borr och Ja, egenutvecklad Skövde-VEA.
Elementärt min käre Watson ;-)

Uppdaterat: 2017-07-26 18:52
*Robban

Så klart man vågar köpa en dieselbil. Har man bara körmönstret att man åker över 2000 mil om året och inte enbart kör i innerstaden av Stockholm, Göteborg eller Malmö så är det riskfritt de närmaste 10 åren. Allt annat är domedagsprofetior av dieselhatare. Alla nyttotransporter av gods ut och in i våra städer sker ju med diesel. Dessutom för att få bensin så måste man ta ut diesel. Inte fan slutar utvecklingen av dieselmotorer bara för att svartmålarna och miljömupparna spår det.

Uppdaterat: 2017-07-26 18:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, ena stunden är diesel bäst, andra stunden är elbilar bäst. Hur ska du ha det? Obegripligt.

Uppdaterat: 2017-07-26 18:57

Diesel är bäst just nu för nyttotransporter och de som kör långt och inte inne i stadskärnorna på de 3 största städerna i Sverige.
Framtiden tillhör elbilar helt klart.

Uppdaterat: 2017-07-26 19:06
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Intressant Robban. Jag har själv undrat över den motorn och trodde det var Fords, eftersom tekniska data överensstämmer kusligt mycket med Fords 1.5T. Pratade med en säljare som hävdade det var Volvos egen motor. Jag trodde han ljög, alt var okunnig... Men nu säger du samma sak, vilket är intressant. Så Volvo har tydligen en 4-cyl 1.5T då...

Uppdaterat: 2017-07-26 19:18
EnannanRobban skrev:

Du gissar, jag vet... det är den lilla skillnaden.
Hur man gör? Man tar fram en annan vev som har 70,9 istället för 93,2 i slag, samma borr och Ja, egenutvecklad Skövde-VEA.
Elementärt min käre Watson ;-)

Nja, skulle säga att det var en kvalificerad gissning eftersom jag läst mycket om VEA.
Denna hade jag helt klart missat, erkänner jag.
Det kändes ologiskt med tanke på alla resonemang dom haft om att bara göra en grundkonstruktion, bara ha ett litet motorprogram etc. Ännu mer ologiskt när dom sagt att dom ska sälja en 1,5 liters trea, varför då ha en lika stor fyra? Du som vet allt om Volvo, förklara det om du kan.

Uppdaterat: 2017-07-26 19:35

On topic: Fortfarande gäller att Sverige förbundit sig att leva upp till lägre CO2 enligt Parisavtalet. Därför kan ingen svensk regering på kort sikt slå undan fötterna för dieselbilar. På längre sikt dvs till 2030 ska de svenska bilarna vara fossiloberoende. Då får vi köra på förnybar diesel, etanol och biogas. Samt på el förstås.

Uppdaterat: 2017-07-26 19:38
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Janne Fnsu skrev:

Jag kör idag en Volvo S80 T5 2011. 3600 mil.
Funderar på att köpa en diesel årsmodell 2012-2013 istället för att få ner kostnaden för drivmedel.
Men...det skrivs så mycket negativt om diesel. Kommande förbud i miljözoner etc.
och skatten...
Betalar man högre skatt just för att det är en dieselbil ??
Skatt på min bil är 2164:-
Baseras skatten endast på CO2 värdet eller är det nån extra "straffskatt" på dieselfordon?

Byter du till en snål dieselbil och tankar 100 % HVO, gör du definitivt en bra miljöinsats! Finns inte HVO tillgängligt, har bl a Preem dieselbränsle med hög andel förnyelsebar biodiesel.

Uppdaterat: 2017-07-26 23:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

en Volvo S80 T5 2011. 3600 Mil.
Det är väl ganska mycket pengar i denna bil eller?
Är det en sedan ej kombi du är ute efter ?
Skall du börja jobb pendla.
Är det snabb motorväg eller vanliga landsvägar det handlar om.

Uppdaterat: 2017-07-27 10:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om du nu tänker byta bort din S80 som du är van vid ska du prova det tilltänkta dieselalternativet en längre sträcka.
Inte många bilar klår Volvo när det gäller komfort, speciellt stolarna ( kanske Mondeo?) och att byta till en liten diesel kan verka ekonomiskt men kan vara dumsnålt.

Uppdaterat: 2017-07-27 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här kan du botanisera hur skatteförslaget slår på olika bränsletyper.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-07-28 00:05

Högre skatt 1-3 år kan man väl stå ut med, en relativt kort tidsperiod trots allt.

Men hur ser det ut på dieslar från 4 år, är det en stor höjning?

Uppdaterat: 2017-07-28 10:21

Diesel er på vej ud .disse små partikler sætter sig gennem næsen i hjernen og langt ned i lungerne så man bør ikke køre diesel vel

Uppdaterat: 2017-07-28 10:27

Aha, kolumnen fordonsskatthöjning säger ju hur stor ökningen är från nu för just +4 år, om jag tolkar det rätt.
Då blir ju höjningen högst för dom som idag har relativt snåla dieslar kring 110 g/km CO2, tror inte dom blir så glada.
Känns faktiskt inte alls logiskt.

Uppdaterat: 2017-07-28 10:38

Nej känns inte logiskt. Varför får dom som släpper ut 200g/km sänkt skatt?

Uppdaterat: 2017-07-28 15:02
Janne Fnsu skrev:

Jag kör idag en Volvo S80 T5 2011. 3600 mil.
Funderar på att köpa en diesel årsmodell 2012-2013 istället för att få ner kostnaden för drivmedel.
Men...det skrivs så mycket negativt om diesel. Kommande förbud i miljözoner etc.
och skatten...
Betalar man högre skatt just för att det är en dieselbil ??
Skatt på min bil är 2164:-
Baseras skatten endast på CO2 värdet eller är det nån extra "straffskatt" på dieselfordon?

Eftersom ingen verkar ha svarat på det sista gör jag det. Här kan du läsa om hur skatten är uppbyggd: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/
Koldioxidkomponenten är 22kr/gram över 111gram + ett grundbelopp på 360kr. För bensinbilen är uträkningen här klar. Som du ser tillkommer sen för dieselbilen först en bränslefaktor om 2,37. Därefter ett miljötillägg på 250 eller 500kr, beroende på om bilen tagits i trafik före eller efter 1 januari 2008. Så ja, man betalar alltså högre skatt för dieselfordon.

Detta är vad som gäller idag. Optimus har visat tabell på det nya skatteförslaget som, om det går igenom, börjar gälla från 1 juli nästa år. Äldre bensinbilar kommer enligt det förslaget att få en skatteökning med 352kr/år. Din S80 med 2164kr i skatt kommer alltså, om detta går igenom, att kosta 2516kr/år i skatt därefter. Det skulle alltså helt klart löna sig för dig att byta till en snål dieselbil. Såvida du inte bor eller åker ofta i storstäder, så att du kan drabbas av ev. restriktioner för dieselfordon...

Uppdaterat: 2017-07-28 15:41

Nåja Rutger - en årlig skattehöjning med typ 3 hundringar kan knappast motivera ett bilbyte rent ekonomiskt - speciellt om man inte kör så jättelångt årligen. Så förändringen i skattesystemet är nog relativt oväsentlig i det fallet. Tvärtom kan ju skatten de första 3 åren faktiskt bli högre än nuvarande skatt i det aktuella fallet.

Uppdaterat: 2017-07-28 16:42

Fordonsskatteförslaget kommer att åka med i budgetproppen 20 september 2017. Visst har det funnits kritik mot budgeten, bl a flygskatten, men krutet när det gäller misstroende är förmodligen förbrukat.

Uppdaterat: 2017-07-28 17:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Dom få hundringar det kostar extra i skatt är väl en piss i nilen kan jag tycka om man ska se totalt till bilägandet.
Däremot kan det ju vara lite riskabelt om man tänkt behålla bilen en massa år och tänker köra i storstan.

Varför inte köpa en gasbil istället, Volvo har ju ett par trevliga sådana i sitt utbud, då kommer du ner i bränslekostnad, skatt, sponsrar biogas tillverkarna samt eventuellt får lite bättre samvete då du släpper ut mindre skit.

Uppdaterat: 2017-07-28 18:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.