Vi Bilägares forum

Torkarblad

Torkarblad

Är en djungel. Brukar antingen vid service eller däckbyte fixa detta.
Nu skall jag bara vuxen och köpa själv.
Vad är det som gäller. Är det Bosch som gäller. Att ta bort regn är mer prioriterat än ljudet av dom. Vad skall köpas?

Uppdaterat: 2019-03-26 09:06

Kommentarer

Biltemas mellanmodell, bäst i test.
Bosch har aldrig haft några bra blad, säljer bara på namnet, brukar ta bra när dom är nya, sen fallerar dom fort.

Uppdaterat: 2019-03-26 09:38

Är av en helt annan åsikt än Rikard och rekommenderar Bosch Aerotwin.
Fungerar utmärkt på dom bilar jag har haft dom på.

Uppdaterat: 2019-03-26 14:13

Håller med Rikard

Uppdaterat: 2019-03-26 15:49

Jag har bra erfarenheter av Trico, tycker de är avsevärt bättre än Bosch.
Nu finns ju Trico Ice som påstås vara alldeles särskilt bra, men det har jag ingen aning om.

Uppdaterat: 2019-03-26 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört med Trico tidigare, och dom har varit bra.
Men bytte till Bosch Aerotwin och nu när det är dax att byta
på en bil blir det troligen Aerotwin igen.
( Antingen Bosch eller Trico )

Kolla runt på nätet. Det brukar som på mycket annat
dyka upp erbjudanden lite då och då.

Uppdaterat: 2019-03-26 17:59

Bosch Aero Twin. Köper på Gekås Ullared, halva priset mot bildelsbutikerna.

Uppdaterat: 2019-03-26 18:02

Precis. Har köpt nya till Swiften på Biltema varje höst. För 2 år sen köpte hon Bosch själv på Ullared, bara några månader senare kom hon och frågade "Bytte du torkarbladen jag bad dig om ?? dom torkar så dåligt"
Ja, jag hade bytt bladen, fick åka till Biltema och köpa nya.

Uppdaterat: 2019-03-26 18:28

Om man byter två gånger per år med biltema så blir det som ett år med Bosch.
Såg att biltema kostar endast 109:- st så ja ske värt att testa. Bilen skall in på service om 400 mil, så då kan man köpa Bosch där *ler*

Uppdaterat: 2019-03-26 21:18

Det jag skrev var ingen åsikt, utan erfarenhet och ren fakta.

https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_46041.pdf

Uppdaterat: 2019-03-26 23:05

Biltemas dyrare torkarblad funkar lika bra som Bosch fast till ett lägre pris...
Enligt min erfarenhet....

Uppdaterat: 2019-03-26 23:10

Såg det testet också dock över 7 är gammalt, mycket händer under dessa år säkert.

Uppdaterat: 2019-03-27 00:09

Jag har haft Biltemas dyraste (kring100:-) på yarisen och dom funkar riktigt bra.
Suttit på snart 2år.

Uppdaterat: 2019-03-27 06:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, Biltema har väl typ 3 olika varianter idag och alla finns ju inte heller till alla bilmodeller.

Uppdaterat: 2019-03-27 07:53

Köp Bosch.

Uppdaterat: 2019-03-27 16:54

Har provat Biltemas till min V70ll 2010. Bladet vid förarplatsen tog inte i mitten till vänster där den vänder. Min svärfar märkte också samma fel på sin V70ll med torkarblad från just Biltema. Däremot har jag haft Biltemas till andra bilar och de har fungerat bra.

Uppdaterat: 2019-03-27 18:10
Delfinen

Kollade på Biltema lite mer exakt... finns inte till bilen så då är det inga bekymmer.
Googlade lite och hittade en hemsida https://wipers.se/

Tre alternativ finns:
wipers egna 299:-
Bosch 449:-
Champion 449:-

Vore intressant om ngn testat dessa wipers egna.
Allt detta man kör på grus och lera som skvätter upp är det som sliter på torkarbladen i mitt fall, tyvärr *oler*

Uppdaterat: 2019-03-29 08:46

Jula säljer ju också bl a Bosch. Köpte sådana där senast (till Golfen) och hittills har bladen fungerat bra men dom har bara suttit på runt halvåret.

Uppdaterat: 2019-03-29 10:41

Detta med torkarblad och hur de fungerar är ju en subjektiv bedömning oftast. Generellt så fungerar väl inga torkarblad bra på den saltsörja vi får på vintern på framrutan. Det blir liksom bara en förflyttning av skiten mellan ändlägena, för vid ändlägena är ju skiten kvar och torkarbladen "doppar" i skiten varje gång.
Sedan hur bra torkarna fungerar beror ju också på hur vinkeln på torkararmarna är, för det är ju på dessa vi fäster torkarbladen vi köper. Alltså om gummibladet viker över åt motsatt håll mot torkararmarnas färdriktning.
En ordentlig rengöring av framrutan är oftast bäst, en gång om dagen vintertid med trasa, svamp eller dylikt vid dagens(färdens) slut, tycker jag.

Uppdaterat: 2019-03-29 15:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pi, har du också så på din Golf att torkararmarna gör ett cm-förflytt uppåt så bladet vänder när du stannar motorn? Helt suveränt så bladet slipper fastna åt ett håll när dom inte använts på länge så man slipper det där hopp-hopp-hopp som gärna blir när bladet inte längre vänder i ändläget.

Uppdaterat: 2019-03-29 16:04

FXX - när du säger det så kan det vara så - får kolla vid tillfälle. Dock osäker - menar du även om man inte använt torkarna ?

Uppdaterat: 2019-03-29 16:42

Den inbyggda funktionen är grym. Kommer mer och mer.

Christer_1 det är så sant som du skriver. Skiten äter upp alla torkarblad.

Uppdaterat: 2019-03-29 16:48

Japp Pi, varje gång jag stänger av tändningen så gör som ett knyck uppåt. När jag sätter på tändningen så åker dom ned igen.

Uppdaterat: 2019-03-29 17:50

FXX - känns lite bekant...:)

Uppdaterat: 2019-03-29 17:52
FXX skrev:

Japp Pi, varje gång jag stänger av tändningen så gör som ett knyck uppåt. När jag sätter på tändningen så åker dom ned igen.

Är det för att kunna lyfta torkararmarna o byta blad, så dom inte tar i huven, som dom åker upp tro? Eller kräver det ett ytterligare tryck nånstans, för "serviceläge"? Smart oavsett, så inte bladen alltid ligger i samma läge. Och vid start kryper dom ner under huvkanten, för att ge lägre luftmotstånd under färd.

Uppdaterat: 2019-03-29 18:14

Det är inte för att kunna lyfta bladen - då måste man göra ett till moment.

Uppdaterat: 2019-03-29 18:25
Rutger Jönåker skrev:

FXX wrote:Japp Pi, varje gång jag stänger av tändningen så gör som ett knyck uppåt. När jag sätter på tändningen så åker dom ned igen.
Är det för att kunna lyfta torkararmarna o byta blad, så dom inte tar i huven, som dom åker upp tro? Eller kräver det ett ytterligare tryck nånstans, för "serviceläge"? Smart oavsett, så inte bladen alltid ligger i samma läge. Och vid start kryper dom ner under huvkanten, för att ge lägre luftmotstånd under färd.

Nej dom rör sig precis så att bladet vänder. Detta för att bladet inte ska fastna i samma läge under långvarig oanvändning. Serviceläget är en procedur och då ställer sig armarna rakt upp.

Uppdaterat: 2019-03-29 18:45

OK, tack för info. Men smart funktion för att förlänga livslängden.

Uppdaterat: 2019-03-29 19:49

Ja det är riktigt smart. Man har ju upplevet det mer än en gång, speciellt på sommaren när man inte använt torkarna på några veckor och dom legat med tryck på samma sida i solsken och en stekhet vindruta. När sedan det kommer en regnskur så är det som två backelitbitar som hoppar jämfota över rutan:)

Uppdaterat: 2019-03-30 07:55

Ser ut som att inte många här har upptäckt fördelarna med smuts och regnavvisande nano-behandlingsmedel, som finns i olika utförande, märken.
Fördelarna är många, såsom att man ofta klarar sig utmärkt utan torkarna, då vatten och smuts bara flyger av, stenskott, grussprut, repande på glaset skador, minimeras kraftigt, samt att torkarbladen tycks hålla i evigheter. Tom. när man blir översköljd med smutsigt vatten av långtradare bara flyger det av utan att man startar torkarna. Alltså inte minst även en trafiksäkerhetshöjande sak.
Själv har jag inte bytt nåt torkarblad på de sista bilarna jag haft och de har originaltorkarna varit till synes i nyskick efter runt 5000 mil, för tydligen så mjukgör det gummit på torkarna samtidigt så dom håller längre.
De sista åren, sen sådana här medel kom ut har det blivit otänkbart att åka iväg med en bil utan en någorlunda ny behandlad vindruta, något som behövs kanske mellan varannan till var tredje tvätt, eller en gång/mån beroende på vilket slags medel man använder.
Bara ett litet tips från mig som drivit bilrekonditionering och bilförsäljning i många år till dem som kanske inte upptäckt detta än.

Uppdaterat: 2019-03-30 09:44

Jag hade nanobehandlade rutor för tjugo år sedan och tyckte det fungerade utmärkt, men nu har det ju blivit mer och mer ifrågasatt med nanoprodukter ur hälsosynpunkt.
För några år sedan var det ju några tillverkare som hade nanotillsatser i sina svindyra mirakelvax, men det verkar ha minskat nu.
Jag vaxade dock rutan med detta medel och det fungerade utmärkt, ibland startade inte torkarna, regnet blåste av!

Uppdaterat: 2019-03-30 10:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns ju hur många mirakelmedel som helst så vilket skall man i så fall välja ?
Fick rutan behandlad i samband med vanliga servicen en gång men nån aha-upplevelse var det inte - i alla fall inte sen man kört ett par månader efter behandlingen.
Fungerar billigt a'la Biltema eller Turtle bra även om man säkert måste upprepa behandlingen oftare än för de dyra preparaten ?

Uppdaterat: 2019-03-30 10:27
saabnisse skrev:

Jag hade nanobehandlade rutor för tjugo år sedan och tyckte det fungerade utmärkt, men nu har det ju blivit mer och mer ifrågasatt med nanoprodukter ur hälsosynpunkt.
För några år sedan var det ju några tillverkare som hade nanotillsatser i sina svindyra mirakelvax, men det verkar ha minskat nu.
Jag vaxade dock rutan med detta medel och det fungerade utmärkt, ibland startade inte torkarna, regnet blåste av!

Så sant, man har tagit bort mycket av det med nano. Dock finns det smuts och regnavvisande medel som fungerar jättebra utan nano även om det med nano höll längre. Man får samtidigt bort trafikfilmen som där blir av asfalt och annat skit, för en optimal klar sikt, annars kan där ofta bli en fettig yta som dras runt med torkarbladen som skymmer sikten.
Att dra på någon form av vax, även med nano i är inte att rekommendera, även om det visst kan stöta bort vattnet, för då blir det svårt att hålla trafikfilmen borta.

Uppdaterat: 2019-03-30 10:36
Pi skrev:

Det finns ju hur många mirakelmedel som helst så vilket skall man i så fall välja ?
Fick rutan behandlad i samband med vanliga servicen en gång men nån aha-upplevelse var det inte - i alla fall inte sen man kört ett par månader efter behandlingen.
Fungerar billigt a'la Biltema eller Turtle bra även om man säkert måste upprepa behandlingen oftare än för de dyra preparaten ?

Ja, fungerar utmärkt, även som t.ex. från Jula har nåt som är bra.
Visst får man upprepa behandlingen ofta, som jag sa inledningsvis, men bara bra för då håller man rutan fri från trafikfilm samtidigt. Det krävs så lite jobb och få minuter, för vad man har igen för det.

Kollade precis vad det heter som jag använt sista tiden. Det är just Turtle ser jag, Clearvue rain clear, heter det. Hur bra som helst.
Har man mycket gammal trafikfilm på rutan så kan man första gången behöva stryka på och torka av ett par gånger, tills man ser att trasan är helt ren, annars kan där bli en fettig yta kvar. Gör man det regelbundet brukar en gång räcka fint.

Uppdaterat: 2019-03-30 11:10

Hur fungerar det? Jag har provat vaxa rutan nån gång i hopp om samma "glatta" resultat, dock med resultatet att torkarbladen inte vänder så det blir det klassiska ra-ta-ta-ta-ta.

Uppdaterat: 2019-03-30 11:21
FXX skrev:

Hur fungerar det? Jag har provat vaxa rutan nån gång i hopp om samma "glatta" resultat, dock med resultatet att torkarbladen inte vänder så det blir det klassiska ra-ta-ta-ta-ta.

Om du kollar längre upp skriver jag just att vaxa rutan är inte att rekommendera, bl.a. av anledningen du skriver samt att man då inte får bort trafikfilmen. Och ja, har man en helt ren hal ruta där inte torkarbladen kan rida på skiten kan det ändå uppstå ra-ta-ta som du säger om torkarbladen är felställda.

Uppdaterat: 2019-03-30 11:30
Ivarsson skrev:

Det fungerar som så att det pärlar vattendroppar och de blåser av rutan. Att möta en lastbil, renderar inte i noll sikt, utan bara en torr ruta. Det håller i runt 1500 mil och det krävs en bra stund att rengöra rutorna ordentligt innan applicering och sedan polering.
Rainx och dylika produkter är inte särskilt bra i jämförelse med riktiga nanobehandlingar.

Helt rätt att riktiga nanobehandlingar håller längre, men de billigare medlen utan nano har fördelar som jag redogjort för ovan som gör det bättre med upprepade behandlingar, samt att det fungerar lika bra med att hålla smuts och regn borta under den kortare tid det håller.

Uppdaterat: 2019-03-30 11:53

Jag kör med Biltemas glasmedel emellanåt och funkar hyfsat.

Orginalbladen funkar bra än efter 6000 mil och två år.

Uppdaterat: 2019-03-30 18:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kan detta vara något
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/fonsterrengoring/vattenavvisare-629094/

Uppdaterat: 2019-03-31 11:42
Patrik Österberg skrev:

Kan detta vara något
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/fonsterrengoring/vattenavvisare-629094/

Ja, det funkar jättebra, även om man får upprepa behandlingen ofta, varannan el var tredje, tvätt el. minst en gång/mån, men då får man även bort trafikfilmen samtidigt.
Väldigt lite extra jobb kan jag tycka, med så stor belöning i form av trafiksäkerhet och alltid klar sikt oavsett väder. Man klarar sig faktiskt ofta i det värsta ruskväder utan att ens slå på torkarna och man riskerar inte att bli helt blind när man möter t.ex. långtradare.

Uppdaterat: 2019-03-31 12:09
Ivarsson skrev:

Nej det är inte något som går att likställa med en riktig glasbehandling. Funkar sämre och måste göras om flera gånger om, jämfört med en nanobehandling.

Som jag sagt upprepade gånger... nej, det går inte att likställa med nanobehandling.
Det blir liksom två skilda egenskaper, nanobehandling håller längre, men samtidigt missar man att få bort den otäcka trafikfilmen om den inte upprepas lika ofta som med de andra enklare medlen, vilket är minst lika viktigt som att hålla regnet borta.
De billiga regnstopp medlen funkar för övrigt lika bra som nanobehandling för att hålla regn och smuts borta så länge man upprepar det så ofta som det behövs.

Vill man däremot lägga mycket pengar och jobb på det och upprepa nanobehandling lika ofta, ja, då är det bättre.

Dessutom som nån sagt tidigare i tråden så tycks dom olika nano produkterna tagits bort, av hälsoskäl el. nåt, eller svårt att få tag i längre.

Uppdaterat: 2019-03-31 12:32
Ivarsson skrev:

Varför du vänder dig till mig hela tiden, är besynnerligt. Jag är den som använder mig av nanobehandling och det är absolut inte något som är svårt att få tag på. En nanobehandling kostar 100 kr för medlet, så vart du får att det kostar mkt pengar ifrån, begriper jag inte heller.

Jag har inte vänt mig till dig hela tiden, jag bara bekräftar vad du säger att nanobehndling går inte att likställa med andra enklare medel.
Eftersom där är mer jobb med nanomedel när man först måste rengöra rutan noggrant från trafikfilm/smuts och många säger att man fått gjort det på bilrekonditionering så ser jag det som både jobbigare/dyrare och många blir då avskräckta för att testa/använda även de enklare medlen.
Därför försöker jag förklara skillnaden mellan dessa medel/behandlingar.

Uppdaterat: 2019-03-31 13:23

Undrar också om dessa nanomedel vart man köper dom i daglig handel?

Uppdaterat: 2019-03-31 15:33

Hittade även denna
https://www.bollnasbilvard.se/glas/6076-aquapel-glasfoersegling-91153.html

Någon med erfarenhet av detta?

Uppdaterat: 2019-03-31 15:50

...och var hittar man det fantastiska nano-medlet för 100-lappen ?
ffodil - när man kör de enklare medlen som Turtles - måste man upprepa rengöringen av rutan vid varje tillfälle som man lägger på nytt ? Och hur gör man rengöringen bäst - alltså t ex med vilka kemikalier ? Måste det vara hyfsat varmt ute när man lägger på det för att det skall fungera ?

Uppdaterat: 2019-03-31 16:59
Pi skrev:

...och var hittar man det fantastiska nano-medlet för 100-lappen ?
ffodil - när man kör de enklare medlen som Turtles - måste man upprepa rengöringen av rutan vid varje tillfälle som man lägger på nytt ? Och hur gör man rengöringen bäst - alltså t ex med vilka kemikalier ? Måste det vara hyfsat varmt ute när man lägger på det för att det skall fungera ?

Turtle Rain Clear, fungerar samtidigt som ett bra glasrengöringsmedel som även tar bort trafikfilm asfalt så man får helt klart glas. Självklart är det ändå inte lämpligt att göra behandlingen på en skitig ruta. Bäst är nog att ta det direkt efter att man tvättat bilen. En liten micro duk el. bomullstrasa är bra att stryka på det med och då ser man om trasan och glaset är rent, sen bara torka av med torr trasa el. papper. Hur enkelt som helst.
Hur lång hållbarheten sen är beror sen på om man kör tvättningar med starkt schampo, om bilen står mycket i solen osv. Men spelar mindre roll eftersom man ändå måste få bort trafikfilmen, som man inte kommer undan ifrån med något medel, nano el vad som. Själv brukar jag offra 1-2 min. och stryka över lite snabbt så gott som efter varje tvätt, för det har man verkligen tillbaka med klar sikt i alla väder.

Tror att man tagit bort all slags nanomedel som fanns tidigare, iaf. har inte jag hittat det på länge. Har själv använt nanomedel mycket tidigare, men ser inga fördelar med det eftersom man ändå måste få bort trafikfilmen.
Det finns lite annat typ Flourpolymer, men inget jag heller rekommenderar, därför att det är jobbigt att använda liksom nanomedlen, eftersom man först måste rengöra glaset noggrant med andra medel. Jobbigt samt dyrt och då blir det förmodligen inte av så ofta som det behövs.

Uppdaterat: 2019-03-31 18:37

Tack ffodil för dina uttömmande svar ! Blir att testa detta inom kort.

Uppdaterat: 2019-03-31 18:46

Så m a o stämmer inte påståendet i inlägg #45 om att man kan "nano-behandla" för 100-lappen... Nåja - jag tänker testa att köra enligt ffodil's "recept" för Turtle-produkten finns i Jula-varuhuset 1 km hemifrån.

Uppdaterat: 2019-03-31 19:12
ffodil skrev:

Ivarsson wrote:Visst är Aquapel flourpolymer, typ tvåkomponent? Rengöring med t-röd är vare sig dyrt eller svårjobbat.
Nej, det är det inte, alltså inte tvåkomponent.
Enbart T-röd räcker inte för att ta bort trafikfilmen.
Om Auapel är dyrt el. inte får var och en avgöra, men det är iaf. minst 50 gånger dyrare än t.ex.Turtle Rain Clear, plus väldigt mycket jobbigare, samt andra medel som måste till.
Men som sagt är det upp till var och en hur mycket jobb man vill lägga på en sådan sak för att det överhuvudtaget ska bli gjort.

Värkar inte vara så krångligt. Fönsterputs och papper är det mest avancerade rengöringsmedlet enligt instruktionsvideon.
Sen om 107kr för ett halvårs effekt ör dyrt eller 17kr/månad eller billigare om man köper flerpack.
https://waxdog.se/for-din-bil/exteriort-vinyl-falg-glas/aquapel-glasbehandling/

Uppdaterat: 2019-03-31 19:56
Ivarsson skrev:

Visst är Aquapel flourpolymer, typ tvåkomponent? Rengöring med t-röd är vare sig dyrt eller svårjobbat.

Nej, det är det inte, alltså inte tvåkomponent.
Enbart T-röd räcker inte för att ta bort trafikfilmen.
Om Auapel är dyrt el. inte får var och en avgöra, men det är iaf. minst 50 gånger dyrare än t.ex.Turtle Rain Clear, plus väldigt mycket jobbigare, samt andra medel som måste till.
Men som sagt är det upp till var och en hur mycket jobb man vill lägga på en sådan sak för att det överhuvudtaget ska bli gjort.

Ett litet tillägg är kanske på plats för Turtle Rain Clear. Använd det inte till strålkastarna som numera är gjorda av klarlackad plast, därför att det är lite lätt frätande med lite syra i och då lämpar sig ett rent hådvax utan polermedel bättre till dom. Samma sak med att inte skvätta det på bilens lack.

Uppdaterat: 2019-03-31 20:05

Ge oss då ett exempel, Ivarsson !

Uppdaterat: 2019-03-31 20:29