Vi Bilägares forum

V70 awd d4 köpråd

V70 awd d4 köpråd

hittat en fin v70 awd begagnad, dock rullat 13000mil.

min pappa avskräcker mig duktigt ifrån att köpa en bil som gått långt (enligt hans ögon en som rullat mer än 10.000mil)
jag hävdar bestämt att om bilen servats enligt serviceboken så är allt frid och fröjd. dessutom kan man köpa med garanti.

det jag oroar mig för mest är andrahandsvärdet.
köpte förut en s80 som rullat 11,000mil för 139000, sålde den för 55000 5 år senare, då låg mätaren på 21500mil. Sedan behöver jag eg inte en awd, men det är ett bra pris (pga miltalen givetvis)
Är det mer omfattande dyrare service på awd bilar?

nu har jag en v40 som jag köpte för 159000, rullat 5900. i skrivande stund har den rullat 9000mil, får 110000mil från bilhandlaren. svårsålt på blocket, överväger starkt att byta in den till v70 som jag nyss sett

hur förhåller sig andrahandsvärdet på v70 awd med en d4 motor. årsmodellen är av 2016. antar att det är en lagom attraktiv bil i många år till. lär ha den åtminstone 3-4 år och då kalkylerar jag att den kommer säkerligen rulla 22000mil innan jag säljer den.

Uppdaterat: 2018-04-14 08:46
Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

Kommentarer

Så pass ny och så långt? Taxi?
Långmilare i sig är ju generellt bra.
AWD-systemet tillför helt klart extra kostnad för reparation OM något går sönder (ju fler delar på en bil, desto större risk att något går sönder). V70 generellt lär nog kunna ha lång livslängd. Vissa vill ju ha den klassiska lådVolvon och 70 är ju den sista som det ser ut nu. Har den krok (eller om du sätter dit krok) så kan den säkert vara än mer attraktiv tror jag - du vet, hästfolk till exempel, AWD med krok och rymlig trogen driftsäker classicmodell.

Känns det bra och den har bra historik så ser jag ingen som helst anledning till att inte köra på. Enligt mig alltså.

Uppdaterat: 2018-04-14 08:52

Awd behöver du inte säger du.
Då skulle jag aldrig välja det.
Räkna med högre servicekostnad för awd och Volvo och absolut högre förbrukning och risken finns att det går sönder och då blir det dyrt.
Vad skulle du betala och kör du långt.

Uppdaterat: 2018-04-14 10:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

V70 AWD D4 2016 - är det den gamla dieseln i den eller den nya ? Skulle utan att veta gissa på den gamla och den är ju inte speciellt snål med dieseldropparna. Och därmed är väl också den årliga skatten relativt hög.

Uppdaterat: 2018-04-14 10:08

175000 så det är ett riktigt bra pris.

det är den gamla dieseln 181hk, den dricker 5,2 5,9 6,5 tror jag siffrorna var. skillnad mot min v40 :/ helst av allt skulle jag vilja ta en enkel d2a behöver fan inte ha så mkt kräm (hästar)
men priset lockar och jag kan faktiskt leva med att betala 25kr mer per dag uträknat på enbart driftkostnader och skatten (3500kr) åker ju typ 8 mil om dagen så det lär ticka på.

tippar på att andrahandsvärdet om tre år på 21000mil lär ligga runt 100.000 om inte lägre???

Uppdaterat: 2018-04-14 10:24
Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86
venacava skrev:

175000 så det är ett riktigt bra pris.
det är den gamla dieseln 181hk, den dricker 5,2 5,9 6,5 tror jag siffrorna var. skillnad mot min v40 :/ helst av allt skulle jag vilja ta en enkel d2a behöver fan inte ha så mkt kräm (hästar)
men priset lockar och jag kan faktiskt leva med att betala 25kr mer per dag uträknat på enbart driftkostnader och skatten (3500kr) åker ju typ 8 mil om dagen så det lär ticka på.
tippar på att andrahandsvärdet om tre år på 21000mil lär ligga runt 100.000 om inte lägre???

.
175000:- och du behöver inte motoreffekten.

Då skulle jag rekommendera denna nya bensin bil som är lika mycket att lasta i som V70 och betydligt rappare och trevligare än D2an och går billigare och tystare än den diesel som du tittar på och dessutom tre års nybilsgaranti.
Testa du har inget att förlora jag lovar
.
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_Combi_TSI115___OPPNINGSERBJUDA_78800831.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2018-04-14 10:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag gillar både octavia och superb också skarpt. Vi får se.
Är ju ute efter någon form av digital färddagbok så som Volvo on call har i sin app. Osäker om Skodan har någon sådan app kopplat till bilen

Uppdaterat: 2018-04-14 10:49
Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86
venacava skrev:

Jag gillar både octavia och superb också skarpt. Vi får se.
Är ju ute efter någon form av digital färddagbok så som Volvo on call har i sin app. Osäker om Skodan har någon sådan app kopplat till bilen

Ja nu 2018 har Skoda en typ enklare Volvo on call med enklare grafik och lite mindre finesser men du får en hel del fakta.
Nytt är nytt och 3 års garanti och vagnskadegaranti i tre år och tsi 1,0 är riktigt snål på landsvägen och dessutom skatten på 340:-.

Faktum är att en bil med 10-14000 mil på mätaren är den tidpunkt det börjar bli risk för nåt styrledbyte, framvagninställning mm och rep kostnaderna kommer som ett brev på posten.
Jag har kört V70 och jag med 174 cm sitter mycket högre och bättre i octavian.

Uppdaterat: 2018-04-14 11:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Isåfall gillar jag superben mer, så hellre en sådan :)vem vet

Uppdaterat: 2018-04-14 11:14
Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86
venacava skrev:

Isåfall gillar jag superben mer, så hellre en sådan :)vem vet

Prova octavian med 1,0an innan du funderar och du säger superb som är störst och då 100 tusen upp.

Uppdaterat: 2018-04-14 11:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har Volvo löst egr problemen nu,eller byter man o rengör?

Uppdaterat: 2018-04-14 13:10
venacava skrev:

Isåfall gillar jag superben mer, så hellre en sådan :)vem vet

Beaktar man nybil investeringen så är det enbart octavian som gäller i detta resonemang så glöm superben.

Du får en karossmässigt tight bil med octavian men med inner mått betydligt större än V60 och många i klassen och slår v70 i mycket och ändå i paritet med tex insignian och andra större bilar och sist men inte minst om du provar 1,0tsi bensinen så kommer du att se att du kan köra på lägre förbrukning än många dieslar och ändå en betydligt trevligare motor än den sega d2 motorn du nämner.

Jag har inga problem att köra min bil med 1,0tsi en bit under 0,5 på landsväg så att du skall lägga lika mycket pengar på en begagnad diesel måste vara en dålig affär.
Funderar du måste du prova och känna dig för.

Uppdaterat: 2018-04-15 10:02

Mso 1000. Tystare än en V70? Det är det knappast många bilar som är, särskilt inte på svensk grovkornig asfalt.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-04-15 12:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Stoor.
Sunt förnuft vad är det.
13000 mil och då kommer kostnaderna ganska snart.
Allt är dyrare.
Reparationer kommer snart.
Dyr service.
Han säger att han inte behöver 4wd och inte effekten.

Han kan köpa en fabriksny lika rymlig och komfortabel bil och kanske tystare som drar mindre för samma pris med tre års garanti och en 1/5i skatt

Jadu man undrar vad sunda förnuftet säger om man bara beaktar sin egen börs.
Inget fel i det du säger stoor men ändå vansinnigt.

Uppdaterat: 2018-04-15 12:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Volvo V70 är inte rolig att köra och lätt att somna utan bara är trygghet och dyr reparation.
Skoda Octavia 1.0 TSI är rolig att köra, billig att äga och förnuftig.

Uppdaterat: 2018-04-15 12:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Volvo V70 är inte rolig att köra och lätt att somna utan bara är trygghet och dyr reparation.
Skoda Octavia 1.0 TSI är rolig att köra, billig att äga och förnuftig.

Jag upplever nog att Octavia har ett på tok för billigt chassi för att kunna kallas rolig att köra. Dessutom är den inte på långa vägar i närheten av Volvos säkerhet eller komfort.

Men om man är beredd att acceptera en sämre bil och inte har så höga krav kan den väl vara ett alternativ.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-04-15 12:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL. Volvo och Säkerhet ja men Octavia ligger före många i sin klass och pris skullle jag säga.
Komfort bör man prova innan man uttalar sig.
Octavian har så mycket vettigt som Volvo inte ens har på nya bilar i dag.

Uppdaterat: 2018-04-15 13:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

AL. Nu kan jag iofs ta tillbaka om jämförelsen var V70 som jag inte åkt på 8år men jag har flera v60ägare som gjort reflektionen om tyst bil när dom åkt och kört min bil så det ligger en viss sanning i det.
OCH då pratar bi verkligen grova asfalten på motorvägen.

Xc90 får tycka som han vill eftersom han lever kvar i det gammla sättet betala och se glad ut.

Man bör vara öppen i sitt val.
I dag är det många som inte är som för några år sedan , tex octavian, peugot508 mfl.
Däremot blir man än i dag stum över att sitta i en koreansk bils (mfl) baksäte på grova motorvägen.
Där är det samma öronbedövande oljud än trots nya modeller.

Man måste ta sig tid att prova utanför grinden/boxen.

Uppdaterat: 2018-04-15 13:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso 1000.. Ja buller i Octavla är i mina öron ungefär lika påtagligt som i en Kia Ceed. Volvo - oavsett det är en V60 eller V70 - hamnar inte ens i närheten. En dubbdäcksskodd V60 med laminerade rutor är tystare än en Octavia med sommardäck - allt annat lika. Det syns i mätningar och det kommer också till uttryck i undersökningar.

I jämförelse med träbänkarna i Skoda är stolarna i Volvon betydligt trevligare och fjädringskomforten är betydligt bättre (Skoda chassi är ju ganska primitivt).

Men visst. Skoda är ju också en billigare produkt så det är inte konstigt.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-04-15 13:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL. Det är en billigare produkt ja och det finns plus och minus i alla jämförelser men man måste prova för egen del.
Sist jag körde V70 kring 11-12 fann jag inget nöjei att sitta i skinnstolarna.

Men ts oroar sig om andrahandsvärde och ekonomin och har inga krav på effekt eller 4wd.

Och då vi pratar ekonomi och en bil som gått 13000 mil mod 4wd och en gammal kraftig dieselmotor som inte är snål hög skatt hög försäkring , hög servicekostnad då är mitt val glasklart i ovanstående resonemang med 3 års nybilsgaranti/10000 mil.

Uppdaterat: 2018-04-15 14:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Konstigt att alla bilrådstrådar, oavsett vilket bilmärke rådfrågaren ber om råd om, skall besudlas med lovsång över en Tjeckisk kombibil med pyttemotor.

Uppdaterat: 2018-04-16 08:07

Konstigt att alla alltid skall ha synpunkter på detta tycker jag.
Alltid retar det någon, heter det ju, men jag undrar vad som är så provocerande? Att någon är sjukt nöjd över en prisvärd bil? Avundsjuka? ...?

Uppdaterat: 2018-04-16 08:28

Jo men det går ju att läsa i t.ex Octaviatråden om bilens förträfflighet
Halva forumet skall väl inte bestå av detta
Om jag nu skulle be om råd om en Mercedes E63 så skulle jag nog får rådet att köpa en billigare och minst lika tyst, komfortabel och tillräckligt stark Skoda, som även är mycket billigare.

Uppdaterat: 2018-04-16 08:36
Xanthopteryx skrev:

Konstigt att alla alltid skall ha synpunkter på detta tycker jag.
Alltid retar det någon, heter det ju, men jag undrar vad som är så provocerande? Att någon är sjukt nöjd över en prisvärd bil? Avundsjuka? ...?

Snarare att vissa inte förstår att "prisvärd" är något subjektivt och att människor har olika prioriteringar. De allra flesta köper bil med en stor portion hjärta. Att ständigt försöka pådyvla andra sin egna uppfattning om vad någon _behöver_ och vad som är _onödigt_ är enfaldigt, barnsligt och oerhört tröttsamt!

Obs, ovan är inte riktat mot en viss person utan mot en ganska bred grupp här på ViB.

Uppdaterat: 2018-04-16 08:47

Det är inte så mycket man retar sig på, men här inne finns det 2 saker. SUV hatet och att Octavia 1.0 är världens bästa bil.
I säkert 90% av alla trådar kan man läsa om dessa 2 ting. Nej, det är ej Suvar som förstör hela vår miljö. Nej, Octavia är ej världens bästa bil. Med lite ironi ska man beakta detta som jag skrivit. Självklart får man tycka som man vill. Hade inte varit rädd för att köpa en Volvo med dessa miltal, därimot en Octavia 1,0 med dessa miltal.

Uppdaterat: 2018-04-16 09:38

Tycker också det är märkligt att i minst tre av de senaste köprådstrådarna så har Octavia rekommenderats. Har kört den själv och så fantastisk är den inte. Den är ganska välisolerad mot vind- och trafikljud men det lågfrekventa däcksbullret var påtagligt även med 16-tums friktionsdäck. Upplevde Renault Megane som tystare än Octavian. Tycker ärligt talat det finns ett flertal bilar i Octavians klass som är värda att rekommendera som t.ex. Megane eller Peugeot 308 SW.

Uppdaterat: 2018-04-16 10:23

Ja Octavian är säkert ett bra köp, men jag skulle aldrig satsa på en 1,0. Tycker det skall vara lite känsla i bilarna. Ska inta bara vara klokt, tryggt, prisvärt bilköp. Det väntar jag med till jag blir pensionär :)

Uppdaterat: 2018-04-16 11:46

Rally Kalle. Det du säger om rädd att köpa stämmer inte om du pratar nutid och tdi på långtid.
Tsi motorerna fram till 12-14 kanske man skall ha lite extra koll på annars är det lika stor kostnads risk med Volvo och alla andra.

Och ts är fundersam på ekonomin och det är glasklart vad som väntar på en bil med 13-14000 mil och det är inte om utan när du får öppna börsen.

Och octavia med 1,0tsi är klok snål mm men jag hade kunna sagt vilken ny mellan klass som helst eller typ Astra med deras trepip som också verkar gå snålt och till rätt inköpspris men eftersom jag testat och kan jämföra så känns den verkligen tam och klen och lite för pengarna jämfört med min 1,0 med dsg.
Nån ovan nämner megan och 308an och 308an har jag hyrt i 100 mil och är en trevlig tyst bil om än lite udda i instrumenten men megan skulle jag inte välja då många verkar haft mycket smårappel och större grejer med den.
Som sagt i denna tråd var ju lite av frågan att våga köpa en bil med 13000 mil och eventuella kostnader framöver.

Uppdaterat: 2018-04-16 11:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rallykalle73 skrev:

Ja Octavian är säkert ett bra köp, men jag skulle aldrig satsa på en 1,0. Tycker det skall vara lite känsla i bilarna. Ska inta bara vara klokt, tryggt, prisvärt bilköp. Det väntar jag med till jag blir pensionär :)

0-100 på 10 sekunder och 202 km/h för 1,0tsi räcker för mig och speciellt med dsg lådan på en lätt bil.
Jag skulle aldrig lagt upp 20-35 tusen extra och köpt en diesel eller ens 1,5 bensin motorn till denna biltyp om jag inte drar husvagn eller liknande.
Jag har testat och med dom alternativen känner jag ingen skillnad på känslan men det är iofs jag.

Uppdaterat: 2018-04-16 11:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Japp mso 1000, så funkar det. Var o en bestämmer och tycker precis som man själv vill :) Själv hade jag valt en lättare beg Octavia med 180hk dieselmotorn.

Uppdaterat: 2018-04-16 13:05
A.L skrev:

Mso 1000.. Ja buller i Octavla är i mina öron ungefär lika påtagligt som i en Kia Ceed. Volvo - oavsett det är en V60 eller V70 - hamnar inte ens i närheten. En dubbdäcksskodd V60 med laminerade rutor är tystare än en Octavia med sommardäck - allt annat lika. Det syns i mätningar och det kommer också till uttryck i undersökningar.
I jämförelse med träbänkarna i Skoda är stolarna i Volvon betydligt trevligare och fjädringskomforten är betydligt bättre (Skoda chassi är ju ganska primitivt).
Men visst. Skoda är ju också en billigare produkt så det är inte konstigt.
MVH AL

Ja visst är det en billigare produkt och det bör väl visa sig på några punkter men jag sitter alldeles förträffligt bra på trä bänken måste jag säga och fjädringskomforten kanske du har rätt i fast jag inte lider på något sätt över den.
Och buller, jag kan ändå tycka att min bil är riktigt tyst mot många andra likvärdiga som jag brukar åka med.
Primitivt/enkelt behöver inte betyda någonting i många fall utan kan vändas till positivt ibland. :)

Uppdaterat: 2018-04-16 14:15
Stoor skrev:

Venacava:
Du kan lugnt köpa den Volvo V70 AWD och behålla den i många år. 13000 mil på en V70 av 2016 års modell är inget att oroa sig för. AWD kostar knappt något extra att serva och dessutom ökar framkomligheten och säkerheten med Volvos fina Haldex generation 5. Volvos beprövade gamla femcylindriga dieselmotor är dessutom väldigt slitstark även om den drar ca en deciliter extra diesel men bränslekostnaden är så himla liten jämfört med driftkostnaden i stort tex skatt, försäkring etc. Din nya Volvo V70 som du tittar på har dessutom Euro 6 avgasreningen vilket gör att du liksom alla andra dieselbilägare kommer att kunna köra i städerna långt efter 2022. Euro 5 och äldre kan KANSKE få kör restriktioner i framtiden men inte med Euro 6. Volvo V70 är dessutom av förståeliga skäl väldigt attraktiv på beg marknaden när du ska sälja den vilket märks på att Volvo V70 är Sveriges mest sålda / attraktiva bil. Köper du V70:n så blir du säkert nöjd i din nya rymliga, trafiksäkra, beprövade och lättsålda herrgårdsvagn!
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/

det är ju lite så här jag tänker också.
dock är jag inte lika säker på om AWD verkligen inte tillför några extra reparationskostnader. har faktiskt kollat både autouncle, bytbil och blocket och jämfört kors och tvärs - det är verkligen en fin bil jag hittat till ett riktigt bra pris. som sagt, kostar mer i skatt och försäkring - men det får det faktiskt vara värt. håller ögonen öppna veckan ut innan jag bestämmer mig på fredag om jag skall ha denna v70 eller ej.

Uppdaterat: 2018-04-17 23:38
Nuvarande bil : Volkswagen Passat -15 11900mil Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 -95 LeMans SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

Jag vet inte skillnaden, men arbetskollegan bytte sin D5a mot en -16 D4 och den nyare är snålare. Vet inte årsmodell på den tidigare, men båda XC70 med samma kaross.

Uppdaterat: 2018-04-18 00:09

Jag säger lycka till och hoppas du inte får några stora reparations kostnader i första åren på volvon.
Ärligt så tycker jag du skulle lyssnat på din vise far och summerat ihop alla kostnaderna för alternativen faktiskt.
Och tycker också du skulle googla runt lite på Volvo forum etc.
Många har bytt båda framhjulslager före 10000 mil så risker finns när milen rullar på.

Lycka till :)

Uppdaterat: 2018-04-18 00:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Alla bilar har sina brister, så är det bara. Från dyra till billiga. Tror ej dom vill tillverka en bil utan brister :)

Uppdaterat: 2018-04-18 07:27

Japsen, varför skulle det vara svårt att sälja Euro6 diesel om 2 år ? Låter som du ej vet vad du pratar om.

Uppdaterat: 2018-04-18 08:03

Eftersom TS själv är så övertygad om att den begagnade Volvon är helt rätt för honom så är det väl bara att köpa. Andra tips verkar ju inte beaktas trots allt. Personligen skulle jag utan tvekan kolla på en ny Octavia kombi när vi talar om dessa prisklasser och utan behov av 4WD.

Uppdaterat: 2018-04-18 09:42
Rallykalle73 skrev:

Japsen, varför skulle det vara svårt att sälja Euro6 diesel om 2 år ? Låter som du ej vet vad du pratar om.

Jag vet inte men eftersom det sålts mer dieslar procentuellt sedan vansinnes skattebefrielsen 2010 måste det väl framöver bli ett stort överskott av dessa dieslar på blocket framöver och speciellt när snålare stora bensin kombi finns och hybrider och laddhybriderna ökar markant.
Dessutom dessa dieslar är ofta inte ens snåla många gånger.

Rätta mig om jag har fel men det är min känsla.

Uppdaterat: 2018-04-18 10:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag köpte ej min diesel för att den skulle vara snål, utan kraften/vridet i den. 370Nm mot dina 200Nm mso. Sen tror jag att Euro6 kommer funka bra i många år till. Euro5 o lägre, kanske är mera osäkert, vem vet ?

Uppdaterat: 2018-04-18 10:24

Å andra sidan så räcker 200 Nm väldigt bra för bilar i den viktklassen och speciellt i kombination med en automatlåda. Tycker att många kraftigt överdriver behovet av vridmoment.

Uppdaterat: 2018-04-18 11:13
Rallykalle73 skrev:

Japsen, varför skulle det vara svårt att sälja Euro6 diesel om 2 år ? Låter som du ej vet vad du pratar om.

Jag tror nog Japsen har en poäng, redan nu har handlare börjat säga stopp för inbyte av dieselbilar, när företagen lägger om så kommer det finnas en mängd dieselbilar men för få köpare, resultatet när bilhallarna är fulla av dieselbilar lär bli precis vad Japsen säger

Uppdaterat: 2018-04-18 11:20

Pi, jag har kört flera bilar runt 200Nm, visst när du kör i stan är dom hyffsat pigga men när farten är uppe är dom trötta. Vid tex omkörningar föredrar jag mer vrid. Så jag överdriver inte. Provkörde dock en Megane 130hk, den var hyffsat pigg även vid omkörningar.

Uppdaterat: 2018-04-18 13:22

Beror ju helt på hur mycket du växlar ner. Effekt är det som i slutändan är avgörande för prestandan.

Uppdaterat: 2018-04-18 13:29
mso 1000 skrev:

Rallykalle73 wrote:Japsen, varför skulle det vara svårt att sälja Euro6 diesel om 2 år ? Låter som du ej vet vad du pratar om.
Jag vet inte men eftersom det sålts mer dieslar procentuellt sedan vansinnes skattebefrielsen 2010 måste det väl framöver bli ett stort överskott av dessa dieslar på blocket framöver och speciellt när snålare stora bensin kombi finns och hybrider och laddhybriderna ökar markant.
Dessutom dessa dieslar är ofta inte ens snåla många gånger.
Rätta mig om jag har fel men det är min känsla.

Grattis MSO om du lyckas finna en stor snål bensindriven kombibil, dom inte har någon form av hybridteknik, Dieselmotorn har och kommer fortsatt att ha en given roll i denna bilmodell. En liten lätt bil, där funkar bensin fint. Räcker väl att du ser på förbrukningssiffrorna på VAG:s Volkswagen och Skoda modeller med lite större tyngd och motorprestanada för att se att dieseln är överlägsen i fråga om bränsleförbrukning.
Och efter tre år kommer beg.dieselbilar vara eftertraktade villebråd som dom ekonomiska som inte vill betala Malus skatt suktar efter.

Uppdaterat: 2018-04-18 13:54

Svemba, så mycket kraft finns ej i dessa ändå. Växla ner till tex 3an, hur kul är det, varvar som fan, men inget händer direkt.
Nu snackar jag om dessa lite svagare bensin motorer. En motor starkare bensinare är en annan sak.

Uppdaterat: 2018-04-18 14:01
A.L skrev:

Mso 1000.. Ja buller i Octavla är i mina öron ungefär lika påtagligt som i en Kia Ceed. Volvo - oavsett det är en V60 eller V70 - hamnar inte ens i närheten. En dubbdäcksskodd V60 med laminerade rutor är tystare än en Octavia med sommardäck - allt annat lika. Det syns i mätningar och det kommer också till uttryck i undersökningar.
I jämförelse med träbänkarna i Skoda är stolarna i Volvon betydligt trevligare och fjädringskomforten är betydligt bättre (Skoda chassi är ju ganska primitivt).
Men visst. Skoda är ju också en billigare produkt så det är inte konstigt.
MVH AL

Man kanske ska jämföra bilar i samma prisklass.
Superben kostar mer som en V60 och då blir Skodan rejält överlägsen.

Uppdaterat: 2018-04-18 16:46
Rallykalle73 skrev:

Svemba, så mycket kraft finns ej i dessa ändå. Växla ner till tex 3an, hur kul är det, varvar som fan, men inget händer direkt.
Nu snackar jag om dessa lite svagare bensin motorer. En motor starkare bensinare är en annan sak.

Vilken motor händer det oftast mest på då,en 100 hästars diesel eller en 100 hästars bensinare..

Uppdaterat: 2018-04-18 16:48
Rallykalle73 skrev:

Svemba, så mycket kraft finns ej i dessa ändå. Växla ner till tex 3an, hur kul är det, varvar som fan, men inget händer direkt.
Nu snackar jag om dessa lite svagare bensin motorer. En motor starkare bensinare är en annan sak.

Man skall inte ta allt för givet.
Tror det skiljer 1sekund på 0-100 på din 150hk diesel och för mig räcket 10 sekunder.
Dagens 308 diesel på 130 hk gör det på ca 10 sekunder.

Om körning i 100 för mig går tillräckligt snabbt då dsg lådan växlar från 7an till 5an på millisekunder och 115hk /200nm och 1300kg bil är inte så lite.

I mina ögon är det bara dumheter med en stor diesel på lätt bil om man är en vanlig dödlig.

Uppdaterat: 2018-04-18 18:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nej fy sjutton för motorsvagare bilar, Swiften som jag hade för några veckor sedan hade 90 ystra hk i en lätt bil, men vid lite högre fart var det bara att bita ihop och inse att man inte har så bråttom!
Nu är det S90T5 som gäller och med 250hk är det enklare att hänga med i trafikrytmen, men givetvis blir man kontinuerligt omkörd bara för att man vill vara något så när laglydig.
Men den deklareras för 6,7l/10km och jag kan inte ens vid lugn körning komma under 7,8!

Uppdaterat: 2018-04-18 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - En bensinbil av den "kalibern" är nog svår att få snålare än så. Ca 1dl över deklarationen låter rätt normalt.

Ang. TS val kan man som vissa föreslår istället köpa en snål bil redan nu, som förmodligen blir mer attraktiv när den ska säljas. Eller så passar man på och köper nu en 4wd V70 D4 och njuter av komforten. Det kan va sista chansen. ;-)

Kolla dock upp objektet noga innan köp, så det inte har några "lik i garderoben". Läs på begbilstester vad som är vanliga fel med modellen. Tycker dock inte priset var så lågt. Hittade flera med färre mil till samma pris...

Uppdaterat: 2018-04-18 22:10

Har Volvo löst egr problemen ännu?

Uppdaterat: 2018-04-18 22:23