V70 awd d4 köpråd

81 inlägg 0 nya
V70 awd d4 köpråd

hittat en fin v70 awd begagnad, dock rullat 13000mil.

min pappa avskräcker mig duktigt ifrån att köpa en bil som gått långt (enligt hans ögon en som rullat mer än 10.000mil)
jag hävdar bestämt att om bilen servats enligt serviceboken så är allt frid och fröjd. dessutom kan man köpa med garanti.

det jag oroar mig för mest är andrahandsvärdet.
köpte förut en s80 som rullat 11,000mil för 139000, sålde den för 55000 5 år senare, då låg mätaren på 21500mil. Sedan behöver jag eg inte en awd, men det är ett bra pris (pga miltalen givetvis)
Är det mer omfattande dyrare service på awd bilar?

nu har jag en v40 som jag köpte för 159000, rullat 5900. i skrivande stund har den rullat 9000mil, får 110000mil från bilhandlaren. svårsålt på blocket, överväger starkt att byta in den till v70 som jag nyss sett

hur förhåller sig andrahandsvärdet på v70 awd med en d4 motor. årsmodellen är av 2016. antar att det är en lagom attraktiv bil i många år till. lär ha den åtminstone 3-4 år och då kalkylerar jag att den kommer säkerligen rulla 22000mil innan jag säljer den.

Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

Så pass ny och så långt? Taxi?
Långmilare i sig är ju generellt bra.
AWD-systemet tillför helt klart extra kostnad för reparation OM något går sönder (ju fler delar på en bil, desto större risk att något går sönder). V70 generellt lär nog kunna ha lång livslängd. Vissa vill ju ha den klassiska lådVolvon och 70 är ju den sista som det ser ut nu. Har den krok (eller om du sätter dit krok) så kan den säkert vara än mer attraktiv tror jag - du vet, hästfolk till exempel, AWD med krok och rymlig trogen driftsäker classicmodell.

Känns det bra och den har bra historik så ser jag ingen som helst anledning till att inte köra på. Enligt mig alltså.

Awd behöver du inte säger du.
Då skulle jag aldrig välja det.
Räkna med högre servicekostnad för awd och Volvo och absolut högre förbrukning och risken finns att det går sönder och då blir det dyrt.
Vad skulle du betala och kör du långt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

V70 AWD D4 2016 - är det den gamla dieseln i den eller den nya ? Skulle utan att veta gissa på den gamla och den är ju inte speciellt snål med dieseldropparna. Och därmed är väl också den årliga skatten relativt hög.

175000 så det är ett riktigt bra pris.

det är den gamla dieseln 181hk, den dricker 5,2 5,9 6,5 tror jag siffrorna var. skillnad mot min v40 :/ helst av allt skulle jag vilja ta en enkel d2a behöver fan inte ha så mkt kräm (hästar)
men priset lockar och jag kan faktiskt leva med att betala 25kr mer per dag uträknat på enbart driftkostnader och skatten (3500kr) åker ju typ 8 mil om dagen så det lär ticka på.

tippar på att andrahandsvärdet om tre år på 21000mil lär ligga runt 100.000 om inte lägre???

Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

venacava wrote:
175000 så det är ett riktigt bra pris.
det är den gamla dieseln 181hk, den dricker 5,2 5,9 6,5 tror jag siffrorna var. skillnad mot min v40 :/ helst av allt skulle jag vilja ta en enkel d2a behöver fan inte ha så mkt kräm (hästar)
men priset lockar och jag kan faktiskt leva med att betala 25kr mer per dag uträknat på enbart driftkostnader och skatten (3500kr) åker ju typ 8 mil om dagen så det lär ticka på.
tippar på att andrahandsvärdet om tre år på 21000mil lär ligga runt 100.000 om inte lägre???

.
175000:- och du behöver inte motoreffekten.

Då skulle jag rekommendera denna nya bensin bil som är lika mycket att lasta i som V70 och betydligt rappare och trevligare än D2an och går billigare och tystare än den diesel som du tittar på och dessutom tre års nybilsgaranti.
Testa du har inget att förlora jag lovar
.
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_Combi_TSI115___OPPNINGSERBJUDA_78800831.htm?ca=11&w=3

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag gillar både octavia och superb också skarpt. Vi får se.
Är ju ute efter någon form av digital färddagbok så som Volvo on call har i sin app. Osäker om Skodan har någon sådan app kopplat till bilen

Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

venacava wrote:
Jag gillar både octavia och superb också skarpt. Vi får se.
Är ju ute efter någon form av digital färddagbok så som Volvo on call har i sin app. Osäker om Skodan har någon sådan app kopplat till bilen

Ja nu 2018 har Skoda en typ enklare Volvo on call med enklare grafik och lite mindre finesser men du får en hel del fakta.
Nytt är nytt och 3 års garanti och vagnskadegaranti i tre år och tsi 1,0 är riktigt snål på landsvägen och dessutom skatten på 340:-.

Faktum är att en bil med 10-14000 mil på mätaren är den tidpunkt det börjar bli risk för nåt styrledbyte, framvagninställning mm och rep kostnaderna kommer som ett brev på posten.
Jag har kört V70 och jag med 174 cm sitter mycket högre och bättre i octavian.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Isåfall gillar jag superben mer, så hellre en sådan :)vem vet

Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

venacava wrote:
Isåfall gillar jag superben mer, så hellre en sådan :)vem vet

Prova octavian med 1,0an innan du funderar och du säger superb som är störst och då 100 tusen upp.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Har Volvo löst egr problemen nu,eller byter man o rengör?

venacava wrote:
Isåfall gillar jag superben mer, så hellre en sådan :)vem vet

Beaktar man nybil investeringen så är det enbart octavian som gäller i detta resonemang så glöm superben.

Du får en karossmässigt tight bil med octavian men med inner mått betydligt större än V60 och många i klassen och slår v70 i mycket och ändå i paritet med tex insignian och andra större bilar och sist men inte minst om du provar 1,0tsi bensinen så kommer du att se att du kan köra på lägre förbrukning än många dieslar och ändå en betydligt trevligare motor än den sega d2 motorn du nämner.

Jag har inga problem att köra min bil med 1,0tsi en bit under 0,5 på landsväg så att du skall lägga lika mycket pengar på en begagnad diesel måste vara en dålig affär.
Funderar du måste du prova och känna dig för.

Venacava:
Du kan lugnt köpa den Volvo V70 AWD och behålla den i många år. 13000 mil på en V70 av 2016 års modell är inget att oroa sig för. AWD kostar knappt något extra att serva och dessutom ökar framkomligheten och säkerheten med Volvos fina Haldex generation 5. Volvos beprövade gamla femcylindriga dieselmotor är dessutom väldigt slitstark även om den drar ca en deciliter extra diesel men bränslekostnaden är så himla liten jämfört med driftkostnaden i stort tex skatt, försäkring etc. Din nya Volvo V70 som du tittar på har dessutom Euro 6 avgasreningen vilket gör att du liksom alla andra dieselbilägare kommer att kunna köra i städerna långt efter 2022. Euro 5 och äldre kan KANSKE få kör restriktioner i framtiden men inte med Euro 6. Volvo V70 är dessutom av förståeliga skäl väldigt attraktiv på beg marknaden när du ska sälja den vilket märks på att Volvo V70 är Sveriges mest sålda / attraktiva bil. Köper du V70:n så blir du säkert nöjd i din nya rymliga, trafiksäkra, beprövade och lättsålda herrgårdsvagn!

http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/

- Är det klimatsmart att köpa och transportera bilar från andra sidan klotet?

Stoor.
Sunt förnuft vad är det.
13000 mil och då kommer kostnaderna ganska snart.
Allt är dyrare.
Reparationer kommer snart.
Dyr service.
Han säger att han inte behöver 4wd och inte effekten.

Han kan köpa en fabriksny lika rymlig och komfortabel bil och kanske tystare som drar mindre för samma pris med tre års garanti och en 1/5i skatt

Jadu man undrar vad sunda förnuftet säger om man bara beaktar sin egen börs.
Inget fel i det du säger stoor men ändå vansinnigt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mso 1000. Tystare än en V70? Det är det knappast många bilar som är, särskilt inte på svensk grovkornig asfalt.

MVH AL

Att komma dragande med Octavia i en köptråd om V70 säger en hel del....

Volvo V70 är inte rolig att köra och lätt att somna utan bara är trygghet och dyr reparation.
Skoda Octavia 1.0 TSI är rolig att köra, billig att äga och förnuftig.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Volvo V70 är inte rolig att köra och lätt att somna utan bara är trygghet och dyr reparation.
Skoda Octavia 1.0 TSI är rolig att köra, billig att äga och förnuftig.

Jag upplever nog att Octavia har ett på tok för billigt chassi för att kunna kallas rolig att köra. Dessutom är den inte på långa vägar i närheten av Volvos säkerhet eller komfort.

Men om man är beredd att acceptera en sämre bil och inte har så höga krav kan den väl vara ett alternativ.

MVH AL

AL. Nu kan jag iofs ta tillbaka om jämförelsen var V70 som jag inte åkt på 8år men jag har flera v60ägare som gjort reflektionen om tyst bil när dom åkt och kört min bil så det ligger en viss sanning i det.
OCH då pratar bi verkligen grova asfalten på motorvägen.

Xc90 får tycka som han vill eftersom han lever kvar i det gammla sättet betala och se glad ut.

Man bör vara öppen i sitt val.
I dag är det många som inte är som för några år sedan , tex octavian, peugot508 mfl.
Däremot blir man än i dag stum över att sitta i en koreansk bils (mfl) baksäte på grova motorvägen.
Där är det samma öronbedövande oljud än trots nya modeller.

Man måste ta sig tid att prova utanför grinden/boxen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

AL. Volvo och Säkerhet ja men Octavia ligger före många i sin klass och pris skullle jag säga.
Komfort bör man prova innan man uttalar sig.
Octavian har så mycket vettigt som Volvo inte ens har på nya bilar i dag.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mso 1000.. Ja buller i Octavla är i mina öron ungefär lika påtagligt som i en Kia Ceed. Volvo - oavsett det är en V60 eller V70 - hamnar inte ens i närheten. En dubbdäcksskodd V60 med laminerade rutor är tystare än en Octavia med sommardäck - allt annat lika. Det syns i mätningar och det kommer också till uttryck i undersökningar.

I jämförelse med träbänkarna i Skoda är stolarna i Volvon betydligt trevligare och fjädringskomforten är betydligt bättre (Skoda chassi är ju ganska primitivt).

Men visst. Skoda är ju också en billigare produkt så det är inte konstigt.

MVH AL

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.