Våga köpa småbil (ur säkerhetssynpunkt)?

67 inlägg 0 nya
Våga köpa småbil (ur säkerhetssynpunkt)?

Hur resonerar ni kring säkerheten för småbilar? Jag tycker själv det är lite svårt att få en uppfattning av hur stor skillnaden är mellan små och större bilar (antagandet är att småbilen säkerhetsmässigt är bra utrustad, och att det i första hand är vikten jag funderar över). Vi vill byta en av bilarna till en mindre variant; ett alternativ är Honda Civic på ca 1250 kg, vilket jag anser är fullt tillräckligt. Ett annat alternativ är Suzuki Swift, som bara väger dryga 1000 kg vilket gör mig lite mer osäker... Det rör sig en del älg på vägarna där vi kör dagligen - dock kanske det inte är enorm skillnad på 1000-1250 kg om man krockar med en 500 kg älg? Samtidigt skulle det inte vara så kul att krocka med en suv på 1500-1800 kg ifall man själv sitter i en Swift tänker jag. Hur tänkter ni?

Euroncap tex är ju bilar som krockas med bilar i samma viktklass. Så resultaten är ju inte jämförbara med en Micra mot XC60. I Sverige är vi ganska besatta av stora och tunga bilar (med kraftiga motorer och fyrhjulsdrift) och chansen är ju att man möter någon av dem vid en krock. Mötesseparerade vägar underlättar så klart.

Flera motortidningar uppmärksammar tex nya Polo och skriver ”med handen på hjärtat, behöver man verkligen större”. Bortsett från undantagsfallen (hämta kylskåp, inredning på Ikea, bilsemester) så skulle väldigt många klara sig med en bil från småbilsklassen (Fabia, Ibiza, Polo, Swift). Vi har de senaste åtta åren haft en Kia C’eed och bortsett från avsaknad av skidlucka så har den funkat väldigt bra. Innan Kian hade vi en Yaris, den var dock undermotoriserad.

När vi nu skulle byta bil så tittade jag på Swift, Ibiza och Fabia. Frugan tyckte dock att de var för små (Ibiza och Swift) eller tråkiga (Fabia combi). Hade Fabia kombi haft skidlucka så hade vi kört en sådan nu. Istället började vi kika på nästa storleksklass Octavia, Nya Golf SC. Frugan vill gärna sitta högre så vi har också kikat på crossovers och kompaktsuvar, Kia Niro och Sportage, Volvo XC60, Skoda Karoq och Kodiaq och VW Tiguan, Opel Grandland X.

Apple CarPlay är ett krav också så för Volvo innebär det nya XC60 (för dyr), S/V90 (för låg) och nya XC90 (alldeles för dyr). XC40 kommer att vara för dyr i överskådlig framtid.

Jag har med tiden kärat ner mig i tanken på att ha en fjärrstyrd bränslevärmare så bilar från VAG och Volvo är aktuella.

Karoq med 1.0 TSI på 115HK, Seat Ateca, VW T-Roc är bilar som skulle kunna funka.

Förstår verkligen inte varför inte fler tillverkare sätter in skidlucka i sina bilar. En sådan anpassning borde inte vara så dyr kan man tro. Fram till Yaris har vi haft det i alla bilar från 80-tals SAAB osv.

I en test nyligen, vägde Civic 1400 kg, det är ingen småbil längre, vaken till längd el vikt.

Läste en intressant diskussion för många år sen, där tog man upp var älgen hamnade på bilen, och menade att en låg bil med kort motorhuv kunde vara en fördel, då älgens kropp då hamnar långt upp eller rent av på taket, jämfört med hög bil eller lång motorhuv, då kroppen hamnar rakt i vindrutan.

Angående vikten, så bör väl en bil med mindre vikt, utöva en mindre kraft, älgen borde bromsa upp den lättare bilen enklare, smällen borde inte, skralt sett, bli lika kraftig.

Vi har en Peugeot 308 sw nuvarande version. Och hade behov av en bil till, vi kollade på småbil i den klassen du nämner, men vi avstod och köpte en beg passat.. de blir tyvärr för trångt med halvkombi i den klassen med bilbarnstol (2 års åldern) samt barnvagn. Men oftast e den såklart onödigt stor.

Jämför en Ford Focus med en Hyundai Santa Fe. Bara två exempel på var älgen hamnar beroende på höjd på fordonet.


Står sen valet mellan småbil eller Golfklass hade jag valt det senare, av såväl säkerhets som komfortskäl.

Av dom filmerna att döma bör man åka i en bil med hög motorhuv, för vad jag kan se är det huven på Santa Fen som skjuter upp kroppen i luften.

Det vore kul att sen en sån där test med en riktigt låg bil, tex värdens lägsta, Lotus Europa. En sån bil skulle väl få en överkryssad nolla i krockbetyg, men det skulle vara kul o se var älgen hamnar.

En GT40 är väl nån centimeter lägre än en Europa och en perfekt träff på en stillastående älg borde göra att taket precis slår i magen. GT40 träffar nog benen också, men en Europa kanske går mellan?
Tyvärr lär älgolyckor sällan ske med perfekta träffar och själva träffen gör att olika bilar blir säkra vid olika tillfällen.

En arbetskamrat tog bakbenen på en älg med sin DAF66. Älgen fick avlivas, båda bakbenen var av, DAFen behövde en ny kromring runt strålkastaren.

Kommer aldrig att köpa eller hyra en mindre bil, än en i mellanklassen.

Alldeles för mycket komfort och säkerhet som går förlorad på småbilar.

Rikard wrote:
Av dom filmerna att döma bör man åka i en bil med hög motorhuv, för vad jag kan se är det huven på Santa Fen som skjuter upp kroppen i luften.
Det vore kul att sen en sån där test med en riktigt låg bil, tex värdens lägsta, Lotus Europa. En sån bil skulle väl få en överkryssad nolla i krockbetyg, men det skulle vara kul o se var älgen hamnar.

Santa tar träffen längre ut på stolpen vilket kan hjälpa till. I övrigt så, en hög bil ger älg in i rutan och en låg ger älg på rutan överkant. Under optimala förhållanden.
Vikten på bilen är irrelevant. Det smäller ändå, och avgörande blir att bilen är stark på rätt ställen och att älgen träffar bra.

Personen hinner bromsa. Älgen tar enbart med rumpan. Inträngningen är betydande (om än inte så pass så man riskerar stora skador). Detta på en högre bil.

En till hög bil. Här var det illa...

Granlundii wrote:
Hur resonerar ni kring säkerheten för småbilar? Jag tycker själv det är lite svårt att få en uppfattning av hur stor skillnaden är mellan små och större bilar (antagandet är att småbilen säkerhetsmässigt är bra utrustad, och att det i första hand är vikten jag funderar över). Vi vill byta en av bilarna till en mindre variant; ett alternativ är Honda Civic på ca 1250 kg, vilket jag anser är fullt tillräckligt. Ett annat alternativ är Suzuki Swift, som bara väger dryga 1000 kg vilket gör mig lite mer osäker... Det rör sig en del älg på vägarna där vi kör dagligen - dock kanske det inte är enorm skillnad på 1000-1250 kg om man krockar med en 500 kg älg? Samtidigt skulle det inte vara så kul att krocka med en suv på 1500-1800 kg ifall man själv sitter i en Swift tänker jag. Hur tänkter ni?

Vanligaste olyckstypen är singelolycka.

Visst är säkerhet viktigt men vi kan väl inte i alla lägen i livet anpassa vårt liv och vårt beteende till ett "worst case-scenario" ? I så fall är det nog många situationer med ännu större olycksrisk som vi borde välja bort men det görs inte alltid. Det kanske är så enkelt som att man i många fall har säkerhets-aspekten som ett svepskäl för att motivera köp av en större och mera prestige-betonad bil ?
Det innebär ju inte att man behöver välja det sämsta marknaden har att erbjuda säkerhetsmässigt men många moderna bilar i t ex C-segmentet borde rimligen ha en fullt OK säkerhet. Alla råkar ju trots allt inte ut för svåra bilolyckor och ens eget beteende i trafiken kan ju också påverka risken högst påtagligt.

Pi wrote:
Visst är säkerhet viktigt men vi kan väl inte i alla lägen i livet anpassa vårt liv och vårt beteende till ett "worst case-scenario" ? I så fall är det nog många situationer med ännu större olycksrisk som vi borde välja bort men det görs inte alltid. Det kanske är så enkelt som att man i många fall har säkerhets-aspekten som ett svepskäl för att motivera köp av en större och mera prestige-betonad bil ?
Det innebär ju inte att man behöver välja det sämsta marknaden har att erbjuda säkerhetsmässigt men många moderna bilar i t ex C-segmentet borde rimligen ha en fullt OK säkerhet. Alla råkar ju trots allt inte ut för svåra bilolyckor och ens eget beteende i trafiken kan ju också påverka risken högst påtagligt.

Plötsligt händer det...
Jag skulle gå på krocktester från iihs och euroncap bland annat. Välj efter det, inte efter om du tror att en större bil är säkrare.

Men åter - risken finns alltid men hur många råkar verkligen ut för en svår trafikolycka ? Och hur många andra risker i livet utsätter vi oss inte för som också skulle kunnat elimineras om vi hade samma tankesätt där som när vi "måste" välja stora/höga/tunga bilar ur säkerhets-synpunkt ?
Sen håller jag med om att ett bilval bl a baserat på hur bilen klarat t ex Euro Ncap kan vara en rimlig kompromiss - men för många duger ju tydligen inte detta utan den skall dessutom vara stor, hög och tung.

Stor hög och tung är ingen garanti för lyckad utgång vid olycka. Därmed blir det lite vilseledande att tro det. Likaväl som att fyrhjulsdrift minskar olycksrisken, eller att du kan köpa fortare bara för att du har bälte och så vidare.
Folk utsätter sig för många onödiga risker som kan minimeras med enkla medel, som reflex, vara uppmärksam, anpassa körning efter väglag och förmåga, säkerhetsbälte, välja enbart bilar med hög säkerhet, och så vidare.
Göra aktiva val som betyder något på riktigt och inte bara invaggar i falsk säkerhet.

För övrigt räcker det med att man är med om en olycka... Varje person räknas.

@Pi. Har du varit med om någon trafikolycka av mer allvarlig karaktär dvs med högre krockvåld? Personligen tror jag att man värderar risker annorlunda efter en sådan händelse. Det dör väl ungefär en människa om dagen i trafiken i Sverige så det är lite av ett lotteri där man vill ha så goda odds för överlevnad som möjligt. Att välja en "pansarbil" kanske är överdrivet men mindre bil än golfklass skulle jag själv inte vilja färdas i på landsväg. Jag är ganska misstänksam mot bilar som t ex Kia Rio och liknande.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Sen jag fick körkort för 10548 dagar sen har jag krockat två av de dagarna. Första gången i 30 km/h med en Volvo Amazon. Det kostade en bil. Andra gången i en Ford Sierra och då repades ena strålkastarglaset. Alla andra dagar har jag inte krockat och således inte nyttjat krocksäkerheten. Visst är det bra med krocksäkra bilar, men det är inte en parameter jag väljer bil efter.

TV i senaste nr testar snåbilar, Ford Fiesta och Nissan Micra vinner över nya Polo. Swift räcker inte riktigt till (mindre än de andra). Dessa småbilar är som Golfklassen var förr med längd strax över 4m (original Golf var väl 3,75?). Jag förvånas av den höga förbrukningen i testet, en Fiesta med liten 3-cyl turbo bensinare drar 0,65 l/mil...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!